Comencem a preparar el projecte

El projecte que us presentarem es correspon al curs de 4t de primària, que consta d’una sola aula de 28 alumnes. Els mestres que intervindrem en tot el procés som 3: el tutor del grup i dues mestres especialistes (en aquest cas, d’anglès i de plàstica).

Procés d’elecció del tema.

El primer pas va ser la pluja d’idees amb els alumnes. Comencen fent cadascú una proposta per escrit, així evitem la influència dels líders de la classe i obliguem a que tothom faci, com a mínim, una proposta seva personal. Després es comença amb una primera votació secreta per començar a descartar. Després, per grups d’interessos ens presenten i motiven per les propostes que queden actives. Finalment tenim fumata blanca: Ordinadors, internet i noves tecnologies. 

Logotip del projecte, escollit per votació entre tots els alumnes, d’entre els que ells mateixos havien presentat.

Ara ens adonem que no vam escollir cap leit-motiv, sinó que uns dies després d’escollir el tema vam recollir els coneixements previs (què sabem?) i les inquietuds (què volem saber?) i a partir d’aquí els mestres vam temporalitzar el projecte sobre calendari.

Vam ajuntar totes les preguntes (què volem saber?) en grans blocs temàtics, i a partir d’aquí vam començar a apuntar mètodes de treball per a cada bloc.

IMPLEMENTACIÓ

IMPLEMENTACIÓ

Tot seguit s’enumeren les activitats realitzades

  • Conversa sobre la vaga – drets universals – situació a Europa – Segona Guerra Mundial – Guerra Civil
  • El diari d’Anna Frank
  • Neus Català, com a única supervivent catalana d’un camp de concentració
  • Visionat del Programa del convidat de l’Albert Om.
  • L’anem a visitar? A on, com, quan?
    • . Organització per grups per saber on viu ara
    • . Per on passarem quan hi anem
    • . Quant ens costarà?
    • . Planificar dia de la visita
  • Qui som? Carta de presentació conjunta del grup
  • De què volem parlar amb ella? Elaboració cooperativa de preguntes
  • Li volem portar alguna cosa? Elaboració d’obsequis pel dia de la visita
  • Anem compartint el que anem trobant sobre ella.
  • Visita a la Neus Català
  • Elaboració d’un calendari per ella i la Mariona (la seva tutora legal). Amb frases sobre com s’han sentit
  • El dol – la mort de Neus Català obre un projecte posterior. Conversa.
  • Pictochart – Canva – infografia

 

METODOLOGIA

 

METODOLOGIA

Els membres de l’equip impulsor ens hem organitzat per intervenir d’alguna manera o altra en el projecte, per ordenar-lo, i donar-li forma.

Les diverses sessions han servit per reflexionar i compartir inquietuds. L’equip impulsor hem utilitzat aquest projecte per promoure una base sòlida que a partir del curs vinent s’hauria de socialitzar a la resta del claustre.

Entenem que un projecte ha de promoure la relació constant entre el pensar, el fer i el comunicar. Amb activitats de tipologia diversa hem de potenciar el cicle de l’aprenentatge. Els infants han de buscar l’autoregulació dels propis aprenentatges amb el guiatge dels docents. Els docents provoquen i activen el saber compartit. Tothom avança al seu ritme.

En aquest cas s’ha donat la contextualització dels aprenentatges, descobrint el món en companyia dels altres.

AVALUACIÓ

El fet de ser el primer any en participar en la Xarxa de competències bàsiques, ens ha fet reflexionar en la manera d’avaluar els projectes duts a terme.

Fins ara els projectes han estat avaluats per el mestre tutor, amb el suport dels mestres especialistes que intervenien a les activitats.

L’equip impulsor ha invertit molt de temps en la posada en comú i posterior reflexió del dia a dia del projecte, de la reacció i participació de l’alumnat, de la valoració de les famílies i de l’actuació pròpia com a mestres. Han estat espais molt satisfactoris on tot el conjunt de mestres s’ha adonat de la importància d’una bona avaluació.

De cara el curs vinent, veiem la necessitat de modificar el procés d’avaluació, fent més partícips als alumnes en la seva pròpia avaluació.

 

 

PRODUCTE FINAL

Al finalitzar els projectes de la ZER tots el alumnes s’enduen un bon recull de coneixements, metodologies i aprenentatges molt significatius.

El treball cooperatiu i inter-nivell ha afavorit l’aprenentatge, la motivació i la implicació de l’alumnat en els diferents passos del projecte.

Els alumnes han fet un recull de material divers que es podrà aprofitar i ampliar en els següents cursos, a més a més, de ser més coneixedors del seu entorn proper.

Les famílies han fet una bona valoració de les exposicions fetes pels alumnes.

IMPLEMENTACIÓ

Un cop triat el tema, ens posem a treballar.

Els alumnes amb el suport de les famílies, busquen informació, materials i diferents recursos per poder dur a terme les diferents activitats que van sorgint en el dia a dia de desenvolupament del projecte.

A les aules a mesura que avança el projecte s’han anat fent un recull de tipus mural on els nens poden veure el camí d’aprenentatge que estan construint.

Els alumnes, al llarg del projecte, proposen diferents familiar o veïns per tal de realitzar alguna entrevista relacionada amb el tema a tractar o tenir informació més propera i motivadora sobre el projecte treballat.

Durant el curs s’han fet sortides d’entorn i activitats relacionades amb el projecte.

Per finalitzar i fer el tancament del projecte s’han fet diferents exposicions a les famílies i comunitat educativa.

LA VEU DELS ALUMNES

Ara que ja han passat els nervis i amb la perspectiva del treball fet, preguntem als alumnes la seva opinió: que pensen d’aquesta nova manera de treballar (projectes), que els hi ha semblat la temàtica del projecte, que han pensat i sentit mentre treballaven…

Hem recollit algunes de les paraules que més s’han repetit en les converses dels alumnes.

 

EL PRODUCTE FINAL

Per fi ha arribat el moment de mostrar tot el que han fet!!!

Cada grup munta l’exposició del racó de la prehistòria treballat. Ho fan segons les indicacions dels experts del muntatge. Alguns alumnes s’han encarregat d’organitzar els espais de l’exposició i de fer la difusió de la mateixa. Han distribuït els espais, organitzat els llums, els so…ho han posat tot a punt per mostrar-lo a la resta d’alumnes i familiars.

Al començament de l’itinerari es mostra l’eix cronològic, on situa en el temps les diferents espècies d’homínids i dóna una idea al visitant de com ha estat l’evolució de l’ésser humà.

El següent racó representat es el Bipedisme, on es mostra com els primers homínids van començar a caminar.

El Mapa Migratori dóna pas al Trenca Tòpics, on es desmenteixen algunes de les creences sobre els primers homínids que són errònies.

Seguim per l’exposició i trobem els diferents racons que ens mostren com era el Paleolític: el seu habitatge, l’alimentació, les eines, el foc, la indumentària i l’art.

Un cop sabem com era el Paleolític es fa una descripció gràfica del Neolític.

Per acabar, una petita comparació entre els Neandertals i els Sapiens i algunes nocions sobre arqueologia.

L’exposició va ser tot un èxit i alumnes i familiars van poden gaudir del gran treball fet pels alumnes de pimer d’ESO.

Han fet un treball fantàstic!!!!!

A continuació us pengem algunes imatges del producte final.

 

 

 

 

Com podem fer poesia sense escriure? Implementació

L’objectiu final era la creació de poemes visuals, objectuals i urbans, així com el disseny i la realització d’una exposició amb tots ells.

Per tal d’assolir aquestes metes, l’alumnat va haver d’investigar sobre el procés integral d’una obra artística, des del procés de creació fins a la seva exhibició final.

En aquest procés d’indagació, es van realitzar moltes activitats i sortides, per entendre què és la poesia visual, conèixer com era la metodologia de treball i l’obra del mestre Joan Brossa a Bcn, com treballa un artista local, anar a visitar una galeria d’art i una exposició de poesia visual a la Biblioteca Xavier Amorós, descobrir l’art urbà pels carrers de la ciutat…

Amb tots aquests “inputs”, l’alumnat va anar bastint una base sòlida per tal de poder fer les seves creacions i dissenyar com les volien exposar.