Ens presentem!!

Ens presentem!! Som les mestres de cicle Inicial (1r) de l’escola Sant Sebastià dels Pallaresos.

Som una escola de dues línies on s’imparteix l’educació infantil i primària. El nostre centre està en transició de canvis.

Des de fa tres anys, de  manera gradual per cicles,  vam iniciar al centre el treball per projectes a l’àrea de Coneixement del Medi. Actualment, volem seguir amb aquest treball per projectes, però amb un enfocament  més globalitzat des de totes les àrees.

La majoria del claustre ens estem formant en la Xarxa de competències bàsiques amb la finalitat de poder dur a terme aquest canvi metodològic a la nostra escola.

El projecte que volem documentar a continuació és sobre L’Univers. Aquest projecte s’ha realitzat al llarg del segon trimestre d’aquest curs i ha estat un projecte molt motivador tant pels alumnes com per a  nosaltres les mestres.

PROJECTE DE 4t: PER QUÈ ELS PAÏSOS FAN GUERRA?

Els alumnes de 4t de primària de la nostra escola vam fer el projecte: Per què els països fan guerra?

Aquesta pregunta la va fer un alumne que a partir de la lectura diària del llibre Sóc una nou de Beatriz Osés va sentir curiositat.

Un llibre original, divertit i entranyable que ens parla de la solitud de les persones i dels refugiats.

La resta de classe va començar a animar-se fent diverses preguntes i exposant les seves inquietuds i d’aquí  va sorgir el projecte.

 

 

 

Com treballem?

A l’escola, com ja varem explicar a la presentació treballem amb espais. La comunitat de grans ha començat amb l’espai de Llengua i Comunicació a través d’aquest projecte, el qual parteix de la següent qüestió: Com podem recuperar la revista de l’escola?

Us deixem aquí un seguit d’imatges en les quals podeu veure l’espai físic on es desenvolupa la revista i en quines parts està dividit l’espai.

D’on sorgeix el projecte?

Partim de la idea en que un projecte ha de ser vivencial, proper i competencial. Per tant a l’escola es decideixen els projectes a través de problemàtiques i inquietuds de tota la comunitat educativa.

Els alumnes de 5è  parteixen del següent problema:

Abans teníem revista a l’escola i en l’actualitat no la tenim. En volem fer una.

Els mestres aporten a la inquietud la revista de l’escola que feien abans i en porten d’altres de diferents escoles.

 

Juntament amb els alumnes sorgeix un debat, del qual se n’extreu l’index de treball següent:

  • Què necessitem per fer-la?
  • Com us agradaria que fos?
  • Quines seccions tindria?
  • Com seria la portada?
  • Com ens repartim les tasques?
  • Quan ens costaria?
  • On podem aconseguir els recursos per fer-la (dissenyar-la, imprimir-la, ….)?
  • On es dissenya una revista?
  • On s’imprimeix una revista?
  • On s’edita una revista?
  • Quin cost té cadascun dels passos de creació de la revista?

Planificació

Comencem engengant el projecte amb una sessió introductòria de jocs matemàtics a càrrec del Joan Anton, exdirector de l’escola i amant de les matemàtiques. Fa uns anys que porta un bloc d’activitats competencials d’aquest àmbit.

Va resaltar la importància de generar preguntes i ens va recomanar la lectura de “Open-ended maths activities, using good questions to enhance learning in mathematics”. Seguidament ens va ensenyar una sèrie de jocs i vam jugar tots plegats.

Juguem al Piko-Piko i després reflexionem sobre el joc. Algunes de ls preguntes que van sorgir són (Quants daus repetits poden sortir? Quin és el grup mínim que pot sortir? I el grup màxim?). També vam fer un joc de cartes, geoplà, pentominos…

Després el Joan Anton ens va plantejar la següent situació:

  • Sortim al pati i dibuixada a la pista hi trobem una petjada d’un gegant.
  • Ens plantegem la primera pregunta: com podem saber la mida del gegant? El mestre no ha d’explicar la manera, ha de sortir de l’alumnat.
  • Hi ha una relació entre els peus i l’alçada?
  • Poden sorgir diferents estratègies com per exemple mesurar la mida dels seus peus i la seva alçada.
  • Anotem els resultats obtinguts de tota la classe en forma de gràfic.
  • Finalment descobrim que existeix una relació entre la mida del peu i l’alçada.
  • Altres activitats que es poden platejar: la mitjana aritmètica, engrandir aquesta petjada; el doble, el quadruple…

 

Ens seguim fent preguntes?

https://blocs.xtec.cat/ahmes/

Com ho fem

El projecte que hem escollit per presentar és “LES PEL·LÍCULES” i el duran a terme els alumnes de 5è A de la nostra escola.

En primer lloc s’ha fet la tria del projecte a través de vàries exposicions orals i defenses dels temes proposats. Un cop triat el projecte es passa a la planificació que partirà del què saben i què en volen saber.

A partir de les preguntes que han sorgit en el pas anterior es fan grups cooperatius on treballaran per poder respondre-les. A més a més es plantejaran noves activitats durant aquest procés per tal d’arribar al producte final: un curtmetratge.

L’avaluació serà formativa i sumativa i es tindran en compte diferents criteris al llarg d’aquest procés. 

 

 

Un carnaval de cinema (La veu de l’alumnat)

Després de tractar la planificació, la metodologia, la implementació, el producte final i l’avaluació, en aquest darrer article abordarem la veu de l’alumnat.

Malgrat el canvi a treballar per projectes multidisciplinaris i competencials, no hem fet cap adaptació per recollir les valoracions de l’alumnat. Hem utilitzat el qüestionari anònim que fa tot l’alumnat, cada trimestre, per valorar condicions per l’aprenentatge. Volem poder comparar resultats amb altres promocions. En aquesta feina estem i encara és aviat per treure conclusions. I no és gens fàcil pel caràcter multidisciplinari del projecte.

Tenim clar que l’enquesta és un recurs potent de reflexió sobre l’aprenentatge. Una mica de metaavaluació i un mica de reflexió al servei de l’autoregulació i el fet d’aprendre a aprendre.

L’enquesta es contesta dues setmanes abans de l’avaluació (formulari Google). Es treballen els resultats a l’aula, amb cada docent/s i amb el turor/a, cada grup ha de preparar una reflexió per exposar-la en una sessió presencial que diem “avaluació 1”. Els delegats/des de cada grup, per nivells, exposen les seves conclusions a l’equip docent, es produeix debat i es prenen compromisos.

Delegades i delegats de 1r d’ESO exposant, a l’equip docent, les conclusions de l’enquesta.

En aquest document es poden veure les respostes a algunes de les preguntes del qüestionari. Hi ha quatre taules per pregunta que corresponen a cada un dels quatres grups de 1r d’ESO.

Hem seleccionat les preguntes que considerem especialment significatives per estimular la reflexió per a la millora. Fan referència a la preparació de les activitats d’aprenentatge (fig.1), la intel·ligibilitat de les explicacions dels docents (fig.2),  els criteris d’avaluació (fig.3), l’ajuda dels docents (fig.4), el clima d’aula pel treball (fig.5) i l’autoconcepte d’esforç (fig.6). L’enquesta acaba amb dues preguntes valentes, una valoració global del docent i una casella oberta a qualsevol comentari (anònim).

Després de tractar la planificació, la metodologia, la implementació, el producte final i l’avaluació, aquest és el darrer article per documentar un dels projectes desenvolupats amb l’acompanyament i orientacions del curs de la Xarxa de Competències Bàsiques del Tarragonès, en l’edició del curs 2018-19.

CAPSES D’APRENENTATGE

Les capses estan pensades per treballar en grups cooperatius. Són grups heterogenis organitzats pels mestres. Els rols assignats seran: encarregat del silenci, portaveu, secretari i ordre.
La previsió de temporalització és de vuit sessions de dues hores cada una per la realització de les capses.
Les capses que durem a terme són:
– Terra, mar i cel.
– On vius?
– I a tu, qui et cuida?
– Trepitja que trepitjaràs.
– Deixa’t portar.
Dins de cada capsa, trobaran tota la informació necessària (llibres de coneixement, revistes, reproductor de música, ninots, disfresses…).
Dintre de cada capsa els alumnes tindran les instruccions de la tasca a realitzar amb tot el material que necessiten i una graella d’autoavaluació del funcionament del grup. En acabar la setmana, cada grup explica la capsa que ha fet aquell dia, per tant, tots hauran passat per ella, i podran contrastar opinions, descobriments i plantejar dubtes.
Un cop hagin finalitzat les capses, realitzaran els mini mons, on es veurà reflectit el que han anat descobrint. L’alumne pot anar més enllà i plantejar-se nous dubtes o reptes.
Amb aquestes activitats es tenen en compte les intel·ligències múltiples de Gardner, treballant continguts de medi, l’àmbit d’aprendre a aprendre, incidint en l’autonomia, la iniciativa personal i el treball en grup.

 

COM HO PORTAREM A TERME?

Hem decidit treballar els animals per aprofitar el tema de l’àmbit de medi que tocava però enfocat d’una manera més motivadora a través del joc i del descobriment. Ho treballarem amb capses d’aprenentatge. A cada capsa treballarem les diferents intel·ligències múltiples.

Amb el que aprenguin/descobreixin els alumnes hauran de crear un mini món, aquesta serà la producció final que exposarem a la resta de cicles.

PLANIFIQUEM

El punt de partida és el Treball de Síntesi de 1r d’ESO anomenat “Trobada de les escoles”, que consisteix en què els alumnes de 6è venen per primera vegada a l’institut i els reben els de 1r d’ESO.

Es va dur a terme per primer cop el curs passat. Partint dels comentaris i propostes de millora per part dels alumnes, l’equip impulsor de l’Institut Fontanelles, ha decidit modificar-lo seguint aquests punts: