En aquest article us parlarem de la planificació del segon projecte dels tres què hem decidit documentar. Ens servirà de model per desenvolupar els projectes de 2n d’ESO pel curs 2019-20
Durant tot el curs, el nostre alumnat de 1r d’ESO té a l’horari tres sessions setmanals sota el títol “PRO ART”. Amb un plantejament multidisciplinari (música, educació física i visual i plàstica), quatre professionals (docència col·legiada) aborden el currículum per competències mitjançant projectes que es caracteritzen pel treball en equip, la construcció i presentació de productes finals i la constatació del procés personal i col·lectiu d’aprenentatge.
Ens agrada el cinema i el carnaval… fem un carnaval de cine?
Amb aquesta pregunta guia comença el projecte.
Interpretarem, per grups classe, un número musical d’una pel·lícula (enregistrar cançons, decidir i assajar les coreografies del ball, dissenyar i confeccionar el vestuari, l’escenografia i el maquillatge)
Cal despertar la curiositat i posar els cervells de l’alumnat en mode exploració.
Aquests són els vímets per teixir el cistell dels interessos dels alumnes:
- Els hi compartim que som un centre aficionat al carnaval, sempre ha estat una celebració important amb molta participació d’alumnat i professorat.
- Compartim els records que tenen de la celebració del carnaval en les seves escoles.
- Ens expliquem que vivim en municipis amb tradició carnavalera i rues pel carrer.
- Busquem resposta a les preguntes:
– Quines són les tres coses més importants del carnaval?
– Carnavals famosos (de més a prop a més lluny, cerca d’imatges).
– Per què celebrem el carnaval?
– Sempre és en les mateixes dates? - Referim l’activitat de cinema que faran a 2n d’ESO.
La contextualització és un magnífic recurs per despertar i vincular els interessos de l’alumnat, però també ho és la participació en la presa de decisions. Cada grup de 1r d’ESO tria la seva pel·lícula i la cançó. Sempre posem alguna condició per les tries i en aquesta ocasió la pel·lícula ha de ser d’abans que ells/es naixessin. Després vindrà el treball de la coreografia, l’escenografia i el maquillatge.
Sempre tenim especial cura en anticipar el que farem, el que aprendrem i el que s’avaluarà.
Aquesta és la llista seqüenciada del procés inicial, amb indicació de la diversitat de recursos tecnològics que ens faciliten la interacció i presència de la veu de tot l’alumnat:
- Idees prèvies amb un núvol de Mentimeter
- Què farem i què aprendrem. Descripció de la tasca a Moodle.
- Què avaluar
- Treball en equip (treball individual, participació i col·laboració) amb CoRubrics (coavaluació, autoavaluació).
- Validació individual de coneixements amb la presentació de les memòries que s’avaluen amb CoRubrics (coavalauació, autoavaluació, heteroavaluació)
- Metacognició amb l’anàlisi del producte final recollit en la filmació de l’actuació (tots)
En pròxims articles abordarem la concreció metodològica, la implementació, el producte final, l’avaluació i la veu de l’alumnat.