PRODUCTE FINAL

El producte final d’aquest projecte és el que li dóna sentit.

Des de l’inici es planteja el repte de transformar el pati com a una realitat. L’ alumnat farà les propostes i les presentaran a l’equip directiu que les valorarà i durà a terme les  més adequades a la nostra escola.

És en la preparació d’aquesta proposta on els i les alumnes treballen diferents àmbits del currículum.

Cada cicle ha fet activitats diferents: Enquestes, qüestionaris d’on extreuen informació, redacció de `propostes, dibuixos. El cicle superior aprofiten el treball d’àmbit matemàtic  i l’àmbit de medi i preparen maquetes sobre  “un altre pati és possible”.

Tots els alumnes de l’escola hi participen.

Les maquetes s’on exposades i tots els professors i alumnes les poden veure i escoltar les explicacions.

Us en deixem una mostra de les idees dels nens i nenes de 6è.

1- EXPOSICIÓ MAQUETES : “EL PATI DELS NOSTRES SOMNIS”

2- EXPOSICIÓ MAQUETES : “UNA IDEA DIFERENT”

3- EXPOSICIÓ MAQUETES : RACÓ DE LECTURA I COSTURA

5 -EXPOSICIÓ MAQUETES : ” jocs de taula gegants “

Metodologia

Durant els dos dies de les JI, els nostres alumnes s’organitzen en equips de treball cooperatius heterogenis creats pel tutor i comentats a l’equip docent.

Tal com es plantegen les activitats de les JI, els equips cooperatius són els que ens permeten compartir opinions, reflexions i generar/fomentar el pensament crític en el nostre alumnat.

D’altra banda, cal destacar que les diferents activitats dutes a terme segueixen l’organització d’una seqüència didàctica competencial, és a dir, un inici motivador i significatiu per l’alumnat; el desenvolupament necessari per assolir/treballar els continguts seleccionats; i, finalment, uns moments de síntesi basats en la reflexió i creació d’un dels productes finals.

La veu dels alumnes

L’última activitat que fan els alumnes a les aules és l’activitat de reflexió, per valorar el què han après i la seva satisfacció sobre les Jornades.

Els alumnes responen una enquesta sobre si els han agradat o no les activitat de les jornades, i que valorin la temàtica de les mateixes.

Les respostes dels alumnes ens indiquen que un 95,94% d’ells consideren que les jornades són entre satisfactòries-força satisfactòries i molt satisfactòries!!

Cada grup classe també va fer un vídeo final! Intentarem penjar-vos-en algun!

Us adjuntem també l’enllaç a la notícia que va publicar LaSegarraTV:

https://segarratv.cat/ca/turisme/segarratv/societat/45991/linstitut-la-segarra-de-cervera-celebra-les-xiii-jornades-interculturals/3014.html

Els mestres avaluem el projecte

En finalitzar el projecte, en una de les reunions de l’equip impulsor, els mestres ens hem reunit per cicles i hem fet la RÚBRICA D’AUTOAVALUACIÓ del PROJECTE.

És evident que cada cicle ha treballat de manera diferent. Hi ha mestres amb més experiència que d’altres, companys i companyes amb més o menys ganes d’innovar… cosa que fa que el projecte no hagi funcionat igual en tots els cicles.

Cada cicle ha fet una rúbrica i es pot veure que la valoració és ben diferent en un cicle que en un altre, però seguidament us presentem un resum general de com hauria quedat a nivell de claustre fent un resum.

Veiem que tenim moltes coses a millorar i que per tant, el curs vinent ens caldrà posar les piles per tal d’avançar. Ara tenim el punt de partida sobre el qual reflexionar.

 

El nostre repte aconseguit!

Cada un dels cicles, en iniciar el projecte, es va plantejar un repte.

Els petits de l’escola van elaborar un reportatge per tal d’explicar els llocs més interessants del seu poble en el cas que vingués un amic que mai havia estat al seu poble. A més a més han elaborat un document que recull tota la informació que han recollit.

A cicle inicial i a cicle mitjà han elaborat un dossier amb tots els treballs referents al projecte.

Els més grans van preparar una gimcana per als companys de l’altre poble per tal de descobrir, plegats, els llocs més emblemàtics de cada una de les poblacions. El trasllat entre les dues poblacions es va fer en bicicleta i aixi també vam aprofitar per fer activitat física.

El fet de tenir un repte marcat des de l’inici del projecte, ha fet que els alumnes i també els mestres estiguessin més motivats i amb un rumb clar a l’hora de treballar.

Us deixem unes fotografies de les bicicletades…

 

Avaluació: Competència personal i social

L’avaluació del projecte de les JI se centra en la competència transversal personal i social.

Tots els professors que entren a les aules durant aquests dos dies avaluen el seguiment de l’alumne tenint en compte les dimensions d’aquesta competència:

  • Aprendre a aprendre
  • Autoconeixement
  • Participació

Per nosaltres, una activitat d’aquest tipus ens permet observar i valorar el nostre alumnat des d’una perspectiva molt més social que no pas una activitat d’aula, i poder avaluar si realment són competents com a ciutadans responsables, tolerants i implicats en la societat que els tocarà viure.

Producte final: FRASES PER TOMBAR MURS

Un dels productes finals de les JI d’enguany són les frases creades pels alumnes per “TOMBAR MURS”.

L’activitat consisteix en:

Les parets, les xarxes socials o fins i tot les nostres llibretes i agendes estan plenes de frases amb missatge. La brevetat, la contundència, la creativitat o l’enginy són alguns dels elements més importants a tenir en compte a l’hora de crear frases exitoses. Què vol dir crear “frases exitoses”? Doncs frases que ens facin pensar, que ens facin reflexionar, que ens ajudin a obrir-nos al món, a entendre’l millor, a ser més tolerants, més inclusius, etc.

A aquestes frases se les pot anomenar de moltes maneres, segons la forma i la intenció. Vet aquí alguns exemples per a denominar-les: aforismes, refranys, màximes, preceptes, proverbis, entre d’altres.

I ara cal posar fil a l’agulla perquè en aquesta activitat serem nosaltres els creadors de frases! Entre tots i totes crearem un corpus de frases per tombar murs. I és que les frases també poden canviar una mica el món!

Com ho fem?

  • Caldrà que feu grups de tres persones i elaboreu una o dues frases relacionades amb la diversitat sexual i de gènere. Les frases han de transmetre valors com la tolerància, el respecte, la solidaritat, la comprensió o la sensibilitat, entre d’altres. Teniu en compte que han de ser creacions pròpies.
  • Una vegada pensades, cal que les comenteu al professor/a que teniu a l’aula i, una vegada us doni el vistiplau, podreu començar a elaborar les frases que posteriorment enganxareu al mur que trobareu enganxat a una de les parets del centre. Sigueu el màxim de creatius!
  • Fixeu-vos que teniu una part del mur assignada per al vostre curs. Ocupeu només l’espai que us pertoca. 

De totes les frases creades per l’alumnat de tota l’ESO la comissió de les JI n’ha seleccionat algunes per elaborar aquest cartell:

Què en pensen els alumnes?

En acabar el projecte, els alumnes han pogut expressar tot allò que els ha agradat i també allò que els agradaria millorar.

En general tots els alumnes estan molt contents de com ha funcionat el projecte i tenen ganes de fer-ne més. De cara al curs vinent intentarem millorar tots aquells aspectes que en la valoració, tan dels alumnes com dels mestres, han sortit poc valorades.

Us deixem una petita mostra del que pensen els alumnes.

Avaluació

Es fa una avaluació del procés, més que del producte final. És molt important veure l’evolució, la implicació i el treball diari que fa l’alumnat per tal que l’obra surti bé. L’alumnat s’implica, s’autoavalua i es coavalua en el moment dels assajos, en el moment dels montatges, en els moments previs a les seves actuacions, etc.

S’utilitzen rúbriques d’expressió oral i també proves escrites.

6. Com ho veuen els i les alumnes…

Un cop acabat el projecte els alumnes aporten la seva valoració del que han estat treballant i com ho han fet.

En les quatre escoles de la ZER s’ha realitzat de forma diferent i en la majoria dels casos no han quedat enregistrades aquestes valoracions. En una d’elles, els alumnes han elaborat un text oral en el que s’imaginaven que eren una gota d’aigua i s’hi reflecteixen de forma inconscient alguns dels aprenentatges fets pels alumnes durant el projecte.

En general, totes les escoles han coincidit en que la valoració dels alumnes ha estat positiva, alguns però s’han quedat amb ganes de continuar investigant per resoldre algunes de les preguntes que havien proposat ells o els seus companys i que han quedat pendents.

Per part dels docents, també se’n fa una valoració molt positiva i es comença a pensar en l’eix al voltant del qual es treballarà el proper curs.