TANTS CAPS, TANTS BARRETS

Cada alumne/a és un món i després del projecte han estat capaços/es d’entrar-hi i fer-se una opinió sobre allò que han après i el que els ha quedat a mig camí. Amb la intenció de donar-los veu i vot, l’equip de tutors/es de primer d’ESO vam passar un full d’enquesta amb sis preguntes directes de resposta tancada (amb justificació) i una darrera qüestió de resposta oberta. Les relatem tot seguit:

  1. Us ha agradat el projecte realitzat? Sí/No, per què.
  2. Canviaríeu la temàtica treballada (sessions inicials, fil conductor i producte final)? Sí/No, per què.
  3. Trobeu que hi ha hagut relació entre les activitats realitzades entre les diferents matèries? Sí/No, per què.
  4. Aquesta activitat t’ha aportat alguna informació que no sabies? Sí/No, per què.
  5. Valores positivament l’espai on heu realitzat les activitats de projectes (aula Hello World)? Sí/No, per què.
  6. Recomanaries aquesta activitat a d’altres compans/es del centre? Sí/No, per què.
  7. Quines recomanacions/propostes faries, en relació al projecte realitzat enguany als companys que el facin el curs vinent? Sí/No, per què.

Podem concloure que la majoria d’alumnes ha respost positivament a les preguntes clau, com per exemple si en general els ha agradat aquesta mena de dinàmiques diferents dins de les aules; en cas que no els hagi agradat el projecte en si ha estat per causes relacionades directament amb la cohesió dels grups de treball i per totes dos bandes: d’un costat, hi ha alumnes que han treballat molt i d’altres que s’han deixat portar i potser no han desenvolupat tantes tasques; paral·lelament, les opinions de l’alumnat també giraven al voltant de la impressió que el professorat que hem participat al projecte no estàvem prou units o bé les funcions que hem realitzat a les aules no han estat percebudes de manera unitària.

Cal aprendre de cada nova experiència i, de la mateixa manera que creiem que a les aules l’alumnat pot millorar cada dia una mica més, també nosaltres podem seguir alimentant la curiositat i permetre que una idea pugui continuar evolucionant. La propera, més i millor.

COM ENS AVALUEM?

L’avaluació del projecte s’ha dut a terme per mitjà de rúbriques, que tant poden ser completades pel professorat com per l’alumnat (co-avaluació).

L’avaluació s’ha fet d’acord als criteris del professorat de cada assignatura, però el més interessant és l’avaluació què ha fet el propi alumnat.

Des de l’àrea de tutoria s’han passat unes rúbriques d’avaluació què s’han realitzat o bé en grup o individualment. En aquestes rúbriques s’avaluava si es portava el material quan tocava, l’organització i la col·laboració entre iguals, entre altres ítems. A més, cada persona havia d’avaluar els seus companys, i dir-ne si tornarien a treballar amb ells o elles. I el que és més productiu, els havien de donar uns consells perquè poguessin millorar en els propers projectes. 

DONEM LA BENVINGUDA ALS NOSTRES AVIS

En aquest projecte hi ha la finalitat de preparar una presentació oral realitzada pels alumnes als seus padrins. En ella s’ha d’explicar tot el que s’ha après al llarg d’aquests mesos. Aquesta presentació es fa per grup classe per tant cada avi/a va amb els seu net/a.

Des del nostre punt de vista, creiem que ha estat un Producte final prou enriquidor en el qual  tots els alumnes s’hi han pogut sentir involucrats ja que van poder expressar la seva creativitat, imaginació i originalitat. Per altra banda, els padrins van estar molt agraïts de que els féssim partíceps de la vida a l’institut. 

COM HEM TREBALLAT?

Es presenta a l’alumnat el Moodle i el Drive com a eines de comunicació i treball.

La recopilació de la informació per fer el projecte s’obté de moltes fonts diverses. Consulten llibres i unes pàgines web prèviament seleccionades, escolten unes xerrades promogudes per veïns del barri on s’explica la història d’aquests, fan una gimcana pel barri visitant llocs emblemàtics, fan activitats vivencials  a la cúpula astronòmica del centre i també amb la terra paral·lela del CRP del Segrià.

La recerca d’informació es realitza en grups d’uns 4-5 alumnes on cadascú té un rol assignat. La formació dels grups ve determinada pel tutor amb el vist-i-plau de l’equip docent del grup-classe. Es deixen estones de treball en grup per compartir la informació trobada i decidir el que és més important.

Tota la informació obtinguda es va recollint en el Drive, Moodle, pòsters, …. I tots hi tenen accès.

AVALUACIÓ

L’avaluació del projecte s’ha dut a terme en diferents moments, situacions i a partir d’eines i registres diferents.

AVALUACIÓ DEL PROJECTE:

  • A partir de les valoracions de l’alumnat de cada tasca duta a terme.
  • A partir de les valoracions del professorat duta a terme al llarg de tot el projecte en les reunions de cicle superior i en les reunions del grup impulsor de la xarxa.

AVALUACIÓ DE L’ALUMNAT:

  • A partir de les evidències de les tasques elaborades.
  • Mitjançant la carpeta de l’equip.
  • A partir de la memòria del projecte elaborada per cada grup cooperatiu.
  • Avaluació per part del professorat a partir de la rúbrica de les tres competències transversals.
  • A partir de les autoavaluacions de l’alumnat.

M’AUTOAVALUO

RESOLUCIÓ DEL REPTE

LES NOSTRES PROPOSTES:

I després de dies escollint, cercant informació, prenent decisions, demanant ajuda a les famílies…van determinar quines receptes durien a terme amb el seu ingredient principal.

L’alumnat va gaudir molt en tot el procés i a més, van assajar les receptes a casa per tal de veure la viabilitat de poder-les elaborar el dia del Masterxef.

Algunes de les receptes elaborades van ser les següents:

 

ASSAGEM LES RECEPTES DEL REPTE

I ja arribem al tram final del projecte!

L’alumnat va dur a l’escola tots els ingredients i estris necessaris per tal d’elaborar les seves receptes per fer un assaig del Masterxef que duríem a terme la setmana següent.

A més, en finalitzar les pròpies receptes, l’alumnat va realitzar diferents avaluacions:

  • Autoavaluació del propi plat per tal de millorar-ho pel Masterxef.
  • Valoració dels plats dels companys i companyes a partir del tast de les receptes elaborades mitjançant una graella qualitativa on aportar propostes de millora.

Aquesta activitat va aportar:

  • Significativitat i funcionalitat a les receptes escollides
  • Motivació
  • Creativitat
  • Implicació de les famílies en l’assaig a casa
  • Realitat en portar-ho a la pràctica
  • Sentiment de pertinença al grup cooperatiu

L’alumnat va comentar que els plats feien una olor molt bona i que s’ho van passar molt bé fent les pròpies receptes i valorant les dels altres.

MASTERXEF

L’alumnat va participar en el Masterxef per tal de realitzar la fase final del repte: elaborar un plat per ser inclòs en el menú de Les Roquetes.

Van elaborar i preparar els plats i quan van acabar, el xef Marçal i el Delfi els van tastar. Els hi va costar molt escollir-los i al final van triar-ne cinc. D’aquests cinc va guanyar “El Crambel de poma” de la LUCIA.

Aquesta activitat va aportar:

  • Significativitat i funcionalitat a les receptes escollides
  • Motivació
  • Creativitat
  • Realitat en portar-ho a la pràctica
  • Sentiment de pertinença al grup cooperatiu
  • Sentit a tot el projecte i va ser un tancament molt profitós.

 

L’alumnat va manifestar que els va agradar molt aquesta activitat i que s’ho van passar molt bé.

 

ACTIVITAT A L’AULA:

MASTERCLASS

La primera activitat que es va dur a terme va ser la Masterclass del xef Marçal Solà d’un restaurant de Balaguer, el restaurant Les Roquetes.

En Marçal va elaborar dos plats: rissotto i xupa-xup de fuet.

Aquesta activitat va aportar:

  • Millora de l’atenció
  • Motivació
  • Exemplificació de receptes
  • Posada en funcionament de coneixements previs
  • Activació dels sentits: olfacte i gust
  • Repte del nostre projecte

L’alumnat es va mostrar molt motivat i atent en l’elaboració dels dos plats. I els va servir de mostra per escollir quina recepta farien ells i elles per resoldre el repte proposat: elaborar nous plats a partir del seu ingredient principal

LA RECEPTA

Una vegada van poder veure un xef elaborant dos plats, vam creure necessari, abans de dur a terme la seva pròpia recepta, poder fer un treball explícit del text instructiu: la recepta.

A partir de les imatges i el vídeo de la masterclass van elaborar la recepta d’un dels dos plats seguint les següents fases:

  • Observant l’estructura i trets característics de receptes de casa, de la biblioteca de l’escola…
  • Identificant l’estructura comú de les diferents receptes i del temps verbal emprat.
  • Comparant si les seves deduccions coincidien amb l’estructura bàsica del text instructiu de la recepta.
  • Visualitzant el vídeo sobre la masterclass de cuina del xef Marçal.
  • Elaborant una de les dues receptes a partir de tot el procés escriptor: planificació, textualització i revisió.Aquesta activitat va aportar:
    • Dotar de contingut al repte proposat.
    • Fer explícit el procés d’elaboració d’una recepta.

     

    A l’alumnat els va agradar elaborar la recepta a partir del vídeo de la Masterclass del xef Marçal donat que va ser una experiència pròpia positiva i significativa.

     QUIN ÉS EL NOSTRE REPTE?

    L’alumnat va desglossar el repte que havien de superar entre tots i totes per tal de tenir clar quines eren les premisses a complir i el temps destinat per dur-ho a terme.

    Aquesta activitat va aportar:

    • Consciència de les tasques a dur a terme.
    • Repartiment de responsabilitats.
    • Organització del temps disponible.

El repte va quedar determinat de la següent manera:

EL NOSTRE ALIMENT PRINCIPAL: RECERCA D’INFORMACIÓ

Per tal de poder elaborar receptes amb l’element principal de cadascun dels grups cooperatius vam proposar a l’alumnat que realitzessin una recerca d’informació per tal d’investigar sobre:

  • D’on prové
  • Quins beneficis aporta a la salut
  • Com es pot cuinar
  • Imatge de l’ingredient

L’alumnat es va mostrar menys motivat per dur a terme aquesta activitat donat que la recerca d‘informació és una tasca que realitzen en diferents àrees i projectes.

PANELLETS CREATIUS

L’alumnat cada any elabora panellets per la festa de La Castanyada. Però aquest any van proposar fer-los diferents donat que estan aprenent, a través d’aquest projecte, a fer receptes creatives.

Els panellets no van ser els tradicionals, sinó que es van elaborar panellets creatius a partir de receptes novedoses i emprant ingredients diferents als tradicionals: colorants, xocolata… I a més, les formes tampoc van ser les tradicionals, sinó que van fer panellets amb forma de bolet, troncs, dits…

Aquesta activitat va aportar:

  • Dotar de significativitat i funcionalitat una recepta: els panellets
  • Motivació
  • Creativitat
  • Implicació de les famílies

 

L’alumnat es va mostrar molt motivat en aquesta activitat donat que van deixar anar la seva imaginació i van gaudir en tot el procés.

ORGANITZACIÓ DELS EQUIPS COOPERATIUS

 

El primer dubte que ens va sorgir va ser com organitzaríem els equips cooperatius en els 3 grups de projecte. I vam decidir que l’atzar seria la millor opció.

 

Així que vam planificar una activitat que servís per iniciar el projecte de Gastronomia: un TAST A CEGUES.

Els aliments a tastar van ser:

  • Mel (sucre)
  • Oli
  • Melmelada (fruita)
  • Anxoves (sal).

Aquesta activitat a més va aportar:

  • Motivació
  • Posada en funcionament de coneixements previs
  • Activació dels sentits: olfacte i gust
  • Argumentació en defensar quin aliment escollia cada alumnat

L’alumnat va valorar molt positivament l’activitat i ens van manifestar que el fet d’organitzar els equips cooperatius a partir de l’elecció de l’aliment que més els va agradar va ser un encert.

I així, sense saber-ho l’alumnat, es van organitzar els quatre equips cooperatius de cada grup de projecte: Sal, Mel, Fruita i Oli.

Al juny del 2018… PLANIFIQUEM

En Claustre vam establir els acords per dur a terme el projecte d’escola el curs 2018-19.

El primer aspecte a valorar va ser decidir l’eix vertebrador del projecte i d’entre totes les propostes la que ens va semblar que podria aportar més sortides a l’entorn, participació de les famílies, motivació a l’alumnat i aprenentatges va ser el tema de GASTRONOMIA.

En segon lloc es va acordar que el projecte es continuaria duent a terme des de P3 fins a 6è a partir d’agrupaments d’alumnat per cicles:

  • A educació infantil es realitzaria al llarg d’un període d’un mes tres tardes a la setmana.
  • A la resta de cicles de primària s’establiria una franja setmanal de 9:00 a 11:10h.

Nombre de grups:

  • Educació Infantil: 5 grups d’uns 15 alumnes a cada grup.
  • Cicle Inicial: 4 grups d’uns 12 alumnes a cada grup.
  • Cicle Mitjà: 3 grups d’uns 16 alumnes per a cada grup.
  • Cicle Superior: 3 grups d’uns 17 alumnes per a cada grup.

Vam valorar que l’avaluació podia continuar duent-se a terme com el curs 2017-18. És a dir, avaluant les tres competències transversals bàsiques a partir de la rúbrica consensuada el curs anterior. Però que calia acabar d’adaptar-la a les necessitats de cada grup.

 

 

 

 

IMPLEMENTACIÓ

L’alumnat va dur a terme les tasques de diferent manera segons els cicles.

Es treballa en gran grup i també en parelles cooperatives i petit grup.

S’hi dediquen sessions de matemàtiques, medi o bé de tutoria, segons el cicle.

Finalment la jornada de divulgació va ser molt interessant, tothom va poder gaudir de les propostes. Els alumnes de cicle superior exposaven les seves maquetes i les feien funcionar. Ens ensenyaven els plànols i deixaven els més petits tocar els interruptors.

Les exposicions orals dels alumnes de 6è son valorades amb rúbriques.

Tot el procés culmina amb la posada en pràctica de les propostes de l’alumnat. Es decideix dedicar els divendres al pati sense pilotes. Es posen en funcionament els espais de joc;

Zona de ball. Preparada per un cicle cada setmana.

Circ. L’escola compra tot el material que considera necessari i els nens i nenes l’utilitzen rotativament.

Jocs tradicionals. Els nens i nenes hi participen en petit grup de manera lliure.

Decidim també incloure al “pati nou” els nens i nenes d’educació infantil. Aquestes activitats permeten la inclusió de tots i totes, els grans i els petits gaudeixen dels jocs, s’ajuden i es relacionen en un context diferent al de l’aula.

Aquí estem jugant en un pati diferent, gracies a les propostes dels nens i nenes de l’escola.

Estrenem pati!

Aquesta nova modalitat de pati ha servit per a assolir l’objectiu que a l’inici de curs ens vam plantejar al claustre, que no era altre que millorar les relacions dels nens a l’hora del pati. Reduir la conflictivitat i trobar noves maneres de divertir-se.