QUÈ VOLEM APRENDRE?

LA PRIMERA PREGUNTA ÉS:

QUÈ VOLEM APRENDRE AMB ELS NENS I LES NENES EN AQUEST PROJECTE?

Sembla fàcil, però posats a pensar, ens adonem que, més enllà de que el professorat volem que tinguin noves alternatives de joc i alhora reduir la conflictivitat i millorar la convivència, l’objectiu del nostre projecte ha d’anar per un altre  costat.

Volem que ho decideixin ells i elles. És a dir que l’objectiu a avaluar serà:

  • Idear una proposta adequada de pati.
  • Saber exposar-la i argumentar-la.
  • Consensuar les propostes per arribar a acords factibles de ser realitzats.

QUI SOM?

QUI SOM?

L’Escola Sant Jordi de Puigverd de Lleida és un centre d’educació infantil i primària que  es troba al sector de llevant de la comarca del Segrià.

Actualment  l’escola compta amb dos unitat d’Educació infantil i cinc d’Educació Primària en dos edificis separats, un per cada etapa.

El nombre d’alumnes matriculats durant el curs 2017-2018 ha estat de 110 alumnes.

La plantilla de mestres és de  14 docents, entre tutors i especialistes,  la majoria amb plaça definitiva al centre.

Aquest és el segon curs que participem en la Xarxa. Tot i que el curs anterior també es va assistir a les trobades, per  determinades circumstàncies, es va fer poc treball de claustre.  Aquest any hem preparat un calendari de reunions que hem seguit i ens ha ajudat a treballar més organitzats davant el repte de transformar poc a poc la nostra escola.

 

COM COMENCEM?

En la nostra escola ell treball basat en  projectes  es realitza a primària bàsicament en l’àmbit de medi. A infantil forma part de la dinàmica d’aprenentatge globalitzat i internivells.

Quan es planteja al claustre quin projecte documentarem a la Xarxa, proposem les  dues opcions : millorar els projectes fets en cursos anteriors o bé fer-ne un de nou.

Davant la inquietud de fer canvis a l’hora de l’esbarjo, es valora la possibilitat de fer-ne un projecte de curs per tot l’alumnat de centre i aprofitar-ne la documentació per a aprendre’n una mica més.

A partir d’aquest moment es trasllada a l’alumnat per a que hi diguin la seva!

 

Implementació

Comencem a treballar! És de vital importància conéixer-nos, tant alumnes com professors, per tal de poder treballar en equip. És necessari crear un ambient positiu, tranquil, cooperatiu on tothom pugui ser creador del seu producte final.

A partir de la demanda de cada grup d’alumnes fem de dissenyadors de:

  • Cartes de presentació: il·lustracions d’ells mateixos (cara, mans i els seus noms).
  • Rètols d’aula.
  • Elements decoratius d’aula, passadissos i portes: mural de tutoria, marcs de fotos, logotips relacionats amb la tecnologia de la informàtica…
  • Eines de comunicació per a la tutora: bústia de suggeriments, queixes i felicitacions.

Cada activitat va relacionada amb un objectiu d’aprenentatge en concret:

  1. Saber treballar en equip.
  2. Mostrar una actitud de treball adequada.
  3. Elaborar un text instructiu seguint les instruccions donades.
  4. Saber expressar-se correctament a nivell oral i escrit.
  5. Presentar un quadern de treball i/o dibuixos amb tots els elements demanats.
  6. Dissenyar un producte final per desenvolupar un sentiment de pertinença a l’institut.
  7. Fer una bona presentació del treball tant del quadern d’equip com del producte final.
  8. Aprofitar i fer un bon ús del material i els espais del centre.
  9. Respectar i vetllar pels dissenys de tots els grups una vegada instal·lats en el lloc corresponent (aula, passadissos i portes).

Respecte els criteris d’avaluació es té en compte: el procés de treball i l’actitud; el quadern de l’equip, el producte final i l’exposició oral.

Les activitats segueixen aquesta seqüenciació:

  • Conéixer els espais del centre, professors i alumnes.
  • Aprendre a expressar-se dins d’un debat amb moderador per tal de poder decidir de manera individual quin element es vol dissenyar: allò que creiem més necessari per nosaltres.
  • Prendre decisions. Cada membre del grup reflexiona sobre les seves capacitats i habilitats per arribar al producte final escollit.
  • Proposar diferents materials i seleccionar els més adients.

Cal remarcar, que des de la matèria de visual i plàstica, el projecte en general ha estat una experiència molt enriquidora ja que els grups treballaven cooperativament no només en el mateix grup sinó que amb la resta de grups també. A més, també van conéixer nous materials i maneres de fer. La professora de dibuix ho valora molt positivament.

PRODUCTE FINAL PROJECTE DEL CINEMA A L’AULA DE 5È

Bon dia companys/es,

M’agradaria explicar-vos un altre projecte que hem realitzat a l’escola Àngel Guimerà. En aquest cas s’ha dut a terme amb els nens i nenes de 5è. El projecte va sorgir de l’interès dels infants, degut a que van triar ser la classe dels actors i les actrius i volien aprendre coses sobre el món del cinema. Així doncs vam treballar la història del cinema on el producte final va ser la elaboració d’una línia del temps que tenim penjada al passadís de l’escola i que recull tots els treballs d’investigació que han dut a terme. Després sentien interès per com es feia una pel·lícula, i treballant la dimensió d’Expressió escrita en llengua castellana vam elaborar el guió de la nostra pròpia pel·lícula titulada “La fiesta de pijamas”. Ara, ens trobem en el moment de gravació i editatge que ens permet treballar des de la competència digital.

El dia 31 de maig convidarem a les families a l’escola, on tindrà lloc la Gala dels Òscars. En aquesta gala l’alumnat explicarà a les families com va sorgir aquest projecte, quines coses han après i descobert sobre el món del cinema i finalment els projectarem la pel·lícula que és el producte final amb el que conclourem aquest projecte.

En definitiva, podem dir que al llarg del projecte hem elaborat tres productes finals coincidint amb la finalització de cada trimestre i de la part del projecte que treballàvem:

1r trimestre: Línia del temps

2n trimestre: Guió de la pel·licula “La Fiesta de Pijamas”

3r trimestre: Visualització de la pel·lícula i explicació a les families en la Gala dels Òscars.

Us adjunto el segon dels productes finals, que és el guió de la pel·lícula redactat per l’alumnat.Guión final

(Jenny)

 

PRODUCTE FINAL

D’acord amb la planificació establerta, cada grup-classe va exposar aquella part del seu treball que va trobar més interessant a l’entrada de l’escola. No era la intenció establir l’exposició final com el gran objectiu a treballar durant el projecte, ans el contrari, era voler ser només una mostra de la tasca feta. El resultat final fou tan satisfactori que es va allargar el seu termini fins fer-la coincidir amb la Jornada de Portes Obertes del nostre centre. La qual ens donava un valor afegit a la tasca: el fet de compartir-ho amb les famílies.

Us deixem un breu vídeo on podeu observar una síntesi del treball realitzat. Tot aquest ha estat encaminat a afrontar el repte, la construcció d’un restaurant,  amb la visió més real possible. El resultat final està, doncs, molt vinculat amb la inicial pregunta-objectiu que es va compartir amb l’autor de l’esmentada pregunta. El resultat era doncs, una mena de proposta de resposta al seu encàrrec.

El producte final ha donat la cohesió imprescindible a tot el treball que es feia a cada aula, ja que el perill que corríem era que un/a infant es quedés només amb la visió d’allò que feia a la seva aula.

La planificació del professorat ja ho havia previst, per això un dels grups tenia la tasca de donar difusió i integrar la tasca de tots i totes. Disposava d’un espai propi al web del centre que pretenia donar unitat i difusió al treball.

La valoració del professorat d’aquest producte final és molt satisfactòria, ja que ha donat sobrada resposta a la intenció de compartir la tasca més que no pas mostrar només la feina feina.

PRODUCTE FINAL CICLE INICIAL

Vet aquí que un dia l’alumnat de Cicle Inicial va de visita al restaurant L’Atrevit. Allà hi fa tallers, per què?… Doncs, per tancar el projecte interdisciplinari “ El Restaurant”. Aquest és el projecte que enguany hem fet a l’escola, però val a dir que aquesta no ha estat l’activitat final de tota l’escola. És tan sols una mostra de la voluntat de fer un aprenentatge el més significatiu possible.

 

EL RESTAURANT – 2n nivell de Cicle Inicial

Els alumnes de segon  van rebre un correu, amb un enllaç a youtube amb un vídeo, on un xef d’un restaurant demana el seu ajut. Tot seguit i després de la motivació que reben els alumnes amb la visualització del video on un cuiner demana a l’alumnat de l’escola de Miralcamp que li ajudin aportant les seves idees per fer un restaurant, nom, lloc, el menjar,… El professorat planifica un projecte flexible i obert a modificacions que van sortint amb la pràctica i seguiment del mateix; no obstant seguint unes premisses organitzatives per tal de  facilitar les tasques a desenvolupar, amb el clar objectiu d’arribar al producte final que l’alumnat  vol del projecte.

A tall d’exemple, vam elaborar unes graelles que es presenten als alumnes al principi de cada sessió, on s’explica la tasca a desenvolupar i la base d’orientació per tal de poder avaluar el seu procés d’aprenentatge. En la graella anem complimentant algunes dades com són els objectius (que prèviament hem decidit  i hem enumerat en la planificació), el desenvolupament (en el que resumeix el que s´ha fet i el que s´ha fer) i les dades que són fixes com les bases d’ orientació,  que els nens apliquen per  planificar i  autoavaluar-se.

Exemple de dos de les graelles que es  van presentar a l’alumnat:

ACTIVITAT 2: QUÈ EN SABEM DE LA PUBLICITAT?

OBJECTIUS: 1, 6

DESENVOLUPAMENT:

Recordem el contingut del correu electrònic rebut a la classe el divendres 22 i es planteja una gran pregunta: Què en sabem de la publicitat?. Primer es fa una pluja d’idees, mitjançant la tècnica del full giratori i després en gran grup. Les propostes quedaran enregistrades en una fitxa prèviament elaborada. Continuaran aquesta activitat seleccionant un anunci publicitari de revistes i/o diaris.

AVALUACIÓ:

Base d’orientació:

  1. Escolto i entenc el missatge del correu rebut.
  2. Penso i participo activament de l’activitat proposada.
  3. Escric les idees aportades copiant sense faltes.
  4. Retallo i enganxo de manera polida.

Les activitats que hem fet per aprendre a l’Educació Infantil

Com es pot veure en l’apartat de metodologia, a l’Educació Infantil va haver-hi 4 grups reduïts i internivells (P3, P4, P5) per realitzar les diferents activitats i aquest projecte va ser treballat de forma interdisciplinària als diferents cursos de l’escola.

La primera activitat que vam fer va ser el visionat d’un vídeo en què un xef ens demanava ajuda per muntar un restaurant i nosaltres ens encarregaríem del tema menú. Així doncs, per començar a endinsar-nos en el tema vam fer una pluja d’idees sobre quin menjar coneixíem, a quins restaurants anàvem o hi havia al poble, què menjàvem habitualment, etc. Amb la finalitat de treballar vocabulari, també vam anar comentant els diferents tipus de menjar i vam descobrir que es podien classificar en una piràmide alimentària. Així doncs, vam decidir muntar una gran piràmide al passadís de l’escola. Al mateix temps, vam endur-nos a casa una mena d’enquesta per escriure allò que havíem menjat per dinar i a partir d’aquí, elaboraríem el nostre menú infantil i l’intentaríem millorar perquè fos equilibrat.

Un aspecte interessant és que a l’hora d’escollir els plats per al nostre menú vam treballar molt directament les matemàtiques, a banda d’altres matèries, ja que vam fer el recompte emprant cubs de construcció petits per tal que així fos tot més clar i entenedor el procés de votació.

Un cop escollits els plats, vam haver d’analitzar si realment el menú era equilibrat o ens faltava o sobrava algun aliment per compensar-ho, comprovant-ho amb la piràmide alimentària i un joc online.

Un cop escollit i decidit el menú, vam elaborar entre tots la carta del menú, amb la nostra lletra i els nostres dibuixos i vam aprofitar per treballar el vocabulari del menjar en català i en anglès.

Finalment, per fer-ho més experimental i portar el nostre menú a la pràctica, vam decidir cuinar el segon plat i les postres del menú escollit i també elaborar pa a l’escola i menjar-ho tots plegats.

En la cloenda, vam fer assemblea tots plegats, amb la resta de grups, per explicar què ens havia agradat més del projecte i què havíem après. Van sortir idees com:

  •  – L’aigua és molt important i cal beure sovint.
  • – Ens ha agradat cuinar.
  • – Cal menjar fruita i verdura.
  • – Podem fer una piràmide d’aliments.

A nivell d’escola, vam crear una exposició amb el que havia fet cada curs i d’aquesta manera, l’alumnat va poder copsar els diferents elements necessaris per muntar un restaurant.