Gestió de l’aula i metodologia

Les activitats que es van desenvolupant al llarg del projecte són individuals, en parelles, en grups de 3-4 alumnes, grups cooperatius i grups internivells. L’agrupament dependrà de la naturalesa de l’activitat a desenvolupar.

Els tallers on s’elaboren els productes (paper reciclat, manualitats en material reutilitzat…) es faran en grups internivells des de P3 fins a 6è. En aquests tallers també hi participen les famílies.

Els diferents grups seran heterogenis tant en edat com en nivell d’aprenentatge, en totes les activitats que es van desenvolupant durant el projecte. Quan les activitats es desenvolupin en grups cooperatius es donaran diferents rols assignats en cada grup: portaveu, moderador, secretari i encarregat de material. Els grups cooperatius s’aniran canviant en funció de la durada de les tasques.

Aquests grups faciliten que l’alumne es mostri autònom per resoldre les diferents activitats que se li van plantejant. Es fomenta el debat entre els alumnes i presa de decisions per poder arribar al producte final.

En totes les tasques hi ha una primera part de cerca d’informació i tractament de dades que serà més guiada per part del mestre. Després, se’ls donarà l’oportunitat de guiar el seu propi aprenentatge a partir dels diferents interrogants i idees que vagin sorgint al llarg del procés en funció dels seus interessos.

Idees prèvies

A partir de la pregunta inicial: “TENIM CURA DEL NOSTRE ENTORN, DE LA NOSTRA ESCOLA?”, es fa una pluja d’idees amb els nostres alumnes on s’enumeren accions que fem per intentar mantenir la nostra escola neta i cuidada i accions que es podrien fer o que es podrien millorar. Separem i classifiquen les accions en bones, millorables i a fer.

A partir de l’anàlisi oral i escrit de les respostes aportades pels alumnes es dissenya una activitat d’observació i recollida de dades. Els alumnes en grups cooperatius van pels diferents espais de l’escola i observen quins residus es generen: tipus i quantitat, ho anoten i enregistren en una taula de dades.

A partir de l’anàlisi del resultat de les observacions es planteja el repte de millora en la gestió dels residus del nostre centre. S’observa que se’n generen massa i que se’n fa una gestió deficient. Es fa un treball al voltant de les RRR.

Tenim cura de la nostra escola?

Amb aquest projecte es pretén que els alumnes dissenyin actuacions concretes a nivell d’escola i també de comunitat educativa per a millorar la gestió dels propis residus. Les diferents actuacions es decidiran en grups i es compartiran amb tots els alumnes de l’escola. Es definiran accions concretes i es vindularà a tota la comunitat educativa.
El projecte gira entorn a tres eixos prinicipals: Reduïr, Reciclar i Reutilitzar. En cada eix s’elaborà un producte final. Per treballar cada àmbit (RRR) primer es fa un estudi i cerca d’informació, observació de dades de l’entorn i elaboració d’un pla de xoc i millora que té com a objectiu principal la millora o implementació d’una acció concreta per reduïr, reciclar o reutilitzar.

Acció per reduïr: elaboració d’unes dramatitzacions/vídeos explicatius on els alumnes difonen diferents accions per reduïr que es poden portar a terme a l’escola i a casa. Aquestes gravacions es pengen i es difonen a través del blog de l’escola i del chat de google que tenim amb les famílies.
Acció per reciclar: reciclatge i elaboració de paper reciclat amb el paper que es genera a l’escola i a casa. Aquest paper reciclat s’utilitza per fer la tapa de l’àlbum de Nadal dels alumnes.
Acció per reutilitzar: els alumnes en grups enregistren un tutorial on reutilitzen un element per donar-li un nou us. Aquest tutorial es difon mitjançant el chat de google que tenim amb les famílies.

 

Com ho planifiquem?

Ha sigut un projecte molt pràctic i de poques fitxes, però és veritat que hem hagut de seguir unes pautes que ens han ajudat a donar-hi forma a totes aquestes idees que teníem al cap.

En aquesta fitxa podem observar, què ens vam preguntar per a poder-ho dur a terme.

També hem hagut d’aprendre continguts empresarials, i aprendre alguns conceptes necessaris per saber quants diners necessitem per dur a terme la producció del nostre producte:

Com avaluem?

L’avaluació ha estat present en molts moments durant el procés del Projecte i l’elaboració d’estoig. És per això, que hem hagut de reflexionar sobre la nostra tasca i la dels altres equips de treball, a tall d’exemple, hem fet servir les següents rúbriques: d’autoavaluació, coavaluació…

Necessitem ajuda!

El nostre pati no seria possible sense la col·laboració de tota la comunitat educativa. Necessitàvem el material per a construir i equipar tots els racons. Així que vam demanar ajuda a les famílies, a les entitats i els comerços del poble i també a l’Ajuntament de Deltebre. La resposta va ser un èxit, fins i tot l’alcalde ens va contestar molt amablement. A més, vam aprofitar per demanar l’ajuda de la brigada per a la setmana de construcció.

Tot el que no vam poder aconseguir per aquests mitjans, vam sol·licitar-ho a l’escola a través de la “Convocatòria d’ajuts a la reforma del pati”, però havíem de complir com a mínim 2 d’aquests requisits:

  • Hem treballat col·laborativament tots els i les membres del grup.
  • Hem sol·licitat ajuda a les famílies.
  • Hem sol·licitat ajuda a empreses i/o entitats del poble.
  • Hem iniciat alguna activitat d’emprenedoria sense èxit.

Ara sí ja estàvem preparats i preparades per començar a construir!

Juguem a programar 4QR

La línia conductora del nostre projecte és el concepte d’algoritme, un conjunt finit d’instruccions o passos que serveixen per a executar una tasca o resoldre un problema. En la vida quotidiana, s’usen algoritmes en multitud d’ocasions per a resoldre diversos problemes, com per exemple per posar una rentadora.

El principal objectiu de treball és estructurar el pensament lògic i potenciar la creativitat digital dels alumnes permetent que ells mateixos dissenyin les seves pròpies aventures gràfiques a través de l’Scratch, i participant al concurs de l’Scratch Challenge.

Tenim en compte els interessos dels alumnes fent un treball d’investigació a partir del què volen saber.

Treballarem en grups cooperatius heterogenis formats per  alumnes de les dues classes de 4t.

Hem elaborat una carpeta d’aprenentatge per recollir les diferents activitats, els objectius i una reflexió sobre el que encara no fan prou bé.

Ens reunim els dos mestres de nivell per a fer un mapa conceptual on il·lustrarem totes les àrees que treballarem.

POLICIES, PERRUQUERES, ESTETICISTES,… GUANTS A LES MANS!!!

Seguim mostrant-vos la participació dels pares que fan ús dels guants a la seva feina. Un mosso d’esquadra de trànsit ens fa una demostració dels diferents moments en què usa els guants.

        

Unes perruqueres ens van convidar al seu negoci i els nens van poder comprovar de primera mà, les activitats que es fan en una perruqueria i que requereixen l’ús dels guants de làtex. El més divertit va ser que vam sortir de la perruqueria amb metxes!!!

   

Finalment, va ser el torn de l’esteticista. Va fer una sessió de manicura, ens va pintar les ungles i ens va posar uns tattoos!!!

     

Aprenem de les famílies

Aquests darrers dies hem comptat amb la col·laboració d’algunes famílies de l’aula per portar endavant el nostre projecte. Per què les fulles canvien de color i cauen? Aquesta era la nostra pregunta inicial i desenvolupant el projecte i després de fer-ne una classificació de les fulles de l’hort de l’escola els nens i nenes van adonar-se que hi havia fulles per menjar, fulles per cuinar…
Vam fer 5 grups: fulles per cuinar, fulles per perfumar, fulles per fer objectes, fulles per curar i fulles per decorar. Els xiquets van estar molt motivats en adonar-se que les fulles tenien moltes utilitats i de seguida van establir connexions amb situacions i rutines viscudes dins l’àmbit familiar.
Després de parlar amb les famílies implicades, hem organitzat “Tallers” amb cadascuna de les utilitats que ells mateixos van deduir de les fulles.
– Taller amb les fulles de Pauma.
– Taller de les plantes remeieres.
– Taller de cuina.
– Taller de rams amb fulles.
– Taller Forestal.
Us deixem un recull d’imatges d’alguns dels tallers que ja hem realitzat. Una molt gran experiència per als nens i també per a les famílies. Moltes gràcies a tots!!