La il.lustració és de Luís Silva
“Escriure bé costa. Per escriure bé entenc dir amb la màxima simplicitat les coses essencials. No s’aconsegueix sempre. Donar relleu a cada paraula; les més anodines poden brillar encegadores si les col·loques en el lloc adequat. Quan em surt una frase amb un gir diferent, tinc una petita sensació de victòria. Tota la gràcia d’escriure radica a encertar el mitjà d’expressió, l’estil. Hi ha escriptors que el troben de seguida, d’altres triguen molt, d’altres no el troben mai. […]”
Mercè Rodoreda.
Pròleg a Mirall trencat. Edicions 62 i “la Caixa”.
Escriure bé costa. És un acte que requereix pràctica i temps. Per això és important que a l’escola fem escriure tot tipus de textos, i ensenyem a tenint cura de les propietats de l’escrit, més que no pas a dedicar temps a omplir espais de fitxes.
Per escriure un text fa falta una bona estona, potser… més d’un dia i tot!
En primer lloc s’ha de contextualitzar i planificar.
- Han de poder pensar a qui ho volem escriure o dirigir. I Imaginar el text.
- Han de fer pluja d’idees, organitzar la informació, ordenar-la, classificar-la.
En segon lloc s’ha d’escriure un primer esborrany, és el que anomenem textualitzar.
- Han d’escriure. Fer el primer esborrany.
- Rellegir el text, detectar els errors i confirmar els encerts. Revisar el contingut.
En tercer lloc cal edita el text escrit.
- Decidir la tècnica d’edició, passar a mà, a l’ordinador, il.lustrar-lo.
I finalment, cal valorar el procés i el resultat.
Com veieu, tot això no es pot fer en un sol dia.
Si volem millorar l’escriptura dels nostres infants i joves, fem-los escriure cada dia.