Metodologia de l’Escola Cal·lípolis

1r Primer decidim entre tots què volem saber sobre l’aigua i la salut

2n Com ens organitzem?  FEM TREBALL EN GRUPS D’EXPERTS.

El grup compta amb 17 alumnes, d’aquets, 2 amb dificultats, 2 amb possible TDAH. Establim 3 grups de 4 membres i un de 5.

CRITERI PER FER ELS GRUPS: es fan de forma heterogènia, combinant nens/es, diferents nivells i ritmes d’aprenentatge, i  el comportament .

S’explica als alumnes que hem tingut en compte diferents factors i ells ho accepten.

Cada grup busca un nom divertit que l’identifiqui i s’encarrega d’una part de la investigació.

Així surten:

  • Aigua i relax
  • Aquaman: Aigua i higiene
  • Capitans de l’aigua: Aigua i cos.
  • Gelats: Aigua i diversió, aigua i neteja.

 

Es reparteixen diferents càrrecs dins del grup per tal de que tothom tingui una responsabilitat:

  • Material i ordre, secretari/a, disseny, vocal. . L’espai de l’aula s’organitza amb les taules formant grups de 4.

 

Cada grup disposa de.

  • Una carpeta molt gran per tal d’anar guardant els seus apunts i el seu material .
  • El llistat de preguntes que han formulat els alumnes, sobre el que subratllem les preguntes dels que han de trobar informació.
  • Llibres diversos sobre el tema, articles, fotocòpies d’internet que han portat des de casa, fotografies possibles…. (El material a la meva escola, majoritàriament el porta la mateixa escola, poques famílies poden col·laborar).
  • Material bàsic per fer un mural: cartolina, pegament, tisores, retoladors,…

 

Els alumnes saben que un cop buscada la informació l’han de poder exposar en un mural als altres grups de forma clara, visual, i neta i que aquests murals serviran per participar en la FIRAIGUA , fira de projectes de tota l’escola on compartirem el que hem aprés.

 

3r Treball individual : ajuden a entendre el que anem a investigar.

Disseny d’un logotip, lectura de textos relatius al tema (cicle de l’aigua, el món i l’aigua), comprensions lectores, mapa conceptual d’idees principals, diàleg de l’aixeta i l’aigua, control individual, tapa i dossier del projecte, autoavaluació.

4rt En gran grup:

Votació del logotip del projecte, sortida a l’Spa, taller d’higiene i salut, conta contes, xerrada de busseig, visionat de vídeos, concurs de preguntes, experiments (xocolata i aigua amb gas/ou i aigua amb sal), preparació de l’exposició per les famílies.

 

REFLEXIÓ SOBRE LA METODOLOGIA

Dificultats que he trobat:

  • Dels 4 grups, dos es gestionaven bé però els altres dos teníem molts problemes per posar-se d’acord i repartir-se les tasques. Els alumnes que “estiren” dels altres, de vegades es cansen d’aquest rol. Potser es podrien fer grups diferents per altres tasques i així motivar-los més.
  • Les activitats havien de ser molt guiades, però es van anar incorporant apartats a partir de noves preguntes que sorgien.
  • Van haver dos o tres moments on reflexionaven sobre com ho estàvem fent com a grup i sobre els aspectes positius del que fèiem. (Ens felicitàvem).
  • Al final del projecte va ser molt positiu fer coavaluació tots junts i avaluar-se a l’exposició oral, fixant-se en una petita rúbrica que vam crear entre tots (postura, volum, gesticulació, vocabulari,…).

Vam anar exposant al passadís, el que anaven fent, però va faltar un mapa conceptual gegant que hagués ajudat.

PLANIFICACIÓ I ACTIVITATS de l’Escola Cal·lípolis

QUINA TEMPORALITZACIÓ HA TINGUT EL PROJECTE?

Al desembre s’acorda que a Primària tots treballaríem un mateix tema, proposat pels docents de CS, que estaven implicats en un projecte extern, l’Eduhack. El tema : L’AIGUA.

Educació Infantil va preferir no escollir aquest tema, i 5è estava ja implicat en un projecte sobre la llum i l’electricitat amb altres centres, per tant no podia participar.

El projecte s’ha desenvolupat durant dues setmanes al gener,  utilitzant tota la franja horària excepte les especialitats (música, anglès, e. física ). Dues setmanes més tard, al febrer,  s’ha fet l’exposició a les famílies i s’ha participant en la fira de projectes de l’escola. (això també suposa hores de preparació i assaig).

DE QUÈ ANAVA EL PROJECTE?

Tots els grups classe,  a partir del tema de l’aigua, van pensar, de forma individual, preguntes sobre l’aigua en general (pluja d’idees). (veure llistat preguntes 3r B)

Es fa un buidat de totes aquelles preguntes i en una reunió els docents, repartim, a partir dels temes  més interessants per cada nivell i de les inquietuds que ha tingut cada grup,  el que investigarem al projecte. (veure distribució)

3r B s’encarregarà de l’aigua i la salut, i titula el seu projecte de forma consensuada

“L’AIGUA ÉS LA NOSTRA VIDA”.

3R A : L’AIGUA I LA CONTAMINACIÓ”

Els dos grups de 3r es posen d’acord en algunes activitats conjuntes que pensem que poden ser comuns i bàsiques  i a banda, cada grup investigarà sobre les preguntes que ha formulat i posteriorment informarà a l’altre grup.

Activitats comuns que realitzem:

-Experiments per entendre el funcionament de l’aigua (veure llistat)

-Visita xerrada d’un mestre del centre, bussejador sobre el mar, l’activitat de bussejar,  i la vida al mar.

– Sortida d’un matí per visitar l’Spa  de l’hotel Estival, de la nostra localitat. Marxem caminant, ens ensenyem les instal·lacions, fem un taller de massatge,…, i ho relacionem molt amb l’aigua i la salut, en moltes petites activitats que allí es fan.

– Treball sobre la noticia d’aquella setmana on troben a la platja de la Pineda molts residus d’un material molt difícil de recollir, que és la base dels plàstics.

– Activitat de robòtica: fem un còmic sobre l’aigua.

Aquestes activitats incorporen contextos reals de l’entorn.

 

Activitats exclusives del meu grup:

– Una infermera i una dietista que ens fan unes dinàmiques per entendre la importància de la higiene (on l’aigua és fonamental) i en l’alimentació saludable, enfront altres begudes que no ho són.

-Una mestra que fa de contacontes de “La gota d’aigua”, sobre l’aigua i els rituals,  i on fa una dinàmica “la flor que es mulla” sobre l’autoestima.

-Visionats d’Info K sobre com es renten a les naus espacials, i de la pel·lícula Kiriku i l’episodi de l’aigua (què passa en la nostra salut quan no tenim accés a l’aigua?).

– Pintem l’aigua, barregem colors.

– Fem titelles dels apartats del projecte: el cos, el relax, la  neteja i la higiene, la diversió.

Qui som? L’Escola Cal·lípolis!

Som l’escola Cal·lípolis de la Pineda, al municipi de Vila-seca (Tarragonès). Érem una escola d’una línia, però actualment quasi tots els nivells estan desdoblats. Comptem amb una gran diversitat d’alumnat quant a procedència, llengües i nivells d’aprenentatge.

El nostre entorn està envoltat de la platja, d’un costat i d’una zona humida protegida, la Sèquia Major de la Pineda, per tant el tema del projecte, l’aigua, el tenim present.

Experiència amb projectes:  l’experiència era diversa.

Els docents que portàvem mes temps a l’escola havien assistit al 2011 a una formació en el mateix centre amb tot el claustre implicat, sobre el treball per projectes. La formadora era  la Pilar Ruibal, actualment implicada en la XCBT.  Un any després vam comptar també amb la formació sobre tècniques de treball cooperatiu, però la realitat és que els tutors actuals no han rebut aquestes  formacions.

Tot i això, molts d’aquests docents sabíem com funcionava el treball per projectes per experiències prèvies.

Des de l’escola se’ls va recordar que podíem trobar els recursos als nostres materials de línia d’escola i que hi havia models de projecte per poder ajudar a estructurar una mica els passos.

IMPLEMENTACIÓ (II): CONTINUEM TREBALLANT…

Un cop al centre, en tornar del camp d’aprenentatge i carregats d’il·lusió i motivació, els alumnes continuen treballant en el seu projecte.

Durant la primera setmana realitzen diferents activitats, agrupades en cinc temàtiques: Evolució humana i migracions; El foc i els metalls; Alimentació; Habitatge, i Indumentària i rituals. Aquestes activitats les desenvoluparan amb l’ajuda dels continguts apresos durant la seva estada a La Noguera i amb la informació i recursos que tenen penjats al Classroom, expressament creat per aquest projecte.

En la segona setmana se’ls assigna per sorteig una de les temàtiques treballades. Ara és el moment de fer servir tota la seva creativitat i aplicar tot el que han après durant aquests dies. Han d’elaborar un racó que representi un dels ambients de la prehistòria i, entre tots, muntar l’exposició!

QUE US HA SEMBLAT NENS I NENES?

La valoració que fan els nens i nenes de la feina feta ha estat molt positiva, els nens han gaudit molt. Aquest treball ha afavorit que tots els nens i nenes es mostressin més motivats i implicats en el seu procés d’aprenentatge.

Hem fet aquest recull d’impressions:

“Volem treballar així durant tot el curs”
“Hem treballat grup i ens ha agradat molt”
“M’ha agradat molt fer els mini mons”
“M’agrada que vingui la meva mare a veure’m”
“És guai fer una exposició a les mares”

AVALUACIÓ

Al llarg de tot aquest treball s’ha realitzat una avaluació directa per part del mestre de la realització del procés del projecte però també del producte final. S’han observat també les relacions que s’estableixen entre els alumnes i com s’organitzen en les tasques a fer.

També s’avalua l’exposició oral final del minimon del grup.

AIXÍ HO HEM TREBALLAT!

En la fase d’implementació de les capses d’aprenentatge els alumnes han treballat en grups de 3 o 4 nens, supervisats per les mestres.
Cada nen tenia un rol assignat (fer silenci, llegir i escriure, portaveu…). Els nens s’organitzen ells mateixos .
A les 5 capses s’han treballat les 8 intel·ligències de Gardner, que són:
1. Visual-Espacial: tenen capacitat per representar i percebre el món de manera exacta. Els nens amb aquesta intel·ligència destacada aprenen millor amb imatges, tenen una gran facilitat per dibuixar i pintar.
2. Verbal-lingüística: pensen en paraules, tenen gran capacitat de comunicar-se oralment o per escrit. Tenen un vocabulari extens i ric i són bons en ortografia.
3. Naturalista: gaudeixen dels animals i la natura. Aprenen mitjançant la classificació i l’ordre i tenen una capacitat increïble d’observació.
4. Lògica matemàtica: tenen un pensament abstracte, són bons resolent problemes numèrics i que requereixen raonament lògic.
5. Interpersonal: són persones amb facilitat per ser líders, guiar els seus companys per a resoldre un problema comú. Tenen facilitat per fer i mantenir amistats.
6. Intrapersonal: solen ser introspectius i solitaris. Tenen una gran capacitat de reflexió i d’autoconeixement.
7. Corporal: són actius, es comuniquem mitjançant el seu cos i el moviment. Són grans ballarins i esportistes. Tenen una gran capacitat de coordinació.
8. Musical: gaudeixen de la música els sons, tenen una especial sensibilitat per entendre el llenguatge musical.
Aquí us deixem algunes imatges!

 

IMPLEMENTACIÓ: AIXÍ TREBALLEM!!

Durant els dies 27, 28 i 29 de maig, els alumnes de 1r d’ESO van realitzar la primera part del projecte “Els racons de la prehistòria”. Es van traslladar al camp d’aprenentatge La Noguera, situat al municipi de Sant Llorenç de Montgai. Allà van desenvolupar els diferents tallers descrits a l’apartat de metodologia, tots ells ambientats en els diferents aspectes de la vida a la prehistòria.

Aquí us deixem algunes imatges que mostren quant van gaudir els alumnes!!!