Metodologia de l’Escola Cal·lípolis

1r Primer decidim entre tots què volem saber sobre l’aigua i la salut

2n Com ens organitzem?  FEM TREBALL EN GRUPS D’EXPERTS.

El grup compta amb 17 alumnes, d’aquets, 2 amb dificultats, 2 amb possible TDAH. Establim 3 grups de 4 membres i un de 5.

CRITERI PER FER ELS GRUPS: es fan de forma heterogènia, combinant nens/es, diferents nivells i ritmes d’aprenentatge, i  el comportament .

S’explica als alumnes que hem tingut en compte diferents factors i ells ho accepten.

Cada grup busca un nom divertit que l’identifiqui i s’encarrega d’una part de la investigació.

Així surten:

• Aigua i relax
  • Aquaman: Aigua i higiene
  • Capitans de l’aigua: Aigua i cos.
  • Gelats: Aigua i diversió, aigua i neteja.

Es reparteixen diferents càrrecs dins del grup per tal de que tothom tingui una responsabilitat:

• Material i ordre, secretari/a, disseny, vocal. . L’espai de l’aula s’organitza amb les taules formant grups de 4.

Cada grup disposa de.

• Una carpeta molt gran per tal d’anar guardant els seus apunts i el seu material .
  • El llistat de preguntes que han formulat els alumnes, sobre el que subratllem les preguntes dels que han de trobar informació.
  • Llibres diversos sobre el tema, articles, fotocòpies d’internet que han portat des de casa, fotografies possibles…. (El material a la meva escola, majoritàriament el porta la mateixa escola, poques famílies poden col·laborar).
  • Material bàsic per fer un mural: cartolina, pegament, tisores, retoladors,…

Els alumnes saben que un cop buscada la informació l’han de poder exposar en un mural als altres grups de forma clara, visual, i neta i que aquests murals serviran per participar en la FIRAIGUA , fira de projectes de tota l’escola on compartirem el que hem aprés.

3r Treball individual : ajuden a entendre el que anem a investigar.

Disseny d’un logotip, lectura de textos relatius al tema (cicle de l’aigua, el món i l’aigua), comprensions lectores, mapa conceptual d’idees principals, diàleg de l’aixeta i l’aigua, control individual, tapa i dossier del projecte, autoavaluació.

4rt En gran grup:

Votació del logotip del projecte, sortida a l’Spa, taller d’higiene i salut, conta contes, xerrada de busseig, visionat de vídeos, concurs de preguntes, experiments (xocolata i aigua amb gas/ou i aigua amb sal), preparació de l’exposició per les famílies.

REFLEXIÓ SOBRE LA METODOLOGIA

Dificultats que he trobat:

• Dels 4 grups, dos es gestionaven bé però els altres dos teníem molts problemes per posar-se d’acord i repartir-se les tasques. Els alumnes que “estiren” dels altres, de vegades es cansen d’aquest rol. Potser es podrien fer grups diferents per altres tasques i així motivar-los més.
  • Les activitats havien de ser molt guiades, però es van anar incorporant apartats a partir de noves preguntes que sorgien.
  • Van haver dos o tres moments on reflexionaven sobre com ho estàvem fent com a grup i sobre els aspectes positius del que fèiem. (Ens felicitàvem).
  • Al final del projecte va ser molt positiu fer coavaluació tots junts i avaluar-se a l’exposició oral, fixant-se en una petita rúbrica que vam crear entre tots (postura, volum, gesticulació, vocabulari,…).

Vam anar exposant al passadís, el que anaven fent, però va faltar un mapa conceptual gegant que hagués ajudat.