Qui som? L’escola La Ginesta de Segur de Calafell.

Som l’equip de mestres de l’escola La Ginesta de Segur de Calafell. Fins aquest curs, com a línia d’escola, cada curs havia d’implementar un projecte interdisciplinari. El fet que ens hem trobat es que, tal i com ens va explicitar Fernando Hernández, els nostres projectes estaven molt “domesticats” partíem de la metodologia típica del que sabem, que volem saber i que hem aprés. Per aquest motiu, aquest curs hem iniciat el debat sobre la implementació dels treballs per projectes, les diferents formes de treballar per projectes globalitzats, com portar-los a terme, com plantejar-nos els objectius, com avaluar…. Per aquest motiu, el nostre grup impulsor està format per gran part dels membres del claustre ja que així creiem que el debat pot ser més enriquidor.

Al llarg d’aquest bloc descobrireu que presentem quatre projectes diferents, un per cada cicle. Des d’infantil ens presenten el projecte “Viatgem”, des d’inicial trobem “Ajudem a P5”, a mitja “Fem cinema”  i des de superior “Dissenyem una grua per salvar els oceans”.

 

Viatgem (Educació Infantil)

El projecte que es presenta gira entorn a un treball global a través del coneixement de diferents països escollits per l’alumnat de P5. El projecte va sorgir a partir d’una conversa a la rotllana on dos companyes, que havien anat de viatge, van començar a explicar les seves vivències. A partir d’aquí es va començar a parlar de distàncies, de localització al mapa dels llocs on cadascuna havia viatjat, etc. i va derivar en l’inici d’un projecte per a viatjar a diferents països.

El projecte es va coordinar amb la tutora de P5 i l’especialista de psicomotricitat. Una realitzava el treball a l’aula i l’altra implementava situacions dels països treballats a través del joc simbòlic.

Les expectatives eren treballar molts països al llarg d’un trimestre però es van adonar que el projecte va donar molt de si i ho van allargar pràcticament durant tot el curs. Finalment van realitzar un viatge a tres països però amb un treball molt profund de cadascun d’ells

 

Ajudem a P5 (Cicle Inicial)

Com cada any, les tutores de P5 tenien la mateixa preocupació respecte els seus nens i nenes, com assumirà el seu alumnat el salt a primària? Sabran adaptar-se? Els costarà molt? Etc.

A partir d’aquesta preocupació les dos tutores de P5 i el tutor de primer van pensar que seria una bona manera d’ajudar a l’alumnat més petit si d’alguna forma es pogués fer un acompanyament. No es buscava el típic acompanyament de donar una volta per primària veient els nous espais sinó que es va pensar que podria més ampli i aprofundir més. Per aquest motiu i aprofitant idees que s’han anat donant al llarg del curs de xarxes i d’altres treballades amb l’equip impulsor es va decidir portar a terme un projecte d’acompanyament de l’alumnat de P5. La idea seria que l’alumnat de primer faria d’acompanyant on prepararia i treballaria un conjunt d’activitats per ensenyar i explicar tota la seva vivència a primer, que es fa allà, com es treballa, com és el dia a dia a primària….

 

Fem una pel·lícula (Cicle mitjà)

El projecte “Fem cinema” va sorgir a partir de la visualització d’un curt a la classe. A partir d’aquella activitat l’alumnat va començar a mostrar inquietuds sobre com es fa un curt, si es fàcil de fer, si podrien fer-ne un… etc.

A l’hora de desenvolupar el projecte el tutor buscava, l’aprenentatge tècnic de la producció cinematogràfica, com la tipologia de text que es pot trobar darrere d’una filmació, la feina que implica crear un curt, la divisió de treball en una filmació i el treball conjunt que comportar, etc. a més  que l’alumnat sabés treballar cooperativament, tant dins com fora de l’escola, saber planificar les feines o aprendre a delegar responsabilitats.

Per a portar a terme el projecte el tutor es va coordinar amb la professora de música ja que una part del món del cinema està en la música i també en els efectes de so. Per aquest motiu, tenien reunions puntuals on el tutor demanava si podia treballar alguns aspectes relacionats en aquests aspectes fílmics.

ENS AVALUEM

Al llarg de tot el procés d’aprenentagte hem realitzat avaluacions de diferents tipus: observació directa, co-avaluació, escolta activa, assemblees, debats…entre d’altres.

Així mateix també vam avaluar l’exposició de cada un dels grups de treball i  al final del procés  l’alumnat ha realitzat la seva pròpia autoavaluació mitjançant una rúbrica elaborada per la mestra

DONEM LA VOLTA AL PRODUCTE FINAL

L’alumnat de tercer de l’escola finalment ha fet una presentació de tots els seus aprenentatges a una experta en el tema: la  llevadora de referència  de Roda de Berà.

Els nens i nenes ha rebut  la seva visita amb moltes ganes i il·lusió. Així doncs, per grups han pogut explicar a la llevadora totes aquelles preguntes referents al “ què volien saber” i ella posteriorment ha ampliat la informació complementant així de manera vivencial els seus aprenentatges.

La valoració d’aquesta experiència referent al producte final ha estat tan positiva que la llevadora ens ha convidat a participar en una de les sessions que fa amb les mares embarassades de la zona per tal que els alumnes exposin els seus aprenentatges.

IMPLENTACIÓ: AIXÍ TREBALLEM…

Ara que els alumnes han decidit QUÈ VOLEN SABER, diferenciem la cerca d’informació en tres blocs:

ABANS, DURANT I DESPRÉS de l’EMBARÀS.

Cada grup haurà de respondre tres preguntes, una de cada bloc  i repartir-se les tasques entre els diferents membres del grup.

 

Aquí depenem molt dels alumnes més autònoms que ajuden als companys i tiren el grup endavant, estructurant les tasques i resolent dubtes.

Cada grup compta amb un guió per anar anotant el procés d’aprenentatge.

LA NOSTRA METODOLOGIA

La tutora juntament amb l’equip impulsor vam crear els grups de manera heterogènia, repartint tot l’alumnat de la classe.

Van sortir cinc grups de cinc alumnes cadascun, amb la següent assignació de rols: secretari/a, organitzador/a, moderador/a, material i portaveu.

Vam repartir unes medalles amb imatge visual de cada rol i vam dedicar una sessió a l’explicació dels objectius i la implicació de cada un dels rols.

A partir d’aquí vam dedicar les següents sessions a explicar QUÈ SABEM  i QUÈ VOLEM SABER.

I després vam repartir les preguntes del QUÈ VOLEM SABER entre cada un dels equips.

Al mateix temps es va canviar la distribució de l’espai de l’aula, creant diferents espais de treball cooperatiu on els alumnes poguessin trobar un clima de treball més adequat per aprendre conjuntament i  moure’s per l’aula per cercar informació en diferents espais delimitats ( racó d’ordinador, tablet, llibres de la biblioteca, material portat de casa…)

 

PLANIFIQUEM EL NOSTRE PROJECTE

A l’hora de plantejar-nos la tria del tema del projecte realment van sorgir molts dubtes ja que no teníem gaire experiència i altres petits projectes que havíem realitzat el tema l’havia triat el mestre;

Així doncs, els hi vam preguntar als alumnes i a la tutora sobre el que els interessaria aprendre una mica més i a partir d’aquí l’equip impulsor vam triar nou imatges i vam explicar als alumnes que veurien unes imatges i haurien d’anar apuntant a una graella quina els hi agradava més i també hauríem de donar un títol a la imatge que seria l’inici o el punt de partida del nostre projecte.

Aquestes nou imatges van ser les següents:

Les vam projectar en silenci; després de cada imatge els alumnes anaven dient paraules sobre la imatge, per poder posar un títol a cada una de les fotografies.

Finalment, vam fer votacions i cada alumne va triar el tema que més li va agradar.

El tema més votat va ser l’embaràs.

 

 

 

 

 

 

 

 

AVALUACIÓ I VEU DELS ALUMNES de l’Escola Cal·lípolis

AVALUACIÓ

Individual  a partir de:

-Dossier del projecte amb diferents treballs individuals.

-Control del que hem aprés

-Exposició oral de la part que corresponia a cada alumne davant de l’altre grup de 3r i davant de les famílies.

-Titelles

-Autoavaluació de cada alumne quant a : actitud, esforç i participació al grup.

 

Grupal:

-Del mural del tema.

-De les exposicions

 

Coavaluació (els companys han valorat):

– El mural de cada grup (presentació, lletra, ordre, originalitat)

-Exposició oral (volum, vocalització, postura/gestos, vocabulari)

-Actitud i esforç dels companys (cada nen valorava a dos companys).

 

LA VEU DELS ALUMNES

En general la valoració és positiva. Ens queixem principalment de les dificultats per treballar en grup i entendres. Uns treballen i altres no. Els alumnes amb dificultats si els assignes una tasca concreta estan molt contents de poder estar amb el grup classe fer un aprenentatge conjunt.

PRODUCTE FINAL de l’Escola Cal·lípolis

Mapa conceptual ESCOLA CAL·LÍPOLIS treball per grups ESCOLA CAL·LÍPOLIS

 

El producte final ha estat fer una exposició a les famílies i també a tota l’escola a partir de la 1ª FIRA DE PROJECTES que es feia a l’escola, la FIRAIGUA. Tot això s’ha publicat també al bloc de l’escola i a la revista.

Cada grup classe podia visitar tots els estands de la fira durant una hora, i al mateix temps durant dos dies, tota l’escola visitava els projectes. Com? Durant els dos dies es van aturar les classes normals, i cada hora, anava un grup de 4 alumnes a exposar i a cuidar el seu estand i s’anaven rotant.

El segon dia es va obrir a les famílies que vam poder passar a visitar tots els estands.

Es una forma que motiva molt els alumnes i als mestres, ja que dona importància a que hem aprés. Pots veure el treball dels altres, aprens i els alumnes s’esforcen per explicar-se i estan contents de poder mostrar el que han aprés. En general hi havia un clima d’eufòria i un sentiment unitari que “fa escola”. Tots junts aprenem.

Aquesta formula és diferent a la que havíem fet altres anys, on feien RODA DE PROJECTES”. Els alumnes visitaven tres projectes de l’escola, els que volien, fent torns. També és una alternativa per veure el producte final, però la fira donava més unitat i sentit d’escola.

 

El meu grup de 3r es va preparar l’exposició de tots els blocs del projecte, ja no eren experts en un tema sinó que també havien de saber dels altres blocs i , feien els experiments davant del públic, i això els agradava molt. Els murals, la bola del món,  i unes capses on es formulaven preguntes i curiositats sobre el tema donaven suport a l’exposició.

IMPLEMENTACIÓ I VALORACIÓ de l’Escola Cal·lípolis

IMPLEMENTACIÓ

La informació amb el meu grup d’alumnes que es un 3r que encara no domina molt les noves tecnologies és principalment a partir de material bibliogràfic que aporta el mestre i d’una recerca guiada a internet però molt dirigida encara.

 

Com es relaciona amb el que ja sabíem? Es va relacionant de forma oral amb el que ja sabíem o amb experiències que de forma continua volen compartir (són molt participatius).

 

Com  sistematitzem el resultat?  Es la mestra la que ho fa i els empeny a relacionar el que anem descobrint amb el que ens hem proposat d’investigar.

 

Els alumnes s’autoregulen? No sempre i no tots. El paper dels mestres i dels alumnes més madurs en aquesta qüestió és fonamental.

 

Com ens coordinem els diversos docents? En el meu cas, la coordinació s’ha fet amb :

  • L’altre grup de 3r per les sortides i activitats comunes, la visita a l’exposició mútua i un experiment que ells feien sobre el filtratge de l’aigua (hem compartit)
  • La resta de Primària per organitzar la FIRAIGUA, (grups que exposaven, torns de visita, materials que exposaríem….).
  • No hi hagut coordinació amb especialistes perquè ells no han treballat aquest tema, no ho hem considerat necessari. A educació física ja es treballa durant tot el curs (necessitat d’higiene i hidratació).

Com hem documentat el projecte? Hem anat fent fotos, vídeos de l’exposició, publicació al bloc de l’escola, etc.

VALORACIÓ

La valoració dels alumnes i de la mestra és positiva. El títol “L’aigua i la nostra vida” ja donava a entendre que el que anaven a aprendre estava relacionat amb el nostre dia a dia.

La manera de treballar els agrada molt perquè a la nostra escola treballem en grup principalment quan fem el projecte, i d’altra banda el producte final: els murals, l’exposició i la FirAigua els ha motivat moltíssim.

Altres grups no han  valorat positivament que el tema, l’aigua, no hagués sortit de la votació dels alumnes, però en el nostre cas els s’han sentit motivats igualment.

QUÈ MILLORARIÉM?

  • Poder comptar amb una altra mestra/e per poder acompanyar-los en el treball en grup és molt important, ja que fan moltes demandes i tot i ser pocs alumnes (17) , són poc autònoms i una persona sola no arriba a tots.
  • Han quedat preguntes pendents per resoldre pel camí. Era difícil acotar per poder concretar.
  • Buscar formes diferents de fer els grups amb diferents tasques que motivin a tots.