Producte final

Encara dins del projecte “Fem nostre l’institut”, cada grup va materialitzar les seves idees. Uns en van fer una, d’altres en fan fer dos. Tot depenia de la dificultat del procés i de la compenetració i dedicació entre els companys del grup.

D’una banda, el fet de presentar al final del projecte només un producte final està estrictament lligat amb que en aquell grup es prioritzava la millora de la seva relació. Si finalment els membres del grup avançaven (aconseguien posar-se d’acord, per exemple), això feia que es veiés reflectit en l’avaluació, juntament amb el treball que presentaven.

De l’altra, els grups que sí tenien no només una molt bona predisposició  sinó també una relació cordial entre ells, feia que el nombre d’idees i complexitat en la tasca fos superior. Així doncs, la nota es basava en aquests treballs finals.

   

 

 

Metodologia

La idea dels projectes sempre havia estat una manera atractiva de treballar amb els alumnes a partir de les seves necessitats pròpies. Pel que fa al projecte “Fem nostre l’institut” els grups es van formar tenint en compte les preferències dels alumnes. Ara bé, havien de ser no més grans de 5 membres.

L’aula escollida fou una on hi havia taules grans (una per grup), amb tamborets i amb material divers (colors de fusta, rotuladors, tisores, eines de taller, cartolines, cinta adhesiva, pinzells, pintures, folis de diversos colors…) que calia cuidar i compartir. Un dels objectius era facilitar la realització i posada en pràctica de les seves idees.

Es van destinar tres professors per la matèria de projectes. Aquests estaven present en tot moment dins de l’aula per ajudar, orientar, suggerir solucions i plantejar qüestions que els portava a tirar endavant la tasca.

A partir del títol del projecte, es deixava als alumnes preguntar, encaminar i decidir sobre el procés i el resultat final. Això fa que el mateix projecte, tot i que es repetís en diferents promocions, les idees d’aquest poden ser totalment diferents. Per tant, l’ambientació de l’institut pot canviar.

Planificació

Per tal de fer més atractius els projectes vam decidir col·locar-los en l’última franja del matí i durant dos dies a la setmana. L’alumnat agraeix poder treballar en equip, gaudeix d’una aula amb una distribució de taules i cadires més lliures, es pot agrupar de manera espontània amb els companys i pot ser d’allò més creatiu. També, el professor és un guia que acompanya i ajuda durant el seu procés d’aprenentatge.

El leit motiv del projecte escollit per documentar aquí, “Fem nostre l’institut” era clar ja des de bon principi: fer que els alumnes es fecin seu l’institut. Així doncs, el títol del projecte no només incorpora els interessos dels alumnes sinó que també té una relació directa amb el projecte.

Quant a les nostres reunions d’equip impulsor i professorat implicat per planificar el projecte, inicialment teníem pensat que ens reuniríem en dues ocasions mensuals. Ara bé, el compromís adquirit per tal d’implementar de manera eficaç i coherent les competències bàsiques, respectant sempre les necessitats trobades durant aquest procès, ha fet necessari trobar-nos en moltes més ocasions.

 

 

Qui som?

Benvolguts i benvolgudes,

Som un institut escola que va iniciar-se com a tal el curs 2017-2018. Treballem per projectes dos dies a la setmana i en la franja de treball de les dues últimes hores del matí. Els projectes de 1r d’ESO són de caire social-humanístic mentre que els de 2n d’ESO treballen l’àmbit cientificotecnològic. Tanmateix, sovint intervenen matèries que anomenem satèl·lit per tal de complementar els projectes o propòsits dels nostres alumnes sempre en relació al producte final: visual i plàstica, educació física, física i química o anglès.

Quan iniciem els projectes a 1r d’ESO és molt important que els alumnes es facin l’institut seu, d’aquí el nom del projecte que aquí documentem: FEM NOSTRE L’INSTITUT.

Decorem passadissos i classes, dissenyem cartells i eines de comunicació per a la tutoria, muntem horaris del dia a dia, presentem els alumnes, definim les aules, fem ressò de la biblioteca i de l’aula d’informàtica.

https://agora.xtec.cat/ietorrequeralt/

QUI SOM? Presentació…

Som una escola públic de dues línies situada al barri de Cappont de Lleida. Tota la comunitat està molt implicada en la millora en general  i concretament el claustre de mestres posa cada any molts esforços en la formació metodològica per poder ajudar als nens i a les nenes a ser més competents  per a viure en la societat actual.

Al nostre centre vam sol·licitar  una formació interna (FIC) sobre projectes. Tot el claustre hi va participar  i això ens va ajudar molt a establir una línia comuna de com treballar els projectes, ja que fins ara aquests s’havien portat a terme però volíem actualitzar la metodologia per a què el procés fos més competencial.

Aquesta  formació ens va anar molt bé per enllaçar amb els coneixements que vam anar adquirint a través de la Xarxa de CB sobre com fer un projecte i el que s’havia de tenir en compte .

Tots/es els/les mestres vam començar a posar en pràctica a l’aula la nova manera de treballar i en aquests moments anem reflexionant sobre les nostres experiències i les dificultats que ens van sorgint.

El projecte que documentarem és:  “Exploradors de l’univers” (Ed. Infantil: P4)

Presentació del projecte a les famílies

Els/les alumnes de cicle mitjà van convidar a passar la tarda a les seves famílies a l’escola, per tal d’explicar-los tant les fases seguides com els  continguts treballats en el projecte de Catalunya.

En aquesta presentació es van ajudar d’un power point que va ser elaborat pels propis alumnes.

Per parelles o individualment els/les alumnes es van preparar els diferents blocs de continguts treballats durant el projecte. Prèviament a l’exposició, els infants van treballar aspectes relacionats amb l’expressió oral (tractats en l’àrea de llengua), com l’ús d’un vocabulari concís i adient, la projecció de la veu, el to, el volum, la postura i el llenguatge corporal…

El disseny d’aquesta activitat pot ser una eina d’avaluació, ja que el fet de transmetre aquesta informació, fa adonar tant a l’alumne com al mestre de l’assoliment dels aspectes treballats.

El producte final no només ha aconseguit una transferència dels coneixements assolits durant el projecte, si no també que una satisfacció personal per l’esforç realitzat de tots els membres que han intervingut, alumnes, professorat i famílies.

Inclusió

Tenint en compte la implementació del Decret 150/2017  d’atenció educativa a les escoles dins d’un sistema inclusiu, el professorat de l’escola Teresa Bergadà hem dut a terme un treball per projectes adreçat a treballar diferents aspectes de Catalunya amb els infants de cicle mitjà.

En aquests dos cursos comptem amb dos alumnes amb escolaritat compartida, (un Síndrome de Down i l’altre amb autisme) els quals, assisteixen a l’escola ordinària dos dies per setmana, mentre que la resta els passen als centres d’educació especial (Plançó i Llar de Sant Josep).

Aquestes consideracions s’han tingut presents amb aquests dos alumnes en particular ja que, els seus horaris havien de ser compatibles amb la resta d’alumnat de cicle mitjà, per poder assistir com a mínim a una de les sessions de projecte.

D’altra banda, les activitats s’han adaptat en funció de les característiques de cada nen/a, utilitzant metodologies i estratègies, adreçades a qualsevol infant amb necessitats d’aprenentatge.

Alguns exemples d’estratègies i activitats emprats són:

-La realització del projecte per mitjà de grups cooperatius i per tant assignant un determinat rol a cada membre.

-Activitats a l’aula d’informàtica fent servir el programa JClic.

-Pintar o bé encaixar alguns personatges cèlebres,  així com algunes tradicions catalanes treballades al projecte.

-Diferenciar, utilitzant diferents colors les comarques de: costa, muntanya i interior.

-Encaixar les peces del trencaclosques de les comarques de Catalunya.

-Acolorir la comarca del Segrià i localitzar el municipi d’Alguaire amb un gomet.

Finalment, pel que fa als recursos humans, han participat: els 2 tutors del grup, 1 mestra d’educació especial, 1 tècnic d’educació infantil i 1 vetlladora.

 

Nous projectes al Torre Vicens

Benvoluguts i benvolgudes,

Som un grup de professors i professores de l’institut Torre Vicens que en els darrers anys desenvolupem alguns projectes d’àmbit i interdisiciplinars. Com a línia de centre, sempre ens proposem aprofundir en el coneixement ABP i continuar compartint experiències a la Xarxa de Competències Bàsiques.

Ens hem proposat documentar dos projectes desenvolupats durant aquest curs lectiu: “La Marató” i “Fem de meteoròlegs”. Fins aviat!

Implementació

A la pregunta de quina és la malaltia que interessaria conèixer millor a cada grup d’alumnes, trobaríem una única resposta amb el nom de la malaltia escollida. Tot i així, en alguns casos es van triar algunes malalties que tenien unes característiques comunes (malalties relacionades amb l’alimentació) que és van considerar de manera conjunta per l’interès entre els adolescents.

La informació s’obtenia bàsicament a Internet, però també hi ha havien recerques bibliogràfiques a llibres de la biblioteca d’Alpicat i llibres particulars.

La nova informació s’anava relacionant amb els coneixements previs, a través dels interessos de l’alumnat. Majoritàriament, les malalties escollides són les que els alumnes tenien un coneixement previ per algún cas proper o simplement per interès propi.

A través de la realització de debats s’anaven relacionant i sistematitzant els resultats que obtenien els alumnes a l’hora de crear coneixement sobre les mesures de prevenció d’aquestes malalties i mitjançant la creació d’uns roll-ups quedava reflectida la recerca realitzada.

Tot el procés d’aprenentatge, estava autoregulat a través del diari d’aprenentatge, l’autoavaluació i la coavaluació.

En els següents projectes i/o activitats pròpies de les matèries,els alumnes han estat conscients de com ha quedat reflectida la transferència de continguts i competències de manera notable. En aquest cas han transferit els aprenentatges en recerca en el següent projecte on també hi havia una part important de recerca.

Per finalitzar s’ha documentat el propi procés de producció a través de la creació de roll-ups i tríptics i el treball de recerca amb la informació de cada malaltia i on aquest es van exposar en una fira solidària oberta a la comunitat on quedava reflectit tot el treball realitzat sobre les diferents malalties.

TREBALL EN EQUIP DELS DOCENTS

Mitjançant les reunions de projectes ens coordinàvem per presentar els continguts procedents de les diverses matèries de manera integrada i si havia algun aspecte d’una altra matèria que no tenia representació en l’equip de projectes, parlàvem amb la persona encarregada d’aquesta matèria per saber quina seria la millor manera d’afrontar aquesta part sota el seu punt de vista

Els objectius d’aprenentatge, les competències i els continguts treballats inicials i els de tot el procés, estaven identificats en el document mare del projecte, on s’especifica el punt de partida, el desenvolupament, l’avaluació, les competències treballades, la temporització, el material necessari, les agrupacions, els responsables de cada tasca, els tutors i les observacions i consideracions que siguin necessàries.

Entre tot el professorat que entrava a l’hora de projectes intentàvem guiar per ajudar als alumnes a fer-se bones preguntes i superar dificultats i ho aconseguiem parlant molt entre tots nosaltres.

La persona encarregada de la coordinació conjuntament amb els project planners i la resta de professorat quan era convenient ens organitzavem per anar documentant el projecte. Tot i que els dos primers desenvolupen un paper prioritari sobre la documentació, ho feiem tot entre tots.

Com valoració final, creiem que hem assolit un nivell d’excel·lència tot i que es podria haver millorat a l’hora d’afegir estratègies per a treballar la lectura de textos complicats (glossaris,vocabulari tècnic), realitzar una planificació d’algun material necessari per a l’exposició.

També es podria haver dissenyat el rollup unitari amb qui es compartia espai i millorar el retorn en algunes dinàmiques amb els especialistes.

Josep Ramon Medrano

Qui som?

Vam obrir el centre el curs 17/18. Treballem per projectes; fem una franja diària de treball interdisciplinari per projectes, que inclou tots els àmbits. Segons el projecte , hi té més incidència uns àmbits que uns altres i ho regulem al llarg del curs i de l’etapa per equilibrar la distribució dels àmbits curriculars. La durada aproximada és de 6 setmanes.

La nostra experiència és molt positiva, ens ha facilitat el treball en equip dels docents, la cohesió, del professorat, també entre els alumnes i amb la comunitat educativa en general. Treballem com un equip creatiu: programem, planifiquem, revisem i avaluem junts tant el procés com el resultat de l’aprenentatge dels alumnes. Introduïm les millores que calen per optimitzar el desenvolupament del projecte i garantir l’èxit dels resultats. Això ens ha facilitat una transferència cap als àmbits de cada especialitat docent que dona harmonia i coherència al projecte educatiu de centre. Prioritzem la significativitat, la comunicació, l’acció i la projecció interna i externa a través de propostes engrescadores amb activitats i formats dels subproductes i productes finals diversificats. No els repetim: els creem o els fem créixer.

Carme Agustí i M. Pilar Alcalà