LES BOTIGUES DEL NOSTRE BARRI (INFANTIL). Investiguem, ens informem i creem coneixements nous.

Com els nens i nenes de P3 obtenen la informació sobre les botigues del seu barri? Aquesta pot procedir de diferents fonts i la poden extreure de diferents àmbits. Hi ha alumnes que fan recerca a casa, amb les famílies, i porten a l’escola documents o fotografies per compartir-los amb els seus companys i companyes. També s’utilitza internet i buscadors per resoldre dubtes que van sorgint durant el treball i, com a major font d’informació i més vivencial ens servim de les sortides que es van realitzant al llarg del projecte, que són la base, el punt més important i de les quals s’hi extreu més informació.

Durant aquestes sortides els alumnes poden comprovar si els seus coneixements previs sobre cada una de les botigues són certs, poden observar, tocar, escollir i comprar diferents productes i poden ubicar les botigues al barri i conèixer el camí que cal seguir per arribar a cadascuna d’elles des de l’escola.

A més, un cop es torna a l’aula, ens servim de la conversa en gran grup per comprovar que tots els alumnes vagin adquirint els nous coneixements treballats. I també es realitzen diferents activitats sobre paper per realitzar-ne una avaluació individual.

https://drive.google.com/file/d/1-2LHZkqlga3-P-IQgEQnTvc61N2wSG2p/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1u742HLkV-w6v6Z6Uc58oiXbLT3PLj37v/view?usp=sharing

AVALUACIÓ

Abans de dissenyar i organitzar l’acte de cloenda del Projecte, vam considerar necessari dur a terme amb l’alumnat una avaluació final que mostrés tan el procés com l’aprenentatge adquirit. En aquest sentit se’ls va proposar :

  1. Graella individual per a l’autoavaluació elaborada pels mateixos alumnes.
  2. Una rúbrica per a la coavaluació( intragrupal i intergrupal).
  3. Registre individual de l’alumne per part del mestre d’acord amb les competències curriculars.

PRODUCTE FINAL

Després de treballar el projecte “Coneixem Lleida” durant els últims vuit mesos arriba el moment de posar fi.

Durant aquest temps hem treballat moltes coses i de moltes formes diferents. Per tal de fer-ho visible i extens fora l’escola, els alumnes s’emporten un dossier, el qual recull algunes de les tasques que s’han dut terme.

A part del dossier, els alumnes han fet moltes més activitats, entre elles i la més important, la investigació en grups cooperatius. L’alumnat ha elaborat un PowerPoint i ha explicat a la resta de companys de cicle tot el que han pogut aprendre sobre la seva proposta.

Aquesta activitat  d’expressió oral dels alumnes, els ha servit per adquirir més seguretat a l’hora de parlar en públic i potenciar l’ús de la llengua catalana.  A més a més, els alumnes han valorat als seus companys amb una rúbrica de treball cooperatiu d’expressió oral.

 

QUÈ ESTÀ PASSANT? CONNECTEM!! (PRIMÀRIA). Investiguem, ens informem i creem coneixements nous!

AL CICLE INICIAL:

Una vegada estem al taller es posa en comú el que sabem i el que volem saber per tal de fer l’encàrrec de l’escola.

A continuació fem una recerca d’informació a cada taller.

En tots els taller s’ha fet una observació directa individual o per parelles de les  parts concretes del diari local que volem treballar (còmic, el temps, la notícia i l’entrevista).

Pel que fa al taller del temps s’ha organitzat l’aula en tres grups tenint en compte les diferents tasques: previsions i temperatures, la notícia de l’estació de l’any  i el mapa.  La recerca d’informació de les temperatures s’ha fet a  l’ordinador de l’aula i el registre de temperatures de l’escola. A partir de l’observació del diari s’ha treballat el mapa i han identificat la seva ciutat.

El taller del còmic treballa amb diferents recursos d’informació (diaris, revistes, recerca a internet,….)  amb la finalitat d’agafar idees per després elaborar el seu propi còmic.

En el taller de la notícia s’extreu la informació en gran grup. Mitjançant l’observació i anàlisi individual d’una notícia del diari,  fan una posada en comú i entre tots es fan seva aquesta informació.

En el taller de l’entrevista tot el grup classe, van observar entrevistes en suport paper (del llibre de lectura socialitzat de 2n de l’escola) i digital per analitzar les parts. Posteriorment, vam contestar entrevistes model per parelles. Finalment van elaborar en grups de 4 una entrevista.

D’aquesta manera es creen connexions entre els coneixements previs i les respostes a les preguntes que volien saber. A partir de les aportacions de cada nen es construeix una base d’orientació per tal de realitzar la tasca, tant a nivell individual com en gran grup.

AL CICLE MITJÀ:

Primerament fem una recerca d’informació del que ha de treballar cada grup.

Grup d´entrevistes: fem modelatge de com es fa una entrevista  i veure i escoltar diferents tipus d’entrevistes (mitja escrit o radiofònic).

Grup d´emissió Elisis  ràdio: Treballem amb diferents   recursos   d’informació (pàgina web de l´escola, llistats d´aniversaris, recerca a internet de les diferents músiques, recollida de temperatura amb el termòmetre exterior. Amb tota aquesta informació fem el full diari d’emissió.

Grup de reportatge: quant el  gran grup ja sap quin tema treballar, es reparteix diferents aspectes del reportatge entre els petits grups i es busca informació  en el diari , en les revistes, en internet. Finalment es fa un reportatge entre tots .

AL CICLE SUPERIOR:

Després de la visita a Tv Lleida, on vam aprendre el funcionament i la gestió d’un programa de televisió, els alumnes de cicle superior ens vam reunir en assemblea  per decidir com volíem que fos la nostra televisió: nom, seccions, funcionament, organització…

Tv Elisis va quedar configurada en 3 seccions: Reporters, Notícies i Magazine. A Reporters elaboren reportatges sobre un tema del seu interès. A Notícies fan un recull de les notícies més importants de dins i fora de l’escola. A Magazine es fan entrevistes, articles d’opinió, debats, concursos… Tots aquests treballs queden registrats en vídeo, gravats pels propis alumnes.

LES BOTIGUES DEL NOSTRE BARRI (INFANTIL). Com ens ho muntem?

El projecte “Les botigues del nostre barri” es porta a terme amb els nens i nenes de P3 de l’escola. Cada curs d’educació infantil realitza un projecte diferent relacionat amb l’entorn proper dels alumnes, ja que des de l’escola es dóna importància al fet que els nens i nenes comencin coneixent l’entorn que els envolta per, a partir d’aquí, poder anar ampliant els seus coneixements.

El projecte té una durada d’un trimestre i en ell, s’hi tenen en compte les diferents àrees del currículum d’educació infantil, treballant així el coneixement d’un mateix, el coneixement de l’entorn i l’àrea de comunicació i llenguatges de manera globalitzada.

Algunes de les activitats del projecte es desenvolupen en gran grup, altres amb la meitat dels nens i nenes i la resta durant les sessions de racons que hi ha organitzats a l’aula, ja que durant el segon trimestre un dels racons fixes és el del projecte. Els grups que es formen són heterogenis i són els mestres els que agrupen els alumnes.

Activitats que es realitzen en gran grup:

  • Pluja d’idees i de coneixements previs.
  • Converses sobre les diferents botigues, sobre les sortides o explicació de vivències per part dels alumnes.
  • Explicació de contes.
  • Visualització de fotografies o vídeos.

Activitats que es realitzen amb la meitat dels nens i nenes:

  • Sortides a les diferents botigues de barri

Activitats que es realitzen en petit grup:

  • Activitats plàstiques (pintar amb compta-gotes, estampar fruites i verdures, jugar al joc simbòlic de compra i venta de diferents productes, manipular i experimentar amb diferents ingredients com farina, xocolata, melmelada, sucre, …)

Activitats que es realitzen individualment:

  • Plasmació al paper de les diferents activitats realitzades
  • Activitats plàstiques individuals
  • Dibuixos
  • Avaluació final del projecte

La tecnologia sempre triomfa!

‘Per llepar-se’n els dits’ és un projecte tranversal lligat a la participació de moltes matèries. Pel que fa al producte final que l’alumnat havia de gestionar, hem tingut molt clar que la materia de tecnologia havia de ser l’estrella convidada.

Entre els continguts clau del projecte hi havia la creació d’una piràmide alimentaria i l’alumnat va jugar un paper molt important alhora de treballar-la. Als alumnes els hi encanta tallar, empegar, clavar…tothom al seu nivell però sense parar de treballar.

Per aquest motiu el producte final del projecte es va centrar en la creació d’una piràmide alimentària al taller de tecnologia. La veritat és que ens ha sorprès la varietat de mides, formes i tamanys però l’alumnat si va volcar deseguida, motivats per un afany constructiu que desconeixiem la majoria de professors.

S’haurà de de tenir en compte per a propers projectes i activitats on hem de buscar la relació a tota costa.

Metodologia en acció

  • En primer lloc vam escollir un tema pels grups de 3rESO:
    • Vam considerar que el tema que ja s’havia iniciat l’any anterior es podia continuar, desenvolupar-lo i millorar-lo. El títol del tema es “Per llepar-se els dits” basat en una alimentació correcta, sana i de proximitat.
  • Cada professor de cada matèria va fer una recerca dels coneixements previs de cadascuna de les àrees.
    • Prèviament i de manera introductòria es va visionar un parell de vídeos impactants sobre els menjars ràpids. Aconsellats per personal sanitari del Centre d’atenció Primària es van descartar alguns altres que tocaven problemes d’ anorèxia i bulímia des de punts de vista que no corresponien a l’edat dels nostres alumnes a qui anaven adreçats.
  • Que mengem? Mengem de manera correcta? i que vol dir de manera correcta. Atenem a les nostres necessitats fisiològiques o estem influenciats per…? . On comprem i a qui comprem? es sostenible el nostre model d’alimentació?. Aquestes preguntes a tall d’exemple i moltes altres van esser el punt de partida del que volíem descobrir.
  • En les diferents assignatures i de manera simultània s’ha treballat la recerca de la informació en els diferents camps, s’han realitzat activitats i exercicis d’experimentació tant de necessitats energètiques en educació física, confecció de dietes en ciències, s’han realitzat les mateixes activitats en llengua estrangera, consulta de fonts locals com la visita al mercat de proximitat.
  • Tota aquesta tasca s’ha conduit cap a la confecció de la piràmide dels aliments, on el departament de tecnologia ha realitzat en diferents materials i formes aquest “mapa conceptual” dels aliments i del que hem après.
  • Per concloure el projecte s’han reunit professors i alumnes, exposant, aquests darrers, la piràmide dels aliments realitzada i els coneixements adquirits en diferents matèries.

Decàleg per llepar-nos els dits.

Els alumnes de 3er ESO hem treballat força buscant i preparant les activitats que teniem programades en aquest projecte. Creiem que l’alimentació i la salut són elements fonamentals per al nostre creixement personal. Per aquest motiu hem presentat  un decàleg amb les principals idees i punts forts que hem extret d’aquests dies de feina.

Aquesta recurs facilita la feina d’abstracció de les idees que més ens han agradat i ens permet resumir de manera ràpida i senzilla tot el que em après.

Volem compartir amb tothom aquestes idees per intentar aportar un granet de sorra a la millora de l’alimentació de tothom. Per a que nosaltres i les noves generacions puguin disposar d’una millor salut, us en fem particeps!

 

Avaluem amb rúbriques

Una de les millors eines per a que l’avaluació sigui efectiva ens les donen les rúbriques.

Aquest projecte ens ha permès presentar a l’alumnat un seguit de rúbriques per a que avaluïn el que han après durant les setmanes que han treballat aquest tema.

Sense deixar de banda la presentació del decàleg i la piràmide dels aliments que han set els productes finals, la realització d’aquesta tasca formativa permet a l’alumnat autoavaluar la seva feina i apendre a autogestionar el seu aprenentatge.

També cal recordar una breu coavaluació que permet l’alumne avaluar els seus companys i participar de la nota final d’aquest projecte.

Hem de seguir la nostra màxima d’avaluar per aprendre i aprendre per a avaluar.

 

 

I l’equip impulsor, quina valoració fem?

El passat dia 1 de juny vam fer a l’escola la darrera reunió de l’equip impulsor.

Al llarg d’aquest curs ens hem reunit unes deu vegades,  en aquest bloc hem anat documentant el procés que hem anat construint tots plegats.

Estem molt satisfets de la tasca realitzada però anem a compartir amb vosaltres d’una forma més detallada, les diverses opinions i propostes que vam recollir en aquesta darrera trobada.

En primer lloc vam preguntar a tot l’equip QUINES COSES MANTINDRÍEM.

Les idees més interessants van ser aquestes:

  • Mantindríem l’apertura de l’escola a les famílies
  • El joc com a eina de relació / comunicació
  • El treball en equip
  • La cohesió
  • Aprofitar els recursos treballats durant l’any per enriquir-los
  • Que les famílies vinguin a gaudir
  • Treballar en Xarxa amb el pla d’entorn del barri, la UdL i altres entitats
  • La projecció externa
  • La implicació dels especialistes i de tot el claustre

El segon aspecte a valorar van ser les coses que canviaríem:

  • Els coordinadors recollim la idea que potser la Setmana Cultural s’hauria de fer en altres dates, no al maig
  • També es podrien plantejar des del principi de curs quines propostes, projectes, etc. volem presentar a la setmana cultural

Vam comentar alguns aspectes d’organització del centre en referència als espais i horaris però en definitiva la valoració va ser molt positiva.

Per acabar vam expressar el que havíem après:

  • Podem afirmar que hem après que cal incloure als pares en l’espai de l’escola i fer-los partícips per a que no siguin mers espectadors
  • La difusió per part de l’alumnat és clau
  • El compromís de les famílies ha evidenciat que estem fent un camí plegats en benefici dels seus fills i filles

Com a conclusions vam recollir les següents idees:

  • Hem enriquit la nostra reflexió educativa
  • La cohesió d’escola ara és més gran
  • Tots els companys de l’equip impulsor han aportat, tots hem sumat
  • Els pares han conegut en profunditat, la dedicació i l’esforç dels seus fills i filles en els treballs i projectes presentats
  • Ha augmentat la interacció pares, mares i fills i filles, han dedicat temps de qualitat als seus fills i filles
  • S’ha creat bones dinàmiques de relació entre les famílies

Ens tornem a trobar el proper curs!

Que tingueu molt bon estiu!