SESSIÓ 1: PRESENTACIÓ DEL PROJECTE I VISITA D’EXPERTS

La Cap d’Estudis de l’institut ens ha visitat per a anunciar que ja hi som, ja comencem el projecte 100 GAVINES. El grup s’ha distribuït al grup-classe de segon d’ESO E  (26 alumnes) amb 5 subgrups heterogenis. Cada dia cadascun dels membres del subgrup exerceixen un rol diferent (coordinador del grup, secretari, periodista-ornitòleg, observador i publicista) i aquests es van intercanviant.

L’ inici ha estat una primera presa de contacte envers el projecte, l’alumnat estava molt entusiasmat i alhora xerrava del què i com ho farien. Calia que les tasques planificades es portessin a terme i esbrinar la forma de fer-ho. Han accedit a crear un nou compte de correu, han creat un padlet per penjar els seus treballs al mur digital i finalment han realitzat uns pamflets, mitjançant www.canva.com, molt creatius i comunicatius. La xerrada sobre les gavines ha anat a càrrec del tècnic del Parc Natural del Delta de l’Ebre, ha resultat força  interessant i els alumnes han restat atents i participatius i ens han explicat detalls sobre l’anellament de les gavines!

Els grups en general estan ben cohesionats i el fet de treballar per rols és una metodologia molt efectiva.

Us deixem unes fotos de la sessió:

 

 

VOLEM SER INDIS…

El nostre projecte va sorgir dels interessos de l’alumnat. Van decidir-ho en assemblea ,on cada alumne triava el tema que li agradaria treballar a la classe.

En una primera ronda cada alumne deia el tema que més li agradava.Després vam fer el recompte i vam procedir a fer una segona ronda en la que havien de triar un dels tres temes més elegits.

Al  final el tema més elegit  va estar el dels “INDIS”.

EL PROJECTE A L’AULA D’INFORMÀTICA

A l’aula d’informàtica una de les tasques que fem a segon un cop al trimestre és iniciar a alumnat amb el processador de textos. Aquest trimestre ho hem aplicat al projecte dels animals i cada xiquet/a ha fet una fitxa amb algunes dades: nom del projecte, nom del grup, nom del xiquet/a, càrrec que té dins del seu grup, una de les preguntes que s’han fet i han insertat una foto. Després han canviat la mida i el color de la lletra. És una activitat que sempre els agrada de fer i els encanta el resultat ja que s’enduen una còpia en color que aquest curs s’ha incorporat a la carpeta del projecte.

Fem una fitxa del projecte “Els animals” a segon

Tria dels objectius competencials per al projecte

A l’Institut de Deltebre, com que més de la meitat del claustre estem participant en aquest curs de la Xarxa, vam decidir pactar i consensuar els objectius didàctics, indicadors i nivells d’assoliment de cada indicador per a l’avaluació, entre totes i tots.

Un dels principals interessos compartits va ser que volíem evitar fer un sumatori d’activitats de cadascuna de les matèries lligades a un tema. Això és el que hem estat fent aquests anys als treballs de síntesi. Per tant, els objectius i indicadors es van centrar en treballar, sobretot, les competències en l’àmbit personal: millorar l’ambient i clima de treball a l’aula, incentivar l’interès de l’alumnat i que siguen actius i protagonistes en el seu procés d’aprenentatge.

Amb aquest punt de partida, ja ens hem posat mans a l’obra per refer els treballs de síntesi de 1r, 2n i 3r d’ESO en projectes.

La robòtica arriba als volcans

Des de l’àrea de Matemàtiques estàvem treballant l’orientació en els plànols i l’ús de les coordenades, i amb l’ajuda de les “beebots” vam programar el desplaçament d’aquestes per diferents llocs d’un paisatge volcànic.

En aquesta imatge podem veure com planifiquen el recorregut des de la palmera fins al volcà.

Planificada la ruta, podem observar com els/les alumnes programen la “Beebot”.

 

 

 

 

 

 

 

Finalment, podem veure com la “Beebot” ha arribat al destí que els/les alumnes han programat.

ANEM REFLEXIONANT TOT FENT CAMÍ…

En aquestes alçades del projecte hem reflexionat sobre una petita dificultat que ens havíem trobat en iniciar el projecte amb alumnes de P3. Es tracta d’un grup d’alumnes molt tranquil, poc xerraire, hi ha molts alumnes tímids i els costa participar de forma espontània i en gran grup. En iniciar el projecte, ens vam trobar que costava introduir-lo i treballar algunes dinàmiques amb aquest grup d’alumnes en concret.

En canvi, a la tornada de les vacances de Pasqua, hem pogut comprovar que aquesta actitud grupal ha canviat de forma positiva, participen més a les assamblees i gaudeixen en general del projecte i de la forma de treballar-lo.

Això ens recorda que cada nen/a necessita el seu temps per madurar i cal respectar-ho tenint paciència.

 

Coneixem els diferents tipus de volcans…

Per donar resposta a la pregunta “Quins tipus de volcans hi ha?”, vam rebre la visita d’una geòloga a la classe. Aquesta, els hi va ensenyar i explicar els instruments que utilitzen per a estudiar-los. A partir d’aquí, vam fer un visionat d’imatges de cadascun d’aquests despertant l’interès del nostre alumnat. En les sessions següents, vam començar la construcció dels nostres volcans.

SEGUIM APRENENT SOBRE ELS DOFINS!!!

En tornar de les vacances de Setmana Santa, hem recordat el que havíem treballat sobre el projecte dels dofins.

Per tal d’ajudar l’alumnat a interioritzar i organitzar millor la informació, anirem confegint el mapa conceptual, que es troba enganxat en una paret del fons de l’aula, de manera que sigui ben visible per tot el grup-classe. Gràcies a les aportacions de les famílies, el racó del museu també va augmentant.

Aquesta setmana, una família ens ha portat informació (petit mural) sobre l’alimentació dels dofins: tot amb material reciclat i fet en col·laboració del mateix nen i ha estat ell mateix que ha exposat la informació als seus companys/es.

Ens agrada moltíssim poder treballar conjuntament amb les famílies i gaudir de la seva col·laboració en la nostra tasca diària!!

 

Projecte 1r: LA CIÈNCIA. ELS MESTRES ENS AVALUEM

Cada cop que encetem un nou projecte suposa un gran repte tant per als alumnes com per als mestres. Per això creiem que és necessari que nosaltres mateixos també ens avaluem. A través del curs de Xarxa de Competències Bàsiques amb el qual analitzem el treball per projectes per tal de millorar a nivell d’escola, des del grup impulsor hem estat treballant una rúbrica d’autoavaluació, a partir de la qual hem pogut anar valorant quins han estat els nostres punts forts i febles.

Us deixem el link de la rúbrica per si és del vostre interès:http://xtec.gencat.cat/web/.content/curriculum/xarxacb/treball-projectes/rubrica-docent-autoavaluacio-treball-projectes.pdf

 

 

Triem el logotip del projecte

Després d’elaborar un dibuix representatiu del projecte de forma individual, vam fer l’elecció del logotip mitjançant votacions. Els dibuixos no tenien el nom de l’autor/a i així, l’elecció no va estar condicionada per cap factor.