FRASES REPETIDES I ENCADENADES

Després de treballar les frases encadenades amb alumnes de Cicle Inicial i comprovar-ne la seva eficàcia en el treball de la fluïdesa, l’expressió i l’eficàcia lectora (cliqueu AQUÍ per accedir-hi), he preparat un nou material de frases repetides i encadenades amb major nivell de dificultat per treballar amb alumnes més grans o amb major competència lectora.

Es tracta d’un document amb cinc lectures, cadascuna de les quals parla sobre un tema concret i consta de 12 frases. Les frases es presenten segons un ordre de dificultat creixent de manera que cada vegada es repeteixen les mateixes paraules i se n’afegeixen d’altres per complicar una mica la lectura i fer que els alumnes hagin de parar més atenció.

UN EXEMPLE:

Us presento l’activitat.

A continuació us presento l’activitat que he elaborat.

A continuació, us presento l’activitat que he elaborat per treballar la fluïdesa i l’eficàcia lectora.

A continuació, us presento l’activitat que he elaborat per treballar la fluïdesa i l’eficàcia lectora per mitjà de la lectura de 12 frases de complexitat creixent.

A continuació, us presento l’activitat que he elaborat per treballar la fluïdesa i l’eficàcia lectora per mitjà de la lectura de 12 frases de complexitat creixent que versen sobre un tema concret.

Publicat dins de Comprensió, Consciència fonològica, Expressió, Fluïdesa, Lectura, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 5 comentaris

DÒMINO GRAMATICAL

CRISTINA IBÁÑEZ ha volgut compartir en aquest bloc una activitat dirigida a tots aquells alumnes que ja han treballar la gramàtica a l’escola i que encara mostren dificultats (bàsicament alumnes de 1r i 2n d’ESO).

Es tracta d’un DÒMINO GRAMATICAL per treballar 7 categories gramaticals: adjectius, noms, determinants, adverbis, preposicions, verbs i conjuncions.

Segons paraules de la mateixa Cristina, “el funcionament d’aquest joc és exactament igual al clàssic joc del domino (…) Vaig pensar que treballar-ho d’aquesta manera resultaria molt més divertit, dinàmic, entretingut i per tant, molt més eficaç. I he de dir que ho he provat i ha donat bons resultats!”

Si voleu veure aquests i altres materials podeu consultar el bloc PSICOREEDUCA elaborat per la mateixa Cristina.

La Cristina, amb el seu material, ens obra una nova porta a la creació d’activitats pensada per nens de secundària. Fins ara, la majoria de recursos presentats en aquest espai, tot i que alguns d’ells es podien adaptar pels alumnes amb més dificultats de l’etapa de 1r i 2n d’ESO, estaven destinats a alumnes d’EI i Primaria.

Gràcies Cristina per aquest novedós i, alhora, útil joc per treballar la gramàtica catalana.

Publicat dins de Gramàtica, Jocs, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

UN BINGO DE SANT JORDI

SONIA SÁNCHEZ (MEE Escola Mestre Morera Barcelona), comparteix amb nosaltres un BINGO que ha elaborat per treballar la Consciència Fonològica amb un grup de tercer on també hi ha una nena amb dislèxia.

Segons paraules de la mateixa autora a través d’aquest Bingo “es treballa vocabulari de la llegenda de Sant Jordi però barrejat amb paraules que sonen igual o acaben igual o que només canvia una lletra. Això obliga als nanos a llegir atentament cada paraula que tenen en el cartronet”.

El material que comparteix consta dels cartronets de les paraules i dels taulers de joc en format word i ja està preparat per retallar i plastificar. La Sonia, per anar marcant les paraules, utilitza mongetes seques.

L’aspecte més rellevant d’aquest material és que no només es pot utilitzar per treballar vocabulari relacionat amb la llegenda sinó que, a través del joc, els alumnes també treballen la consciència fonològica amb la lectura de paraules molt semblants.

Moltes gràcies Sonia per voler compartir-lo a través d’aquest bloc.

Publicat dins de Consciència fonològica, Festes, Jocs, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 8 comentaris

COMPRENEM LA LLEGENDA DE ST.JORDI

BEGONYA PLAZA ha volgut compartir amb tots nosaltres una versió de la LLEGENDA DE SANT JORDI extreta de la web d’una mà de contes.

A través del treball i la lectura de la llegenda, proposa un seguit d’activitats de comprensió lectora assenyalant la resposta correcta, completant frases, inventant-se un altre final o dibuixant una part de la història.

El material de la Begonya consta de la llegenda escrita i les corresponents activitats de comprensió (tant en lletra lligada com en lletra d’impremta per tal de facilitar-ne el treball amb diversos alumnes).

Moltes gràcies Begonya, un material ideal per complementar el treball de la diada de Sant Jordi a les escoles.

Publicat dins de Acollida, Comprensió, Festes, Lectura, Llengua | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA AMB SANT JORDI

Per tal de fomentar l’atenció i, al mateix temps, practicar la consciència fonològica, he creat un joc-activitat les instruccions del qual són les següents:
1. Descobrir el nom de cada imatge relacionada amb la llegenda i la diada de Sant Jordi.
2. Pensar i escriure les lletres lletres que els falten (sobre les diferents ratlletes).
3. Buscar les lletres a la taula i pintar-les del color que es vulgui. (Només es poden pintar les lletres que faltaven als dibuixos)
4. Quan s’han buscat totes les lletres dels dibuixos hauran sobrat un total de 9 lletres amb les quals, després d’ordenar-les, els alumnes podran completar la frase: EL DIA 23 D’ABRIL, A CATALUNYA, CELEBREM LA DIADA DE


Les imatges necessàries per realitzar aquest material han estat extretes del buscador de google.
Aquesta activitat és una adaptació d’un altre material d’elaboració pròpia que es va publicar en aquest bloc el 12 de novembre de 2010. En aquella ocasió es treballava el mateix procediment amb les imatges i el nom de diferents animals. Podeu accedir-hi directament clicant AQUÍ.

Publicat dins de Acollida, Consciència fonològica, Festes, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

PER SANT JORDI:ENTRETENIMENTS MULTINIVELL

Aquests dies a l’escola estem preparant l’arribada de la diada de Sant Jordi; una festa molt arrelada a Catalunya i on les escoles i els alumnes viuen amb especial emoció i intensitat.

Per treballar la llengua relacionada amb Sant Jordi he preparat tres activitats i entreniments multinivell (elaborades per diferents nivells, capacitats i necessitats):

1- Un poema on l’objectiu és descobrir totes les paraules ordenant correctament les seves síl·labes i així completar i tornar-lo a escriure sencer. La seva autora es ISABEL BARRIEL del bloc http://poesiaula.blogspot.com.es.

SANT JORDI

Ja arriba la diada,
amb llibres a cada parada
i una rosa vermella
per a la princesa estimada.

2. Dues sopes de lletres on els alumnes han de trobar 10 paraules relacionades amb la diada de Sant Jordi i amb la llegenda. Com a pista tenen els dibuixos de les paraules que han de buscar. Trobareu una sopa de lletres més senzilla només amb paraules hortizontals i verticals i una segona de lletres amb major nivell de dificultat amb paraules també en diagonal. Per elaborar aquesta segons sopa he utilitzat aquesta aplicació: http://www.genempire.com/generador-sopa-de-letras

3. Mots encreuats on els alumnes han de col·locar les lletres dels dibuixos a cada requadre seguint la direcció de les fletxes.

4. Una cançó que els alumnes d’Educació Infantil de la nostra escola estan aprenent i els hi encanta. En aquesta ocasió els alumnes han d’escoltar-la, llegir-ne la lletra i descobrir les paraules que hi falten. Font de la música i la cançó: El bosc de colors (3 anys), editorial Barcanova. Enllaç de la cançó extret del bloc Idees Magistrals. Podeu escoltar-la en el següent enllaç (després d’una breu publicitat):

A continuació us deixo amb les tres activitats per tal que les pogueu aplicar o adaptar pels vostres alumnes:

(Article actualitzat el dissabte 21 d’abril de 2012)
 

Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Festes, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

OCA FONOLÒGICA i/ll

CRISTINA IBAÑEZ ha volgut compartir en aquest bloc un material elaborat per ella mateixa: una OCA per treballar la consciència fonològica “ll/i” i així poder treballar la dificultat que tenen alguns alumnes en la correcta discriminació d’aquestes dues grafies.

La CRISTINA és psicòloga infanto-juvenil i actualment està realitzant reeducacions psicopedagògiques amb nens de primària i secundària i també ha creat un bloc on, segons paraules de la mateixa Cristina “hi vaig penjant activitats que trobo a internet, activitast que he creat jo i altres que m’han fet arribar companyes o persones que han volgut participar”. Adreça del seu bloc: http://psicoreeduca.wordpress.com/. També hi podeu accedir clicant sobre imatge de l’esquerra que forma part de la seva capçalera.


Des d’aquí vull donar les gràcies a la Cristina per voler donar a conèixer aquest material a través d’aquest bloc i per donar-nos l’oportunitat de conèixer el seu bloc una mina de recursos molt interessant.

Publicat dins de Consciència fonològica, Jocs, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 3 comentaris

MEMORYS DE DIBUIXOS ANIMATS

ESTER BERTRAN, a partir de les imatges del Google, ha muntat diversos memorys per treballar amb els seus alumnes i els ha volgut compartir amb tots nosaltres. S’ha inspirat en les preferències dels propis nens i nenes i els dibuixos animats de la televisió que més èxit tenen entre els seus alumnes.

En el seu missatge, l’Ester comenta que “és important treballar i alimentar unes bones estràtegies l’aprenentatge, com poden ser la memòria i l’atenció. Segur que aquests memorys ens seran molt útils per treballar aquestes dues habilitats, la motivació dels nostres alumnes està assegurada!


Poden ser un bon recurs per preparar racons de joc o bé com a premi, després d’haver realitzat correctament una tasca que els suposi més dificultat o fins i tot per assegurar l’atenció del alumnes abans d’iniciar una determinada tasca.

De nou, moltes gràcies Ester pel teu missatge i per donar a conèixer les teves activitats.

Publicat dins de Atenció, Imatges, Jocs, Materials, memòria | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

WEB AMB “MÉS RECURSOS EDUCATIUS”

Els qui em coneixeu o visiteu habitualment aquest bloc sabeu la meva admiració envers aquelles persones que, de manera totalment altruïsta, compartiexen els seus recursos i els seus materials i, al mateix temps, promouen l’intercanvi i la col·laboració.

Aquest és el cas de dues psicopedagogues i mestres d’Educació Especial de la comarca d’Osona: La NATI BERGADÀ i la LAIA JURADO que han creat una web amb tot tipus de recursos educatius a punt per imprimir anomenada MÉS RECURSOS EDUCATIUS. (http://mesrecursoseducatius.com/).

Feia poc temps que aquest projecte veia la llum i, des d’aquest bloc, ja en publicava una entrada però, la Laia i la Nati n’han canviat la ubicació i l’han actualitzat de manera que, des dels difererents enllaços, sigués més fàcil poder-ne descarregar els corresponents materials i poder-los classificar de manera molt acurada en diferents àrees i àmbits d’actuació.

M’agradaria, doncs, tornar a donar a conèixer el seu treball i recomanar-vos visitar la seva pàgina, doncs ja hi podeu trobar un munt de materials a l’abast de tothom en contínua expansió.

Moltes felicitats i molts ànims en aquesta nova i apassionant aventura.

També podeu accedir a la seva web clicant sobre una de les imatges que acompanya aquest article (captures de pantalla de la pàgina principal del seu espai).

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , | 7 comentaris

NEIX UN NOU LLIBRE SOBRE L’AUTISME

Ja tinc a les meves mans un fantàstic llibre:

“MANUAL DE LA TEORÍA DE LA MENTE PARA NIÑOS CON AUTISMO”

“Ejercicios, materiales y estrategias”.

Es tracta d’un manual amb idees, exercicis, materials, recursos, pictogrames, imatges, vinyetes… que ens permetrà veure com la teoria de la ment  es pot ensenyar a les nostres aules. A través d’aquest manual es poden treballar aspectes tan importants com el fet de saber-se al lloc de l’altre, entendre les seves emocions, reconèixer intencions i expressions comunicatives, diferenciar la veritat de la mentida, entendre estats emocionals complexes…

Aspectes que els nens i nenes amb autisme necessiten treballar pas a pas, amb exemples concrets i amb una metodologia clara i didàctica que expliqui pas a pas com aplicar-la a les nostres aules, amb els nostres fills i amb els nostres alumnes.

També hi trobareu un CD amb tots els pictogrames i imatges de cada capítol en format digital.

Aquest manual, sens dubte, està basat en l’experiència de tres mares molt actives tan pel que fa a la investigació sobre aspectes que puguin ajudar els seus fills com també molt presents a la xarxa a través dels seus blocs:

Anabel Cornago: el sonido de la hierba al crecer.

Maite Navarro: hasta la luna ida y vuel…TA.

Fátima Collado: Faticreando.

Als seus blocs hi trobareu més informació sobre el llibre, com aconseguir-lo, què hi podem trobar… No us perdeu també la resta d’articles relacionats amb la vivència de l’autisme.

Entre els principals col·laboradors d’aquest manual també hi figuren AMAYA PADILLA, ARASAAC i el fill de l’Anabel, l’ERIK que ha contribuit també a crear molts dels dibuixos presents en aquest llibre.

Amb tot aquest conjunt de col·labors l’èxit d’aquest llibre està assegurat. Moltíssimes gràcies pel vostre treball, els professionals que ens dediquem al món de l’educació especial, les famílies i els alumnes de ben segur que us ho agraïran. Molta sort!

Amb les imatges del llibre també presents en format digital en el CD es poden elaborar materials tan útils per treballar les emocions com el que us presento a continuació (AVUI EM SENTO…):


Es tracta d’un recurs per tal que els alumnes, al mateix temps que posen el dia de la setmana, escullin l’emoció que senten en un determinat moment i la col·loquin dins d’una imatge.

(Per accedir a més informació sobre el llibre podeu clicar sobre la seva portada: imatge que acompanya aquest article). També en podeu veure la ressenya a la pàgina BIBLIOGRAFIA d’aquest mateix bloc.

Publicat dins de Autisme, Emocions | Etiquetat com a , , , | 7 comentaris

EL JOC DE LES FRASES I LA PARAULA INTRUSA

Us presento un nou recurs l’objectiu del qual és treballar L’ESTRUCTURA DE LA FRASE tan a nivell oral com a nivell escrit.

A partir de l’observació d’un dibuix els alumnes han d’ordenar correctament les diferents paraules per confegir una frase però cal anar alerta, doncs hi trobaran UNA PARAULA INTRUSA que hauran de pintar o encerclar.

Al final, es demanarà a l’alumne que escrigui totes les paraules intruses, per ordre, dins d’uns requadres per confegir un petit text que respondrà la pregunta: “Què té el meu amic?”.

Text resultant del treball final de l’alumne: “El meu amic té una gosseta de color blanc que es diu Lluna i menja pinso”. Aquest fet permetrà fer preguntes a l’alumne sobre el color de la gosseta, com es diu, què menja…

Les frases són fruit de les aportacions de dues col·laboradores d’aquest bloc: la YOLANDA CRUEL i la SÒNIA BOSCH. A TOTES DUES, MOLTES GRÀCIES!

Us presento l’activitat seguint 2 nivells de dificultat o segons l’objectiu del nostre treball:

  1. Nivell avançat: Ordenar, confegir i escriure correctament la frase.
  2. Nivell bàsic: Ordenar la frase i dir-la oralment.
    Al final
    dels dos documents hi trobareu el SOLUCIONARI.

Us animo a COMENTAR, DEBATRE, OPINAR…. sobre aquest i altres materials i recursos del bloc a través dels vostres COMENTARIS. Gràcies!

Publicat dins de Escriptura, Expressió, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , | 24 comentaris

LECTURA DE PARAULES AMB “T” I “D”

CRISTINA TORRA PARES col·labora d’aquest bloc i autora de materials com els BINGOS DE LA TARDOR I L’HIVERN i els BINGOS EL COS I L’ESCOLA ens ha fet arribar un missatge amb un material molt interessant. Es tracta de dues presentacions amb un recull de paraules per treballar les grafies T i D.

Segons la mateixa Cristina aquest recull de paraules esta pensat per a nens que estan fent el procés lectoescriptor, però que alhora encara no dominen el vocabulari en català i per adquirir velocitat lectora ja que es pot regular el temps segons les necessitats.

Tot seguit podeu veure i descarregar-vos les dues presentacions elaborades per la Cristina. Segur que ens poden ser molt útils per treballar la lectura, el dictat mut (fent que apareguin els dibuixos i els alumnes hagin d’escriure els noms), la còpia, la construcció de frases per mitjà de les paraules llegides… en fi, un munt de possibilitats en funció de les necessitats dels nostres alumnes.

GRÀCIES PER COMPARTIR CRISTINA!

Publicat dins de Fluïdesa, Imatges, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 7 comentaris

RECULL DE RECURSOS PER SANT JORDI

Des del bloc R@cons de Colors, comparteixen un munt de recursos i materials per treballar St.Jordi: accessos a galeries d’imatges, contes, activitats interactives, cançons, vídeos… molt útils per començar a preparar aquesta diada a les nostres escoles i preparar activitats amb els nostres alumnes.

Per organitzar i donar a conèixer tots aquests recursos han utiltizat un Symbaloo; una eina digital que permet organitzar i facilitar l’accés a diferents recursos relacionats amb un centre d’interès o una categoria concreta.

Des d’aquí, us en deixo l’enllaç (clicant sobre la imatge) i us convido a visitar els recursos que s’hi presenten al mateix temps que us recomano la visita al bloc R@cons de colors per la qualitat dels enllaços que ens ofereixen.

GALERIA PICASSA DE ROSER ORDRIOZOLA VILASECA on hi podem trobar un variat recull de contes en format digital amb imatge i text sobre la llegenda de St. Jordi. Cliqueu sobre la imatge per accedir-hi:

Enllaços a altres recursos per treballar al diada publicats anteriorment en aquest bloc:

Jocs de Sant Jordi de la Diputació de Barcelona

Treballem el còmic: La llegenda de Sant Jordi. Material d’elaboració pròpia.

Dòmino de Sant Jordi per retallar i plastificar utilitzant-lo com a material manipulable. Material d’elaboració pròpia.

Publicat dins de Comprensió, Contes, Festes, Imatges, Jocs, Lectura, Materials, TIC | Etiquetat com a , , , , | 1 comentari

COMPRENSIÓ AMB LA GRANJA: CADA ANIMAL AL SEU LLOC

Després de la bona rebuda del material “Comprensió amb la casa: cada cosa al seu lloc” publicat en aquest mateix bloc, he decidit elaborar un nou material propi seguint el mateix objectiu: llegir i comprendre unes instruccions escrites.

En aquesta ocasió, els alumnes han de llegir unes instruccions escrites que li donaran pistes sobre on han de col·locar els animals dins del dibuix de la granja. Els alumnes poden retallar i enganxar els animals al lloc corresponent o bé es pot plastificar el material i col·locar velcro darrera de cada imatge per tal d’utilitzar el material en diverses ocasions.

El material consta del dibuix d’una granja, les imatges dels animals i les instruccions escrites.

La imatge original ha estat extreta del buscador d’imatges de google i ha estat adaptada per tal d’elaborar aquest material. Cliqueu aquí per accedir a la imatge original.

Publicat dins de Comprensió, Imatges, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

ASSOCIACIÓ PARAULA-IMATGE AMB CARTRONETS

MARIA PUIGDOMÈNECH, mestra d’Educació Especial a l’escola Matilde Orduña d’Esplugues de Llobregat ha elaborat un material per treballar la lectura mitjançant l’associació paraula-imatge a través d’uns cartronets amb paraules i imatges que contenen les grafies M-P-L-S-T.

Treballa la lectura paraules molt senzilles d’una i dues síl·labes per treballar amb alumnes que s’inicien en el procés de la lectura i l’escriptura i/o bé alumnes amb dificultats.

Segons la Maria, les plantilles originals són extretes d’un material elaborat pel CREDA de Lleida.

Tot seguit trobareu el material de la MARIA amb les imatges i les paraules per tal de fer-ne l’associació. També veureu que hi ha plantilles i cartronets buits per tal que cadascú pugui adaptar-lo amb vocabulari adaptat als seus alumnes i als diferents objectius d’aprenentatge. Us podreu descarregar el material en format Word per facilitar-vos la seva adaptació segons les vostres necessitats.

Hi podeu accedir clicant sobre el següent enllaç: https://drive.google.com/file/d/0B9pKlAR1VOdJR3QxU0k0VFVtR3c/view?usp=sharing

Segur que ens serà molt útil Maria, moltes gràcies per enviar-lo i voler-lo compartir en aquest bloc!

Publicat dins de Imatges, Lectura, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 9 comentaris

COMPRENSIÓ AMB TEXTOS DELS ALUMNES

ESTER BERTRÁN a través d’un correu, m’ha donat a conèixer una forma diferent de treballar la lectura, la comprensió i d’altres continguts de llengua APROFITANT ELS MATEIXOS TEXTOS ELABORATS PELS ALUMNES A L’AULA que, segons l’Ester, a vegades no tenim massa presents i tendim a recórrer a contes tradicionals o narracions d’altres escriptors.

Incorporar activitats a través de textos elaborats pels mateixos alumnes pot ser també una activitat molt gratificant.

L’Ester planteja diferents tipus d’activitats:

  • Pensar i escriure el títol de cada redacció.
  • Omplir buits i buscar la paraula més adequada segons el context.
  • Realitzar activitats complementàries com buscar els noms comuns i els noms propis, trobar diferents categories gramaticals, dibuixar alguna escena important…
  • Llegir en veu alta les seves pròpies produccions o les dels seus companys/es.

A continuació, us presento el material de l’Ester amb els textos elaborats pels seus alumnes:

Però… com podem ajudar als alumnes a generar les seves pròpies històries i narracions?

La mateixa autora (l’ESTER BERTRÁN) ha creat un SUPORT VISUAL EN IMATGES per tal que els alumnes desenvolupin la seva imaginació i la seva creativitat lingüística i donar-los un reforç per generar les seves pròpies històries i narracions. L’Ester també ens recorda la importància de l’expressió oral abans de començar a escriure.

El material de l’Ester consta de 7 làmines per confegir 7 històries diferents a partir d’imatges que poden representar protagonistes, personatges secundaris i altres elements que poden aparèixer en una història.

Les imatges que ens proposa l’Ester són les següents:

Gràcies Ester per compartir aquest material tan complet!

Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Lectura, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , | 1 comentari