LA INTEGRACIÓ DE L’ALUMNAT AMB TEA (trastorn de l’espectre autista)
Guia de la Universitat de Salamanca per a la integració de l’alumnat amb TEA a l’Educació Primària.
EL SÍNDROME DE DIGEORGE
Guia sobre les característiques principals dels nens i nenes que pateixen el Síndrome de DiGeorge que ens pot servir a l’escola per detectar possibles casos i/o ajudar i conèixer millor els nostres alumnes:
ELS NENS AMB TDAH
El passat 20 d’octubre El programa “Quèquicom” del C33 va dedicar dos reportatges molt interessants sobre el Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense hiperactivitat que ens permeten acostar-nos una mica més al dia a dia d’un nen/a amb hiperactivitat i la necessitat de portar a terme accions coordinades per tal de satisfer les seves necessitats. D’aquesta manera també es pretén fugir de la idea que els nens amb TDAH són nens ganduls, moguts i maleducats trencant la tendència de culpabilitzar les famílies dels nens i nenes que pateixen aquest trastorn.
Us recomano que hi doneu un cop d’ull. És un bon recurs per a tots els professionals que actuen en un moment determinat amb un nen amb TDAH i, principalment, una bona font per les famílies per acabar d’entendre millor el trastorn que pateix el seu fill/a.
Aquí els teniu:
A continuació trobareu diferents guies que, si ho desitgeu, podreu adaptar i modificar en funció de les vostres necessitats.
GUIA PRÀCTICA SOBRE EL TGD: TRASTORN GENERALITZAT DEL DESEVOLUPAMENT
BULLYING: MALTRACTAMENT ENTRE IGUALS
Jordi Collell i Carme Escudé han editat un document molt útil que ens proporciona informació sobre el Bullying a les escoles i ens ofereix estratègies i propostes d’intervenció. Per consultar des d’Internet. (Cliqueu sobre la imatge)
![]() |
![]() |
Portal amb diferents accessos a INFORMACIÓ, GUIES I ESTRATÈGIES per aprofundir sobre diferents trastorns que poden afectar els l’aprenentatge dels nostres alumnes: TDAH, Retard Mental, Autisme, Trastorns del llenguatge i del desenvolupament, Retard Mental, Dislèxia…La informació està molt ben resumida destacant els conceptes més importants. Al final de cada explicació hi ha un apartat d’estratègies per aplicar directament a l’aula. |
![]() |
PROTOCOL D’ACTUACIÓ PER A LA DIABETIS A L’ESCOLA: guia publicada per servei de l’EAP del Departament d’Educació on hi figura el protocol que cal seguir amb els alumnes amb diabetis a l’escola |
![]() |
INFORMACIÓ SOBRE: QUÈ VOL DIR TENIR UN ALUMNE SORD A L’AULA.Informació important sobre la sordesa i les necessitats educatives que se’n deriven molt útil per aquells mestres que, per primera vegada, atenen un alumne amb sordesa a la seva aula. |
![]() |
GUIA PRÀCTICA SOBRE TDAHDocument editat pel Govern de les Illes Balears i per la Federació Espanyola d’Associacions per l’Ajuda al Dèficit d’Atenció i Hiperactivitat (feeaa DAH).Val la pena descarregar-la, imprimir-la i llegir-se-la tranquil•lament ja que és un document MOLT ÚTIL per aplicar a les aules. |
![]() |
GUIA PRÀCTICA: SÍNDROME DE DOWN.Guia pràctica per al professorat i professionals que treballen amb alumnes amb Síndrome de Down publicada pel servei de seguiment en l’etapa escolar de la Fundació Catalana Síndrome de Down. |
![]() |
SÍNDROME D’ASPERGER: guia del Departament d’Educació. |
![]() |
Guia per a famílies d’infants amb tartamudesa. Publicada pel Departament d’Educació. |
![]() |
Guia pràctica per a educadors sobre alumnes amb HIPERACTIVITAT (TDAH). Dóna pautes molt concretes sobre com ajudar als infants i adolescents amb aquest trastorn de conducta.Publicada per la FUNDACIÓ ADANA. |
![]() |
TRACTAMENT DE LA DEPRESSIÓ INFANTIL proporcionat per Núria Canals Romero des del seu bloc “Psicologia i Educació“. Gràcies Núria per compartir aquest document.Accés al document: tractament-depressio-infantilProcedència de la imatge |
ALTRES GUIES: TDAH, mutisme selectiu, problemes de conducta, trastorns d’aprenentatge, suport conductual positiu, trastorn obsessiu-compulsiu…
![]() |
Les trobareu molt ben detallades al bloc de Psicologia i Educació de Núria Canals companya de professió i assistent al Seminari d’Educació Especial d’Osona. La Núria està fent una gran tasca recollint, en el seu espai, una gran quantitat de recursos i guies molt útils dins del camp de l’Educació Especial i la Diversitat. |
TRASTORN PER DÈFICIT D’ATENCIÓ AMB O SENSE HIPERACTIVITAT
Guia del Doctor Moya sobre aquest TDA amb o sense hiperactiviat:
Article Dr. Moya
GUIA TREBALL ORAL A INFANTIL
Guia elaborada per Teresa Julià i l’EAP de Terrassa on s’expliquen una sèrie de consells per estimular el llenguatge oral a Educació Infantil des del punt de vista de la prevenció. Molt útil per mestres però també per donar a conèixer a les famílies.
Consells Llenguatge Oral
GUIA PRÀCTICA TDAH: Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactiviat.
La fundació ADANA ha editat una fantàstica guia (en castellà) que es pot descarregar en format PDF des de la seva pàgina web. Cliqueu Aquí.
Per accedir a l’espai Web de la Fundació ADANA podeu clicar sobre la imatge de l’equerra.
TDAH: GUIA PRÀCTICA PER PARES
Guia sobre el TDAH destinada a les famílies. La informació (en castellà) és molt complerta i està editada per la f.e.a.a: Federació espanyola d’associacions per l’ajuda al dèficit d’atenció amb hiperativitat. Un bon recurs per presentar a les famílies amb fills/es que pateixin aquest trastorn.
Accés a la guia:
Guia práctica para padres de TDAH
TRASTORNS DE CONDUCTA: INFÀNCIA I ADOLESCÈNCIA
Un Power Point d’en Jaume Carbonés, director de l’EAP d’Osona, presentat a la jornada “Els trastorns de conducta als Centres Educatius” a Vic el 9 de juny de 2009.
Extret del bloc “Psicologia i Educació” de Núria Canals. Gràcies Núria!
Trastorns de conducta a l’infància i l’adolescència
JOCS D’EXPRESSIÓ ORAL I VOCABULARI
Es tracta d’una guia de gairebé 100 pàgines on s’exposen diversos jocs per treballar l’expressió oral i el vocabulari a Educació Infantil i Cicle Inicial. La guia està elaborada pel PROGRAMA D’EDUCACIÓ COMPENSATÒRIA DE LES COMARQUES GIRONINES. Us la recomano!
Jocs expressio oral i vocabulari
GUIA PRÀCTICA SOBRE TGD
NOELIA MILLÁN, de Melilla, ha creat un fantàstic bloc dedicat al món de l’Educació Especial on, entre altres coses, hi podem trobar una guia molt interessant sobre els nens i nenes amb Trastorn Generalitzat del Desenvolupament (TGD). No només resulta útil per conèixer una mica més aquest trastorn sinó que també ens dóna estratègies d’intervenció i propostes educatives explicades de manera molt clara i funcional.
Accés al bloc de la Noelia: http://soulnoe.blogspot.com
Soy-un-nino-con-TGD
Hola Yolanda,
És impressionant la feinada que has fet! n’estic molt orgullosa de ser Ed. Especial i que hagi gent tan motivada com nosaltres per a fer la nostra feina a les aules ordinàries…
Espero seguir-te amb molta fidelitat perquè és tot un món que s’ha d’acostar a la gent. Moltes vegades van molt perduts a l’hora de treballar amb ells i em sap greu que s’ho prenguin com si fos un problema. Per mi, és molt enriquidor treballar amb nens/es amb necessitats educatives i el poder-ho compartir amb tu m’omple de més il·lusió si més no!
T’envio una forta abraçada!!
Hola Cristina,
m’alegro conèixer a gent que li apassiona tant el món de l’Educació Especial i l’atenció a la diversitat. Jo també espero que ens vagis seguint i anar rebent comentaris, impressions, opinions… ja que aquest contacte és el que em fa seguir endevant. Per mi també resulta molt enriquidor treballar amb nens amb dificultats i m’encanta poder-ho compartir amb tots vosaltres.
Sense vosaltres, sense les vostres aportacions i els vostres comentaris aquest bloc no existiria o almenys no seria tan enriquidor per a tots i totes (jo també m’incloc). Una fortíssima abraçada i molta força amb aquesta actitud tan positiva!!! T’agraeixo moltíssim que hagis aportat la teva opinió.
Seguirem en contacte,
Yolanda.