PARAULES D’HIVERN

Quina sorpresa més agradable!

La Laura Tascón, mestra d’EE a l’escola de Callús ha adaptat l’activitat de LECTURES DE PARAULES DE TARDOR publicada fa poc al bloc i ha creat un material per treballar la LECTURA DE PARAULES D’HIVERN escollint vocabulari títpic de l’estació i de les festes de Nadal.

Podeu accedir a l’enllaç de descàrrega del material (DRIVE DEL BLOC) clicant sobre alguna les imatges que companyen aquest article (captures de pantalla d’una part material de la Laura).

La Laura també ens ha comentat que la font que ha utilitzat per fer les targetes es diu “HelloTeacher” i que la va descarregar de la pàgina “TeachersPayTeachers” de forma gratuïta (tot i que cal registrar-se). Gràcies Laura per totes aquestes aportacions i per ajudar-nos a fer créixer aquest bloc i els materials i recursos que compartim!

El material funciona de la mateixa manera que la LECTURA DE PARAULES DE TARDOR.

SEGUIM COMPARTINT I CONSTRUIR JUNTS/ES!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

BAAAM! UN JOC PEL QUE VULGUIS!

Fa molts anys, vàrem descobrir aquest joc: KABOOM!  (https://www.saddleupfor2ndgrade.com/2014/01/kaboom.html)

És un  joc súper divertit i emocionant, a més de poder-se adaptar fàcilment al contingut que vulguis treballar.

COM FER-HO:

En el nostre cas, per no gastar tants pals de fusta, ho hem fet amb targetes. Les targetes estan fetes amb un power point. L’únic què has de tenir en compte és que, de tant en tant, fiquis unes targetes amb la paraula “BAAM”.

Si cliques aquí pots descarregar-te les targetes, estan pensades per cicle inicial.

MATERIAL:

  • Targetes 1r i 2n (cal que les plastifiqueu, imprimiu 9 o 16 per fulla)
  • Pot 
  • Etiqueta del pot 
  • Antifaç (si és divertit millor, al Tiger, per exemple, solen haver-hi)

COM ES JUGA?

Nosaltres hem adaptat aquest joc a 3 continguts: ortografia, fluïdesa lectora i sumes i restes. En aquest post us compartirem el de fluïdesa lectora. Més  endavant us compartirem els altres.

  • Fluïdesa lectora:

En grups de 4. El primer que comença es posa l’antifaç i agafa una targeta del pot. Es treu l’antifaç i  la llegeix en veu alta.  El company del costat ha de verificar que és la paraula correcta. Si ha llegit la paraula bé, el nen o nena es queda la targeta. Si no l’ha llegit bé, retorna la targeta al pot, no se la queda.

Ara és el torn del company o companya del costat. Així fins que s’acabin les cartes o el temps de joc.

Un cop s’ha acabat, els alumnes conten quantes targetes tenen. Guanya el que en tingui més.  Ara bé, si un alumne agafa  una targeta amb la paraula BOOM! ha de retornar al pot totes les targetes que havia acumulat. Es queda a 0.

ON UTILITZAR-LO?

És ideal per treballar als racons de llengua o estacions d’activitat.

També amb els més grans!

ALTRES PROPOSTES:

Nosaltres vàrem anar afegint paraules de vocabulari treballat a medi. Era molt divertit, ja que  quan un alumne llegia la paraula del tema de vocabulari, li sorprenia, i venia i et deia : “ Mira, tíbia” i es tocava la tíbia. Així que, d’aquesta manera, a part de treballar la fluïdesa lectora, també treballàvem el vocabulari.

Amb alumnes de cicle mitjà o superior podeu fer el mateix però convertir-ho en un joc de definicions. Els alumnes llegeixen les paraules i han de dir la definició. Els companys decideixen si és correcta o no, si ho és es pot quedar la carta, si no, la torna al pot.

VOLEU COL·LABORAR?

Què tal si ho fem per treballar l’entonació? Fem targetes amb frases interrogatives, exclamatives i enunciatives? O

I si voleu contribuir amb més paraules, també estarem molt agraïdes.

Us facilitem el power point i les tipografies utilitzades: Kg Broquen Versalles; Massallera; KG Primary Whismshy.

Publicat dins de Acollida, Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Fluïdesa, Jocs, Lectura, Racons | 1 comentari

ENS AJUDEU A FER AUDIOLLIBRES?

Bon dia a tothom,

Des del bloc fa temps que pensem en fer un projecte col·laboratiu que ens ajudaria a tots una mica. I avui hem decidit llençar-nos a la piscina gràcies a la quantitat de gent que ha col·laborat amb el tren de les síl·labes, ens heu animat a fer-vos aquesta proposta.

Què us sembla si entre totes i tots creem un banc amb audiollibres?

I per què fer audiollibres? Els audiollibres ens ajuden a atendre els diferents nivells lectors en una classe, de manera que els alumnes amb dificultats o amb un nivell més baix de lectura que els seus companys, poden accedir als mateixos contes.  De la mateixa manera què poden ser útils per als alumnes nouvinguts, ja que els audiollibres, són una bona manera d’aprendre un nou idioma.

A més, en etapes primerenques de la lectura, els alumnes encara dediquen molts recursos cognitius a la descodificació, el que va en detriment de la comprensió. Per això, els audiollibres són un suport per facilitar aquesta comprensió. A més, aquest esforç pot provocar que acabin activant una sensació de rebuig cap a la lectura, per això, és important combinar la lectura amb la possibilitat d’escoltar i re-escoltar llibres que ja han llegit, que han treballat a l’aula o que la mestra ja els ha explicat. Aquesta experiència farà que els infants puguin endinsar-se en l’experiència de llegir i gaudeixin de la lectura.

Dit això, el que us volem proposar és que trieu un llibre, el vostre preferit o un que els agradi molt als vostre alumnes, ja sigui en català, castellà o anglès,  i graveu l’àudio.

Com ho podeu fer?

1) Abans de començar a narrar la història us demanem que digueu les dades del llibre: títol, autor/a, il·lustrador/a i, el nom de la persona que el narra. Un cop narrat això, continueu amb el conte.

2) Cada cop que es passa de pàgina s’ha d’indicar d’alguna manera. Això facilita als alumnes saber  quan han de passar pàgina. Sobretot pels més petits. Per unificar, podríem fer servir el so de les fulles passar. Si clique aquí  tindreu el so de passar fulles de diaris.  Si no, podem fer servir el so d’algun instrument de corda.

3) Quan ho tingueu enregistrat, podeu fer dues coses:

a) Enviar-nos l’àudio a nosaltres . El penjarem a una carpeta compartida del drive on crearem un codi QR per tal que tothom pugui imprimir-se el codi i col·locar-lo  al llibre al qual pertany. D’aquesta manera, amb ajuda d’una tauleta tàctil o un telèfon mòbil, els alumnes podran accedir a l’àudio.

b) Pujar el vostre àudio al vostre drive i enviar-nos l’enllaç per compartir. Crearem el codi QR i el compartirem.

Tant si feu una cosa com una altra, us agrairem que adjunteu un breu fitxa del llibre on ens expliqueu: editorial, autor/a, il·lustrador/a i una breu síntesi del conte o què treballa el conte.

Exemples:

Cucafera presentava els seus contes amb l’àudio. Ara ho han deixat de fer. El tatano ho ha començat a fer ara. Podeu escoltar-ho aquí

Com ho podeu utilitzar?

  • Podeu crear un racó de comprensió oral. Nosaltres en teníem amb als audiollibres de la cucafera. O podeu tenir un racó de comprensió lectora i adaptar-ho a comprensió oral pels alumnes amb dificultats lectores.
  • Podeu crear un espai a l’aula, còmode, pels audiollibres, i utilitzar-los, per exemple, per quan ja han acabat la feina. Als alumnes els agrada molt.

Més propostes.

I si li dieu als alumnes de cicle superior o cicle mitjà que ho facin? Pot ser una activitat molt maca per treballar l’entonació i les TIC on a més podeu experimentar incloent efectes sonors! En aquesta pàgina en trobareu uns quants:

http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/media/radio/biblioteca/

Què necessiteu per utilitzar-ho a la classe?

  • Una tauleta tàctil o un telèfon mòbil on hi hagi instal·lada una app per llegir codis QR. Hi ha moltes gratuïtes. En el nostre cas utilitzem QRDroid. El telèfon mòbil pot ser perfectament un telèfon mòbil vell, sense targeta, només connectat a una xarxa wifi. Això seria necessari si utilitzeu els codis QR per accedir a l’àudio.
  • Ordinadors. Des d’aquests podeu deixar descarregat l’àudio a l’escriptori des de l’enllaç que hi hagi a la carpeta. Cliqueu aquí per accedir.  
Publicat dins de Acollida, Adaptacions, Cicle Inicial, Comprensió, Contes, Educació Infantil, Lectura | Deixa un comentari

LA CASTANYERA: LLEGEIX, PINTA I CONTESTA LES PREGUNTES

Us presentem una idea! 

Es tracta d’un nou recurs per motivar els alumnes a llegir i comprendre un text aprofitant la proximitat de la festa de la Castanyada. 

Hem preparat tres textos on una Castanyera que hem anomenat Mariona es presenta a tots els nens i nenes i comenta tot allò que fa i descriu com va vestida. A mesura que van llegint han d’anar pintant la seva roba segons com la descriu. D’aquesta manera es comprova la comprensió dels alumnes.

Un cop llegit el text i la castanyera està pintada poden contestar unes preguntes que els permetran descobrir si han entès correctament tot allò que la Mariona els ha explicat.

Per tal d’atendre millor la diversitat que trobem a les nostres aules, hem preparat la mateixa activitat amb tres nivells de dificultat segons la complexitat del text i les preguntes (llargada i contingut) i el tipus de lletra (lligada, pal i imprempta). D’aquesta manera tots treballen segons el mateix objectiu però satisfent les necessitats concretes de cada nen/a adaptant l’activitat al seu nivell de fluïdesa lectora.

DESCÀRREGA DELS RECURSOS (SEGONS COMPLEXITAT I TIPUS DE LLETRA)

Una bona manera de celebrar la festa de la Castanyada a l’escola relacionant els continguts d’aula amb el centre d’interès d’aquesta festa tant arrelada al nostre territori i que tant agrada als nostres alumnes.

Si utilitzeu aquest recurs…ens agradarà molt conèixer la vostra opinó.

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Seguim preparant nou material per treballar la lectorescriptura relacionada amb l’estació de la tardor per tal de fer-la més significativa. Al bloc trobareu molts recursos i activitats relacionats amb aquest tema (només cal que escriviu la paraula “tardor” al buscador de la banda lateral dreta) però un recurs que ens agrada molt i que dóna molt bons resultats és el següent:

Es traca d’un joc de lectura de discriminació de paraules que permet treballar a través de racons de treball, en petit grup…la lectura de paraules, l’atenció i l’adquisició de nou vocabulari centrat en un centre d’interès. Només cal seleccionar la paraula que està ben escrita a partir d’una agulla d’estendre i veure si ho han fet correctament per mitjà de l’autocorrecció (girant el cartronet).

El fet que estigui en diferents formats de lletra permet l’adaptació a les diferents necessitats dels nostres alumnes.

Us el podeu descarregar en el següent enllaç:

LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Al bloc trobareu el mateix recurs adaptat a altres centres d’interès: l’hivern, la quaresma i el Carnaval…

Publicat dins de Jocs, Lectura, Llengua, Racons, Tardor | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

EL TREN DE LES PARAULES

Us presentem un recurs molt útil per treballar la lectura de paraules a partir de les seves síl·labes tot confegint el seu nom.

Es tracta de treballar a partir d’una plantilla: un tren amb quatre vagons que nosaltres hem ampliat a Din-A-3, l’hem retallat i l’hem plastificat per tal de tenir una bona base on poder treballar diferents continguts.

Juntament amb la plantilla (dibuix del tren) hem creat també diferents cartronets amb paraules i imatges. En aquest cas el nostre objectiu era treballar les paraules de tres síl·labes.

Hem utilitzat “velcro” per poder fer que el material sigui més manipulable de manera que l’objectiu és que els alumnes busquin un dibuix, el col·loquin a la màquina del tren i, posteriorment, busquin i enganxin les diferents síl·labes, una a cada vagó. D’aquesta manera també es potencia el treball de la lectura sil·làbica.

Hem creat aquest material per treballar amb un grup d’alumnes que encara no tenen assolida la lectura de paraules i, d’aquesta manera, els ajudem a llegir tot separant bé les paraules i acabar llegint la paraula global tot associant-la amb el dibuix.

Es tracta d’un material obert i flexible que permet treballar tant paraules curtes com paraules de fins a 4 síl·labes o, fins i tot, adaptar-lo per tal de poder treballar la lectura de frases (una paraula a cada vagó).

Ens agrada molt perquè permet atendre la diversitat tot adaptant els objectius de treball a les necessitats dels alumnes. Pot ser un bon recurs per utilitzar en petit grup (reforç de lectura) i/o a través de racons de llenguatge preparant també fitxes d’autocorrecció.

Us compartim la PLANTILLA DEL TREN (que aconsellem ampliar i plastificar a A3) i els cartronets amb les síl·labes i les paraules de 3 síl·labes i us animem a adaptar el material per tal d’ampliar les possibilitats d’aquest recurs i compartir-lo amb nosaltres si creeu cartrons amb paraules de menys o més síl·labes o si l’adapteu per confegir frases. Ho podeu compartir al correu: blocrecursosee@gmail.com. Ho anirem compartint posant el vostre nom a través d’aquest article. COMPTEM AMB LA VOSTRA COL·LABORACIÓ! (COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!)

Marta Vegas Aulina també ha volgut col·laborar compartint amb nosaltres els cartronets amb imatges (format word) amb paraules de 4 síl·labes:

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

VERITAT O MENTIDA? UN JOC D’EXPRESSIÓ ESCRITA PER EXPLICAR LES VACANCES D’ESTIU

Quantes vegades hem demanat als nostres alumnes que expliquessin i fessin una redacció sobre les vacances d’estiu intentant buscar la motivació i l’interès dels alumnes envers l’escriptura?

Us proposem una activitat que pensem que us permetrà treballar l’expressió escrita d’una manera divertida, motivadora i intrigant pels nostres alumnes buscant generar emoció ja que això ens garantirà l’aprenentatge significatiu. Es tracta que els alumnes escriguin diferents coses que han fet o els han passat durant les vacances d’estiu fent una mica de trampa intentant “colar” dins de les seves explicacions algunes mentides per tal de descobrir si els seus companys/es són capaços de descobrir-les.

Un cop les hagin escrit es repartiran els fulls demanera aleatòria entre els alumnes de manera que cadascú haurà d’intentar esbrinar si les afirmacions del seu company/a són certes o falses encerclant la icona corresponent.

Al final de l’activitat es proposa fer un exercici d’expressió oral i comunicació fent que els alumnes es trobin i comentin la “jugada” entre ells mateixos per tal de veure quines frases han aconseguit endevinar i quines no esbrinant així si han pogut convertir-se en tots uns experts mentiders.

  • SERAN CAPAÇOS D’ENGANYAR ELS SEUS COMPANYS/ES?
  • ACONSEGUIRAN DESCOBRIR SI EL SEU COMPANY/A HA DIT REALMENT LA VERITAT?

Al començament caldrà posar-hi una mica de “salsa” per tal d’intentar engrescar els alumnes i motivar-los envers l’escriptura.

Ens faria molta il·lusió rebre els COMENTARIS sobre com l’heu aplicat a l’aula i com ha funcionat. Ens ho voleu explicar?

Per descarregar-vos l’activitat podeu accedir-hi clicant sobre les imatges que acompanyen aquest article.

Aquesta dinàmica d’aula està inspirada en les orientacions i reflexions llegides al llibre “Enseñar como un pirata” de Dave Burgess.

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

COM FER UN RACÓ DE LA CALMA.

Fa temps que volíem compartir amb vosaltres aquesta experiència, el racó de la calma. Us explicarem com ho hem dut a la pràctica nosaltres, això vol dir que no és l’única forma de fer-ho, sinó una forma.  En el nostre cas el vàrem posar en funcionament, gràcies les recomanacions i assessorament del CRETDIC.  Va ser ideat per atendre a un alumne amb  dificultats de regulació del comportament, però obert a tota la classe. La nostra sorpresa va ser que, tota la classe en gaudia!

Què és?

Es tracta d’una raconet que prepares a l’aula on proporciones als alumnes eines per tal que aquests puguin relaxar-se, aturar-se, quan ho necessitin.

Què no és.

No és una cadira de pensar ni res semblant. És un espai per aturar-se, descansar, contemplar…. Si et demanes si podem convidar a alumnes a anar-hi, la nostra opinió és que sí, però no com a conseqüència d’algun fet poc tolerable. Ara bé, si el convidem, cal acompanyar-ho d’una reflexió sobre què percebem que ens fa pensar que potser està nerviòs, angoixat, etc. Sempre des de la descripció de les accions : “ Observo que…” . D’aquesta manera l’ajudem a anar coneixent-se, observant-se i anar aprenent a autoregular-se. Però repetim, és una opinió, no cal que sigui així si no ho considereu.

Material.

Per fer el racó de la calma vàrem utilitzar:

  • Un coixí gran i dos petits de núvols.
  • Un matalàs petit, nosaltres vàrem comprar un de gos i el vàrem forrar amb un llençol gris. Era el que vàrem trobar més a l’abast i el que millor encaixava a l’espai. 
  • Una cistella de roba grisa per deixar els estris de relaxació.
  • Una pilota antiestrés de goma.
  • Una ampolla de la calma.
  • Una bola suau.
  • Altres elements de decoració amb l’objectiu de fer l’espai acollidor.
  • Un parell d’aparelles mp3. A un vàrem gravar una meditació de “Tranquils i atents com una granota”. En aquest cas la del “botó de la pausa”,recomanada per alumnes de 7 a 12 anys. Si els vostres alumnes són més petits la meditació de la “Granoteta”, us pot anar molt bé, recomanada per nenes de 5 a 12 anys. La duració és de 4 minuts, per la qual cosa, el temps que estaran al racó serà d’uns 5 minuts. A l’altre mp3 hi havia una cançó. La conçó escollida  va ser la de “SA-TA-NA-MA” de Mirabai Ceiba, ja que prèviament l’ havíem treballat amb els moviments dels dits que l’acompanyen. A més, pel que havia llegit, aquesta meditació ajuda a centrar-se. A part,  als alumnes els encantava. La duració d’aquesta és d’uns 8 minuts. Compartim l’enllaç d’una pàgina on apareix la foto dels moviments del dits i l’altre, un vídeo de SA TA NA MA per nens.
  • La fotocòpia plastificada de la respiració de l’onada que apareix al llibre de “Tranquils i atents com una granota. La teva guia pràctica de serenitat”.
  • Les instruccions de funcionament, que us les podeu descarregar aquí.
  • Cartell del racó de la calma, clica aquí per descarregar-lo.

Funcionament.

Abans de posar-ho en funcionament es va parlar amb els alumnes sobre  què era, per a què servia i les normes d’ús. La classe és una classe de 2n de 27 alumnes.

Les normes que vàrem acordar van ser les següents:

  1. Es pot fer ús  quan la mestra hagi acabat d’explicar i haguem fet una part de la feina. 
  2. Estarem el temps que duri la cançó o la meditació.  Marcar el temps de duració és necessari per facilitar que sigui un recurs per descansar i aturar-se un moment per després continuar. Així evites que els alumnes es quedin més temps del previst. A més, fa que la mestra no hagi d’estar pendent de quanta estona porten. En altres llocs utilitzen un rellotge de sorra.
  3. Si hi ha un altre company o companya i jo hi vull anar, m’apunto a la llista i vaig a fer una altra cosa fins que el company m’avisi.

Un cop pactat i parlat sobre el perquè havien de seguir aquestes normes, el racó de la calma es va posar en funcionament. Nosaltres, com veureu a la foto el vàrem deixar obert, perquè així podíem observar millor els alumnes. Tanmateix, era obert però estava en un raconet de la classe que quedava una mica amagat, així aconseguíem una atmosfera de tancament i d’intimitat. Hi ha que fan el racó de la clama més tancat, amb cortines o bé tendes petites. Això dependrà dels vostres objectius i de la necessitat dels vostres alumnes.

Consells:

Intenta carregar l’aparell MP3 cada dos dies o amb una freqüència que et permeti que al iniciar la jornada l’aparell estigui carregat. Busca uns MP3 molt simples d’utilitzar, t’estalviaràs haver d’anar a activar-los. 

Per tal que els alumnes s’apuntin l’odre d’accés al racó de la calma, deixa un full penjat dins d’una funda de plàstic transparent i un retolador de pissarra blanca

Altres propostes:

Al material es pot incorporar una planta o una flor per fer la respiració de la flor o un llibre bonic que animi a la contemplació.

Pot ser interessant incorporar un full de registre sobre quina era l’emoció que tenien abans d’entrar i quina  al sortir.

I vosaltres, què faríeu? Recordeu que ens encanten els vostres comentaris! 🙂

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior, Emocions, Racons | Deixa un comentari

JUGUEM AMB LES HORES?

Treballar les hores és una tasca que requereix temps i treball continuat, què millor que fer-ho en forma de joc!. Per això, volem compartir amb vosaltres un material per treballar les hores jugant. Es tracta d’unes targetes on trobareu les hores en rellotge analògic i en rellotge digital. A partir d’aquest material, us proposem diferents opcions de treball, totes amb un component lúdic que tant els agrada als alumnes.

Pissarretes amunt!

Aquesta activitat els agrada moltíssim, la dinàmica  que proposem la fem servir sovint per altres tasques. “Pissarretes amunt” és una tècnica de treball cooperatiu basada en les propostes  “Showdown” i “ RallyCoach” d’en Kagan. 

  • Material: Presentació amb les hores digital, analògic, PDI o projector, pissarres blanques petites, retoladors per pissarra blanca, comptador de punts (opcional) , cronòmetre i cartell capità/ana.
  • Instruccions: Agrupeu als vostres alumnes en parelles o en grups de 4. Tant si és en parella com en grups de 4, la consigna és que hi ha un capità o capitana que a cada ronda va canviant. Aquest és el responsable d’escriure la resposta a la pissarra blanca i mostra-la quan la mestra o el metres digui “Pissarretes amunt!”.  Quan els alumnes han d’escriure la resposta sempre fem servir la mateixa estructura al parlar: “Companys i companyes, us sembla bé que escrigui (diu la resposta que vol escriure)”.  La resta contesta si estan d’acord o no. Si no ho estan, han d’intentar convèncer al capità o capitana dels motius pels quals la resposta no és correcta. Aquesta estructura, amb els més petits, va millor si la feu en parelles. És molt important que delimiteu el temps per respondre, podent ser  entre 30 segons i 1 minut. Per fer-ho, utilitzeu la compta enrere del móvil, per a mi, és l’opció més senzilla. A internet hi ha cronòmetres de compta enrere com els de l’enllaç, però per aquesta activitat no són útils ja que necessites tenir projectada la diapositiva a la PDI. La seqüència de l’activitat és la següent:

1r) La mestra tria el capità o capitana; 2n) es projecta la primera targeta amb el rellotge; 3r) S’activa el cronòmetre i els alumnes comencen a debatre la resposta i l’escriuen (han d’escriure les hores en paraules). 4rt) Finalitza el temps, el mestre diu “pissarretes amunt” i els alumnes mostren les seves respostes. 5è) Finalment, el mestre mostra la resposta correcta de la presentació. Si es vol, es poden anar apuntat els punts per equips.

Diga’m l’hora.

Joc basat en les targetes de “Telling Time, flash cards”, de Trend. Aquestes es troben en castellà. Nosaltres l’hem utilitzat en els racons de matemàtiques amb un treball previ. 

  • Material: targetes rellotge digital, targetes rellotge analògic, impreses per davant i per darrera amb l’ordre 6 diapositives per pàgina (en el power point ja estan col·locades en ordre d’impressió)
  • Instruccions:Els alumnes col·loquen les targetes, amb el rellotge visible, damunt la taula. No es col·loquen totes de cop, és millor disposar poques i anar afegint a mesura que se les quedin. Per torns, els alumnes trien una targeta i, sense aixecar-la del lloc, diuen l’hora. Un membre del grup li dóna la vola a la targeta triada i llegeix l’hora, si el company l’ha dit correctament, se la queda, si no, no la pot agafar i la targeta es queda al seu lloc, de manera que el següent jugador, si vol, pot agafar la mateixa i quedar-se-la si diu correctament l’hora.

Us deixem un vídeo molt breu per si voleu veure com va.

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Jocs, Matemàtiques, Racons, Treball cooperatiu | Deixa un comentari

PICA I TAPA, UN JOC SENZILL I DIVERTIT PER TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA.

Avui compartim amb vosaltres un joc molt senzill, que ja hem utilitzat per treballar altres continguts, com per exemple els articles, i que vàrem descobrir per treballar la suma. Si escriviu “Roll and cover” trobareu fantàstiques idees per treballar altres aspectes matemàtics i de llenguatge.  Nosaltres, en aquesta ocasió, hem adaptat aquest joc per treballar el nombre de síl·labes d’una paraula.

On el podeu utilitzar? : Nosaltres l’hem utilitzat als racons de llengua.

Nivell: Finals de P5, cicle inicial.

Nombre de jugadors: 2. Poden jugar 4 si feu equips de 2.

Material:

  • Fitxes de dos colors: Nosaltres les hem fet amb foam. Hem tallat quadrats de la mida de les caselles del taulell i hem col·locat imants adhesius, d’aquesta manera poden jugar col·locant el taulell sobre una superfície amb metall, ja sigui una pissarra magnètica o una safata de forn. L’objectiu d’imantar les fitxes és evitar que amb el moviment dels nens les fitxes es vagin movent de lloc, estalviant-nos alguna discussió. 😉
  • Tauler . Els dibuixos estan fets per David Ramirez.
  • Ruleta: per construir la ruleta només cal que la plastifiqueu i poseu un enquadernador dels més curts. Un cop feu això poseu un clip dins i ja teniu la ruleta. Una altra opció és que un dels companys aguanti un llapis al centre de la ruleta amb un un clip al mig. L’altre company el fa girar. Als alumnes els encanta així i d’aquesta manera s’ajuden. Una altra opció més és la d’adquirir fletxes giratòries. També podeu utilitzar un spinner, però alerta perquè si mouen l’spinner amb molta força triga molt a aturar-se.
  • Fitxa. 

Instruccions: El joc consisteix a tirar la ruleta i tapar la paraula que té el nombre de síl·labes que ha sortit a la ruleta. Si ja no queda cap imatge amb aquell número de síl·labes sense tapar, el jugador no pot tapar i el torn passa al següent jugador. El joc finalitza quan totes les imatges del tauler s’han cobert. Guanya el jugador que té més fitxes del seu color col·locades al tauler. Un cop ha finalitzat el joc, completen la fitxa de l’activitat.

Ja ens direu què tal us ha anat. Als nostres alumnes els agrada força! Esperem els vostres comentaris!

Publicat dins de Cicle Inicial, Consciència fonològica, Educació Infantil, Jocs, Llengua, Materials, Racons | 2 comentaris

CONSTRUCCIÓ D’UN JOC PER TREBALLAR ELS SINÒNIMS I ELS ANTÒNIMS: PIZZA BINGO!

Us presentem una activitat molt motivadora i al mateix temps educativa per tal de poder treballar els sinònims i els antònims amb els alumnes.

Es tracta de crear, ells mateixos, el seu propi joc de taula tal i com han fet els alumnes de 5è de l’Escola Pública Lluçanès de Prats de Lluçanès. Ells van idear i crear el joc de taula que van anomenar “PIZZA BINGO”  i que van decidir presentar al 4t Concurs Tísner de Jocs en Català. Es tracta d’un joc de Bingo una mica diferent ja que enlloc de números hi ha paraules sinònimes o bé antònimes, els taulers de jocs tenen forma d’esfera com les bases de les pizzes i, per completar una tauler cal convertir-se en cuiners i farcir les bases de diferents ingredients (porcions de pizza).

Per construir el joc podeu començar fent un llistat de parelles de paraules sinònimes i un altre de paraules antònimes. Cal que ho facin ells mateixos ja que farà que l’aprenentatge sigui molt més significatiu. Un cop realitzats aquests llistats es pot passar a construir el joc tal i com es mostra en el vídeo i en les instruccions que tot seguit us compartim.

Els alumnes s’ho van passar molt bé i van aprendre d’allò més en el procés d’elaboració!

El joc va guanyar el segon accèssit del 4t Concurs de Jocs Tísner!!!! El premi es va recollir a l’acte celebrat el passat 27 de maig de 2018 a l’Estació del Nord de Barcelona:

https://jocsijoguines.cat/concurs-tisner/5/4t-concurs-curs-2017-2018/guanyadors/

Us animem a fer ús del diccionari i de les eines TIC amb els vostres alumnes i elaborar vosaltres mateixos el vostre joc! Segur que en gaudiran moltíssim!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

EL 4 EN RATLLA DELS ARTICLES DEFINITS

Fa un temps vam compartir tres jocs per treballar els articles, podeu veure l’article i accedir als recursos clicant aquí.

Aquest curs hem modificat una mica un dels jocs, el 4 en ratlla. En aquesta nova versió podeu treballar els articles definits (plurals i singulars) i la ela apòstrof.

Per descarregar el material cliqueu als enllaços:

Esperem  els vostres comentaris i que el gaudiu molt!

Publicat dins de Cicle Inicial, Jocs, Llengua, Materials | Deixa un comentari

AQUESTES VACANCES…

Compartim amb vosaltres una tasca d’expressió escrita sobre les vacances.

A la classe ho treballem de la següent manera:

  1. Comencem amb la conversa sobre les vacances i utilitzem la fitxa com a guia.
  2. Posteriorment, els alumnes completen la fitxa.

Llavors, depenent del nivell del alumne pots decidir que finalitzi al completar la fitxa o bé que ho ampliï. Per ampliar-la hem associat una plantilla per treballar diferents tipologies textuals: la postal, el diari personal i la carta informal. La postal acompanya la fitxa de les vacances d’estiu. El diari personal acompanya la fitxa de les vacances de nadal. La carta acompanya la fitxa de les vacances de pasqua.

  1. Quan els alumnes han acabat d’escriure revisen els seus escrits utilitzant la fitxa d’autocorrecció.
  2. Finalment, és molt interessant que els alumnes puguin llegir els seus textos al companys.

Si us interessa aquest material podeu descarregar-lo clicant als enllaços següents:

Aquest Nadal (fitxa)

Esperem que us siguin útils i agraïm els comentaris! 😉

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Escriptura | 5 comentaris

CAPTURAR PARAULES DE LA LLEGENDA DE SANT JORDI

Fa un temps vam publicar tot un seguit d’activitats relacionades amb la comprensió lectora on els alumnes havien de descobrir aquelles errors presents en els contes populars.

Ara, hem creat una nova activitat que preten treballar els mateixos objectius:

  • Motivar els alumnes a llegir i estar atents a la lectura
  • Treballar la comprensió lectora
  • Amplicar vocabulari
  • Copiar correctament algunes paraules presents en un text

Es tracta de presentar als alumnes el text de la llegenda de Sant Jordi i animar-los a transformar-se en dracs i capturar aquelles 17 paraules que no formen part de la història, és a dir, que “s’han colat” en el text. 

Quan les trobin les han de “capturar” ja sigui subratllant la paraula amb un color, encerclar-la… (el que considereu convenient) i omplir un quadre on hauran d’escriure la paraula capturada i la paraula que creuen que hi hauria d’anar.

Al final del document trobareu les solucions per tal de potenciar l’autoavaluació dels alumnes.

Esperem que us agradi i, sobretot, que generi motivació per llegir als vostres alumnes!

Com sempre, esperem els vostres comentaris!

 

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

LA RULETA FONOLÒGICA: UN JOC CREAT PER ALUMNES DE 6è DE PRIMÀRIA

Tot seguit us presentem un joc que pot arribar a ser molt útil al les aules per treballar les habilitats bàsiques de lectura i escriptura i estimular la consciència fonològica de manera divertida i lúdica.

Aquest joc ha estat creat pels alumnes de sisè de l’Escola Pública Lluçanès de Prats de Lluçanès amb la intenció de poder-lo presentar al 4t Concurs Tísner de Jocs en Català del qual encara no en tenen el veredicte del jurat però han gaudit molt de la seva elaboració i de la seva explicació amb els més petits de l’escola i que tot seguit us el presentem per tal que també sigui un bon recurs per poder aplicara les vostres aules o fins i tot a casa.

El que sí que us demanarem és que, si el voleu compartir per les xarxes, ho feu sense fer-ne cap variació i nombrant el nom dels autors/es ja que es tracta d’infants que hi han dedicat temps, esforç, il·lusió i dedicació. Nora, Jordi, Èric, Mireia, Roc, Kaoutar, Pau M, Alejandro i Pau F: MOLTES GRÀCIES NOIS I NOIES!

Ja fa uns dies que vam compartir el vídeo de les instruccions a través del canal del facebook del bloc i ara us en compartim el material ja que COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

Per construir el tauler de joc van utilitzar les plantilles de les eines online del programa ARASAAC que permet crear dòminos, taulers d’oca, bingos i altres plantilles tot carregant imatges des de l’ordinador o bé icones del mateix programa. Un cop creat el tauler es pot descarregar en format word i poder-lo editar segons les nostres necessitats. Una eina realment molt útil i interessant. Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: http://www.arasaac.org/herramientas.php

INSTRUCCIONS DE JOC:

RULETA: recomanable imprimir-la en format A3, plastificar-la, retallar-la, enganxar-la sobre una base sòlida (cartró gruixut). Sobre d’ella hi hem enganxat un “spinner” amb silicona just per la base per tal que pugui rodar i una fletxa amb cartró per tal de poder saber quina és la prova que cal superar (vegeu vídeo i instruccions de joc). Clicant sobre la imatge accedireu al DOCUMENT PDF per facilitar-ne la impressió.

 

TAULER DE JOC: recomanable imprimir-lo en format A3 i plastificar-lo. Clicant sobre la imatge accedireu al DOCUMENT PDF per facilitar-ne la impressió.

FULL DE REPOSTES AUTOCORRECTIVES:

Ens interessaria saber la vostra opinió sobre aquest joc i ens encantaria poder llegir els vostres COMENTARIS! 

Publicat dins de Consciència fonològica, Jocs, Llengua, Treball cooperatiu | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

TREBALL DE LA DIFERÈNCIA DE GÈNERE A PARTIR DELS CONTES POPULARS

El passat 8 de març es va celebrar el Dia de la Dona Treballadora i, des de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès, es van organitzar diferents activitats.
A Cicle Superior vam analitzar diferents contes i llegendes populars i vam decidir escriure cartes i reescriure alguns dels contes treballats canviant el gènere dels protagonistes amb l’objectiu de conscienciar als alumnes sobre els estereotips de gènere presents en la societat i en la literatura popular.
Aquest n’és el resultat dels alumnes de 6è.
Mireu quins bons escriptors/es!

Us animem a treballar aquesta activitat amb els vostres alumnes. Per analitzar els contes populars us recomanem els llibres titulats “HI HAVIA UNA VEGADA…ELS CONTES DE SEMPRE” de l’Editorial Eumo.

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari