COMPRENSIÓ LECTORA AMB PERSONATGES ANIMATS

Mònica Quizhpi, mestra d’Educació Especial de l’escola Ramon Casas de Barcelona ha volgut compartir amb nosaltres un material de comprensió lectora destinat a alumnes de segon de primària però que es pot adaptar a altres nens i nenes i que té com a centre d’interès els personatges de la sèrie de dibuixos animats “Patrulla Canina”.

Segur que arribarà a ser un material molt motivador per tots els alumnes!

Per descarregar-vos el material només cal que cliqueu sobre una de les captures de pantalla del material:

canina canina1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moltes gràcies per compartir!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

PODRIES…COMPRENSIÓ LECTORA A TRAVÉS D’UN POEMA

podries1La greu crisi que travessa el nostre món amb les guerres i la situació en què viuen els refugiats, posa de manifesta la trista realitat que viuen moltes persones i ens fa créixer la necessitat de fer arribar als nostres alumnes la importància de valorar les petites coses sentint-se afortunats pel que tenen i fent créixer la seva empatia envers aquells que més pateixen. Només així aconseguirem formar una societat més justa i POEMA PODRIESsolidària.

És un bon motiu per treballar la llengua i la comprensió lectora a partir d’un bonic i emotiu poema de Joana Raspall. Es tracta de col·locar cada vers a l’estrofa corresponent.

Un cop realitzada l’activitat poden llegir tot el poema per avaluar el seu treball reflexionant sobre cada estrofa. Pot ser una activitat per realitzar amb grups cooperatius i preten ser només un exemple de les múltiples tasques que es poden fer al voltant d’aquest tema que, desgraciadament, es troba tan proper en el nostre entorn perquè el patiment dels altres és també la nostra més profunda tristesa.

Podeu accedir al recurs clicant sobre les imatges que acompanyen aquest article  (Google Drive).

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LLEGEIX, DIBUIXA I PINTA ELS PERSONATGES DE LA LLEGENDA DE SANT JORDI

santjordiEstem a les portes del mes d’abril i, un cop entrada a la primavera, s’acosta una diada molt especial: la diada de Sant Jordi.

dracEn aquest bloc hi trobareu materials i jocs diversos per treballar diferents competències basades en la llegenda i els seus personatges. Avui us presentem un nou material que acabem d’elaborar seguint l’estil de les fitxes de comprensió lectora on l’objectiu és entendre un petit text compost de frases simples on es dóna unes instruccions als alumnes sobre com han de pintar uns determinats dibuixos o què han de dibuixar al seu voltant.

princesaEn aquest cas, hem utilitzat tres personatges principals de la llegenda de Sant Jordi: el drac, el cavaller i la princesa i hem preparat el següent material adaptat a diferents estils de lletra i presentació segons les necessitats de l’alumnat. Els dibuixos utilitzats són de la il·lustradora CUCHU (Sònia Gonzàlez)

En el mateix document hi trobareu:

  • Material amb lletra lligada, lletra majúscula o bé lletra d’imprempta amb una sola graella.
  • Els tres personatges per separat i les lletres grans i majúscules per facilitar el fet que els alumnes ho puguin llegir fàcilment i pintar els personatges amb més facilitat.

Tot aquest material i les corresponents adaptacions el trobareu clicant sobre la imatge (accés al Google Drive):

sant jordi comprensioACCÉS I DESCÀRREGA DELS MATERIALS SOBRE LA DIADA DE SANT JORDI PUBLICATS AL BLOC

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

TREBALLEM LA LLENGUA, EL MEDI, L’EXPRESSIÓ ARTÍSTICA I LES TIC CREANT UN CURT ANIMAT

Aquest curs a l’escola Lluçanès hem realitzat un taller amb membres de l’associació SOS Delfines i això ha fet que els alumnes de Cicle Superior aprenguessin moltes coses sobre els cetacis en llibertat i en captivitat i es comencessin a sensibilitzar pel tema.

D’aquesta manera va néixer un projecte interdisciplinar que, entre altres activitats, s’incloia l’elaboració d’un curt animat seguint la tècnica de l'”Stop Motion” (imatges fixes en moviment) que va permetre treballar la redacció d’un conte, l’expressió oral, la plàstica i les noves tecnologies.

Tot seguit us voldria presentar el resultat final animant-vos a crear el vostre propi curt animat:

ACCÉS A LA PROGRAMACIÓ DE L’ACTIVITAT: https://www.scribd.com/doc/299927410/Projecte-d-un-curt-animat-amb-la-tenica-Stop-Motion

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

BINGO DE LLETRES: ELS MITJANS DE TRANSPORT

transports1

Accés als cartrons de joc

Fa dies que els alumnes d’Educació Infantil de l’Escola Lluçanès (Prats de Lluçanès) estan treballant els mitjans de transport arrel d’una sortida en tren que realitzaran durant el mes de març.

Per aquest motiu, a l’hora de tallers de consciència fonològica amb P4 i P5, hem estat treballant amb un material que té com a centre d’interès diferents mitjans de transport, alguns més coneguts que d’altres.

El joc consisteix en repartir diferents targes als alumnes amb una imatge d’un vehicle, les lletres que confegeixen el seu nom i un quadrat petit en blanc al costat de la imatge. Es poden repartir en funció de les capacitats dels alumnes i del seu nivell procurant deixar les paraules més llargues i difícils pels alumnes que manifestin més facilitat, d’aquesta manera garantim l’atenció a la diversitat.

transports2 transports3

La mestra ensenya als alumnes targetes amb les lletres de l’abecedari i les posa a l’inrevés. Els alumnes, per torns, escullen una targeta, l’ensenyen a la resta d’alumnes, diuen el nom i el so de la lletra, es busquen paraules que comencin per aquest so i, finalment, l’alumne que tingui aquesta lletra entre les lletres del nom d’alguns dels seus mitjans de transport l’ha de tatxar amb retolador permanent o bé enganxar-hi un trosset de plastilina (les targetes hauran d’estar plastificades per així poder-les reutilitzar).

ABECEDARI

Accés a les targetes de l’Abecedari

El joc segueix fins que algun alumne aconsegueix fer BINGO amb algun dels seus transports (ha pogut tatxar totes les seves lletres) i llavors és el moment d’enganxar un gomet o dibuixar una cara somrient en el quadrat blanc del costat del dibuix.

Quan tots els alumnes hagin fet BINGO amb tots els seus cartrons de joc (tindran una cara somrient a cada quadrat), es pot donar l’activitat per acabada.

És un joc que acostuma a agradar molt als alumnes, els permet anar adquirint processos que els ajudaran en la lectoescriptura i es treballa vocabulari especfíc d’un tema concret i proper als alumnes.

Us animem a provar-lo amb els vostres alumnes! Podeu descarregar-vos els documents directament del GOOGLE DRIVE clicant sobre les imatges corresponents.

(Material elaborat per les autores del bloc de recursosee)

Publicat dins de Materials | 1 comentari

TREBALLAR LA SITUACIÓ ESPACIAL AMB “LA PATRULLA CANINA”

patrulla

Descàrrega del material

JUDIT BOLADERAS, estudiant de logopèdia, ha volgut PATRULLA1compartir amb nosaltres aquest material molt útil i motivador per treballar els conceptes espacials: sobre, sota, davant, darrera i al costat amb els personatges d’una sèrie molt de moda entre els alumnes: “LA PATRULLA CANINA“.
Segons la Judit, el material es complementa amb un titella amb el Ryder (nen) que serà qui anirà dient: “En Marshall està (…) la taula” perquè l’altre jugador assenyali la tageta corresponent.
Un material molt senzill però que pot resultar molt útil. Gràcies Judit!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

SOPA SIL·LÀBICA I TIRES DE SÍL·LABES AMB PERSONATGES DE CONTES

LAURA TASCON, fa temps va compartir a través del correu del bloc un material amb l’objectiu de treballar la consciència sil·làbica a partir de personatges de contes. La mateixa autora ens comenta el següent: “he treballat a partir de propostes que vaig trobar en el bloc i he preparat activitats que tenen com a tema Els contes“.

La Laura  ha adaptat les activitats de la sopa sil·làbica i les tires de síl·labes publicades en aquest espai (hi podreu accedir a través del buscador) creant noves activitats amb noms de personatges de contes.

Un treball  molt interessant i amb un centre d’interès molt proper als alumnes.

Moltes gràcies per compartir Laura, una gran aportació que pot ser molt útil per molts mestres.

SOPA SIL·LÀBICA

personatges contes1personatges contes

TIRES DE SÍL·LABES

tires1tires

(Clicant sobre les imatges accedireu als materials del Google Drive)

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

LECTOESCRIPTURA AMB L’ABECEDARI FONOLÒGIC

Imatge cedida per l’autora del material

I novament, MONTSERRAT ARNÓ comparteix unes targetes de lectoescriptura per treballar el vocabulari, la consciència fonològica i l’escriptura de síl·labes i paraules.

Es presenta una paraula per cadascuna de les lletres de l’abecedari i els nens i nenes han de picar la paraula, copiar al lloc corresponent cada síl·laba i, a la última fila, tornar a copiar la paraula lletra per lletra.

Els diferents cartells es poden plastificar i utilitzar retoladors de pissarra blanca per reutilitzar el material.

Accés a la descàrrega dels materials:

Gràcies de nou Montserrat!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

COMENÇA PER…

Fotografia enviada per l’autora del material

MONTSERRAT ARNÓ torna a compartir amb nosaltres un material per treballar la consciència fonològica, concretament descobrir el so inicial.

El joc que ha preparat consisteix en mirar el dibuix inicial del cartró, esbrinar per quina lletra comença i buscar i col·locar darrera les imatges que comencin per la mateixa lletra.

Ella ens explica a través d’un correu que quan treballa aquest material amb les nens només els dóna 4 o 6 artrons cada dos nens amb les imatges que necessitaran. Clicant sobre les imatges (captura de pantalla del material de la Montserrat) podreu accedir a tots els cartrons de joc i, al final del document, les targetes amb les imatges.

Ja tinc ganes de treballar-lo amb els meus alumnes, i vosaltres? Què us sembla aquest material? Ens ho podeu fer saber a través d’un comentari. Moltes ganes per compartir-lo amb nosaltres!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

TREBALL DE L’ESCRIPTURA: ELS DICTATS MUTS

dictat mut

Imatge enviada per l’autora

MONTSERRAT ARNÓ d’Almacelles (Lleida) autora del material CONFEGIR compartit en aquest bloc el 2 d’abril de 2.015 ha creat un nou material que ha anomenat: DICTATS MUTS. Segons ens comenta la Montserrat a través del correu, el seu material consta de 40 fitxes, les quals ha dividit amb paraules d’una síl·laba (tenen el marc de color verd), paraules de dues síl·labes (marc blau), paraules de tres síl·labes (marc vermell) i alguna de quatre síl·labes (marc lila).

També s’adjunta una fitxa per treballar amb els alumnes al final del joc.

Els nens i nenes han de posar el número de la fitxa que fan, fer el dibuix i escriure el seu nom (aquest estarà tapat amb una cartolina), després s’ho corregeixen aixecant la cartolina.

Descàrrega de tot el material clicant sobre la imatge

Moltes gràcies Montserrat per compartir-lo!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

TIRES SIL·LÀBIQUES PER CONFEGIR PARAULES A PARTIR D’UN CENTRE D’INTERÈS (ANIMALS, PARTS DE LA CASA, PARAULES DE TARDOR)

TIRESFa més de quatre anys (23 de febrer de 2011) que vam compartir en aquest bloc un material per confegir paraules amb lletres i síl·labes a partir d’unes plantilles i d’unes tires de fonemes i síl·labes. Podeu accedir a l’article clicant AQUÍ.

 

A través del correu fa pocs dies la LAURA TASCÓN ha volgut compartir amb nosaltres una adaptació d’aquell material amb l’objectiu de confegir, comptar les síl·labes i escriure PARAULES RELACIONADES AMB LA TARDOR.
Us recordem la idea i us deixem l’enllaç amb els materials de la Laura per tal que el pugueu aplicar a l’aula, amb els vostres alumnes. També us tornem a compartir els materials de fa 4 anys.
Moltes gràcies Laura per compartir aquesta adaptació. Segur que a l’aula en serà realment útil. Seguim compartint i construint un nou futur pels nostres alumnes!

IMATGES SOBRE L’ÚS DEL MATERIAL:

TIRES2TIRES1

Tires de síl·labes amb paraules de tardor (Laura Tascón)

Fitxa de treball amb les tires per confegir. Laura Tascón

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ACCÉS AL MATERIAL DE LA LAURA (Tires de síl·labes i fitxes pels alumnes): paraules de tardor.

ACCÉS AL MATERIAL (tires de síl·labes, fitxes pels alumnes): parts de la casa.

ACCÉS AL MATERIAL (tires de síl·labes, fitxes pels alumnes i plantilla amb finestres per confegir les paraules): animals.

Un material ideal per treballar a partir de tallers o racons d’aprenentatge.

Seguim compartint i enviant comentaris.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Jocs, Lectura, Llengua, Materials, Racons, Tardor | Etiquetat com a , , , , , , , | 2 comentaris

TRADUCCIÓ AL CATALÀ D’UN NOU MATERIAL D’AULA PT: FORMULAR PREGUNTES

De nou a la web d’aula pt (http://www.aulapt.org/) han elaborat i compartit un material molt útil per treballar diferents competències: comprensió lectora, expressió escrita, estructuracio de la frase i formulació de preguntes amb el suport d’elements visuals que ajuden a contextualitzar la pregunta en una situació concreta.

FORMULAR PREGUNTES3

Es tracta de pensar i escriure la pregunta a partir d’una sèrie de respostes i d’una icona que els ajudarà en la comprensió. El material consta de 10 làmines que, fins i tot, es poden plastificar i reutilitzar escrivint amb retoladors de pissarra blanca podent esborrar-ho cada vegada que sigui necessari. Imprimint a doble cara estalviarem material.

formular preguntes1Hem considerat que és un material que pot beneficiar els nostres alumnes i, per aquest motiu, hem decidit traduir-lo al català i compartir-lo també a través del bloc després de felicitar els autors del material original per la seva creativitat i professionalitat. Esperem que també us sigui útil i, si voleu fer-hi comentaris, podeu entrar a l’article d’aula PT. Enllaç directe al material original en castellà clicant AQUÍ.

formularpreguntes2DESCÀRREGA DE LES 10 LÀMINES PER FORMULAR PREGUNTES TRADUÏDES AL CATALÀ (Google Drive)

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | 1 comentari

CREAR BREUS HISTÒRIES AMB PLANIFICACIÓ PRÈVIA: UN RECURS ELABORAT PER AULA PT

Volem compartir amb vosaltres un recurs molt útil per ajudar als alumnes amb més dificultats de planificació, organització, lèxic i expressió escrites a crear breus històries o anècdotes a partir d’un dibuix i d’una sèrie de preguntes prèvies.

El material que us presentem ha estat creat i compartit des del fantàstic portal AULA PT (http://www.aulapt.org) destinat a la difusió de recursos en el camp de les necessitats eductives especials.

AULAPTDes del nostre bloc, hem adaptat el material d’AULA PT a la llengua catalana mantenint el mateix format i tenint present els drets d’autoria.

AULAPT1Al mateix portal també hi podeu trobar la mateixa versió adaptada amb PICTOGRAMES que ajuden a la comprensió lectora d’enunciats pels alumnes amb més dificultats d’accés al lèxic.

Tot seguit us presentem els enllaços des d’on accedir a la visualització i descàrrega dels diferents materials:

Esperem que us sigui útil i felicitem als companys/es d’AULA PT pel seu gran treball i per voler-lo compartir a través del seu portal. Us aconsellem visitar la seva pàgina.

Publicat dins de Escriptura, Expressió, Gramàtica, Llengua, Organització, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

LES PARAULES SECRETES: UNA ACTIVITAT CREATIVA QUE PERSEGUEIX DIVERSOS OBJECTIUS DE LLENGUA

Avui volem compartir una activitat que hem aplicat al grup de 5è de l’Escola Lluçanès amb molt bon resultat i que hem titulat: LES PARAULES SECRETES.

  OBJECTIUS:

  • Motivar els alumnes i incentivar les ganes d’aprendre i cercar paraules noves.
  • Crear un vincle afectiu entre els companys/es de la mateixa aula i de tota l’escola potenciant el treball cooperatiu.
  • Fer extensiu l’aprenentatge a l’aula a la resta d’aules de l’escola.
  • Cercar paraules al diccionari i relacionar paraula-definitició.
  • Utilitzar correctament les TIC per buscar imatges representatives de certes paraules.
  • Incrementar el diccionari lèxic de cada alumne.
  • Aprendre a jugar amb les paraules: buscar diftongs i/o dígrafs, separar-les per síl·labes, classificar-les seguint l’ordre alfabètic…
  • Crear un diagrama de barres amb dades objectives.
  • Inventar narracions amb algunes de les paraules treballades que tinguin coherència i cohesió.
  • Crear sopes de lletres i mots encreuats.
  • Escriure rodolins amb paraules treballades (…)

PROCEDIMENT:

  1. Els alumnes han de portar a l’escola la seva paraula preferida (el criteri comú és que ha de sortir al diccionari). La consigna és que no poden dir a la resta de companys de l’escola quina és la paraula que han triat (només se la poden dir entre ells)
  2. Escriuen la seva paraula en una cartolina, la pinten, la decoren i la retallen. Enganxen a sota una graella de votacions.
  1. Busquen el significat de la seva paraula al diccionari i l’escriuen a l’ordinador. Acompanyen la graella i la paraula amb la definició i un dibuix que han buscat a l’ordinador i que és representatiu de la paraula que han buscat.
  2. Enganxen les paraules en un lloc visible de l’escola i creen un mural.
  3. Informen a la resta d’alumnes de l’escola de la tasca que han realitzat i se’ls demana que cadascun d’ells voti en secret tres de les paraules que més els agradin posant una creu a la graella corresponent.
  4. Es fa el càlcul de les creuetes i s’estableix un rànquing de paraules preferides. Ningú guanya ni perd. Totes les paraules són vàlides.

ACTIVITATS POSTERIORS:

Jugar amb les paraules que ells mateixos han escollit: jugar a buscar-ne els diftongs i els hiats, classificar-les seguint l’ordre alfabètic, crear sopes de lletres o mots encreuats, elaborar gràfics de barres amb les paraules mes votades, associar definicions-paraules, escriure narracions, rodolins o frases amb algunes de les paraules…. (veure objectius).

Les imatges que acompanyen aquest article són fotografies del treball elaborat pels alumnes de cinquè de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès realitzades durant el transcurs de les votacions. Paraules escollides pels alumnes: il·luminar, iguana, catalisme, abstracte, acció, cors, amor, felicitat, margarida, saborós, hiena, animals, videojocs i agència.

Us animem a provar-ho amb els vostres alumnes i a compartir l’experiència a través d’un COMENTARI.

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

LLEGIR I COMPRENDRE INSTRUCCIONS SENZILLES (ADAPTACIONS): COM ARRIBAR A TOTS ELS ALUMNES

Una col·labora d’aquest bloc: la CRISTINA SANTA SÁNCHEZ ha volgut compartir amb nosaltres una adaptació del material:
http://blocs.xtec.cat/recursosee/2013/10/07/lectura-i-comprensio-dinstruccions-senzilles/

La Cristina ha demostrat que, amb unes petites adaptacions, podem arribar a treballar el mateix objectiu per tots els alumnes. Ha agafat 3 textos que vam compartir en aquest mateix bloc i els modificat per tal de poder arribar a més alumnes. D’aquesta manera, una mateixa activitat pot servir per aplicar en una aula amb diferents nivells i/o capacitats. Gran treball Cristina, moltes gràcies per compartir-lo!

Clicant sobre les imatges podreu accedir al document de la Cristina compartit al Google Drive: Text amb les imatges més importants en negreta i adaptació amb pictogrames pels alumnes amb més dificultats.

pirata1piratagatgat1

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

ACTIVITATS INTERACTIVES AMB LA “CANÇÓ DE TARDOR” DE NOÉ RIVAS

A la pàgina “Educació i les TIC en Joel Artigas ha compartit la lletra de la “Cançó de Tardor” del cantautor Noé Rivas.

Ens ha agradat tant que hem decidit crear una Presentació Power Point amb la seva lletra amb la intenció que els alumnes llegeixin i entenguin la cançó descobrint el lloc de cada paraula i acabant cantant el poema projectant tota la lletra. Al final, se’ls proposen un seguit de preguntes que ja contenen la resposta un cop es passa la diapositiva i així s’afavoreix l’autovaluació.

Esperem que us agradi i, principalment, que us sigui útil a les vostres aules. Adapteu-lo segons les vostres necessitats i, a gaudir de l’aprenentatge!

Gràcies Joel per compartir la lletra i, si voleu comentar i dir-nos alguna coseta…sempre és benvinguda la interacció. Bona tardor a tots i totes!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris