TREBALLEM ELS ARTICLES. DOS JOCS DE TAULA PER PRACTICAR

Avui compartim amb vosaltres dos jocs de taula per treballar els articles, en català i en castellà, indicats per 1r de cicle inicial o finals de P5 si els alumnes poden llegir paraules curtes. El 4 en ratlla dels articles indefinits, d’article en article i digues i tapa.

Continua llegint

Publicat dins de Cicle Inicial, Educació Infantil, Gramàtica, Jocs, Racons | Deixa un comentari

DE QUIN CONTE ÉS? TREBALL DE LES INFERÈNCIES A EDUCACIÓ INFANTIL

Les mestres d’Educació Infantil de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès a partir de la formació ILEC de Centre han creat i portat a la pràctica una activitat per tal de treballar i avaluar les inferències treballades a nivell oral a partir de quatre contes populars treballats a l’aula i coneguts pels alumnes:

  • La Caputxeta Vermella
  • Les 7 cabretes i el llop
  • Els tres porquets
  • La rateta que escombrava l’escaleta

Ho han aplicat a les aules d’EI4 i EI5 on els alumnes, per parelles, havien de descobrir a quin conte pertanyien una sèrie d’imatges acompanyades de paraules.

Donaven a cada parella un grup d’imatges pertanyents a un conte popular i havien de parlar tot deduint i inferenciant a quin conte podien pertànyer.

Quan ho descobrien les col·locaven sota una fitxa amb el títol del conte i en feien la comprovació, és a dir, es podien autoavaluar a partir d’unes làmines de correcció  que contenien el títol del llibre i les imatges corresponents.

Un cop comprovats els encerts i els errors omplien la graella d’autoavaluació.

Ens ha agradat molt aquesta activitat i hem pensat que podia ser molt útil a les aules d’Educació Infantil ja que permet treballar les inferències i les deduccions a nivell oral, el raonament, el diàleg i l’autoavaluació. Posteriorment els alumnes poden escriure un llistat de paraules de cada conte treballat.

Les mestres comparteixen amb nosaltres els materials en PDF (imatges, làmines de comprovació de les inferències i graelles d’autoavaluació) que es poden veure i descarregar clicant AQUÍ. Moltes gràcies per compartir els vostres materials!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

RECULL D’ACTIVITATS DE SANT JORDI

A les portes de la festivitat de Sant Jordi voldríem recopil·lar tots aquells materials compartits al bloc que ens poden ajudar a treballar amb els nostres alumnes aquesta diada tan especial i bonica.

Esperem que us siguin útils i, si ens voleu comentar si els apliqueu amb els vostres alumnes, si algun dels recursos us sembla interessant, si heu adaptat o modificat algun dels recursos….sabeu que aquest pot ser també el vostre espai!

Clicant sobre els dibuixos accedireu als articles publicats. FELIÇ DIADA!

LLEGEIX, DIBUIXA I PINTA ELS PERSONATGES DE SANT JORDI. DIBUIXOS DE “CUCHU”. Material d’elaboració pròpia

RECURSOS I MATERIALS MOLT DIVERSOS AMB JOCS , BINGOS, CÒMICS, SOPES DE LLETRES, DÒMINOS, POEMES, MOTS ENCREUEATS, TREBALLS DE LECTURA I ESCRIPTURA… (Recull realitzat fa dos anys)
Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

CONSTRUÏM I ESCRIVIM “FRASES BOGES”

Compartim amb vosaltres un material molt útil, motivar i atractiu per treballar l’estructura de la frase que, al mateix temps, permet l’adaptació a diferents nivells educatius i capacitats dels alumnes: LES FRASES BOGES.

Aquest recurs educatiu que hem creat, inspirat en una idea publicada a http://litwithoutworksheets.blogspot.com.es/ amb el nom “silly sentence” (bloc que us recomanem) consta dels següents materials:

  • Daus de colors amb diferents paraules, articles, verbs, adjectius, complements… Hi ha daus diferenciats segons gènere.
  • Instruccions de joc
  • Espai de treball per escriure la frase o frases
  • Una base d’orientació amb instruccions clares sobre aspectes a tenir en compte que també pot servir com a autovaluació.

Tot aquest material el teniu disponible preparat per descarregar i aplicar a l’aula però, a més a més, també trobareu:

  • Els materials amb diferents tipus de lletra
  • Adaptació de recursos i materials per aplicar amb alumnes amb nee a secundària.

ACCÉS A LA CARPETA COMPARTIDA DEL GOOGLE DRIVE AMB TOT EL MATERIAL CLICANT AQUÍ.

Us recordem que el bloc es nodreix dels vostres COMENTARIS, així que…us animem a interaccions i participar amb nosaltres d’aquesta experiència escrivint el que vulgueu compartir. Gràcies!!!

Guardar

Publicat dins de Materials | 14 comentaris

TIPOGRAFIES DE PUNTETS PER APRENDRE A ESCRIURE

Imatge extreta de la web PrintPam. Clicant sobre ella podreu accedir a la pàgina de descàrrega

Hem desobert l’espai web PRINTPANT de la mestraLAURA MASDEU amb recursos, materials, làmines i idees originals que pensem que us pot interessar.

Un dels recursos que ens ha cridat l’atenció per la seva aplicació didàctica a l’aula i perquè la seva descàrrega és gratuïta són un seguit de 5 tipografies de puntets i pautes per instal·lar a l’ordinador que ens permetran crer activitats d’escriptura i grafisme de manera adaptada a les necessitats de cada infant.

Ens ha agradat tant que ho volem compartir al bloc i, des d’aquí, donar les gràcies a la LAURA per la seva tasca compartint aquests recursos didàctics tan interessants!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

PIULAPP, UNA NOVA APLICACIÓ GRATUÏTA PER ACOSTAR LES FAMÍLIES A LES ESCOLES

Tips/es dels grups de whatsapp on es tracten temes escolars? Us interessa concentrar, en una sola aplicació, les informacions entre família i escola? Si la resposta a aquestes dues preguntes és afirmativa, aquest article us interessarà.

Es tracta d’una nova aplicació gratuïta creada per Albert Soldevila com a solució als problemes de comunicació entre les famílies i les institucions o comunitats, entre les quals destaca l’escola i que està basada en un estudi fet en l’àmbit educatiu a una població de la comarca d’Osona. Permet concentrar, en una sola eina, tots els contactes i relacions de comunicació amb els quals s’acostumen a relacionar les famíles.

Després de l’estudi Soldevila va determinat que  “aquesta és la millor manera de solucionar els problemes de comunicació que vam detectar”. L’aplicació Piulapp és una aposta per resoldre la gran quantitat de canals d’informació existents (WhatsApp, correu electrònic, notes o cartes en paper o d’altres notificacions internes, en el cas de l’escola).

piulapp

Imatge extreta de la web de Piulapp

El funcionament és molt senzill, ja que l’aplicació és eminentment pràctica. A través d’un usuari que no cal que s’identifiqui per accedir a cada un dels canals (cilces, claustre, comissions…), la família pot consultar les notificacions precises i seleccionades de l’àmbit que li interessi en el moment de la consulta. També s’han tingut en compte els estàndards de seguretat requerits des de la Generalitat per complir amb la normativa de comunicació amb famílies.

Albert Soldevila cedeix l’eina de manera gratuïta a tota la comunitat educativa: escoles, Associació de Mares i Pares d’Alumnes (AMPA), universitat o d’altres tot i que també s’està aplicant amb molt d’èxit a altres àmbits com entitats, Ajuntaments, clubs esportius…

Més informació: http://piulapp.com  info@piulapp.com

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

FLUÏDESA LECTORA AMB “EL COET LECTOR”

Amb diferents imatges de coets (que es poden buscar amb els mateixos alumnes), un llistat de paraules amb dificultat creixent, cartolines i una mica d’imaginació i creativitat podem crear un recurs molt útil per treballar la fluïdesa lectora i al mateix temps motivar els alumnes a llegir.

20170131_164929_hdrcoet7Per buscar les llistes de paraules hem agafat com a referent una llicència d’estudis d’en Jordi Duch i Amenós titulada “PROPOSTA D’INTERVENCIÓ AMB ELS ALUMNES QUE MOSTREN DIFICULATS PER ACCEDIR A L’APRENENTATGE INICIAL DE L’ESCRIPTURA I LA LECTURA“.

En aquest dossier hi trobareu una gran quantiat de paraules ordenades segons l’ordre de dificultat tant de lectura com d’escriptura. Aquestes paraules ens han servit per crear diferents tires de paraules numerades segons l’ordre de dificultat en la lectura (més de 40 tires) i així poder-les adaptar al nivell i ritme de cada nen/a.

L’objectiu és llegir totes les paraules d’una tira sense errors introduint l’element motivador d’un coet que té com a missió arribar a l’espai. En primer lloc es col·loca la tira de paraules a treballar. Seguidament, l’alumne tria un coet, el posa a la “zona d’enlairement” (amb velcro l’enganxa a la fletxa i la col·loca a la part superior del llistat) i, mica en mica, ha d’aconseguir que el coet s’enlairi i arribi a la última paraula. En aquest moment serà quan el coet sortirà de la seva zona i podrà arribar a l’espai.

Voleu veure com ho hem treballat a l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès? Aquí en teniu un exemple però aquest material permet múltiples aplicacions didàctiques: lectura en parelles, lectura de síl·labes o frases (depenent de l’objectiu a treballar), treball de càlcul i operacions bàsiques, memorització de les taules de multiplicar…

Us animeu a provar-ho amb els vostres alumnes? Ens voleu fer arribar la vostra experiència? Vinga, doncs…a pensar, crear i compartir els vostres recursos o enviar la vostra opinió!

Si us interessa disposar de les tires amb els llistats de paraules en format word que hem creat seguint seguint l’ordre de complexitat proposat per en Jordi Duch podeu escriure un comentari donant a conèixer la vostra opinió i l’interès en rebre la llista en format Word (tal i com es mostra en el vídeo i les fotografies). Us les farem arribar per correu.

Publicat dins de Materials | 55 comentaris

LECTOESCRIPTURA I EL NADAL

A les portes d’un nou Nadal, immersos amb el ritme frenètic d’un final de 1r trimestre (àlbums, avaluacions, poemes, cançons, manualitats…) compartim amb vosaltres un seguit de material que fa uns anys es va publicar en aquest bloc i que ens agrada ja que ens és molt útil per treballar tota la part de consciència fonològica, lectoescriptura i vocabulari.

LA CARTA ALS REIScartaCONTE DE NADAL (LLETRA DE PAL I LLIGADA)

conte-nadalPOEMA DEL CAGANER

caganerPOEMA SOBRE LA NEU

neu

CARPETA COMPARTIDA PER VISUALITZAR I DESCARREGAR EL MATERIAL (Amb el solucionari inclòs al final de cada activitat)

 

Publicat dins de Consciència fonològica, Llengua, Poesia | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

LECTURES REPETIDES AMB COMPLEXITAT CREIXENT

Un tipus de lectures que van molt bé als alumnes que presenten inseguretat en la lectura i manca de fluïdesa lectora són aquelles que, mica en mica, es van fent més llargues i que tracten sobre un tema concret.

Fa un temps es van compartir en aquest bloc tot un seguit de lectures amb frases repetides i encadenades: http://blocs.xtec.cat/recursosee/2012/04/26/frases-repetides-i-encadenades/. El que us presentem ara són 3 lectures més sobre els següents temes amb tres protagonistes: una poma, un gos i un dinosaure per tal que les pugueu adaptar i aplicar amb els vostres alumnes i, tingueu un exemple, per crear-ne més. Si en creeu de noves…us animem a compartir-les!

Què us semblen? Clicant sobre la imatge podreu accedir a les 3 lectures inventades per nosaltres:

lectura-gos

Publicat dins de Contes, Expressió, Fluïdesa, Lectura, Llengua | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ADAPTACIÓ DE MATERIAL PER INICIAR LA NUMERACIÓ

Ens encanta compartir material i, encara més si és un recurs creat per una mestra i  visitant del bloc. MONTSERRAT MATAMOROS es va inspirar amb la pàgina anglesa: http://aspoonfuloflearning.blogspot.com.es/2016_09_01_archive.html per crear i compartir l’adaptació d’un taulell amb l’objectiu de treballar la NUMERACIÓ a l’etapa d’EDUCACIÓ INFANTIL. A la web es presenta el material i tot un seguit d’activitats que permeten veure com s’aplica amb els alumnes i es comparteixen tot d’activitats prèvies i complementàries al taulell.

Material del bloc “http://aspoonfuloflearning.blogspot.com.es” un cop fetes les diferents acctivitats.

numeracioAdaptació al català de la Montserrat. Es pot treballar a mida Din-A-4 o bé més gran per penjar-lo a l’aula. Clicant sobre la captura d’imatge del treball de la Montserrat accedireu a tots els cartells amb els números fins el 10.

Recomenem també visitar la web per veure totes les activitats, són molt interessants!

numeracio1

MOLTES GRÀCIES MONTSERRAT PER ENVIAR-NOS AQUESTA GENIAL ADAPTACIÓ!

Publicat dins de Matemàtiques, Nombres | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

JOC DE LECTURA AMB VOCABULARI D’HIVERN

Ens trobem a les portes d’un canvi de temps que portarà neu, fred i pluges que ens farà pensar en l’arribada de l’hivern i que podem aprofitar per treballar vocabulari típic d’aquesta estació de l’any a l’escola a través d’activitats de lectura divertides i alhora molt educatives.

En aquest cas us presentem un joc (activitat) de lectura on l’alumne amb l’objectiu de fomentar la lectura més analítica i evitar els típics errors de lectura que genera la lectura global i que sovint fa que els alumnes llegeixin una paraula per una altra. Hem preparat el MATERIAL DE L’ALUMNE i el SOLUCIONARI en dos documents diferents de manera que es pugui fer servir com a racó d’aprenentatge i com a autoavaluació per l’alumne. Aquí en teniu un exemple:

vocabulari-hivern-2Es tracta d’un seguit de dibuixos sota els quals hi trobareu una llista de paraules molt semblant però amb petites variacions (substitucions, addicions, supressions o inversions de lletres). Només 2 d’aquestes paraules estan ben escrites i caldrà que l’alumne les trobi. Com les pot marcar? Doncs…podem establir diferents variants: plastificar el material i fer que hagi d’encerclar les paraules correctes amb retolador Veleda, agafar pinces d’estendre la roba i fer que hagin de pinçar sobre la paraula correcta (retallant el material en tires on cada tira sigui un dibuix amb les paraules)…

Per accedir a tot el material, descarregar-lo i imprimir-lo podeu clicar sobre les següents adreces i accedireu al GOOGLE DRIVE del bloc:

Les imatges ja es van compartir fa temps en aquest bloc. Estan extretes de la següent adreça: http://dianaeduca.blogspot.com.es/search/label/P-4%20-%20recursos%20d%27hivern

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

SOPA SIL·LÀBICA DE TARDOR

Fa un temps, en aquest bloc, vam estar publicant un seguit d’activitats utilitzant el recurs de les “SOPES SIL·LÀBIQUES“, sopes de lletres on cal buscar les síl·labes d’unes determinades paraules i encerclar els cops de veu de cada imatge del mateix color.

Un cop “caçades” les síl·labes cal escriure-les bé dins dels requadres corresponents i acabar escrivint la paraula sencera sota de cada dibuix. D’aquesta manera es treballa la lectura, la comprensió i l’escriptura.

Us presentem una nova SOPA SIL·LÀBICA aprofitant que estem a plena tardor. Així doncs…també treballem el vocabulari.

sopa sopa1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Us animeu a provar-ho? És una bona activitat per treballar a grups de lectura!

Clicant sobre una de les imatges (captures de pantalla del material) podreu accedir a tot el document.

Exemple de resolució de l’activitat:

sopa3Bona tardor a tots i totes!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LECTURA DE SÍL·LABES I CONFEGIR PARAULES

Us presentem un exemple d’activitat per treballar la lectura de síl·labes ja sigui amb lletra majúscula o lletra lligada amb l’objectiu de treballar també la confecció de paraules de dues síl·labes amb síl·labes directes, la comprensió lectora i la lectura de sintagmes nominals.

L’activitat està presentada amb dos nivells de dificultat amb sintagmes nominals més llargs i amb dos tipus de lletra. És tan sols una idea que podeu després adaptar a les vostres necessitats, al vocabulari sobre un centre d’interès que estigueu treballant o als projectes que estigueu portanta a terme a l’aula.

Aquí us deixem amb l’activitat que hem estat treballant amb els nostres alumnes. Clicant sobre les imatges (captures de pantalla de l’activitat) podreu accedir a tot el document:

unirsilabeslectura

Si adapteu nous materials a partir d’aquest model i ens els voleu fer arribar els podeu compartir a: blocrecursosee@gmail.com

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

TOT SOBRE EL MEU NOM

nomCompartim amb vosaltre una bonica activitat que parteix del nom propi per treballar les vocals, consonats i les síl·labes.

És una adaptació de l’activitat “All about my name” que vam trobar per la xarxa (http://imbloghoppin.blogspot.com.es/2015/08/back-to-school-with-names-part-2.html?m=1).

L’hem adaptat al català i al castellà i la podeu obtenir en lletra lligada i d’impremta clicant AQUÍ.

Guardar

Publicat dins de Cicle Inicial, Llengua, Materials | Deixa un comentari

5 jocs divertits, ràpids i senzills per desenvolupar el sentit numèric.

Heu sentit a parlar del “ten-Frames”? (que no sabríem com traduir-ho al català: quadrícula base 10?). Es tracta d’una quadrícula de cinc per dos, presentada de forma horitzontal, utilitzada com a suport per l’aprenentatge dels nombres cinc i deu. Si es fa doble, pots treballar els nombres fins al 20. La utilització d’aquest material permet al nen desenvolupar el que coneixem con a subitització. La subitització s’entén com l’habilitat de veure un grup d’objectes i poder dir o percebre la quantitat d’objectes que hi ha sense haver de contar-los un per un, és a dir, al primer cop d’ull i per una percepció global. Aquesta capacitat per agrupar objectes i associar-los amb una quantitat resulta molt important per la realització de càlculs com les sumes i restes de forma àgil. Per altra banda, l’ús dels “Ten-frames” ajuda a superar la conservació de la quantitat d’objectes, entenent que la quantitat no varia encara que sí canviï la col·locació o l’espai ocupat pels objectes que formen el conjunt. Al llibre It-makes Sense! Using Ten-Frames to build number Sense aporta una serie de rutines i jocs per treballar amb aquest suport i desenvolupar en els nostres nens el sentit numèric.ten-frames

Utilitzant aquesta metodologia, compartim amb vosaltres un joc per tal de treballar amb els Ten-Frames en racons o estacions de matemàtiques. Es tracta d’una adaptació del joc SNAP,un joc trepidant i senzill que els encanta, les BATALLES de cartes i MEMÒRI. Amb aquest jocs treballem l’atenció, la memòria, la velocitat de reacció, la relació entre la quantitat i la grafia numèrica que la representa, que el nombre d’objectes és el mateix a pesar que canviï la seva disposició a l’espai, agrupació de quantitats per facilitar el compteig, comparar nombres i quantitats identificant quin nombre és més gran que un altre. El millor, de forma divertida!

És important que adapteu el número i la quantitat al nivell dels vostres alumnes.

El material que us podeu descarregar consisteix en 50 cartes amb “Ten-frames” simples per treballar els nombres del 1 al 10. 10 cartes amb els nombres i les instruccions dels diferents jocs clicant aquí.

Publicat dins de Atenció, Cicle Inicial, Educació Infantil, Jocs, Matemàtiques, Racons | Deixa un comentari

EXPRESSIÓ I COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA CAÇANT POKÉMONS

Podent-hi estar a favor o en contra, el joc que ha causat sensació aquest estiu és la caça dels Pokémons a través dels dispositius mòbils i nosaltres hem pensat…” Per què no aprofitar la motivació envers aquestes criatures digitals i generar activitats destinades a treballar conceptes bàsics com la lectura i l’escriptura?”

Amb aquest objectiu hem creat la següent activitat creada a partir d’imatges de Pokémons trobats a internet i col·locats en un PLAFÓ DE JOC on en Pikatxu es converteix en l’INICI i el seu entrenador en el punt FINAL. Aquest plafó es pot ampliar a DIN-A-3, fotocopiar-lo a color i plastificar-lo.

Es creen parelles de joc en funció del grup d’alumnes. Cada alumne disposa d’un plafó de joc. Un dels participants (evitant la mirada del seu company/a) traça un camí – amb l’ajut d’un retolador Velleda- entre en Pikatxu i el seu entrenador passant pels Pokémons que ell prefereixi (un exemple el teniu a continuació).

Tot seguit, ha de donar instruccions orals o escrites a la seva parella per tal que ell o ella pugui traçar el camí i arribar a aconseguir que en Pokémon aconsegueixi arribar al seu entrenador passant pels mateixos Pokémons que ell ha escolllit, és a dir, reproduint el camí seguint les instruccions que li vagin donant.

L’alumne que dóna les instruccions (ja siguin orals o escrites) ha d’anar indicant per quins Pokémons ha de passar intentant definir les característiques més importants dels diferents Pokémons que formen part del camí de la manera més fidel possible.

El joc acaba quan s’aconsegueix traçar el camí complet.

DESCÀRREGA DEL PLAFÓ A TRAVÉS DE GOOGLE DRIVE (en format PDF)

És una bona manera tan de treballar el llenguatge oral com, si es prefereix, treballar l’expressió escrita amb els alumnes al mateix temps que es potencia l’atenció, la concentració i la direccionalitat a través d’una activitat motivadora i interessant pels nostres nens i nenes.

Per cert, per evitar que els alumnes tinguin la temptació de mirar us aconsellem provar aquesta idea utilitzant un “folder” de cartolina per a cada nen, com podeu veure en aquesta imatge extreta del bloc de la Laura Candler.

folderUs animeu a provar-ho a l’aula?

Què en penseu?

Esperem els vostres comentaris.

Publicat dins de Comprensió, Dibuixos, Escriptura, Expressió, Imatges, Jocs, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , | 3 comentaris