LECTOESCRIPTURA I EL NADAL

A les portes d’un nou Nadal, immersos amb el ritme frenètic d’un final de 1r trimestre (àlbums, avaluacions, poemes, cançons, manualitats…) compartim amb vosaltres un seguit de material que fa uns anys es va publicar en aquest bloc i que ens agrada ja que ens és molt útil per treballar tota la part de consciència fonològica, lectoescriptura i vocabulari.

LA CARTA ALS REIScartaCONTE DE NADAL (LLETRA DE PAL I LLIGADA)

conte-nadalPOEMA DEL CAGANER

caganerPOEMA SOBRE LA NEU

neu

CARPETA COMPARTIDA PER VISUALITZAR I DESCARREGAR EL MATERIAL (Amb el solucionari inclòs al final de cada activitat)

 

Publicat dins de Consciència fonològica, Llengua, Poesia | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

LECTURES REPETIDES AMB COMPLEXITAT CREIXENT

Un tipus de lectures que van molt bé als alumnes que presenten inseguretat en la lectura i manca de fluïdesa lectora són aquelles que, mica en mica, es van fent més llargues i que tracten sobre un tema concret.

Fa un temps es van compartir en aquest bloc tot un seguit de lectures amb frases repetides i encadenades: http://blocs.xtec.cat/recursosee/2012/04/26/frases-repetides-i-encadenades/. El que us presentem ara són 3 lectures més sobre els següents temes amb tres protagonistes: una poma, un gos i un dinosaure per tal que les pugueu adaptar i aplicar amb els vostres alumnes i, tingueu un exemple, per crear-ne més. Si en creeu de noves…us animem a compartir-les!

Què us semblen? Clicant sobre la imatge podreu accedir a les 3 lectures inventades per nosaltres:

lectura-gos

Publicat dins de Contes, Expressió, Fluïdesa, Lectura, Llengua | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

ADAPTACIÓ DE MATERIAL PER INICIAR LA NUMERACIÓ

Ens encanta compartir material i, encara més si és un recurs creat per una mestra i  visitant del bloc. MONTSERRAT MATAMOROS es va inspirar amb la pàgina anglesa: http://aspoonfuloflearning.blogspot.com.es/2016_09_01_archive.html per crear i compartir l’adaptació d’un taulell amb l’objectiu de treballar la NUMERACIÓ a l’etapa d’EDUCACIÓ INFANTIL. A la web es presenta el material i tot un seguit d’activitats que permeten veure com s’aplica amb els alumnes i es comparteixen tot d’activitats prèvies i complementàries al taulell.

Material del bloc “http://aspoonfuloflearning.blogspot.com.es” un cop fetes les diferents acctivitats.

numeracioAdaptació al català de la Montserrat. Es pot treballar a mida Din-A-4 o bé més gran per penjar-lo a l’aula. Clicant sobre la captura d’imatge del treball de la Montserrat accedireu a tots els cartells amb els números fins el 10.

Recomenem també visitar la web per veure totes les activitats, són molt interessants!

numeracio1

MOLTES GRÀCIES MONTSERRAT PER ENVIAR-NOS AQUESTA GENIAL ADAPTACIÓ!

Publicat dins de Matemàtiques, Nombres | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

JOC DE LECTURA AMB VOCABULARI D’HIVERN

Ens trobem a les portes d’un canvi de temps que portarà neu, fred i pluges que ens farà pensar en l’arribada de l’hivern i que podem aprofitar per treballar vocabulari típic d’aquesta estació de l’any a l’escola a través d’activitats de lectura divertides i alhora molt educatives.

En aquest cas us presentem un joc (activitat) de lectura on l’alumne amb l’objectiu de fomentar la lectura més analítica i evitar els típics errors de lectura que genera la lectura global i que sovint fa que els alumnes llegeixin una paraula per una altra. Hem preparat el MATERIAL DE L’ALUMNE i el SOLUCIONARI en dos documents diferents de manera que es pugui fer servir com a racó d’aprenentatge i com a autoavaluació per l’alumne. Aquí en teniu un exemple:

vocabulari-hivern-2Es tracta d’un seguit de dibuixos sota els quals hi trobareu una llista de paraules molt semblant però amb petites variacions (substitucions, addicions, supressions o inversions de lletres). Només 2 d’aquestes paraules estan ben escrites i caldrà que l’alumne les trobi. Com les pot marcar? Doncs…podem establir diferents variants: plastificar el material i fer que hagi d’encerclar les paraules correctes amb retolador Veleda, agafar pinces d’estendre la roba i fer que hagin de pinçar sobre la paraula correcta (retallant el material en tires on cada tira sigui un dibuix amb les paraules)…

Per accedir a tot el material, descarregar-lo i imprimir-lo podeu clicar sobre les següents adreces i accedireu al GOOGLE DRIVE del bloc:

Les imatges ja es van compartir fa temps en aquest bloc. Estan extretes de la següent adreça: http://dianaeduca.blogspot.com.es/search/label/P-4%20-%20recursos%20d%27hivern

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

SOPA SIL·LÀBICA DE TARDOR

Fa un temps, en aquest bloc, vam estar publicant un seguit d’activitats utilitzant el recurs de les “SOPES SIL·LÀBIQUES“, sopes de lletres on cal buscar les síl·labes d’unes determinades paraules i encerclar els cops de veu de cada imatge del mateix color.

Un cop “caçades” les síl·labes cal escriure-les bé dins dels requadres corresponents i acabar escrivint la paraula sencera sota de cada dibuix. D’aquesta manera es treballa la lectura, la comprensió i l’escriptura.

Us presentem una nova SOPA SIL·LÀBICA aprofitant que estem a plena tardor. Així doncs…també treballem el vocabulari.

sopa sopa1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Us animeu a provar-ho? És una bona activitat per treballar a grups de lectura!

Clicant sobre una de les imatges (captures de pantalla del material) podreu accedir a tot el document.

Exemple de resolució de l’activitat:

sopa3Bona tardor a tots i totes!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LECTURA DE SÍL·LABES I CONFEGIR PARAULES

Us presentem un exemple d’activitat per treballar la lectura de síl·labes ja sigui amb lletra majúscula o lletra lligada amb l’objectiu de treballar també la confecció de paraules de dues síl·labes amb síl·labes directes, la comprensió lectora i la lectura de sintagmes nominals.

L’activitat està presentada amb dos nivells de dificultat amb sintagmes nominals més llargs i amb dos tipus de lletra. És tan sols una idea que podeu després adaptar a les vostres necessitats, al vocabulari sobre un centre d’interès que estigueu treballant o als projectes que estigueu portanta a terme a l’aula.

Aquí us deixem amb l’activitat que hem estat treballant amb els nostres alumnes. Clicant sobre les imatges (captures de pantalla de l’activitat) podreu accedir a tot el document:

unirsilabeslectura

Si adapteu nous materials a partir d’aquest model i ens els voleu fer arribar els podeu compartir a: blocrecursosee@gmail.com

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

TOT SOBRE EL MEU NOM

nomCompartim amb vosaltre una bonica activitat que parteix del nom propi per treballar les vocals, consonats i les síl·labes.

És una adaptació de l’activitat “All about my name” que vam trobar per la xarxa (http://imbloghoppin.blogspot.com.es/2015/08/back-to-school-with-names-part-2.html?m=1).

L’hem adaptat al català i al castellà i la podeu obtenir en lletra lligada i d’impremta clicant AQUÍ.

Guardar

Publicat dins de Cicle Inicial, Llengua, Materials | Deixa un comentari

5 jocs divertits, ràpids i senzills per desenvolupar el sentit numèric.

Heu sentit a parlar del “ten-Frames”? (que no sabríem com traduir-ho al català: quadrícula base 10?). Es tracta d’una quadrícula de cinc per dos, presentada de forma horitzontal, utilitzada com a suport per l’aprenentatge dels nombres cinc i deu. Si es fa doble, pots treballar els nombres fins al 20. La utilització d’aquest material permet al nen desenvolupar el que coneixem con a subitització. La subitització s’entén com l’habilitat de veure un grup d’objectes i poder dir o percebre la quantitat d’objectes que hi ha sense haver de contar-los un per un, és a dir, al primer cop d’ull i per una percepció global. Aquesta capacitat per agrupar objectes i associar-los amb una quantitat resulta molt important per la realització de càlculs com les sumes i restes de forma àgil. Per altra banda, l’ús dels “Ten-frames” ajuda a superar la conservació de la quantitat d’objectes, entenent que la quantitat no varia encara que sí canviï la col·locació o l’espai ocupat pels objectes que formen el conjunt. Al llibre It-makes Sense! Using Ten-Frames to build number Sense aporta una serie de rutines i jocs per treballar amb aquest suport i desenvolupar en els nostres nens el sentit numèric.ten-frames

Utilitzant aquesta metodologia, compartim amb vosaltres un joc per tal de treballar amb els Ten-Frames en racons o estacions de matemàtiques. Es tracta d’una adaptació del joc SNAP,un joc trepidant i senzill que els encanta, les BATALLES de cartes i MEMÒRI. Amb aquest jocs treballem l’atenció, la memòria, la velocitat de reacció, la relació entre la quantitat i la grafia numèrica que la representa, que el nombre d’objectes és el mateix a pesar que canviï la seva disposició a l’espai, agrupació de quantitats per facilitar el compteig, comparar nombres i quantitats identificant quin nombre és més gran que un altre. El millor, de forma divertida!

És important que adapteu el número i la quantitat al nivell dels vostres alumnes.

El material que us podeu descarregar consisteix en 50 cartes amb “Ten-frames” simples per treballar els nombres del 1 al 10. 10 cartes amb els nombres i les instruccions dels diferents jocs clicant aquí.

Publicat dins de Atenció, Cicle Inicial, Educació Infantil, Jocs, Matemàtiques, Racons | Deixa un comentari

EXPRESSIÓ I COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA CAÇANT POKÉMONS

Podent-hi estar a favor o en contra, el joc que ha causat sensació aquest estiu és la caça dels Pokémons a través dels dispositius mòbils i nosaltres hem pensat…” Per què no aprofitar la motivació envers aquestes criatures digitals i generar activitats destinades a treballar conceptes bàsics com la lectura i l’escriptura?”

Amb aquest objectiu hem creat la següent activitat creada a partir d’imatges de Pokémons trobats a internet i col·locats en un PLAFÓ DE JOC on en Pikatxu es converteix en l’INICI i el seu entrenador en el punt FINAL. Aquest plafó es pot ampliar a DIN-A-3, fotocopiar-lo a color i plastificar-lo.

Es creen parelles de joc en funció del grup d’alumnes. Cada alumne disposa d’un plafó de joc. Un dels participants (evitant la mirada del seu company/a) traça un camí – amb l’ajut d’un retolador Velleda- entre en Pikatxu i el seu entrenador passant pels Pokémons que ell prefereixi (un exemple el teniu a continuació).

Tot seguit, ha de donar instruccions orals o escrites a la seva parella per tal que ell o ella pugui traçar el camí i arribar a aconseguir que en Pokémon aconsegueixi arribar al seu entrenador passant pels mateixos Pokémons que ell ha escolllit, és a dir, reproduint el camí seguint les instruccions que li vagin donant.

L’alumne que dóna les instruccions (ja siguin orals o escrites) ha d’anar indicant per quins Pokémons ha de passar intentant definir les característiques més importants dels diferents Pokémons que formen part del camí de la manera més fidel possible.

El joc acaba quan s’aconsegueix traçar el camí complet.

DESCÀRREGA DEL PLAFÓ A TRAVÉS DE GOOGLE DRIVE (en format PDF)

És una bona manera tan de treballar el llenguatge oral com, si es prefereix, treballar l’expressió escrita amb els alumnes al mateix temps que es potencia l’atenció, la concentració i la direccionalitat a través d’una activitat motivadora i interessant pels nostres nens i nenes.

Per cert, per evitar que els alumnes tinguin la temptació de mirar us aconsellem provar aquesta idea utilitzant un “folder” de cartolina per a cada nen, com podeu veure en aquesta imatge extreta del bloc de la Laura Candler.

folderUs animeu a provar-ho a l’aula?

Què en penseu?

Esperem els vostres comentaris.

Publicat dins de Comprensió, Dibuixos, Escriptura, Expressió, Imatges, Jocs, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , | 2 comentaris

Activitat senzilla pel reconeixement de la grafia numèrica i la coordinació viso-motriu.

Avui us portem l’adapIMG_20160824_133304tació d’una idea brillant per treballar la correspondència entre lletra lligada (o impremta) amb lletra de pal de la mà del bloc “ school Time Snippets” que podeu consultar en aquest enllaç: http://www.schooltimesnippets.com/2016/04/fine-motor-letter-matching-preschool.html.

Al veure-la ràpidament se’ns ha acudit una petita modificació, i si en comptes de les lletres posem números? D’aquesta manera treballem el reconeixement de les grafies numèriques.

Què necessiteu:

  • Una tapa de caixa.
  • Pals de “polo”
  • Foam per fer els números i les boletes (o números de foam que podeu trobar a diferents botigues. Les boletes poden ser pom-poms que també podeu trobar a les botigues).
  • Pistola de silicona
  • Cúter
  • Retoladors permanents (tipus Alpina Crea +decor o Posca)

Com fer-ho?

A la part superior del pal enganxeu els números de foam amb silicona. Escriviu el nom del número al pal i a la part inferior escriviu el número, tot això, amb el retolador permanent.

A la part superior de la tapa feu 4 talls repartits, un per cada pal amb el número. Els talls han de ser igual de llargs que l’amplada del pal. Evidentment, podeu fer-ho amb tots els números que vulgueu.

Sota dels talls enganxeu les boles de foam per indicar la quantitat.

Ara gireu la tapa i damunt dels forats que heu fet per tal que el nen introdueixi el pal escriviu el número i la quantitat. Tal com es veu a la imatge, d’aquesta manera l’alumne es podrà autocorregir.

Què us sembla? Fàcil de IMG_20160824_133048fer i amb aquesta activitat, ideal per racons o estacions, els nostres alumnes treballen la correspondència entre la grafia numèrica i la quantitat a més de la coordinació viso-motriu.

Guardar

Guardar

Publicat dins de Educació Infantil, Materials, Motricitat, Nombres, Racons | Deixa un comentari

COMPRENSIÓ LECTORA AMB PERSONATGES ANIMATS

Mònica Quizhpi, mestra d’Educació Especial de l’escola Ramon Casas de Barcelona ha volgut compartir amb nosaltres un material de comprensió lectora destinat a alumnes de segon de primària però que es pot adaptar a altres nens i nenes i que té com a centre d’interès els personatges de la sèrie de dibuixos animats “Patrulla Canina”.

Segur que arribarà a ser un material molt motivador per tots els alumnes!

Per descarregar-vos el material només cal que cliqueu sobre una de les captures de pantalla del material:

canina canina1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Moltes gràcies per compartir!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

PODRIES…COMPRENSIÓ LECTORA A TRAVÉS D’UN POEMA

podries1La greu crisi que travessa el nostre món amb les guerres i la situació en què viuen els refugiats, posa de manifesta la trista realitat que viuen moltes persones i ens fa créixer la necessitat de fer arribar als nostres alumnes la importància de valorar les petites coses sentint-se afortunats pel que tenen i fent créixer la seva empatia envers aquells que més pateixen. Només així aconseguirem formar una societat més justa i POEMA PODRIESsolidària.

És un bon motiu per treballar la llengua i la comprensió lectora a partir d’un bonic i emotiu poema de Joana Raspall. Es tracta de col·locar cada vers a l’estrofa corresponent.

Un cop realitzada l’activitat poden llegir tot el poema per avaluar el seu treball reflexionant sobre cada estrofa. Pot ser una activitat per realitzar amb grups cooperatius i preten ser només un exemple de les múltiples tasques que es poden fer al voltant d’aquest tema que, desgraciadament, es troba tan proper en el nostre entorn perquè el patiment dels altres és també la nostra més profunda tristesa.

Podeu accedir al recurs clicant sobre les imatges que acompanyen aquest article  (Google Drive).

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LLEGEIX, DIBUIXA I PINTA ELS PERSONATGES DE LA LLEGENDA DE SANT JORDI

santjordiEstem a les portes del mes d’abril i, un cop entrada a la primavera, s’acosta una diada molt especial: la diada de Sant Jordi.

dracEn aquest bloc hi trobareu materials i jocs diversos per treballar diferents competències basades en la llegenda i els seus personatges. Avui us presentem un nou material que acabem d’elaborar seguint l’estil de les fitxes de comprensió lectora on l’objectiu és entendre un petit text compost de frases simples on es dóna unes instruccions als alumnes sobre com han de pintar uns determinats dibuixos o què han de dibuixar al seu voltant.

princesaEn aquest cas, hem utilitzat tres personatges principals de la llegenda de Sant Jordi: el drac, el cavaller i la princesa i hem preparat el següent material adaptat a diferents estils de lletra i presentació segons les necessitats de l’alumnat. Els dibuixos utilitzats són de la il·lustradora CUCHU (Sònia Gonzàlez)

En el mateix document hi trobareu:

  • Material amb lletra lligada, lletra majúscula o bé lletra d’imprempta amb una sola graella.
  • Els tres personatges per separat i les lletres grans i majúscules per facilitar el fet que els alumnes ho puguin llegir fàcilment i pintar els personatges amb més facilitat.

Tot aquest material i les corresponents adaptacions el trobareu clicant sobre la imatge (accés al Google Drive):

sant jordi comprensioACCÉS I DESCÀRREGA DELS MATERIALS SOBRE LA DIADA DE SANT JORDI PUBLICATS AL BLOC

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

TREBALLEM LA LLENGUA, EL MEDI, L’EXPRESSIÓ ARTÍSTICA I LES TIC CREANT UN CURT ANIMAT

Aquest curs a l’escola Lluçanès hem realitzat un taller amb membres de l’associació SOS Delfines i això ha fet que els alumnes de Cicle Superior aprenguessin moltes coses sobre els cetacis en llibertat i en captivitat i es comencessin a sensibilitzar pel tema.

D’aquesta manera va néixer un projecte interdisciplinar que, entre altres activitats, s’incloia l’elaboració d’un curt animat seguint la tècnica de l'”Stop Motion” (imatges fixes en moviment) que va permetre treballar la redacció d’un conte, l’expressió oral, la plàstica i les noves tecnologies.

Tot seguit us voldria presentar el resultat final animant-vos a crear el vostre propi curt animat:

ACCÉS A LA PROGRAMACIÓ DE L’ACTIVITAT: https://www.scribd.com/doc/299927410/Projecte-d-un-curt-animat-amb-la-tenica-Stop-Motion

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

BINGO DE LLETRES: ELS MITJANS DE TRANSPORT

transports1

Accés als cartrons de joc

Fa dies que els alumnes d’Educació Infantil de l’Escola Lluçanès (Prats de Lluçanès) estan treballant els mitjans de transport arrel d’una sortida en tren que realitzaran durant el mes de març.

Per aquest motiu, a l’hora de tallers de consciència fonològica amb P4 i P5, hem estat treballant amb un material que té com a centre d’interès diferents mitjans de transport, alguns més coneguts que d’altres.

El joc consisteix en repartir diferents targes als alumnes amb una imatge d’un vehicle, les lletres que confegeixen el seu nom i un quadrat petit en blanc al costat de la imatge. Es poden repartir en funció de les capacitats dels alumnes i del seu nivell procurant deixar les paraules més llargues i difícils pels alumnes que manifestin més facilitat, d’aquesta manera garantim l’atenció a la diversitat.

transports2 transports3

La mestra ensenya als alumnes targetes amb les lletres de l’abecedari i les posa a l’inrevés. Els alumnes, per torns, escullen una targeta, l’ensenyen a la resta d’alumnes, diuen el nom i el so de la lletra, es busquen paraules que comencin per aquest so i, finalment, l’alumne que tingui aquesta lletra entre les lletres del nom d’alguns dels seus mitjans de transport l’ha de tatxar amb retolador permanent o bé enganxar-hi un trosset de plastilina (les targetes hauran d’estar plastificades per així poder-les reutilitzar).

ABECEDARI

Accés a les targetes de l’Abecedari

El joc segueix fins que algun alumne aconsegueix fer BINGO amb algun dels seus transports (ha pogut tatxar totes les seves lletres) i llavors és el moment d’enganxar un gomet o dibuixar una cara somrient en el quadrat blanc del costat del dibuix.

Quan tots els alumnes hagin fet BINGO amb tots els seus cartrons de joc (tindran una cara somrient a cada quadrat), es pot donar l’activitat per acabada.

És un joc que acostuma a agradar molt als alumnes, els permet anar adquirint processos que els ajudaran en la lectoescriptura i es treballa vocabulari especfíc d’un tema concret i proper als alumnes.

Us animem a provar-lo amb els vostres alumnes! Podeu descarregar-vos els documents directament del GOOGLE DRIVE clicant sobre les imatges corresponents.

(Material elaborat per les autores del bloc de recursosee)

Publicat dins de Materials | 1 comentari

TREBALLAR LA SITUACIÓ ESPACIAL AMB “LA PATRULLA CANINA”

patrulla

Descàrrega del material

JUDIT BOLADERAS, estudiant de logopèdia, ha volgut PATRULLA1compartir amb nosaltres aquest material molt útil i motivador per treballar els conceptes espacials: sobre, sota, davant, darrera i al costat amb els personatges d’una sèrie molt de moda entre els alumnes: “LA PATRULLA CANINA“.
Segons la Judit, el material es complementa amb un titella amb el Ryder (nen) que serà qui anirà dient: “En Marshall està (…) la taula” perquè l’altre jugador assenyali la tageta corresponent.
Un material molt senzill però que pot resultar molt útil. Gràcies Judit!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari