FLUÏDESA LECTORA AMB EL COET LECTOR I L’ASCENSOR SIL·LÀBIC

(Article i material actualitzat publicat el 2017)

Amb diferents imatges de coets (que es poden buscar amb els mateixos alumnes), un llistat de paraules amb dificultat creixent, cartolines i una mica d’imaginació i creativitat podem crear un recurs molt útil per treballar la fluïdesa lectora i al mateix temps motivar els alumnes a llegir.

20170131_164929_hdrHem creat també diferents tires de paraules numerades segons l’ordre de dificultat en la lectura (més de 40 tires) i així poder-les adaptar al nivell i ritme de cada nen/a.

L’objectiu és llegir totes les paraules d’una tira sense errors introduint l’element motivador d’un coet que té com a missió arribar a l’espai.

coet7En primer lloc es col·loca la tira de paraules a treballar. Seguidament, l’alumne tria un coet, el posa a la “zona d’enlairement” (amb velcro l’enganxa a la fletxa i la col·loca a la part superior del llistat) i, mica en mica, ha d’aconseguir que el coet s’enlairi i arribi a la última paraula. En aquest moment serà quan el coet sortirà de la seva zona i podrà arribar a l’espai.

Voleu veure com ho hem treballat a l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès? Aquí en teniu un exemple però aquest material permet múltiples aplicacions didàctiques: lectura en parelles, lectura de síl·labes o frases (depenent de l’objectiu a treballar), treball de càlcul i operacions bàsiques, memorització de les taules de multiplicar…

Basat en aquest recurs hem creat també “L’ASCENSOR SIL·LÀBIC” per treballar la fluïdesa lectora a través de la lectura automatitzada de síl·labes. Es tracta d’un aparell ben senzill i fàcil de crear: tan sols es necessiten tires de síl·labes, cartolines de colors, dos gomets triangulars i un clip.

Procés a seguir (semblant al “coet lector”:  s’escull una tira de síl·labes i es col·loca sobre l’ascensor amb un clip. Es col·loca la fletxa (gomet triangular verd) a baix de tot de l’ascensor i es fa pujar a mesura que es van llegint les síl·labes (la consigna és que ha d’ajuntar els diferents sons i dir la síl·laba sencera; amb un sol cop de veu). La fletxa va indicant a l’alumne la síl·laba que ha de llegir i la direccionalitat i va pujant a mesura que es van llegint correctament les síl·labes però… atenció!, si s’equivoca, la fletxa torna a baixar i es torna a començar. L’objectiu final és arribar fins a l’últim pis (la síl·laba que està més amunt) sense haver realitzat cap error.

Us animeu a provar-ho amb els vostres alumnes? Ens voleu fer arribar la vostra experiència? Vinga, doncs…a pensar, crear i compartir els vostres recursos o enviar la vostra opinió!

US PODEU DESCARREGAR LES TIRES DE PARAULES  I LES SÍL·LABES ORGANITZADES DE MENYS A MÉS DIFICULTAT A TRAVÉS DEL SEGÜENTS ENLLAÇOS DE LA PLATAFORMA EDUKI:

TIRES DE PARAULES 

TIRES DE SÍL·LABES

Quant a Recursos ee

Mestra d'Educació Especial de l'Escola Lluçanès. Crec en l'ús de les noves tecnologies per ajudar a descobrir les capacitats de tots els alumnes i entendre la diversitat com una font de riquesa tan a l'aula com a la societat en general. Orgullosa mare d'un nen de 6 anys, enamorada del meu poble i amant dels animals i la natura.
Aquest article ha estat publicat en Materials. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

142 respostes a FLUÏDESA LECTORA AMB EL COET LECTOR I L’ASCENSOR SIL·LÀBIC

  1. Nuria diu:

    Bon dia!! Teniu un material molt addient per alumnes d p5! Aquest és el meu cas.. em podrieu fer arribar el llistat d paraules i així treballar amb els alumnes?? Moltes gràcies

  2. CRISTINA CAMPS diu:

    Hola! em semblen super interessants les vostres activitats!

    M’agradaria molt poder usar aquesta activitat del coet

  3. Sònia Muñoz García diu:

    Bona nit!!!!

    Quina bona idea!!! Moltes felicitats!

    Podríeu enviar-me les llistes per correu? Seria fantàstic!!!

    Moltes gràcies!!!!

  4. Gemma diu:

    Bona nit:
    Primer voldria agrair-vos haver-me donat la possibilitat de conèixer aquesta llicència d’estudis ja que l’he trobat molt interessant.
    També dir-vos que trobo molt interessant tot el material que compartiu. Feu una gran feina!!

    I ja per acabar, demanar-vos si em podeu facilitar aquestes llistes de paraules.

    Moltíssimes gràcies!!!

  5. Rosa M diu:

    Bones !
    Una pregunta: doneu temps per llegir la tira i el dia que l’ acaben amb el temps es canvia?
    Trobo el material interessant, em podeu enviar la llista de paraules?
    Moltes gràcies

  6. Lourdes Figuerola Marcos diu:

    Bona nit!
    M’encanta aquesta idea! Molt motivadora pels nens. M’agradaria poder rebre el material per utilitzar-lo amb els meus alumnes.
    Moltíssimes gràcies!

  7. Dolors diu:

    Hola! M’agradaria molt que em féssiu arriba aquest material, precisament és el que estava buscant quan l’he trobat! Moltes gràcies!!! Dolors.

  8. Sònia Corsellas Baig diu:

    Bon dia,
    He estat mirant material i el del coet lector m’ha semblat molt interessant i m’agradaria disposar del llistat de paraules.
    Si me les podeu enviar us ho agrairé molt.
    Gràcies

  9. Sonia diu:

    M’encanta aquesta idea!!
    M’ha semblat molt motivadora. Genial!
    M’agradaria que em féssiu arribar el material per poder posar-lo en pràctica amb els meus alumnes.

    Gràcies!

  10. Marisol diu:

    Bona tarda

    M’agrada molt aquesta activitat del coet. M’interessaria dur-la a terme amb els nens i les nenes de la meva aula.
    Em podeu fer arribar el material?

    Moltíssimes gràcies,
    Marisol

  11. ASCENSIO diu:

    Hola Iolanda !!

    M’ha agradat molt aquest recurs de les tires de paraules.

    És possible poder-me enviar el material? em farieu un gran favor.

    El meu correu és avaler22@xtec.cat

    Moltes gràcies

  12. Carme Salvans diu:

    Hola, sÓc la Carme
    Aquest curs faig refor de lectura a p5 i cicle inicial, m’agrada aquesta idea del cohet, submarí… el que ens passi pel cap envers la diversitat en el mètode i materials; captar l’atenció dels nens i nenes, els seu interès. M’agradaria poder fer servir les llistes de paraules, si me les voleu enviar sisplau!
    Moltes gràcies !! Abraçada.

  13. Enviat al correu Carme Salvans.
    Abraçada per tu també!
    Gràcies pel comentari.
    Iolanda i Cristina

  14. Enviat al correu Ascensio.
    Abraçada per tu també!
    Gràcies pel comentari.
    Iolanda i Cristina

  15. Enviat al correu Marisol.
    Gràcies per comentar.
    Cristina i Iolanda

  16. Hola Sònia,
    enviat al teu correu.
    Esperem que et sigui útil.
    Cristina i Iolanda.

  17. Raquel diu:

    Bona tarda,

    M’agrada molt aquesta activitat del coet. M’interessaria dur-la a terme amb els meus alumnes.
    Em podeu fer arribar el material?

    Moltíssimes gràcies,
    Marisol

  18. Meritxell diu:

    Hola,

    m’ha agradat el recurs, penso que el fet de voler aconseguir una meta ( arribar a l’espai,…) segur que els anima a esforçar-se cada dia una miqueta més per arribar-hi.
    Si sou tant amables, us agrairia que em compartíssiu el material.
    Gràcies!

  19. Montse diu:

    Bon dia
    M’agraden molt les vostres les vostres propostes.
    Feu un treball molt interessant !
    M’ agradaria que em féssiu arribar el material per poder posar-lo en pràctica .
    Moltíssimes gràcies per compartir!!!!
    una abraçada
    Montse

  20. Maria José Sirvent diu:

    Hola, m’ha agradat molt aquest recurs de les tires de paraules, és molt interessant.
    Seria possible poder-me enviar el material? Moltes gràcies

  21. Dara diu:

    M’encanta la idea, és una opció molt bona per treballar a l’aula. M’agradaria molt poder-ho tenir en format Word, t’estaria molt agraïda.

    Moltes gràcies

  22. María diu:

    Em sembla un material fántastic, estaría molt interessada en rebre les llistes que heu realitzat, per poder utilizar a la meva escola.

    Moltes gràcies

  23. Raquel Retamal Vilà diu:

    Bon dia,
    És una idea fantàstica!
    M’encantaria poder compartir-la amb els meus alumens de l’aula de reforç!

    Enhorabona pels materials!

    Gràcies
    Raquel

  24. Enviat al correu!

  25. Enviat Maria!
    Esperem que et sigui útil.

  26. Enviat al correu!
    A gaudir-ne!
    Iolanda i Cristina

  27. Marta diu:

    Hola bona tarda.
    M’ha semblat una idea fantàstica. Faig suport a uns quants alumnes que tenen dificultat en la lectura i seria una molt bon mateial per practicar. ç
    Moltes gràcies

  28. Raquel diu:

    Bon dia, em sembla un recurs molt interessant i útil, aquest curs estic a primer i la veritat és que ens aniria de fàbula poder-ho fer servir. Ens podriau enviar el material al correu electrònic? Moltíssimes gràcies i felicitats pel treball que feu, ens aporteu idees i recursos molt interessants.

  29. T’acabo d’enviar l’enllaç del Drive a través del correu.
    Gràcies pel comentari i esperem que et sigui molt útil.
    Una abraçada,
    Iolanda Roset
    Escola Lluçanès

  30. Sara diu:

    M’encanta la idea per a un alumne amb dificultats a la lectura. Enhorabonaaa

  31. Nira diu:

    Hola!!

    M’encanta i amb els meus alumnes d’educació especial els aniria bé ja que després de tot el que portem de curs treballant comencen a llegir i estan molt motivats.

    Podeu passar-me les llistes??

    Mercii

  32. Nerea diu:

    M’agrada molt la idea i m’agrdaria rebre el material!

  33. Meritxell Pamies diu:

    m’encanta aquest recurs . Em sembla que ho faré servir bastant amb els meus alumnes de primer.
    Em podrieu passar les llistes?

  34. jordina diu:

    Hola! M´aniria molt bé per als meus alumnes de p5!
    Em podríeu enviar el material!
    Merciii

  35. Jordina diu:

    Holaa!
    Em podríeu enviar el material?
    Gràcies

  36. Audry Prior Hernández diu:

    Hola! M’encanta el vostre material i em sembla genial aquesta activitat. Que m’el podrieu enviar?

    Moltes gràcies!!

  37. Iolanda Cruel Biosca diu:

    Bon dia noies,

    M’encantaria rebre el material per poder treballar amb els meus alumnes. Moltes gràcies per la vostra feina.

  38. Marta A. diu:

    En primer lloc dir-vos que sóc fan vostra! Els vostres materials a més de ser molt útils, estan molt ben pensats, i motiven molt els nens i nenes. Jo sóc logopeda, ja fa un temps que us vaig descobrir, i em van súper bé. Moltíssimes gràcies per compartir-los amb tothom!
    Si encara és possible, m’aniria molt bé que em poguéssiu fer arribar aquests llistats de paraules de les lectures dels coets.
    Fins ben aviat, i de nou, gràcies!

  39. Marta A. diu:

    En primer lloc dir-vos que sóc fan vostra! Des que us vaig descobrir fa ja un temps no deixeu de sorprendre’m, amb aquests materials tan útils i divertits a l’hora. Moltíssimes gràcies per com partir-los!!!
    El del coet fa temps que el veig, i ara m’aniria súper bé per un parell de nens que porto.
    Merci i fins ben aviat!

  40. Laura diu:

    Ostres! M’encanta aquest recurs, el trobo molt motivador i a la vegada progressiu!
    Podeu passar-me les llistes?

    Moltes gràcies per compartir els vostres recursos!
    🙂

  41. Hola Laura,
    davant la gran quantitat de missatges rebuts hem decidit compartir els llistats de paraules obertament a través de l’article.
    Al final de tot trobaràs l’enllaç de descàrrega.
    Esperem que et sigui útil!
    Gràcies per comentar.
    Iolanda i Cristina

  42. Hola Marta,
    gràcies pel teu comentari. T’animem a utilitzar-lo i per això al final de l’article trobaràs l’enllaç de descàrrega dels llistats de paraules.
    Gràcies per comentar,
    Iolanda i Cristina.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *