COM L’HEM DUT A TERME?

TEMA:

L’alumnat de l’escola, durant les primeres setmanes de setembre, debat a les assemblees d’aula el tema del projecte general del curs. Finalment, amb la obligació de consensuar i aportar tres temes al Consell d’Infants.

En un segon lloc,  el Consell d’Infants, recull totes les propostes per unificar-les i preparar unes eleccions, on tot l’alumnat i professorat va poder exercir el seu dret de vot, per escollir el tema d’enguany.

El tema escollit va ser “Els Motors”.

 

VOTACIONS:

EIX TEMÀTIC

SESSIONS:

Cada grup classe tenia la flexibilitat de dur a terme aquest projecte en el moment del curs més adient per ells.

Les sessions un cop programades es desenvolupaven en les hores dedicades a les àrees de Medi i Plàstica.

PER QUÈ FEM AQUEST PROJECTE?

El curs 2018/2019 l’equip docent ha decidit fer un pas més en afavorir un espai democràtic on l’alumnat pugui plasmar els seus interessos. Per això l’eix de treball de tota l’escola ha estat escollit, mitjançant una votació individual, durant les primeres setmanes de curs. Cada grup classe en les seves assemblees va triar uns temes que els hi interessaven, i els van recollir tots en el Consell d’Infants. Al Consell d’Infants hi ha dos representants de cada grup classe, i entre tots i totes van agrupar els temes per a fer les eleccions.

El tema escollit pel nostre alumnat ha estat “els motors”.

Cada grup classe ha treballat aquest eix en algun moment del curs, però sempre a partir de les inquietuds dels nens i nenes de cada aula. Això vol dir que, a partir d’una planificació general, cada grup ha desenvolupat el seu projecte amb productes finals diversos.

La planificació general s’ha fet en base a sis fases:

FASE 1: Està explicada en els paràgrafs anteriors, com es va triar el tema a treballar.

FASE 2: Descoberta del tema i plantejament del producte final. A partir d’aquí concretar allò que necessitàvem aprendre per dur a terme el producte final.

FASE 3: Cada equip cooperatiu d’aula s’organitzava i concretava les accions que havia de realitzar per assolir amb èxit la tasca encomanada.

FASE 4: Cerca d’informació sobre allò que necessitàvem aprendre per a dur a terme el producte final.

FASE 5: Elaboració del producte final concretant en ell mateix tota la informació recollida i els aprenentages efectuats. Així com resolent els entrebancs que van sorgint al llarg de la producció del treball.

FASE 6: Explicació del producte final i co i autoavaluació.

 

CONSIDERACIONS RESPECTE A L’AVALUACIÓ.

  • Els projectes ens permeten fer un tipus d’avaluació que l’alumnat no viu de forma negativa, si no com a possibilitat de millora i d’aquesta manera entenem que l’avaluació forma part del procés d’aprenentatge.
  • L’avaluació d’un projecte permet que l’aprenentatge sigui més significatiu.
  • El projecte ens permet valorar les aptituds de cada alumne potenciant la mirada del professorat cap a la diversitat.
  • El treball cooperatiu en els projectes ens permet buscar els punts forts de cada alumne.
  • L’avaluació d’un projecte centrada en el procés ens permet millorar l’autoestima del nostre alumnat.

A partir d’aquestes consideracions, ens plantegem el procés de reflexió i millora de l’avaluació.

REFLEXIONS AL VOLTANT DE L’AVALUACIÓ

L’equip docent vam començar el debat de l’avaluació al voltant de 4 preguntes generals:

L’avaluació del projecte està centrada en avaluar l’assoliment de les competències?

Potser no ens centrem tant en la competència de forma global si no que volem destriar-la en diferents dimensions i potser caldria una mirada més globalitzadora.

 

L’avaluació del projecte és un instrument formatiu i de millora per als infants?

Entenem l’avaluació com a reguladora perquè d’aquesta manera ens ajuda a evidenciar allò que l’alumne va aprenent i va millorant. Aquesta és la raó per la qual al llarg del projecte hi ha activitats d’autoavaluació.

 

L’avaluació del projecte es personalitza en funció de les necessitats i capacitats de cada aprenent?

En els projectes mitjançant les rúbriques fem que l’avaluació sigui personalitzada. Quan avaluem tenim en compte fins on pot arribar l’alumnat.

 

L’avaluació s’enfoca igualment al procés i al producte final?

Donem molta importància al procés avaluatiu perquè és el moment en què l’alumne pot aprendre. La importància d’avaluar el producte final és per extreure les millores que li podem fer.

Ens agradaria trobar més eines per controlar el procés, veure el punt d’inici de l’alumnat i fins on aconsegueix arribar. L’ús del portafoli avaluatiu ens ha permès avaluar molt millor el procés.

 

 

La veu dels alumnes

A contuació volem recollir algunes de les observacions que ens van fer arribar els alumnes en la darrera sessió del projecte, i que de ben segur que ens faran reflexionar molt al grup impulsor:

  • Alguns dies dedicàvem 5 hores al projecte i es feia molt pesat
  • No m’ha agradat el meu grup
  • Al principi es va fer pesat, ja que feiem el dossier i no m’agradava gens(crec que fent el dossier hi vam dedicar massa hores) En canvi quan ens vam ajuntar en comissions ens en va faltar, ja que per exemple comissió gràfica necessitavem més temps, ja que hi havia molta feina.
  • Una mica pesat quan feiam el dossier, quan treballavam per comissions perfecte
  • Be, però a la vegada una mica cansat
  • M’hagués agradat que els cordinadors siguessin els professors ja que aguessin pogut donar millor resposta als membres de les comisions. Pel que fa al projecte crec que el resultat final ha estat força bé.
  • Jo treuria el dossier, i només faria les parts importants, i que fossin necessaries per a finalment poder dur a terme la jornada, per exemple: esmentar que era l’escala, saber que era una raò. Mentre estavem ajuntats en comissions crec que va fer falta comunicació entre elles ja que ens feiem un embolic amb l’escoles i llocs on haviem contactat. Al moment de fer la jornada hi havia persones que no estaven treballant, per això aquestes no haurien d’haver participat (apart de les que van ser selccionades per a que no vinguessin a la jornada). Durant les reunions de coordinadors hauria sigut una bona idea que algú de cada comissió hagués anat informan de com anava avançant el projecte als grups.
  • Jo modificaria els dossiers, perque penso que ens hem estat masa temps amb els dossiers i que no podiam investigar el que a nosaltres ens interesava mes
  • Hauria fet un estudi més acurat de les estrelles des del punt de vista espiritual. O sigui quina importància tenia el sol i les estrelles al llarg de la història (si la humanitat creia que eren Déus o no,….).

Avaluació

Després de diferents sessions d’avaluació, el grup impulsor considerem que l’avaluació és el tema que ens ha quedat més pendent. Per a nosaltres el fet de coordinar diferents departaments i que l’alumnat estigui distribuit en grups ja ha estat tota una experiència, i de cara al curs vinent esperem poder treballar l’avaluació en un sentit més competencial.

La carpeta d’aprenentatge no ha estat un dels instruments d’avaluació, simplement ens hem limitat a qualificar diferents activitats del dossier de treball.

De la mateixa manera hem tingut problemes per obtenir informació individual, el fet d’avaluar un dossier per grup només ens dona informació del dossier que han realitzat, però no dels aprenentatges individuals de cada membre.

Producte final

El producte final consistia en la realització d’una jornada de divulgació científica sobre l’Univers. L’alumnat ho va rebre com un repte majúscul, i el fet que fos l’Ajuntament qui ens ho encarregava encara va fer que s’ho prenguessin amb més responsabilitat.

Després de tot un treball per comissions, l’alumnat va decidir que el producte es realitzaria al Passeig de l’Estació de Balaguer, un dels carrers principals de la ciutat. Volien posar al centre el seu producte, i que tothom en gaudís. Tant és així, que ells mateixos van decidir que no només volien exposar el seu producte, sinó que volien que totes les escoles de la zona vinguéssin a conèixer la seva feina, tot crean una comissió de guies, que van ser els encarregats de mostrar les tasques realitzades.

Cal dir que el moment estrella de la jornada era l’exposició a escala real del sistema solar, fent adonar a tothom que si el sistema solar fos de 500m de longitud, la nostra estrella seria només de 17cm de diàmetre!

A més a més, l’alumnat va aprofitar la jornada per oferir participacions per a una rifa d’uns lots amb productes local, i amb els diners que van aconseguir van poder gaudir d’un taller d’observació del cel nocturn amb en Kike Herrero el passat 12 de juny.

Implementació del projecte

El nostre primer pas va ser definir les hores de tot el professorat participant en el projecte com hores STEAM, i per facilitar la tasca a tots els docents vam preparar un dossier conjuntament amb activitats competencials sobre l’Univers. Dins d’aquest dossier ja s’hi troben les activitats que s’empraran per a l’avaluació de les competències prioritzades prèviament.

La segona part del projecte, la preparació de la jornada de divulgació, vam decidir obrir-la molt més a l’alumnat, recordant-los-hi simplement l’encàrrec que ens havia fet l’Ajuntament de Balaguer i proposant-los-hi treballar per comissions. A partir d’aquí l’alumnat va decidir absolutament tot el que ells i elles van considerar per donar resposta al repte que teniem. El rol dels docents va ser el de guia, tant a les hores de classe com a les hores del pati (que era quan es feien les reunions de la comissió de coordinació).

Un cop finalitzat el projecte, valorem positivament els següents aspectes:

  • Docents que han experimentat a l’aula amb el treball en grups base.
  • Docents que han experimentat a l’aula per primer cop amb alguna estructura de treball cooperatiu.
  • Treballar de forma coordinada entre diferents departament didàctics.
  • La motivació, implicació i autonomia demostrada per l’alumnat en la segona part del projecte, treballant per comissions.

I creiem que hauriem de millorar:

  • La integració del coneixement dels diferents àmbits per donar resposta al repte inical
  • Centrar en els continguts la primera part del projecte
  • Introduir l’avaluació de competències transversals durant tot el procés
  • Proposar preguntes amb respostes tancades
  • Donar més veu a l’alumnat
  • Simplificar tot el procés
  • Tot el procés d’avaluació, caldria centrar-lo més en les competències de cada àmbit, però de forma integrada en el procés

Metodologia

Aquest, el nostre primer projecte STEAM al nostra Institut, hem decidit diferenciar en dos parts les tasques a realitzar per part de l’alumnat.

La primera part consisteix en treballar competencialment aspectes sobre l’Univers des de diferents punts de vista, per finalment organitzar la jornada de divulgació. La segona correspon a la preparació de la jornada de divulgació.

La primera part, a partir d’un dossier, hem alternat activitats individuals amb activitats en grups de 4, de vegades utilitzant alguna estructura cooperativa. Tot i que la distribució a classe ha estat sempre en grups base de 4 alumnes.

Inicialment vam assignar uns rols a cada membre del grup base i ens vam adonar que calia anar modificant els rols de forma cíclica per tal que l’alumnat no es dediqui exclusivament a les tasques del seu rol de forma monòtona i no valori les tasques de la resta de companys i companyes del grup base.

Un cop realitzat el dossier, ens vam endinsar en la segona part del projecte, la preparació de la jornada de divulgació, on l’alumnat va passar a organitzar-se per comissions. Els docents van seleccionar 9 alumnes que van formar la comissió de coordinadors/es, els quals s’encarregaven de mantenir actius i actives a tothom i mantenir l’ordre i la coherència de totes les comissions.

En una reunió inicial amb els coordinadors vam fer una primera proposta de totes les comissions que preveien imprescindibles per a dur a terme el repte que teniem. Posteriorment, aquesta proposta cada grup de coordinadors la va compartir amb al seu grup classe i es va anar enriquint amb les propostes de la resta de companys de classe.

Volem remarcar la diferència d’autonomia, predisposició a les tasques a realitzar i motivació que hi va haver entre la primera part del treball (dossier) i la segona (treball per comissions).

Cal esmentar que la major dificultat en quant a organització per dur a terme el projecte va ser el fet que les classes es trobéssin separades i no coincidissin les hores STEAM entre els diferents grups classe.

Planifiquem-ho!

Aprofitem que l’Ajuntament de Balaguer està apostant per la divulgació de la ciència perquè siguin representants seus els qui vinguin a l’Institut a crear la necessitat de realitzar el projecte. Així és com neix el primer projecte STEAM de l’INS Ciutat de Balaguer.

Hem reunit a tot 1r d’ESO a la sala d’actes i dos representants de l’Ajuntament ens han fet l’encàrrec d’organitzar una jornada de divulgació científica sobre l’Univers.

En aquesta primera reunió, utilitzant l’estratègia cooperativa 1-2-4, hem donat peu a l’alumnat per a que decideixin sobre què hem de treballar els propers mesos per donar resposta a aquest encàrrec.

Amb totes les idees de l’alumnat, el professorat implicat (Ciència, Tecnologia, Matemàtiques i la col·laboració de Visual i Plàstica i Filosofia) vam decidir pautar les tasques a realitzar durant les primeres sessions per tal que l’alumnat treballi continguts i competències per poder donar resposta a la segona part del projecte, la preparació de la jornada. El format que vam triar va ser tipus dossier. En aquest link podeu consultar una petita mostra del dossier en qüestió.