Metodologia

Aquest, el nostre primer projecte STEAM al nostra Institut, hem decidit diferenciar en dos parts les tasques a realitzar per part de l’alumnat.

La primera part consisteix en treballar competencialment aspectes sobre l’Univers des de diferents punts de vista, per finalment organitzar la jornada de divulgació. La segona correspon a la preparació de la jornada de divulgació.

La primera part, a partir d’un dossier, hem alternat activitats individuals amb activitats en grups de 4, de vegades utilitzant alguna estructura cooperativa. Tot i que la distribució a classe ha estat sempre en grups base de 4 alumnes.

Inicialment vam assignar uns rols a cada membre del grup base i ens vam adonar que calia anar modificant els rols de forma cíclica per tal que l’alumnat no es dediqui exclusivament a les tasques del seu rol de forma monòtona i no valori les tasques de la resta de companys i companyes del grup base.

Un cop realitzat el dossier, ens vam endinsar en la segona part del projecte, la preparació de la jornada de divulgació, on l’alumnat va passar a organitzar-se per comissions. Els docents van seleccionar 9 alumnes que van formar la comissió de coordinadors/es, els quals s’encarregaven de mantenir actius i actives a tothom i mantenir l’ordre i la coherència de totes les comissions.

En una reunió inicial amb els coordinadors vam fer una primera proposta de totes les comissions que preveien imprescindibles per a dur a terme el repte que teniem. Posteriorment, aquesta proposta cada grup de coordinadors la va compartir amb al seu grup classe i es va anar enriquint amb les propostes de la resta de companys de classe.

Volem remarcar la diferència d’autonomia, predisposició a les tasques a realitzar i motivació que hi va haver entre la primera part del treball (dossier) i la segona (treball per comissions).

Cal esmentar que la major dificultat en quant a organització per dur a terme el projecte va ser el fet que les classes es trobéssin separades i no coincidissin les hores STEAM entre els diferents grups classe.