PLANIFIQUEM! PRINCIPI I FINAL DE LA COOPERATIVA

No hi ha dubte que el projecte és llarg i que s’ha estructurat en 3 fases. La primera, la creació de la cooperativa, la segona l’elecció de tot alló que té a veure amb la seva infraestructura i la tercera, la seva posta en funcionament.

Cal donar les gràcies a ARACOOP pel suport  i recolzament que han ofert en tot moment. Pas a pas, hem anat fent camí fins a aconseguir fer realitat aquest nou espai.

Quan des de la matèria d’emprenedoria ens van explicar que hi havia la possiblitat de portar a terme el muntatge de la cantina tots vam apostar per involucrar-nos i aportar el granet de sorra necessari.

La planificació ha de ser global i ha portat a una implicació i una manera de fer totalment diferent al que haviem treballat fins ara.

CANTINA A L’INS SERÒS

L’Institut de Seròs us presenta una de les activitats que més enrenou ha portat aquest any al centre.

En el primer any del curs PdC, una aula on s’imparteix un Projecte de Diversitat Curricular, i en la matèria d’emprenedoria els alumnes han organitzat una cooperativa i han montat una petita cantina per a donar servei a una de les reivindicacions dels últims anys. Els alumnes i professorat sempre han demanat un petit local on comprar una mica d’esmorzar.

En les següents entrades us farem cinc cèntims de com s’ha gestat tota aquesta operació i dels principals punts que us poden interessar.

No hi ha dubte que ha set un projecte de gran dificultat on la cooperació entre alumnes i professorat ha set indispensable.

 

LA VEU DELS I LES ALUMNES

Els i les alumnes estan molt contents i satisfets del nou pati que hem aconseguit crear.

Elles/ells diuen:
– M’agrada molt el nou joc del laberint.
– M’ho vaig passar molt bé pintant al terra amb pintura.
– Va ser “guai” venir a l’escola un dissabte!
– Ens agradaria tenir un cotxe igual que els nens d’infantil!
– Ens ho passem molt bé imitant les figures dibuixades del rocòdrom.
– Què bé! Ara podem pintar a la pissarra al pati!
– M’encanta jugar i construir amb els materials del tancat sensorial!

AVALUEM PER APRENDRE

L’avaluació que hem dut a terme ha estat mitjançant l’observació, perquè creiem que és una bona forma de plasmar l’avaluació. Adjuntem els ítems que ens vam proposar per valorar la jornada d’activitats al pati:

Participació
Difusió
Temporalització
Compliment de les activitats proposades

Un cop passada la jornada de patis, on vam confeccionar diferents espais i jocs per l’alumnat, la comunitat educativa ha valorat molt positivament l’ús que han fet els i les alumnes amb tot allò que es va programar i dur a terme.

Cada cicle va treballar en una activitat per dur-la a terme el dia de la jornada de patis, i cadascú va avaluar la seva activitat d’aquell dia. Per tal de tenir plasmada tota la feina realitzada vam fer un dossier de treball on hi havia la planificació, la implementació i l’avaluació.

QUAN BALLEM, MOVEM TOT EL COS. PER DINS TENIM?

Els alumnes han explicat que quan ballem ens movem: “Els ossos ens ajuden a moure i aguantar el nostre cos”, han dit els alumnes a la pluja d´idees.

Anem a buscar l´estructura del cos humà amb ossos?

Hem fabricat un esquelet a escala d´un cos humà, juntament amb el nom dels seus ossos. Intentem construir-lo? Quins noms tenen els seus ossos?

Com hem treballat el projecte

Si d’alguna cosa ens ha servit el treball de la XCB ha estat per reflexionar sobre la metodologia aplicada en el treball per projectes.

El claustre ha pogut fer moltes reflexions al llarg del curs i hem pogut establir uns acords que creiem que enriquiran els futurs projectes de la ZER.

El tema del projecte interdisciplinari de ZER sempre ha estat triat pels mestres i una de les reflexions que hem fet aquest any és que el proper curs volem que triïn el tema ells i a més a més que aquest tema sigui escollit per cicles ja que ens hem adonat que el mateix tema té un interès molt gran pels nens i nenes d’un cicle però pot resultar poc significatiu per alumnes d’altres cicles.

Pel que fa al tema d’aquest curs… vam escollir “EL MEU POBLE” amb la intenció de que els alumnes de cada població, a final de curs, poguessin ser guies experts del seu poble.

El tema, en aquest cas, va agradar molt als alumnes, tant als petits com als grans. En aquest sentit vam tenir sort.

El treball del projecte ha permès que cada cicle hagi pogut dissenyar i adaptar les activitats al seu nivell. S’han fet activitats individuals, activitats en grup, treballs de les diferents àrees i amb diferents suports (llibres, internet, plàstica, ordinadors…)

La valoració dels alumnes ha estat molt positiva.

Els Cotxes CI – METODOLOGIA

Aspectes organitzatius

Hem dissenyat diferents activitats : activitats individuals, activitats en petits grups heterogenis i mixtes i activitats de tot el grup-classe. Sempre tenint en compte la diversitat de l’alumnat i els seus interessos. Per realizar algunes activitats hem fet grups cooperatius, així com activitats enfocades a l’expressió oral per tal de motivar a tot l’alumnat i que es sentíssin partíceps en aquest projecte i construir així, un coneixement compartit.

El fet que cada alumne havia de buscar informació inicialment amb la seva familia a casa, ha fet que el rol i la col·laboració de les famílies fós molt important per poder arrencar el projecte i per crear vincle amb l’escola.

Durant el mes que es va dur a terme el projecte, es van repartir els alumnes de les dues classes en tres grups per tal de poder treballar amb una ràtio més reduida. Quan es realizaven les exposicions orals, es feien en  una aula de 2n. D’altra banda, les activitats individuals es  duien a terme a la aules respectives de cada grup de segon. A més a més, durant la setmana dedicada al projecte es van dur a terme de manera rotativa els 3 tallers ja esmentats anteriorment. Per a aquest efecte es van necessitar 3 aules: l’aula de música i les dues aules ordinàries de 2n.

Els cotxes – PLANIFICACIÓ

PLANIFICACIÓ

Aquest curs, l’equip docent de la nostra escola vam decidir de treballar cada cicle o cada nivell un projecte interdisciplinar. Fins fa uns anys treballavem un projecte interdisciplinar tota l’escola, però aquest any  vam decidir aquesta altra alternativa. Vam començar el projecte durant el segon trimestre i l’última semana d’aquest la vam dedicar exclusivament només a la realització d’aquest i la seva cloenda.

Els alumnes de 2n de Cicle inicial, mitjançant una votació anònima, van escollir treballar el projecte dels cotxes.

Primer vam fer una primera votació, van posar el nom del projecte que els hi agradaría treballar en un paper i el van depositar dins d’una bústia. I dels 4 temes més votats van tornar a fer una altra votació perquè d’aquesta manera es sentíssin més partíceps amb el tema elegit.

Un cop sabut el projecte elegit pels alumnes, vam fer una carta a les famílies informant del projecte que treballariem a l’escola on els hi demanem la seva col·laboració. Que sempre és molt positiva.

1ª Sessió que vam dur a terme va ser una pluja d’idees (brainstorming) sobre “Què en sabem dels cotxes?” On tots els alumnes participen dient almenys alguna cosa.

2ª Sessió també fem una pluja d’idees sobre “Què volen saber sobre els cotxes?”

A partir d’aquí comencem a distribuir totes les preguntes que han sorgit dels nostres infants. I les distribuïm entre els alumnes. Cada alumne/a haurà de buscar informació sobre dues preguntes que li ha tocat respondre o buscar informació amb l’ajut de les famílies. A continuació hauran de fer una l’exposició oral davant del grup-classe donant resposta als seus interessos. Aquestes exposicions poden anar acompanyades de murals, vídeos, Power, o qualsevol material que faci més entenedora l’explicació.

Aquestes activitats es duran a terme un mes abans de la semana dedicada exclusivament al projecte.

Us adjuntem la planificació de la semana dedicada al projecte.

La veu dels alumnes

L’alumnat que aquest any ha realitzat projectes a l’escola ha valorat molt positivament  la metodologia emprada i els aprenentatges que han assolit. Pels nens i nenes, ha estat una continuació de la metodologia de treball que ja s’utilitza al parvulari del centre.

A les reunions amb les famílies, s’ha valorat el curs i les metodologies emprades. Totes les famílies han avaluat molt positivament aquest treball per projectes i han manifestat que els seus fills/es estaven molt a gust treballant d’aquesta manera.

De cara a l’any vinent, es crearà un formulari d’opinió per tenir un feedback real de les famílies un cop acabat el projecte.