COM HO FEM?

És el primer any que s’afegeix un canvi a la metodologia del projecte a l’escola, ja que, a més a més de treballar-lo des de cada aula i de cada àmbit durant el curs escolar, també es planifica una setmana de tancada on tothom treballa el projecte. Aquesta setmana, tal com indica el seu nom, se centra en el tancament del projecte i en compartir amb tota l’escola els coneixements adquirits a través de diferents dinàmiques: experiments de laboratori, xerrades d’experts externs al centre i d’alumnes experts, exposicions amb explicació a companys i adults, visita de familiars, activitats individuals, cooperatives, manipulatives i cloenda amb la sortida de final de curs al Delta de l’Ebre amb una participació molt important per part de l’alumnat.

 

PLANIFIQUEM EL PROJECTE

Reunits el grup de mestres de l’equip impulsor acordem les activitats que es duran a terme al llarg de la setmana dedicada en exclusiva a la realització del projecte.

Per decidir les diferents tasques tenim en compte els interessos i inquietuds que ens han anat fent arribar els alumnes així com tots aquells continguts que ja s’han anat treballant i ens interessa acabar de complementar. A més, intentem cobrir totes les àrees i posar en pràctica diversitat de metodologies.

Els espais i els docents es reparteixen en funció d’aquestes metodologies i de les activitats que es porten a terme, tot gestionant de forma eficient els recursos materials i humans de què disposem.

 

 

Beebots

Amb la programació d’objectes reals, és a dir, amb l’observació i l’anàlisi de les accions que els artefactes (Beebots) realitzen a partir d’una seqüència d’ordres donades, estimulem en els nostres alumnes el desenvolupament de diferents processos mentals, habilitats i competències clau.

Així doncs els alumnes desenvoluparan aspectes com:

  • La lògico matemàtica
  • L’organització espaial
  • La direccionalitat
  • La resolució de problemes
  • La perseverancia

En l’apartat de producte final veureu el mapa de Gandesa que vam fer per grups.

La nostra recepta per a aprendre

Treballem amb una metodologia productiva i contextualitzada per a arribar a un aprenentatge competencial, deixant de banda la merament reproductiva.

Els grups els formem els mestres, tenint en compte la perspectiva de gènere seran formats per dos nens i dues nenes de ambdues classes del nivell de 4t.

Per a introduïr la recerca fem servir l’eina Google Classroom, una plataforma educativa del xtec G Suite on pengem les activitats a realitzar i els enllaços on els alumnes han d’accedir per a fer la tasca.

Visitem la biblioteca municipal per consultar llibres i amb la qual hem fet un projecte que incloïa conèixer la codificació del seu catàleg, activitat que ens ha anat molt bé per saber com buscar els llibres per al projecte i gaudir del servei de préstec.

Les assemblees diàries o el final de la sessió seran els espais per compartir el procés, dubtes o intercanviar idees que també plasmarem a la carpeta d’aprenentatge.

Fomentem a l’aula activitats que promouen un paper més actiu i d’experiència directa dels alumnes i també vivencial.

Aquí us deixem dues fotos on veiem els alumnes treballant per descobriment amb la Beebot i practicant l’algoritme (donar una sèrie d’ordres) per parelles.

 

La veu dels alumnes

Abans de començar el projecte ens vam informar mirant uns vídeos. Ens va agradar el de “tecnocoquito” perquè vam entendre-ho millor i vam descobrir més coses de les que sabíem.

 

Treballar en parelles ens ha funcionat molt bé i ens hem divertit, però valorem que de cara a un proper projecte ho podríem fer en grups de quatre o cinc alumnes.

També ens han agradat les exposicions amb el power point, perquè ens han quedat bastant bé i ens han servit per mostrar tot el que hem après.

Finalment volem dir que treballar d’aquesta manera ens ha servit per a cooperar en equip i a aprendre de manera divertida moltes coses que no sabíem.

8. Projecte La policia a P3 activitat per fomentar l’autonomia

Un dels objectius del treball per projectes és fomentar l’autonomia i la presa de decisions. Per això hem fet dues activitats per treballar aquest aspecte.

Una d’elles consistia en que havien d’escollir el tipus de semàfor que preferien fer com a treball de plàstica: el de peatons o el de cotxes. I ells mateixos s’havien d’apuntar a dues llistes que hi havien a la classe. Després d’haver-ho explicat el mestre, es van anar passant el llapis i cadascú es va apuntar al que va voler.

Una altra activitat que ha servit per treballar aquest aspecte ha estat el circuit que hi ha al terra. Després d’haver jugat fent diferents rols amb l’acompanyament del mestre, ara ells en una graella que tenien penjada al seu abast, havien d’apuntar el rol que feien en l’objectiu de no repetir i organitzar el joc.

7. Projecte La policia a P3 l’escut de la classe

A partir de veure com eren els escuts de la policia local , autonòmica, la guàrdia civil….. es demana als xiquets/es  que dibuixen l’escut de la classe. El mestre dona idees de quina pot ser la simbologia de la classe dels cavalls. Individualment cada xiquet fa el seu dibuix i el pinta. Després es pengen tots els dibuixos a la pissara i cadascú vota el que més li agrada. Dels vint-i-quatre dibuixos, un va ser més votat i per tant el guanyador. Aquest escut es va reduir i plastificar per a posar-se’l ells quan fan de policies de la classe o del pati.

ENS AUTOAVALUEM: LES RÚBRIQUES D’AVALUACIÓ I EL KAHOOT

Ja hem acabat el projecte i ara hem de veure què hem après durant aquests mesos que hem treballat el projecte dels elefants.
Abans que res hem fet una conversa en gran grup per veure com responen a les preguntes dels diferents blocs de contingut que hem anat treballant a través de les observacions, les experiències, les manipulacions, les fitxes… De la conversa sobre el què hem aprés, n’ha sortit un document “Què hem après?” on es recullen alguns fragments de les converses que s’han generat entre els i les alumnes i frases soltes.
Després d’aquesta conversa els i les alumnes han fet una rúbrica d’autoavaluació on han de respondre a preguntes senzilles a partir de l’observació de fotos i pintar la resposta correcta.
Un altre dia, amb l’ajuda d’Imma hem fet una activitat per veure què hem aprés dels elefants amb l’aplicació Kahoot. Hem treballat per parelles amb els I’pads i ens ho hem passat molt bé, ja que aquesta aplicació és com un joc de preguntes i respostes.