El cavall de la Fira. Planificació del projecte.

Les aules d’educació infantil de la nostra escola tenen com a mascotes un personatge de “Barri Sèsam”, amb motiu de la participació en el programa de Salut integral. Cada estiu, la Caponata (P3), l’Elm (P4) i l’Epi i el Blai (P5) se’n van de vacances i tornen, els primers dies de curs, amb alguna suggerència…

Aquest any havien passejat per diversos espais de Cardona i calia identificar-los. L’Epi i el Blai es trobaven davant de l’escultura a Borrell II, de Josep M. Subirachs, que popularment es coneix com El cavall de la Fira, ja que és una escultura eqüestre que es troba a la plaça de la Fira.

Fàcilment l’alumnat va reconèixer aquest lloc, però al dia següent vam rebre un missatge on se’ns demanava què era allò de la foto i altres coses semblants que havien vist per allà.

A partir d’aquí, es va portar a terme una pluja d’idees en què es van marcar els objectius principals: concepte d’escultura, escultures de Cardona, altres espais d’interès de la vila, com es fan les escultures, vida i obra de Josep M. Subirachs…

Com a producte final es farà una exposició oral, acompanyada d’imatges, a una altra classe de l’escola.

SI NO BEGUÉSSIM LLET TINDRÍEM DENTS?

A partir de la revisió anual dental que des del CAP Bages es realitza a l’escola, parlem a l’aula sobre com han viscut l’experiència, que els ha dit la doctora i quines emocions els han sorgit. En aquesta conversa inicial en rotllana els alumnes comencen a verbalitzar els seus coneixements previs sobre les dents de llet i queixals .

La construcció de la pregunta ve quan els nens manifesten que les dents estan fetes de llet perquè quan són petits mamen del pit de la seva mare. A partir d’aquí se’n generen d’altres i que juntament amb la pregunta inicial del projecte, intentarem buscar la seva resposta a través de la visita al CAP i de l’exposició de les dents que organitza l’Ajuntament de Manresa cada any per l’alumnat de 1r.

SOR LUCIA

A nivell d’escola, aquest curs, hem volgut donar una mirada especial a les dones sota el nom d’ELLES. Aquest és el projecte que es va iniciar a l’escola aquest curs i que cada aula, seguint els interessos i motivacions dels alumnes ha anat desenvolupant.

Els alumnes de 4tB, després de fer una pluja d’idees de les dones importants en diferents temps i àmbits van escollir la Sor Lucia perquè hi havia nens i nenes a l’aula que en tenien referència i creien que feia tasques importants. A partir d’aquí vam buscar informació i la vam posar en comú. D’aquí va sorgir una llista de preguntes, algunes de les quals es van poder respondre i altres més personals necessitàvem altres recursos. Entre tots vam acordar com podíem resoldre els dubtes.

SI NO BEGUÉSSIM LLET TINDRÍEM DENTS?

Som l’equip de Cicle Inicial de l’escola Sant Ignasi de Manresa.
Ja fa uns anys que treballem per projectes a l’escola, tenim unes franges concretes dins l’horari on el treball globalitzat pren protagonisme. Des de l’escola s’ha tingut en compte que el màxim possible d’hores hi hagi dos mestres dins l’aula per aconseguir que la vida i el dia a dia a l’aula sigui un projecte viu, dinàmic i transferible.
Aquest és el segon curs que estem dins la xarxa de CB. Enguany tenim un nou repte, l’avaluació competencial dins dels projectes. A mida que anem avançant sorgeixen nous dubtes, quines activitats plantejarem per fomentar l’autoregulació dels alumnes, com organitzarem l’aula per potenciar el treball cooperatiu, com treballem l’aprendre a aprendre…

SOR LUCIA

Som l’equip de Cicle Mitjà  de l’escola Sant Ignasi de Manresa.
Ja fa uns anys que treballem per projectes a l’escola, tenim unes franges concretes dins l’horari on el treball globalitzat pren protagonisme. Des de l’escola s’ha tingut en compte que el màxim possible d’hores hi hagi dos mestres dins l’aula per  aconseguir que la vida i el dia a dia a l’aula sigui un projecte viu, dinàmic i transferible.
Aquest és el segon curs que estem dins la xarxa de CB. Enguany tenim un nou repte, l’avaluació competencial dins dels projectes. A mida que anem avançant sorgeixen nous dubtes, quines activitats plantejarem per fomentar l’autoregulació dels alumnes, com organitzarem l’aula per potenciar el treball cooperatiu, com treballem l’aprendre a aprendre…
Fotografia

Planificació

Parlant del projecte en si, i del treball per projectes a la nostra escola, el leit motiv del projecte està englobat en el PROJECTE INTERDISCIPLINARI de tota l’escola. Aquest curs 17-18 el projecte de l’escola es titula “Millorant el món” i tracta dels personatges rellevants de la història que han contribuït a millorar el món. En concret, la classe de 3rB s’anomena FRANCESCO TONUCCI i a partir de l’ansia dels alumnes per conèixer-lo el projecte va prenent forma.

La relació amb el títol del projecte és directíssima ja que és el propi nom de la classe, triat també pels alumnes, el que dóna nom també al projecte. Després de fixar el nom de la classe, els alumnes fan contacte via correu electrònic amb un col.laborador de Tonucci, Juan Mata, que és el responsable d’organitzar l’exposició de Tonucci a Granada de la qual els alumnes han treballat a classe com a notícia propera i relacionada amb el nom que havien triat. Juan Mata els escriu i per tant interactuen entre ells. Aquest fet, el d’adonar-se que hi ha retorn i que poden “FER” coses i decidir què fer porta als nens a entusiasmar-se i adonar-se que el que volen fer és acabar coneixent a aquest col.laborador i també mirar de conèixer a Tonucci.

Creiem que en aquest projecte en concret s’engloben els interessos dels alumnes ja que si bé és cert que el fet en si de triar el nom de la classe si que és guiat, cap a on redirigeixen el projecte cap a conèixer a aquests personatges i interactuar-hi és sens dubte el que els alumnes ansien i pel que n’estan entusiasmats. aquesta motivació és gegant i ens ha sorprés moltíssim als mestres que molts de nosaltres no haviem enfocat mai un treball interdisciplinari amb aquesta metodologia. Creiem i veiem que la clau de la motivació dels alumnes és que ells s’adonen que estan fent i aconseguint coses reals, que els responen i que no és una “simulació”. Flipen en veure que intercanvien correus amb el col.laborador de Tonucci (Juan Mata). i això els dóna ales per plantejar-se…”Podem visitar/conèixer a Juan Mata? Podem visitar a Francesco Tonucci?” i a plantejar-se i treballar com, quan, quant i de quina manera ho podrien aconseguir.

Un dels conceptes clau que va fer donar el gir genial a la planificació del projecte va ser, sens dubte, el fet de treballar la notícia de l’exposició de Tonucci a Granada organitzada per Juan Mata. Aquí es va produir la màgia del canvi.

La sessió Inicial va ser força “dirigida” ja que a l’escola tenim força establert que cal triar el nom a partir del tema general que és el Leit motiv de tota l’escola i en això calia que fos un personatge que hagués canviat el món. A partir d’aquí, la resta de la gestió de la 1a i 2a sessió va ser força oberta. Els alumnes, en petits grups, portaven informació de diferents personatges que els agradessin i després de fer-ne una petita explicació oral a la classe se’n va fer un llistat i els alumnes van votar i triar. També es van fer un primer plantejament del que volien saber sobre Tonucci.

Potser la part que creiem que no vam anticipar prou als alumnes és la part de què i com s’avaluaria.

Qui som?

Som l’Escola Ametllers i ens considerem una escola que es troba en un moment molt enriquidor de petits canvis a molts nivells que ens estan portant a assolir grans canvis que són la suma d’aquests petits canvis. També veiem que aquests canvis han de ser progressius, sense voler córrer massa i respectant les conviccions i els ritmes dels propis docents a l’hora d’implementar i executar aquests canvis.

Mirem de que tota aquesta roda tant complexa giri a paritr del debat, el concens i els punts de trobada entre nosaltres. Creiem que tampoc podem oblidar la responsabilitat que tenim envers les famílies i per tant poc a poc anirem canviant i creixent tots junts.

Pel que fa al intent d’anar entrant al món dels projectes, hem aprofitat la formació prèvia d’una de les tutores de 3r i ens endinsarem i mirarem d’anar documentant el projecte sobre el nom de la classe englobat al PROJECTE INTERDISCIPLINARI de tota l’escola. Aquest curs 17-18 el projecte de l’escola es titula “Millorant el món” i tracta dels personatges rellevants de la història que han contribuït a millorar el món. En concret, la classe de 3rB s’anomena FRANCESCO TONUCCI i a partir de l’ansia dels alumnes per conèixer-lo el projecte va prenent forma.

Els nanos estan entusiasmats i nosaltres també. Esperem estar a l’alçada!!!

El cavall de la Fira. Cardona. Presentació

L’Escola Mare de Déu del Patrocini és una escola pública de Cardona que actualment té 154 alumnes i 16 docents.

És el primer any que es treballa amb projectes en tots els nivells d’educació infantil i primària.

El grup impulsor està format per gairebé tot el claustre.

El nostre projecte està emmarcat dins del projecte global d’escola de Coneixement de la vila de Cardona. Es va escollir aquest projecte a final del curs passat, per part del professorat, amb l’objectiu d’iniciar el treball per projectes amb un tema proper a l’alumnat, i que pogués servir com a eix transversal de tot el centre. Cada grup escolar porta a terme un projecte relacionat amb la nostra vila. El projecte d’El cavall de la Fira s’està treballant amb l’alumnat de P5, i es clourà a mitjans del tercer trimestre.

Les Hortes de Cardona. Presentació.

L’Escola Mare de Déu del Patrocini és una escola pública de Cardona, que actualment té 154 alumnes i 16 docents.

És el primer any que es treballa amb projectes en tots els nivells d’educació infantil i primària.

El grup impulsor està format per gairebé tot el claustre.

El nostre projecte està emmarcat dins del projecte global d’escola de Coneixement de la vila de Cardona. Es va escollir aquest projecte a final del curs passat, per part del professorat, amb l’objectiu d’iniciar el treball per projectes amb un tema proper a l’alumnat i que pogués servir com a eix transversal de tot el centre. Cada grup escolar porta a terme un projecte relacionat amb la nostra vila. El projecte de Les Hortes s’ha treballat amb l’alumnat de tercer de primària, durant el primer trimestre.