PROJECTE APS 3r ESO

PROJECTE APS 3r ESO

CARACTERÍSTIQUES

El nostre centre, des de fa un parell d’anys, destina el projecte de 3r d’ESO a treballar l’APS (Aprenentatge i servei). És una acció o proposta educativa orientada a desenvolupar la competència social i ciutadana, en què l’alumne, amb la finalitat de millorar el seu entorn, realitza un servei a la comunitat, aplicant els seus coneixements, capacitats i habilitats, alhora que aprèn l’exercici actiu de la ciutadania.

L’APS comprèn una part d’aprenentatge vinculada al currículum que es realitza dins l’horari lectiu i un servei actiu a la comunitat, que s’ha de dur a terme fora d’aquest horari, d’acord amb les necessitats de l’entitat amb què es col·labori i dels criteris organitzatius del centre. La dedicació horària al desenvolupament del servei comunitari és de 20 hores, amb un mínim de 10 hores de servei actiu a la comunitat.

L’APS, a efecte d’avaluació, té la consideració de projecte transversal amb incidència amb la qualificació global de la matèria o matèries, a la qual estigui vindulada.

REPTES

Ens plantegem que l’alumnat s’impliqui en el seu entorn més proper, que es fomentin les actituds cíviques i que es consolidi una actitud crítica, constructiva, solidària i responsable davant el compliment dels drets i obligacions cívics del nostre alumnat.

DIFICULTATS

Algunes dificultats que pensem que ens trobarem, segurament, seran la poca motivació d’alguns alumnes, la poca implicació i la manca d’iniciatives.

Presentem a l’escola la història de LEGO

No hi ha satisfacció més gran com a mestre que veure als alumnes gaudir mentre aprenen. En aquestes situacions el procés d’aprenentatge es retroalimenta i cada vegada el treball, exigència, dedicació, convivència, … es fan més grans i engrescadors.

Aquesta és la situació que hem viscut en els moments en que han elaborat el Kahoot amb l’objectiu final de passar-lo als altres alumnes de l’escola.

La confecció de les preguntes i opcions de resposta era un repte, saber explicar a d’altres com s’accedeix al programa una necessitat i ser els presentadors de l’activitat per a que els companys d’altres edats la responguessin una il·lusió.

Han practicat amb la família apropant-la a l’escola i finalment, …. han estat ells els protagonistes de l’activitat. S’han trobat en dificultats (vergonya, errades de memòria, no els escoltaven prou, parlaven, …) que els ha fet entendre una mica la tasca dels mestres i professors i els ha portat a apropar-se entre ells.

Us encoratgem a fer activitats d’aquest tipus en que els alumnes individualment han d’utilitzar el que han aprés per ensenyar-ho a d’altes.

PROJECTE LEGO: què sabem i què volem saber

Un cop escollit el projecte, l’alumnat ha posat en comú tots els seus interessos referents al tema. Els alumnes volien saber tantes coses que s’han fet 4 blocs: història, pràctica, peces, curiositat i robòtica.

Després s’ha fet una pluja d’idees sobre com podem aprendre tot el que volen saber, que queda recollit a la part superior de la imatge.

El procés de decidir, compartir, dialogar, escoltar, decidir, cedir… ha estat molt enriquidor. Les diferents mestres han gestionat les intervencions però, com els alumnes estaven tan motivats, ells mateixos han estat capaços de redirigir el projecte cap al que realment volen saber.

Passem a l’acció: Visita a l’olivera bimil·lenària del nostre poble” Lo Parot”

Sortim a visitar les oliveres del nostre poble i tenim moltes ganes d’anar a veure el pare de totes elles.El nostre estimat Parot.

Quina sort tenim, hi podem anar caminant.

                                   “Quan obrim les portes de l’escola al nostre entorn immediat,

                                    la riquesa d’estímuls i situacions d’aprenentatge es multipliquen”

EL POL VA PORTAR UNA FERRADURA A CLASSE

Els alumnes d’Educació Infantil de la nostra escola estàn fent el projecte:

Qui porta una ferradura? 

El nostre alumne Pol va portar una ferradura a la classe, tots ens vam preguntar qui l’havia perdut?

Després de visitar la hípica, sabem que els cavalls necessiten ferradures per poder caminar!

 

Són les seves sabates!

IMPLEMENTACIÓ PROJECTE 100 GAVINES

La nostra pregunta guia és: Es pot domesticar una gavina?

No sabem encara si durant un espai de temps concret podrem esbrinar si les gavines acudeixen a la recerca de menjar per tot el pati o bé finalment acudiran al menjador que han construït els alumnes. Això canviaria el seu “modus operandi” d’alimentació, la qual cosa comportaria una bona forma d’observació del mètode científic, quan canvies les pautes.

La informació l’obtindrem a través de l’observació directa realitzada després del pati i serà efectuada pels alumnes. Donada la normativa del Parc Natural del Ports, no ha estat possible poder anellar a una gavina, la nostra idea original.

Durant la primera sessió es realitzarà una pluja d’idees per saber el grau de coneixement que tenen els alumnes respecte a les gavines, és a dir, aconseguirem una diagnosi. Mitjançant totes les sessions els alumnes han de realitzar activitats diverses relacionades totes elles sobre les gavines però des de diferents enfocaments i àmbits d’aprenentatge i coneixement (literatura, art, ciències naturals, matemàtiques, tecnologia …)

Els alumnes documentaran de forma gràfica, textual i visual tot el seu procés de producció. S’espera que alhora pugui ser una experiència transformadora, amb l’aplicació de diverses metodologies: la metodologia activa, cooperativa i col·laborativa, amb activitats introductòries, activitats teòriques, activitats pràctiques, d’atenció personalitzada i metodologies integrades.

Gimcana Històrica

Iniciem el projecte¡¡¡¡
El nostre projecte “Gimcana històrica“ té com a fil conductor la Segona Guerra Mundial i el producte final és l’ elaboració de la gimcana de final de curs. Aquest projecte serà desenvolupat per l’alumnat de 2n d’ESO.
El professorat implicat en aquest projecte, després de debatre diferents opcions, vam decidir que seria l’alumnat qui triaria el tema i vam marcar les pautes de com fer-ho de manera coordinada. El mateix dia i a la mateixa hora, dos professors/es vam estar en cada grup de 2n d’ESO, són tres grups en total. Vam explicar a l’alumnat que anàvem a iniciar un nou projecte de treball però que encara no sabíem de què tractaria ja que el tema havien de triar-lo ells i elles.
Vam organitzar la classe en grups de tres o quatre persones, segons les seves preferències.

 

Vam indicar que havien d’ escollir un tema, defensar-ho davant la classe, i posteriorment votarien per a triar dos temes. Explicàrem que els altres dos grups de segon estaven fent el mateix, de manera que cada grup triaria dos temes. Així doncs, el 2n A va triar la Segona Guerra Mundial i el Grow rock festival, el 2n B va triar l’adolescència i el sexe, i el 2n C va triar criminologia i dibuixos animats. Finalment, cada classe va votar aquests últims temes i va sorgir la Segona Guerra Mundial.

 

ENS POSEM A PROVA

El dijous 5 d’abril va arribar el moment de la veritat. Calia posar a prova les activitats que havíem programat durant aquests darrers mesos. I com era d’esperar van començar a sorgir els primers dubtes i problemes: un enllaç que a última hora estava bloquejat, les disconformitats en la composició dels grups, alguns dubtes en el professorat…

Solució: reunió urgent del gabinet de crisi (equip impulsor) + paciència del professorat i l’alumnat.

PROJECTE AUDITORIA: TREBALL EN EQUIP DELS DOCENTS

Un cop establertes les tres fases en les quals s’implementarà el projecte, queda més clar quin protagonisme pot tenir cadascun dels professors que formem l’equip impulsor. Així doncs, veiem que Alfred Porres tindrà una gran rellevància en la conformació de la fase III per la pràctica i experiència que acumula en la materialització de projectes des de l’assignatura de Visual i Plàstica. Per a la fase II, els professors de matemàtiques i física i química poden aconsellar i guiar la part més de càlcul i mesura de resultats. La resta d’equip que intervindrà a l’aula serà l’encarregada de guiar els alumnes en totes i cadascuna de les fases. Per tant, serà necessària una bona interrelació entre els membres de l’equip i un treball en equip per a que puguem implementar entre tots les idees d’uns i altres i anar tots a una.

 

L’avaluació de la realització del projecte i del producte final queda pendent d’establir. Com ho avaluarem? Qui prepara la documentació de l’avaluació?

PROJECTE AUDITORIA: SABRAN ELS ALUMNES RECONDUIR L’AUDITORIA I ELABORAR UN PRODUCTE FINAL?

El producte final serà la materialització d’una solució a alguns dels problemes plantejats mitjançant una activitat pràctica final.(Idea d’Alfred: materialitzar una proposta de solució en alguna cosa que sigui visible)

Exemple: panells a les finestres per tapar l’entrada del Sol…

Ens preguntem de quina manera els alumnes trobaran solucions als problemes energètics de l’institut derivats de l’auditoria que hauran fet. No els plantejarem nosaltres el producte final sinó que ells reconduiran les conclusions de l’auditoria cap a possibles solucions, vàries o una.