Avaluació del Projecte

AVALUACIÓ

En aquesta fase del projecte hem utilitzat diferents instruments i tipus d’avaluació per al següents parts del projecte:

  • Seguiment dels càrrecs d’equip: autoavaluació i coavaluació mitjançant una graella que han completant dia a dia.
  • Treball en equip: mitjançant una rúbrica l’alumnat ha fet autoavaluació i coavaluació del treball cooperatiu.
  • Procés d’aprenentatge: cada alumne, a més, ha fet un seguiment del seu procés d’aprenentatge, des del principi fins el final, mitjançant el portafoli. També s’ha autoavaluat el resultat del seu portafoli mitjançant uns criteris i indicadors consensuats prèviament.
  • Productes finals: hem fet l’avaluació dels productes finals mitjançant rúbriques.
  • Avaluació inicial: parteix del interessos de l’alumnat i ho valorem gràcies a la fase del què sabem i què volem saber.
  • Avaluació formativa o contínua: a través de l’observació diària, de les ajudes que hem proporcionat a l’alumnat i també mitjançant alguns instruments com pot ser la graella de seguiment de càrrecs.
  • Avaluació final: un cop acabat el projecte hem valorat tot el procés de forma global avaluant el treball en equip, els productes finals i el portafoli.

RÚBRICA ZOOTROP

RUBRICA PER STORYBOARD

RÚBRICA PER AVALUAR ELS DIBUIXOS

RÚBRICA PER A STOP-MOTION

RÚBRICA AVALUACIÓ PORTAFOLI_PROFES

RÚBRICA PROJECTES

 

Els cartells ja són aquí!!!

Des de l’Ajuntament, ens van donar ales per continuar amb la nostra iniciativa de poder penjar els cartells. L’objectiu era conscienciar la població de la necessitat de cuidar les tortugues i el nostre Delta. Per tant, vam posar fil a l’agulla i vam començar a dissenyar els cartells en grups de 4. Les consignes per fer-los van ser acordades entre tots i van ser les següents:

Un cop fets els cartells, els plastificarem perquè es conservin millor i els  penjarem per Deltebre.

Quan tindrem acabades les nostres obres d’art, de ben segur que us les ensenyarem! A no ser que vulgueu veure-les en viu i en directe, si és així, només caldrà que fessiu una caminadeta pels carrers de Deltebre…

També dir-vos que aquesta pràctica ha estat una de les millors del projecte, ja que hem vist molt motivat tot l’alumnat de 2n. El fet de donar un sentit al seu treball, ens ha portat a tots els implicats a un estat màxim d’entusisme, que s’ha estés per tota l’escola.

Ja tenim resposta!

Els alumnes de 2n tenim una molt bona notícia! Recordeu que vam visitar l’estació biològica per veure les tortugues del nostre terreny? Doncs a partir de la visita, vam decidir ajudar a les tortugues, ja que ens van explicar que estaven en perill d’extinció. Així que, entre tots vam pensar que seria bo fer uns cartells per conscienciar a la gent que no tirés brossa al nostre Delta i que no embrutés el seu hàbitat. Després, amb el permís de l’alcalde, els podríem penjar per Deltebre.

Vam omplir una instància i Ia vam fer arribar a l’Ajuntament i, fa cosa d’una setmana… SORPRESA!, ens van citar per a anar a parlar amb el Tinent d’Alcalde i el Regidor d’Ensenyament de Deltebre!

Cliqueu damunt la foto per veure la sortida.

VALOREM EL NOSTRE VIATGE

El globus aerostàtic del nostre projecte havia iniciat el vol, els cremadors es posaven en marxa per escalfar l’aire que ens permetria realitzar el nostre viatge per la ruta de les competències bàsiques. Havíem començat a desfer-nos dels sacs (temors, dubtes, neguits…) que ens impedien agafar altura, però n’hi havia un del qual no ens podíem desfer i que hem arrossegat tot el camí (la vinculació al projecte TIL). Això ha tingut unes conseqüències (la no tria del projecte, la impossibilitat de fer-se preguntes…), però, malgrat tot, n’estem satisfetes perquè hem arribat al resultat final que buscàvem (la festa de Sant Jordi).

Per arribar a l’altura desitjada per a un viatge del tot satisfactori ens ha faltat una mica d’aire en diversos aspectes. Creiem que ens cal millorar dos qüestions:  la metodologia del treball cooperatiu perquè l’alumnat la sàpiga aplicar correctament a l’aula i trobar la manera de copsar les evidències del procés d’aprenentatge.

COMPARTIM EL PROJECTE

Vídeos, dibuixos animats, contes, històries, còmics… Són ideals per als més petits. Teníem unes animacions que l’alumnat de 3r i 4t d’ESO havien muntat i vam decidir des del principi del projecte que els volíem donar una utilitat… Tenim l’escola i els possibles espectadors a l’edifici del costat. Així que el dia de Sant Jordi, i després de coordinar-nos amb les mestres, els vam preparar una mini sessió de “cinema” per començar a ambientar la Diada. Quan passaven uns minuts de les 9 del matí, ja teníem una quarantena de xiquets i xiquetes d’educació infantil asseguts i esperant atents veure com els dracs i els altres personatges cobraven vida i actuaven acompanyats de la música buscada per a l’ocasió.
El resultat final: aplaudiments i preguntes i una petició de les mestres: “Ens podeu passar els còmics? Els llegirem a classe amb més calma”.

Coneixem què és un empelt!

Al llarg d’aquesta primera part del projecte d’Alcanar ens hem adonat, que els nostres alumnes, no tenen clar quin és el principal motor econòmic del poble. Per tal de poder esbrinar-ho vam convidar a l’aula un avi expert en cítrics, amb una àmplia i dilatada carrera professional en el sector.

Ens va preparar un taller on hi va presentar diferents cítrics, classes de llavors, com es treu la llavor i com es fa un empelt. Els alumnes van estar molt interessats i atents. Vam poder concloure que un dels principals motors econòmics del poble és la taronja, ja que molta gent s’hi dedica, ja sigui collint-la, empeltant-la, tallant,…i també, que el clima d’una zona determina el tipus d’empelt que farem. Avui dia costa creure que molts d’ells no han collit mai una taronja directament de l’arbre.

Poder haurem de preparar una visita directament als llocs de producció o a la materixa Cooperativa Exportadora d’agris d’Alcanar. De moment, aquí us deixem una petita mostra del taller.

 

Alumnes a la feina II

A partir del segon dia del projecte els diferents grups de treball es dediquen a la recerca i organització de les diferents tasques necessàries per la realització del producte final.

El treball va ser molt irregular, hi havia dies que semblava que un grup classe estava implicat, se’l veia treballar i veies com avançava la feina i a la sessió següent no semblaven els mateixos alumnes: apàtics, desorganitzats,… Com ja vam explicar en anteriors entrades els anàvem facilitant les preguntes clau (objectius de la programació) perquè no perdessin el rumb del que estaven fent.

En sessions anteriors els vam indicar les diferents possibilitats de producte final que serien adients: pòster, vídeo, podcasts,…; a més, que tingueren en ment que la idea final és que aquest producte final fos útil com a mitjà informatiu sobre la problemàtica de les addiccions per a d’altres adolescents, i encara que tots tenien aquesta informació en un grup classe es van decantar majoritàriament per fer pòsters i presentacions (PowerPoint) i en l’altre per fer vídeos. Contagi per proximitat?

També vam observar com els alumnes que van decidir fer un vídeo no aprofitaven el temps com caldria, el fet que deixaven la gravació per fer-la fora de les hores lectives feia que a classe no siguessin capaços de dedicar-se a tasques d’aprofundiment per millorar la informació i/o vesant tècnica que els permetés fer un millor producte.

 

 

 

 

EDICIÓ DEL CURTMETRATGE

Sens dubte, la feina més feixuga i llarga de totes. Mirar cada escena, revisar els errors, aspectes a millorar, el so, l’enquadrament dels plans,… En moltes ocasions vam tornar a gravar escenes. Vam demanar ajuda als mestres de l’escola més hàbils i competents en temes audiovisuals, com la mestra de música, que ens va ajudar molt en les músiques i en la veu en off de la quarta escena, gràcies també a la mestra d’anglès que ens va ajudar en l’intent de gravació del curtmetratge en versió anglesa.

Quan vam tenir les millors escenes escollides va ser el moment d’editar el curtmetratge. Aquesta feina va ser la més interessant i entretinguda on dos alumnes van decidir editar-lo en hores d’esbarjo. Un cop acabada l’edició es va ensenyar als companys de classe per acabar de polir els últims detalls. Quan tots vam estar-hi d’acord vam finalitzar l’edició.

LLUMS, CÀMERES, ACCIÓ!

A la fi va arribar el moment més esperat pels alumnes: LLUMS, CÀMERES, ACCIÓ.

Una vegada finalitzada la feina de cadascun dels departaments, després de repassar varies vegades tot el necessari per iniciar les gravacions i d’organitzar horaris i espais va arribar el moment de començar a enregistrar les escenes.

EL TEMA I L’EQUIP DE RODATGE

A partir de tot el material que ens van donar el Josep i el Dani vam començar a treballar el tema i la sinopsi del curtmetratge. El tema era lliure i cada alumnes podia escollir. Després en petit grup, de quatre alumnes, cadascú va llegir i va explicar la seva sinopsi. En petit grup es van polir alguns detalls i posteriorment cadascú va explicar el seu tema a tota la classe.

L’activitat final partia de la pregunta: Quin curtmetratge és el més factible? No teniem pressupost, ni podíem fer efectes especials, no podia ser d’animació, (com a molt sabíem fer un stopmotion), els actors havíem de ser nosaltres,…

Vam fer un DAFO de tots els projectes, valorant punts forts i puntes febles de cadascún. Van ser unes assamblees d’aula molt intenses i llargues però al final vam coincidir i vam veure quina de totes les propostes era la millor.

A partir d’aquí vam confeccionar l’equip de rodatge, cada alumne va decidir a quin grup podia aportar més coses en funció de les seves habilitats.

L’equip de rodatge estava organitzat en:

Directors i guionistes.

Directors artístics.

Tècnics de so i imatge.

Script.