PREMIS D’ALTRES BLOCS

Aquests dies he rebut, de tres blocs diferents, un premi (la imatge de l’esquerra) que, per mi, és molt importants ja que vé donat per altres professionals que, com jo, treballen dia a dia per actualitzar i dinamitzar els seus propis blocs i compartir els seus propis materials i recursos.

Es tracta de l’ÀNGELS del bloc FULLS DE COLORS, dedicat a les manualitats per infants, la MARÍA JOSÉ del bloc DESVÁN DE PALABRAS, recursos de logopèdia per nens, nenes, famílies i mestres i ESTRELLA del bloc IDEES MAGISTRALS, idees i recursos des de l’experiència i la pràctica docent . A totes tres… MOLTES GRÀCIES I FELICTATS PER LA VOSTRA TASCA.

Aquests premis tenen quelcom especial ja que els seus objectius són enfortir les relacions entre els blocaires, conèixer una mica més a fons qui hi ha darrera de cada bloc i, al mateix temps, donar a conèixer altres blocs interessants fent encara més gran aquesta gran xarxa de recursos. Amb la finalitat d’assolir aquests objectius aquest premi porta incloses una sèrie de condicions:

1. Dir qui te l’ha concedit (feina feta).

2. Dir 7 coses sobre un mateix: em dedico al camp de l’Educació Especial i l’atenció a la diversitat, m’apassiona la meva feina, sovint utilitzo alguns dels materials del bloc per jugar amb el meu fill, tinc un nen de 4 anys amb uns ulls blaus preciosos, m’encanten els gossos, m’entusiasme rebre comentaris, i… tot el que tinc, tot el que faig, ho comparteixo de manera desinteressada per ajudar els alumnes amb més dificultats (amb altres capacitats!).

3. Passar-lo a 15 blocs amics:

BUSCANT IDEES; DEIXANT PETJADES; EDUCACIÓ EMOCIONAL; EL RACÓ DE L’INFANT; ORIENTACIÓN ANDÚJAR; ACTILUDIS; AULA MALL; AULA PT; PSICOLOGIA I EDUCACIÓ; POESIA INFANTIL I JUVENIL; R@CONS DE COLORS; RACÓ DE LES PARAULES; EN EL AULA DE APOYO; RECURSOS PER A LA DIVERSITAT; TRENCACLOSQUES.

Des d’aquest humil bloc us encoratjo a tots i totes en la vostra especial i gratificant tasca d’actualitzar i dinamitzar els vostres blocs fent que la xarxa s’ompli de recursos i materials molt útils per altres professionals i, sobretot, per ajudar els nostres alumnes a les aules. Tots els que treballeu per aquests objectius us ho mereixeu!

Publicat dins de Premis | 14 comentaris

LECTURES REPETIDES: FLUÏDESA I MOTIVACIÓ

Ja fa temps vaig presentar-vos una manera de treballar la fluïdesa lectora conjuntament entre l’Escola i la Família (cliqueu AQUÍ per accedir a l’article).

Doncs bé, aquest curs hem decidit iniciar el treball de les lectures repetides a nivell de Cicle Inicial i, per aquest motiu, hem utilitzat les lectures d’un llibre de l’Editorial Lebón que aprofito per recomanar-vos  ja que, a través d’una lectura molt propera als nens i nenes d’aquestes edats es treballen continguts referents a la comprensió, exercicis de gimnàstica ocular, ortografia, construcció de frases, consciència fonològica… en fi, un treball molt complet i molt motivador per treballar amb alumnes de Cicle Inicial o alumnes més grans amb dificultats en l’àrea de llengua.

MES QUE LECTURES. Exercicis de comprensió, expressió i raonament. 6-8 anys. (Clicant sobre la imatge de l’esquerra accedireu a la fitxa del llibre)

A continuació, us presento les 13 lectures repetides que treballem aquest curs amb els alumnes. Per motivar-los a llegir a casa, els nens i nenes utilitzen una graella amb un coet de manera que, cada dia que llegeixen, el coet avança una casella fins que, quan han llegit cinc dies, el coet arriba als núvols, el seu destí final.

LES LECTURES REPETIDES

LA GRAELLA DE CONTROL I MOTIVACIÓ: EL COET

EL TREBALL AMB ALUMNES MÉS GRANS

Aquestes mateixes lectures es poden treballar amb alumnes més grans amb dificultats en la fluïdesa lectora, el vocabulari, la comprensió… amb aquests alumnes, lògicament, no utilitzarem el recurs del coet sinó que, amb ells, utilitzo un recurs diferent que em permet portar un control de la lectura des de l’aula d’Educació Especial.

Els alumnes fan una còpia d’una part de la lectura, escriuen un petit dictat, s’avalua la fluïdesa i la comprensió, escriuen cinc paraules que prèviament s’han pactat i treballat i, finalment, s’avalua el progrés que hi ha hagut des del primer dia fins el cinquè dia de lectura. Si l’alumne ha avançat enganxa un adhesiu al seu àlbum d’adhesius, en aquest cas, la imatge d’un monstre molt divertit. Si accediu a l’enllaç que us comento a l’inici d’aquest article trobareu més explicació sobre les lectures repetides.

EXEMPLE DEL TREBALL

Si voleu mostrar-nos o explicar-nos diferents maneres de treballar la fluïdesa amb els vostres alumnes ho podeu fer per mitjà d’un COMENTARI. Recordeu que també em podeu fer arribar tots aquells dubtes, preguntes o aclariments que desitgeu.

DESCÀRREGA DE LES LECTURES DES DEL GOOGLE DRIVE

Actualització 7 de febrer de 2017: I ara…les mateixes autores han publicat “MÉS QUE LECTURES 2” amb lectures diferents de major complexitat. Gràcies a les autores (Francisca Bach y María José Berdejo) pel seu comentari. Els dos llibres els podeu adquirir a través de la web de l’Editorial LEBON: http://www.lebon-libros.com/web_interior.php?zona=17&tipo=fpe.

Molt útils i recomanables!

 

Publicat dins de Comprensió, Fluïdesa, Lectura, Llengua, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 14 comentaris

UNA NOVA CAPÇALERA

Després de dos anys, he decidit actualitzar la imatge que forma part de la identitat del bloc i que esdevé la seva porta de benvinguda. Així doncs, després de buscar un disseny apropiat pel contingut i la filosofia d’aquest espai he decidit crear una imatge a través de les TIC defensant la idea que, les noves tecnologies, poden arribar a ser un mitjà molt útil per atendre les capacitats de TOTS els nostres alumnes.

El lema principal i la part central d’aquesta imatge identificativa és… UNA ESCOLA DE TOTS I PER A TOTS. Per donar-li encara més significat us convido a tots i totes a participar escrivint, amb una frase, què significa per vosaltres aquest lema (per mitjà d’un COMENTARI).

D’aquesta manera, posarem el nostre granet de sorra a afavorir la INCLUSIÓ dels alumnes a l’escola ja que tots i totes hi tenim molt a dir i molt a fer. Recordeu que… els petits canvis comencen a partir de grans reflexions. Començo jo mateixa.

Mentrestant, us deixo amb la imatge de l’antiga capçalera i que ja forma part del passat d’aquest bloc. Moltes gràcies!

Publicat dins de TIC, valors | 13 comentaris

TREBALLEM LA CONCORDANÇA: LA PARAULA INTRUSA.

La Judit Boladeras, una alumna de Batxillerat que està realitzant un treball de recerca sobre les afàsies i la seva rehabilitació, ha elaborat dues activitats l’objectiu de les quals és reconèixer els errors que es troben amagats entre un seguit de frases. D’aquesta manera es treballa el vocabulari, la lectura, la comprensió, l’ortografia i la correcta concordança entre els elements que formen part de la frase.

Primera activitat: l’alumne/a ha de buscar la paraula intrusa que s’ha afegit dins d’una sèrie de frases; la paraula que sobra. Al mateix temps cal estar molt alerta, doncs hi ha frases que poden estar escrites correctament.

Segona activitat: l’alumne/a ha de descobrir la paraula intrusa que s’ha col·locat dins les frases (suprimint-ne un element correcte) i l’ha de canviar per una altra de manera que no s’alteri la concordança entre els diferents elements i les frases tinguin sentit.

Ambdues activitats les he adaptat per tal de poder ésser utilitzades amb els nostres alumnes fent ús de les TIC (l’ordinador o la PDI). Es presenten en format Word per tal de facilitar-ne la seva adaptació i el treball amb les noves tecnologies. També hi trobareu les corresponents solucions.

Si li voleu agrair a la Judit el disseny d’aquestes activitats així com també fer-li arribar la vostra opinió, de ben segur que ella us ho agrairà moltíssim i serà una gran injecció d’ànims per afrontar amb ganes l’elaboració del seu treball. Ho podeu fer a través d’un COMENTARI. MOLTES GRÀCIES!

Publicat dins de Atenció, Lectura, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

RECUPEREM EL CONTE DE LA CASTANYERA

Ben aviat, a les escoles, celebrarem la festa de la castanyada i, per aquest motiu, he volgut recuperar una activitat que ja vaig presentar el curs passat en aquest mateix bloc: EL CONTE DE LA CASTANYERA.

Trobo interessant tornar-vos a oferir la possibilitat de treballar-lo de nou amb els vostres alumnes així és que… clicant sobre la imatge de l’esquerra accedireu a l’article que en fa referència.

Clicant AQUÍ també podeu accedir a un altre article on es presenta una activitat on els alumnes podran vestir la castanyera.

Procedència de la imatge de la castanyera

Publicat dins de Comprensió, Festes, Lectura | Etiquetat com a | Deixa un comentari

LA LLIBRETA DE LES PARAULES

Després d’elaborar i aplicar amb els alumnes “La llibreta de les frases” (veure l’article que vé a continuació), una mestra de l’escola em va preguntar:
– I per què no creem la mateixa llibreta per confegir paraules?
En aquell moment vaig pensar que seria un fantàstic recurs i vaig decidir posar-me a treballar per elaborar-la.

D’aquesta manera, he creat una llibreta per crear paraules de fins a 7 fonemes. La llibreta consta d’un espiral amb les lletres de l’abecedari repetides set vegades (7 blocs).

Amb aquest material es persegueixen els següents objectius:

  1. Pendre consciència dels fonemes que formen part d’una paraula. Els alumnes han de pensar, primer, quants fonemes té la paraula que volen confegir per descartar els blocs de fonemes que no necessita.
  2. Confegir paraules de fins a set fonemes utilitzant les lletres de l’abecedari dels set blocs de què consta la llibreta.
  3. Reforçar i adquirir una bona ortografia natural i arbitrària de les paraules treballades.
  4. Reforçar o complementar l’activitat de “La llibreta de les frases” per tal d’escriure correctament alguna de les seves paraules o accions (veure les fotografies)

La llibreta de les frases també es pot utilitzar en grup fent que cada alumne hagi de buscar, per torns, cada fonema que forma la paraula que es vol treballar.

A continuació, podeu trobar les lletres de l’abecedari necessàries per crear la llibreta; en aquest cas he escrit les lletres en tres formats diferents:

Les fotografies que acompanyen aquest article formen part del procés de treball d’un alumne de l’Escola; a mesura que confegir una frase amb les llibretes, les escrivia en un full:

La CARMEN ARELLANO, a través d’un comentari (llegiu els comentaris relacionats amb aquest article) ens ha donat una idea genial: poder treballar la numeració a partir de LA LLIBRETA DELS NÚMEROS. D’aquesta manera els alumnes poden confegir els nombres que es troben escrits o bé que han estat donats de manera oral. Quina gran idea!

A més a més la Carmen ens envia imatges de la seva llibreta de nombres i del “Llibre de les lletres deP-5” de l’Editorial Grup Promotor Santillana el qual ella mateixa adapta segons el treball que realitza. Jo no sabia que aquest material ja estava editat! Gràcies Carmen!

Si algú de més s’anima a construir la seva llibreta i ens en vol fer arribar alguna imatge… seria fantàstic!

Us animo a provar-lo; val la pena veure com els alumnes gaudeixen aprenent.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Llengua, Materials, Ortografia | Etiquetat com a , , | 54 comentaris

LA LLIBRETA DE LES FRASES

Una bona manera d’ajudar als alumnes a organitzar i estructurar bé una frase és a través de material manipulatiu i visual. Per fer el pas a la frase escrita primer cal una planificació mental i, per ajudar a fer aquest pas, podem utilitzar un recurs que he anomenat LA LLIBRETA DE FRASES. Es tracta de diferents targetes amb imatges i noms col·locades per separat en un espiral de manera que l’alumne pugui escollir la que més li convingui per formar una frase coherent i estructurada.

La idea va sorgir a través d’un assessorament amb la logopeda Marta Pou. Veient la importància de treballar amb els alumnes l’estructura de la frase vaig decidir elaborar aquest material i vaig comptar amb la col·laboració d’una alumna de Batxillerat que està realitzant el seu treball de recerca relacionats amb les afàsies i les dificultats de llenguatge.

Així doncs, vam començar a dissenyar el material i les diferents targetes: determinants, subjectes (en singular i plural), verbs, complements… . Al final vam aconseguir elaborar tantes targetes que ens van sortir 3 llibretes de frases: 2 llibretes amb l’estructura adverbi de temps+article+nom+verb i 1 llibreta amb tres complements (nombre, objecte i color) per afegir al costat de les anteriors i poder allargar una mica més la frase. En les imatges de les accions hi hem afegit el nom dels verbs SER i ESTAR ja que són dos verbs que utilitzem molt sovint.


Imatge d’una llibreta: (DESPRÉS LES ABELLES VOLARAN)

Imatge de dues llibretes: (AVUI UN NEN INFLA UN GLOBUS VERD)

Aquest material permet diferents APLICACIONS DIDÀCTIQUES: que l’alumne hagi de llegir una frase escrita i, seguidament, confegir-la amb una o dues llibretes (depenent dels complements) o bé que l’alumne confegeixi una frase i després l’hagi de dir en veu alta o escriure-la.

A continuació, podeu accedir a totes les imatges i targetes que hem elaborat per construir les 3 llibretes. Podeu escollir les imatge que volgueu i adaptar l’activitat segons les necessitats dels vostres alumnes. ENLLAÇ DE DESCÀRREGA:

https://drive.google.com/file/d/0B9pKlAR1VOdJMHNmNm5GaHNnV1E/view?usp=sharing

Veureu que, sobre les imatges, he afegit el nom de les accions en infinitiu per tal de facilitar-ne el reconeixement.

Se m’acaben d’acudir diverses maneres de treballar la llibreta perseguint objectius diferents: que l’alumne escolti una frase o bé la llegeixi i que ell l’hagi de confegir a partir de les imatges de la llibreta, que confegeixi una frase i que després l’hagi de dir en veu alta o escriure-la, que tingui només dos o tres elements i que hagi de confegir una frase afegint i buscant nous elements al darrera, al mig o al davant, que se li presenti una frase escrita en singular i que ell l’hagi de confegir en plural, que tingui una frase escrita en present i l’hagi de passar a passat o futur, és a dir, que hagi de canviar el temps verbal…. i múltiples aplicacions més que segur que vosaltres sereu capaços i capaces de descobrir.

CRISTINA G. DE CÁCERES ha adaptat el material que li vaig enviar en format word incorporant tres tipus de lletra: majúscula, impremta i lletra lligada per arribar a un major nombre d’alumnes i necessitats. Gràcies Cristina per compatir-lo amb tots nosaltres!
ADAPTACIÓ DEL MATERIAL A LLETRA LLIGADA:

LUCÍA ROLDÁN IGLESIAS ha adaptat la LLIBRETA DE LES FRASES al castellà i aquí en teniu el resultat:

MOLTES GRÀCIES A TOTES!!!

Us animem a donar la vostra opinió a través d’un COMENTARI. MOLTES GRÀCIES!

Publicat dins de Expressió, Imatges, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , , , | 82 comentaris

L’ASCENSOR DE LES SÍL·LABES

Avui he creat un nou recurs per treballar de manera més motivadora l’activitat sistemàtica i repetitiva de la lectura de síl·labes.

El seu OBJECTIU és automatitzar el procés de lectura de diferents síl·labes. Així doncs, he ideat el que jo he batejat com L’ASCENSOR DE LES SÍL·LABES. Es tracta d’un aparell ben senzill i fàcil de crear: tan sols es necessiten tires de síl·labes, cartolines de colors, dos gomets triangulars i un clip.

Us explico una mica el procés que jo segueixo: s’escull una tira de síl·labes i es col·loca sobre l’ascensor amb un clip. Es col·loca la fletxa (gomet triangular verd) a baix de tot de l’ascensor i es fa pujar a mesura que es van llegint les síl·labes (la consigna és que ha d’ajuntar els diferents sons i dir la síl·laba sencera; amb un sol cop de veu). La fletxa va indicant a l’alumne la síl·laba que ha de llegir i la direccionalitat i va pujant a mesura que es van llegint correctament les síl·labes però… atenció!, si s’equivoca, la fletxa torna a baixar i es torna a començar. L’objectiu final és arribar fins a l’últim pis (la síl·laba que està més amunt) sense haver realitzat cap error.

Normalment realitzo aquesta lectura els últims cinc-deu minuts de classe a veure quantes tires de síl·labes és capaç de llegir. És com una prova per donar per acabada la sessió.

Les TIRES DE SÍL·LABES amb format Word (per adaptar-les al vostre gust) les trobareu en el següent document:

Publicat dins de Direccionalitat, Lectura | Etiquetat com a , , | 36 comentaris

LA RUTINA DEL TEMPS I EL CALENDARI D’AULA

Us vull presentar LA RODA DEL TEMPS un material que he elaborat juntament amb la tutora de 1r i que és un recurs molt útil per treballar la rutina del temps (els dies de la setmana i el temps atmosfèric).

La necessitat d’elaborar aquest material va néixer arrel d’un assessorament per part de la Marta Pou del CREDA de Vic. És ella la que ens va donar les orientacions oportunes per poder-lo elaborar i portar-lo a terme.

En aquest cas està pensat per treballar amb una nena amb Síndrome de Down de primer de Cicle Inicial però pot ser molt útil per treballar amb alumnes amb més dificultats o nens i nenes d’Educació Infantil.

L’objectiu és que l’alumna faci girar la roda per trobar el nom del dia de la setmana sota la consigna: “AVUI ÉS…” (Sota els cartronets dels dies de la setmana i els símbols del temps hi ha velcro adhesiu per tal de poder-los canviar amb facilitat; sobre el dissabte i el diumenge hi ha el dibuix d’una casa).

L’activitat s‘ha dissenyat de manera que es pugui garantir l’èxit i, per tant, es dóna el suport dels colors de manera que, de mica en mica, vagi relacionant el nom dels dies de la setmana amb un color concret.

Més endavant, les targetes dels dies de la setmana seran totes de color blanc de manera que l’alumna ja pugui relacionar el dia de la setmana sense el suport del color (associant paraules iguals) i s’hi afegiran les consignes: “AHIR ERA…” I “DEMÀ SERÀ…”

El mateix recurs també s’ha fet servir per treballar els símbols del temps atmosfèric: pluja, ennuvolat, tapat (ben núvol), pluja, vent, neu…

També podeu veure una forma diferent de treballar la RODA DEL TEMPS clicant AQUÍ.

Què en penseu? Utilitzeu altres materials per treballar el pas del temps? Ens els voleu mostrar? Podeu participar enviant un comentari o les vostres fotografies al correu electrònic.

ELENA DOT BLANCO del CEIP Andersen de Vic ens envia una proposta molt interessant, visual i innovadora per treballar el CALENDARI D’AULA. La idea està extreta de la web (www.midisegni.it); un espai italià molt recomanable des d’on es poden descarregar imatges en blanc i negre classificades per temes i categories. A continuació, podeu veure la imatge del calendari (en italià) i les plantilles adaptades al català (els mesos els ha adaptat la mateixa Elena). Clicant sobre la imatge podreu accedir a l’espai des d’on se n’han extret les plantilles originals. Moltes gràcies Elena per fer-nos arribar aquesta fantàstica idea!

YOLANDA CRUEL BIOSCA, gran col·laboradora d’aquest bloc, ens aporta un CALENDARI ESCOLAR molt interessant per treballar el pas del temps a l’aula i ens adjunta també els adhesius que fa servir per treballar-lo: d’aquesta manera, compta els dies que falten pel cap de setmana, els aniversaris, les festes… (Yolanda els imprimeix en etiquetes de 70×35 cm; a cada etiqueta em surten 2 imatges):

ADHESIUS PER TREBALLAR EL CALENDARI:

Publicat dins de Materials, Rutines, Temps | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

HISTÒRIES MONSTRUOSES

A partir de les imatges dels monstres d’en Bill Mayer presentats en aquest mateix bloc (cliqueu AQUÍ per accedir a l’article que en fa referència) hem treballat l’organització, la imaginació, l’escriptura, les emocions i l’ús de les TIC.

Ens hem posat a la pell de quatre monstres (escollits pel mateix alumne) i hem buscat quatre imatges (un regal, tres pilotes, una nena que crida i un nen petit) per tal de poder crear una petita presentació amb imatges i text i imaginar allò que devien dir o pensar.

En voleu veure el resultat? Aquí el teniu!

Us animo a utilitzar aquest recurs a les vostres aules, amb els vostres alumnes, i si voleu ens podeu fer arribar la vostra opinió o el resultat del vostre treball. Segur que sortiran històries realment monstruoses!

Publicat dins de Emocions, Escriptura, Expressió, Llengua, Materials, TIC | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

LA GRANOTA I LA SERP: INVENTEM UN ALTRE FINAL

Ja fa uns quants dies vaig crear un article amb l’enllaç a uns contes del Projecte Espurna per treballar els valors. Podeu clicar AQUÍ per accedir-hi.

Doncs bé, d’entre tot el seguit de contes editats, he decidit adaptar una història sobre la tolerància, l’amistat i l’empatia que m’ha servit per treballar la lectura, la comprensió lectora, els valors i l’escriptura: LA GRANOTA I LA SERP. En aquest cas, l’alumne havia d’invertar-se un final diferent de la història ja que, segons la versió original, la història no acaba del tot bé pels dos protagonistes.

L’he estat treballant amb un alumne de 4t de Primaria amb problemes de planificació, comprensió i escriptura i la veritat és que m’ha funcionat molt bé; el conte l’ha motivat moltíssim i aquest fet l’ha animat a inventar-se un final sorprenent i divertit al mateix temps que es treballaven tota una sèrie de valors.

Tot seguit us mostro el conte de LA GRANOTA I LA SERP seguit del treball realitzat per l’alumne (l’he passat a l’ordinador):

Us animo a provar-ho amb els vostres alumnes i, si voleu, a enviar-nos els diferents finals que s’han inventat per mitjà d’un COMENTARI. Què us sembla? Interessant oi? Intentem-ho!

Si adapteu algun altre conte d’aquest Projecte i el voleu compartir… no fa falta dir que serà un material molt benvingut!

PEDRO ANTONIO FABREGA torna a col·laborar en aquest bloc enviant-nos el final que ha elaborat un alumne de 5èè de la seva escola amb moltes dificultats i amb una situació social desafavorida: aquí en teniu el resulat per tal que tots i totes en pogueu gaudir. Felicita al teu alumne Pedro; ha fet un gran treball!

L’endemà la granota i la serp no van fer cas a la seva mare i van anar a la platja i van ficar-se a l’aigua i s’ho van passar molt bé. De cop i volta va venir un tauró que volia menjar-se la granota però va venir la serp a rescatar-la i la va portar a la vora. Les mares de la granota i la serp es van assabentar del que va passar a la platja, a partir d’aquell dia es van fer molt amigues.


Publicat dins de Comprensió, Escriptura, Lectura, valors | Etiquetat com a , , , | 1 comentari

UN POEMA I UNA CANÇÓ SOBRE LA TARDOR

El dia 23 de setembre va començar oficialment la tardor. Per aquest motiu, he decidit treballar amb els alumnes un poema molt bonic que he trobat a la següent pàgina web: http://www.edu365.cat/infantil/poesia/natural/06tardo.htm

A partir de la lectura i memorització del poema es presenten una mostra de 3 activitats:

1. Activitat de consciència fonològica, ortografia i memòria visual on l’objectiu és descobrir les lletres amagades (completar buits amb la grafia correcta) dins de les paraules del poema de la tardor.

2. Fixar-se en un seguit d’imatges i pintar aquells dibuixos relacionats amb l’estació de la tardor.

3. Activitat d’escriptura on, a través de l’observació d’un dibuix, els alumnes han d’escriure paraules o frases.

A continuació, us presento el poema i les tres activitats per tal que les pogueu adaptar i utilitzar amb els vostres alumnes o amb els vostres fills/es:

LAURA en el seu bloc EL RACÓ DE L’INFANT ha creat un article sobre la tardor on hi podem trobar una bonica cançó de DÀMARIS GELABERT i dues làmines molt boniques amb la lletra (dues versions: amb lletra de PAL i lletra lligada). Us recomano visitar el seu bloc on s’hi poden trobar moltes idees destinades al món de l’Educació Infantil. Enllaç directe al material de la Laura clicant AQUÍ.

Us deixo amb el vídeo de la cançó de Dàmaris Gelabert “LA TARDOR QUE JO CONEC” acompanyada de boniques imatges d’aquesta estació (font original: El racó de l’Infant):

A partir de la cançó de Dàmaris Gelabert he decidit elaborar un nou material per treballar la lectura, la memòria i la comprensió lectora i el vocabulari de tardor. En aquest cas, els alumnes han d’escriure, dins de cada cercle, el nombre del dibuix que li correspon segons la lletra de la cançó. Espero que us sigui molt útil!

La Judit Boladeras ha elaborat una activitat molt interessant per treballar l’ortografia a partir del Poema de la Tardor. Es tracta que els alumnes trobin 9 errades ortogràfiques amagades dins del poema. Aquesta activitat pot resultar molt util treballada de manera digital i interactiva amb l’ordinador o amb la PDI. A continuació us presento l’activitat de la Judit juntament amb la seva solució (l’activitat ja acabada elaborada a través de les TIC):

Si genereu noves activitats a partir del poema o de la cançó us animo a compatir-les en aquest bloc! Gràcies!

Procedència de la imatge de tardor que acompanya aquest article.

Publicat dins de Consciència fonològica, Imatges, Lectura, Llengua, memòria, Ortografia, Tardor, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

MEMÒRIA VISUAL A TRAVÉS DE LES TIC

A la pàgina “Recursos TIC” d’aquest mateix bloc hi trobareu, com a novetat, un material molt interessant per treballar la Memòria Visual que he extret del bloc Núria Canals “Psicologia i Educació“. És una activitat molt útil per treballar la memòria d’objectes a través de 10 nivells de dificultat. És realment difícil passar del nivell 5 així que… molta sort!!!

De tota manera, és un bon sistema per tal de treballar les prèvies i les capacitats bàsiques necessàries per aconseguir una bona ortografia i una bona eficàcia lectora.

Ho heu provat? a quin nivell heu arribat? Ho heu treballat amb els vostres alumnes? Us animo a deixar el vostre comentari explicant la vostra experiència!

Si algú vol compartir més material per treballar la memòria visual… també ho podeu fer a través d’un COMENTARI. Gràcies!

Publicat dins de Jocs, Lectura, TIC | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

EL TREBALL D’UN ALUMNE AMB TEA: L’ADAPTACIÓ DEL CONTE “LA TRAMPA PER RATOLINS”

En aquest bloc, hi trobem materials, recursos, idees, projectes… destinats a atendre la diversitat d’alumnat però, personalment, penso que també és molt important la manera com s’utilitza i s’adapta a la realitat dels nostres alumnes, del nostre entorn, de la nostra aula…

A continuació, us presento l’adaptació del conte “La trampa per ratolins” (presentat en aquest mateix bloc) elaborada per un alumne amb TEA (Trastorn de l’Espectre Autista). Amb ell, vàrem treballar el conte i, en una segona sessió, en vam elaborar una adaptació amb l’ajut d’un esquema i diverses imatges de suport. D’aquesta manera, el mateix alumne es convertia en el protagonista de la història (com el ratolí) i els animals prenien vida amb els noms dels seus companys/es d’aula escollits per ell mateix. El problema, lògicament, també havia variat (podeu llegir el conte original per entendre-ho millor).

A continuació, podeu veure el seu treball final que ha decidit titular “EL PROBLEMA D’EN MARC”; al llarg del conte he canviat el nom real de l’alumne per tal de conservar-ne el seu anonimat.

Aquesta activitat li ha permès entendre millor el conte i imaginar-se una història fictícia a través de la seva pròpia experiència i dels seus propis sentiments. El resultat ha estat espectacular; val la pena llegir-lo! MOLTES GRÀCIES “MARC”!

Si treballeu noves adaptacions amb els vostres alumnes i ens les voleu fer arribar ho podeu fer a través del correu electrònic. A través dels vostres comentaris ens podeu fer arribar la vostra opinió sobre aquesta activitat.Moltes gràcies!

Procedència de la imatge que acompanya aquest article.

Publicat dins de Adaptacions, Autisme, Escriptura, Llengua | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

MATERIALS DE COMPRENSIÓ LECTORA

En Pedro Antonio Fàbrega, mestre d’Educació Especial de l’escola Agnès Armengol de Sabadell m’ha fet arribar un material de comprensió lectora per tal que en poguem fer difusió i així pugui ser útil a altres professionals.

Es tracta d’uns petits textos de comprensió lectora elaborats el 29 de juny de 2011 per un equip de mestres coordinats per en Pedro durant els XIII Tallers de Creació de Materials DNEE.

Segons els seus autors/es, aquest material té com a finalitat ser una eina més per apropar les nenes i els nens a la comprensió del món que els envolta, intentant partir dels seus interessos, necessitats i vivències quotidianes i de l’adaptació al català d’alguns textos del bloc “Orientación Andújar“.

Està classificat per cicles, des d’Educació Infantil fins a Cicle Superior. Tot i així, atenent a la diversitat de necessitats educatives pot ser aplicat seguint un criteri diferent de l’emprat.

Accés als diferents materials en format .pdf o word des de la pàgina de les Tallers:

.

Visualització prèvia dels materials des del bloc d’en Pedro clicant AQUÍ.

Descàrrega dels materials dels diferents cicles a través del Calaméo:

EDUCACIÓ INFANTIL

CICLE INICIAL

CICLE MITJÀ

CICLE SUPERIOR

Ens voleu fer arribar la vostra opinió sobre aquests materials?. Voleu enviar un missatge d’agraïment a en Pedro i l’equip de mestres responsables?. Formeu part de l’equip que els va elaborar i us voleu posar en contacte amb nosaltres?…

Recordeu que… podeu fer tots els COMENTARIS que desitgeu ja que ells són els que nodreixen aquest bloc. Gràcies!

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Materials | Etiquetat com a , , | 10 comentaris

JOCS ORALS MONSTRUOSOS

A través d’imatges es poden crear diferents jocs molt útils per treballar el llenguatge oral amb els nostres alumnes. A més a més, el material permet adaptar-lo a diferents nivells i edats. Així que… només cal buscar imatges divertides i motivadores i fer anar una mica la nostra imaginació per crear nous recursos i materials.

Aquí en teniu un exemple a partir dels dibuixos de monstres d’en BILL MAYER.

Les activitats que es podrien realitzar a partir de les imatges serien les següents:

Joc del “VEIG, VEIG…”: es juga a través de parelles. Un membre de la parella comença el joc dient “veig, veig un monstre de color…”. L’altre alumne, el qual té sobre la taula totes les imatges ha de descobrir el monstre segons les pistes del “veig, veig”. El nen o nena ha de descobrir el monstre amb el menor nombre de pistes possible. Cada pista donada és un punt. En aquest cas, guanya qui menys punts aconsegueix.

Joc del SÍ O NO: un alumne ha de descobrir el monstre fent preguntes al seu company/a les quals només han de ser contestades amb SÍ o NO.

INVENTEM HISTÒRIES: també es poden construir històries a partir d’un nonstre concret ja sigui a nivell oral o a nivell escrit: com és, què li deu agradar fer, on deu viure…

IMATGES D’EN BILL MAYER:

EXEMPLE DEL JOC DEL “SÍ” O “NO”:

Els alumnes han d’escollir un determinat monstre d’entre un seguit d’imatges i, seguidament, respondre a “Sí o No” a una sèrie de preguntes.
Es pot jugar amb els alumnes a imaginar, abans de començar l’activitat, si guanyarà el “Sí” o el “No” i descobrir el resultat final.
Tot seguit…les imatges dels monstes per plastificar i les preguntes:

Us recordo que podeu trobar modificacions d’aquesta activitat amb imatges dels “Simpsons” i dels “Xunguis” en articles d’aquest mateix bloc. Aquí us en deixo l’enllaç directe:
Comprensió amb els Simpsons.
Comprensió amb els Xunguis.

Segur que vosaltres teniu molta més imaginació! Si a algú se li acudeixen nous jocs… ens encantarà rebre noves propostes a través dels vostres COMENTARIS. Gràcies.

Publicat dins de Atenció, Imatges, Jocs, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari