RECURSOS TIC

APLICACIONS I PROPOSTES TIC PER AFAVORIR LA INCLUSIÓ

PÀGINES WEB PER TREBALLAR LA LECTURA

Presentat a la desena jornada de l’associació Espai 21 (Fundació Catalana Síndrome de Down) el dia 2 de juny de 2013.

PEDRO ANTONIO FABREGA de l’escola Agnès Armengol de Sabadell ens dóna a conèixer dues propostes molt interessant relacionades amb el món de les TIC a la seva escola:

  1. Taller d’expressió oral i escrita: edició d’un vídeo fet amb ninos de playmobil amb la participació d’una gran majoria d’alumnat de la seva aula d’EE.
  2. Aplicació pràctica sobre l’ús del perifèric  “LA CATIFA DE BALL” (un altre manera de moure el ratolí) per tal que tots els alumnes puguin tenir accés a les noves tecnologies i dominar fàcilment el ratolí.  Va ser a les primeres Jornades d’Inclusió Digital de Mataró on en Pedro va descobrir les possibilitats d’aquest fantàstic perifèric així que, va decidir posar-la en pràctica al seu centre.

Per aprofundir en les dues propostes d’en Pedro en relació a les TIC i veure altres materials i recursos us recomano visitar les següents pàgines del seu bloc:

http://blocs.xtec.cat/pfabreg3/jocs-dexpressio-oral-i-escrita/

http://blocs.xtec.cat/pfabreg3/noves-tecnologies/

JOCS I DOMINI DEL RATOLÍ

MIQUEL PASCUAL DÍAZ, a través d’un correu, ens dóna a conèixer una atractiva i motivadora pàgina web per treballar el domini del ratolí a Educació Infantil i Cicle Inicial. També hi podeu trobar una aplicació per utilitzar amb l’IPAD.

A partir de la tria d’un dels personatges, apareixen un seguit d’activitats molt visuals on es treballa el domini del ratolí però també l’orientació espaial a través del joc i la imaginació. Cliqueu a la imatge de l’esquerra per accedir-hi.
Gràcies Miquel!

 

PREESCRIPTURA A EDUCACIÓ INFANTIL AMB L’IPAD

LURDES ÀVILA, a través d’un comentari, ens ha donat a conèixer una aplicació per IPAD creada per ella mateixa amb l’objectiu de treballar la preescriptura de 3 a 6 anys. En ella es poden traçar camins, resseguir els nombres i les lletres (amb lletra lligada…). La Lurdes comenta que li agradaria fer-ne difusió i rebre opinions i crítiques per millorar-la. Ho podeu fer a través de la seva pàgina de descàrrega. Realment interessant i molt útil. Gràcies Lurdes!

Descripció i descàrrega de l’aplicació de la Lurdes clicant sobre la següent imatge (captura de pantalla de l’iPAD):

MOTS ENCREUATS A TRAVÉS DE LES TIC

Des del seu bloc “Recursos Web” Emilia Alcaraz ens presenta un material elaborat per ella mateixa: uns mots encreuats en català i resoldre a través de l’ordinador. Recordeu que cal escriure les paraules en majúscules i fer ús dels accents. Podeu accedir-hi clicant sobre la següent imatge:


DOMINI DEL RATOLÍ I ESTIMULACIÓ PRIMERENCA

Un bloc fantàstic des d’on es pot accedir a tot tipus de jocs i activitats interactives per treballar el domini del ratolí i, al mateix temps, adquirir aprenentatges bàsics d’estimulació primerenca a l’estapa d’Educació Infantil. Hi trobareu més de 70 enllaços diferents. Un gran recopil•latori que ens facilita moltíssim la feina de buscar recursos i activitats per adquirir i reforçar aprenentatges a través de les TIC a l’etapa d’Educació Infantil i/o per treballar amb alumnes amb dificultats d’aprenentatge.

Hi podeu accedir clicant sobre la imatge (captura de pantalla d’una part de la pàgina principal d’aquest bloc):

JOCS MATEMÀTICS PER EDUCACIÓ INFANTIL

A continuació us presento un enllaç a un seguit de jocs que desenvolupen estratègies matemàtiques útils per treballar amb alumnes d’Educació Infantil però també amb alumnes amb dificultats d’aprenentatge o que, en un moment concret, necessitin treballar aquests continguts matemàtics.

Es treballen 3 tipus d’habilitats a través de 3 nivells de dificultat: pintar un dibuix seguint una consigna numèrica, aconseguir formar un dibuix seguint l’ordre de la sèrie numèrica i muntar trencaclosques a partir de la forma de les seves peces.

És un material molt atractiu que incorpora so com una forma de motivar l’alumne a tornar-ho a intentar si s’ha equivocat o mostrar-li que ho ha fet molt bé si realment ho ha encertat. També permet escollir entre diferents idiomes entre els quals hi trobem el català.

Podeu accedir-hi clicant sobre la següent imatge (pàgina principal des d’on accedir a les diferents activitats):


JOCS DE MEMÒRIA VISUAL

Joc interactiu amb 10 nivells de dificultat on l’objectiu és recordar una sèrie d’objectes que apareixen a la pantalla dins d’un gran conjunt d’imatges diferents. Una bona manera de treballar l’agilitat mental, la memòria i la rapidesa; habilitats molt lligades a la bona eficàcia lectora i a l’ortografia.

Per accedir podeu clicar sobre la imatge de l’esquerra.

COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA AMB CONTES INTERACTIUS

Pàgina des d’on es poden visualitzar diferents contes de temàtiques diverses però molt properes als nens i nenes. Cada història permet realitzar un treball a nivell oral i/o a nivell escrit depenent de l’opció que escollim; abans de passar a la pantalla següent l’alumne pot respondre preguntes de comprensió sobre la part del conte que ha sentit o llegit. Tot es realitza a través de l’ordinador per tal de generar més motivació i atenció per part dels alumnes amb més dificultats.

Una nova manera interactiva de treballar la lectura.

Els contes es poden escollir en diverses llengües entre les quals es troba el català, el castellà i l’anglès. Cliqueu sobre la imatge per accedir-hi:

contes4

TREBALL DE LES EMOCIONS AMB L’ORDINADOR

Aplicació molt divertida que permet treballar les emocions i els sentiments a través de 4 personatges. A la primera pantalla es pot escollir el personatge i si es vol treballar amb el ratolí o amb el polsador. Seguidament apareixen diverses pantalles on es pot escollir una emoció i, seguidament, el personatge mourà la seva cara reflectint a l’expressió escollida. El programa es troba en anglès però és molt visual i intuïtiu de manera que resulta fàcil de jugar-hi sense necessitat de saber llegir les paraules.

Si es vol, es poden imprimir les imatges fent una captura de pantalla i crear diferents jocs per gestionar les emocions: jocs de memòria, dòminos, targetes de vocabulari…

Un joc molt interessant per treballar els valors i els sentiments amb nens i nenes amb dificultat en aquest àmbit.

Podeu accedir-hi clicant sobre les imatges:

contenta emfadat

Atenció ! LES IMATGES DE LES EMOCIONS que apareixen en aquest joc interactiu les podeu trobar a la pàgina MATERIALS d’aquest mateix bloc. Des d’allà les podreu descarregar i/o imprimir per preparar material divers.

TOTES LES UNITATS DIDÀCTIQUES DE L’EDU 365: CATALÀ

Vols treballar un contingut de llengua catalana i no saps si dins de l’Edu365 hi trobaràs una unitat didàctica que permeti treballar amb les TIC el tema que vols treballar?

Ho tens fàcil accedint a la pàgina on pots trobar totes les MUDS (Mini Unitats didàctiques) de llengua catalana classificades per temes i nivell educatiu. Cada unitat permet realitzar exercicis de reforç i d’avaluació fent que els alumnes aprenguin a aprendre, és a dir, siguin ells els que marquin el ritme de treball avaluant-se el seu propi progrés. Els protagonistes són els alumnes. Hi pots accedir clicant sobre la imatge:

muds-llengua

LES VOCALS ES DIVERTEIXEN

Treball de consciència i ruta fonològica on l’alumne ha de descobrir quina vocal falta al nom de diversos animals. Primer cal escollir l’animal i, seguidament, la lletra que li falta. Molt útil per utilitzar també amb la PDI. Permet configurar l’idioma català/castellà

vocabulari-animals

ESCRIURE UNA POSTAL

Material que ofereix suport visual i també oral per a treballar la tipologia textual: LA POSTAL. Les activitats que proposa suposen una dificultat creixent. Primer s’explica el procés a seguir i, finalment, l’alumne acaba escrivint una postal. Es pot utilitzar com a activitat prèvia a l’escriptura d’una postal real:

postal

LABERINTS DE LLETRES I DE FRASES

Els alumnes treballen la CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA de discriminació de sons i separació correcta de paraules. Cal col•locar les lletres en ordre seguint els laberints de colors per tal que surti una paraula, en la primera aplicació, o bé una frase, en el cas de la segona. El fet de seguir els camins amb la vista fa que es treballi també l’entrenament visual. Els dos exercicis permeten L’AUTOCORRECCIÓ per part del propi alumne. Permet triar l’idioma català/castellà. També es pot utilitzar amb la PDI.

Laberint de lletres Laberint de frases
laberint laberint-frases

TREBALL SISTEMÀTIC D’ORTOGRAFIA A DIFERENTS NIVELLS

Diferents propostes per treballar l’ortografia amb la possibilitat de triar el treball en funció de les necessitats de l’alumnat.

1. Treball sistemàtic dels augmentatius i diminutius: primer els alumnes podran activar els seus coneixements previs i repassar la norma ortogràfica amb exemples concrets que incorporen el reforç de la imatge. Podeu accedir a cada aplicatiu clicant sobre la imatge corresponent:

Augmentatius Diminutius
augmentatius2 diminutius

2. Treball de les normes ortogràfiques segons el nivell de cada alumne de manera que els alumnes poden estar treballant el mateix contingut però amb diferents nivells dificultat. En la primera aplicació (normes ortogràfiques a Cicle inicial) els alumnes disposen de més suport visual.

Normes ortogràfiques a Cicle Inicial Normes ortogràfiques

amb diferents nivells de dificultat

ortografia-ci ortografia

ESTRATÈGIES ORTOGRÀFIQUES AMB LES TIC

En Jordi Aumedes del CEIP Sant Miquel de Miralcamp fa una proposta molt interessant per treballar l’ortografia i la memòria visual a través de les noves tecnologies. Ha creat un espai Moodle on hi podem trobar recursos TIC per treballar la memòria visual, dictats muts, diccionaris, activitats JClic… També proposa fer un concurs a l’aula anomenat “picalletres”. Està pensat per treballar amb alumnes de CS.

Per accedir a l’espai Moodle es pot entrar com a visitant clicant sobre la següent imatge:

ortografia-tic

ESCOLTAR, LLEGIR I CREAR CONTES

Pàgina on es poden escoltar, llegir i crear contes i narracions amb diferents idiomes (català, castellà, portugès, anglès i francès) escollint la llengua a la part superior dreta. La part de creació de contes és molt visual i interactiva. Permet crear contes per capítols i crear-hi la imatge corresponent (objectes, personatges, escenaris…). Un cop creats els contes es poden imprimir o guardar dins d’una base de dades del mateix programa la qual cosa permet que altres usuaris els puguin veure i escoltar creant una part de motivació important entre els alumnes. Cliqueu sobre la imatge per accedir-hi:

contes2

COMPRENSIÓ ORAL I ESCRITA: M’ENDEVINES?

Algunes vegades els alumnes amb necessitats educatives especials poden tenir dificultats per entendre el sentit figurat, les endevinalles, les frases fetes, els acudits… M’endevines és un bon programa per treballar comprensió escrita de les endevinalles amb diferent nivell de dificultat podent adaptar-les als ritmes de cada nen/a. Els alumnes poden tenir el recurs d’escoltar l’endevinalla i treballar així la comprensió oral. També hi ha l’opció de canviar el tipus de lletra (majúscula o impremta). Hi podeu accedir clicant sobre la imatge:

endevines

Si voleu disposar de les mateixes endevinalles del programa en format paper les podeu trobar a la pàgina “Materials“.

SEQÜÈNCIES AMB DIFERENT NIVELL DE DIFICULTAT

Programa que permet treballar les seqüències temporals a través de l’ordinador. La pàgina principal és la imatge d’un tren amb diferents nombres: del 2 al 8 que permet escollir la quantitat d’imatges de la seqüència. Facilita el treball amb alumnes de diferents estils i ritmes d’aprenentatge ja que cada nen/a pot treballar la mateixa activitat segons el seu nivell. A més a més totes les activitats permeten l’autocorreció immediata. El més fantàstic de tot és que es pot imprimir el treball.

(Triga una mica a carregar-se però val la pena esperar)

Per accedir-hi podeu clicar sobre les imatges:

sequencies
sequencies1

EL GAT “FÍODOR”

Divertides activitats de concentració, memòria, numeració… a través de les aventures d’en Fíodor, un gat que podem passejar per dins d’un castell (abans, però, cal que es posi l’armadura). A cada porta del castell trobarà una activitat per resoldre relacionada amb la seqüència numèrica o les lletres de l’abecedari. Cal conduïr-lo al lloc adequat i, per tant, també permet treballar l’orientació espaial. Ho voleu intentar?

fiodor fiodor11

Activitat extreta del bloc de C. Galobar “TIC, llapis i paper“.

POSA-LES BÉ: LES LLETRES DE L’ABECEDARI

Aplicació web que permet realitzar trencaclosques amb les lletres de l’abecedari amb peces grans. Quan es construeix una lletra apareixen quatre paraules que tenen com a so inicial la lletra treballada. Es pot utilitzar amb l’ordinador o bé amb la Pissarra Dinàmica ja que permet treballar la consciència fonològica de manera individual i/o en petit grup. Ideal per a Cicle Inicial o alumnes amb dificultats específiques en lectoescriptura. Cliqueu sobre la imatge.

posabe

TREBALLEM L’ATENCIÓ BUSCANT DIFERÈNCIES

Activitat molt divertida i motivadora on els alumnes han de buscar les diferències entre dues imatges. Només quan es troben totes apareix la següent pantalla amb dos dibuixos més. Es pot jugar per Internet però es poden imprimir els dibuixos i utilitzar-los com a racó de treball. Per accedir-hi podeu clicar sobre una de les dues imatges.

diferencies1 diferencies

L’ORDINADOR I LA DISCAPACITAT: PROGRAMES I ADAPTACIONS

projectefressaA la pàgina d’en Jordi Lagares (Projecte Fressa 2010) hi podem trobar una sèrie de programes i ajudes tècniques que permeten que TOTS els nens i nenes, independentment de la seva discapacitat, tinguin accés a l’ordinador. Estan pensades bàsicament per alumnes amb discapacitat motriu i auditiva.

Molt útil per tal que tots els alumnes tinguin les mateixes oportunitats.

HABILITATS BÀSIQUES A EDUCACIÓ INFANTIL

HABILITATS BÀSIQUES I DOMINI DEL RATOLÍ O DEL PULSADOR (PER ALUMNES AMB DISCAPACITAT MOTRIU)

Una pàgina amb jocs molt divertits i educatius per aprendre habilitats bàsiques i dominar el ratolí o el polsador. Està en anglès però els jocs són molt intuïtius. Permeten treballar l’agilitat mental i els reflexes així com d’altres habilitats d’orientació espaial i memòria a través de propostes motivadores i originals. Escollint l’opció “Early years” es poden trobar jocs pels més petits on només cal clicar el botó esquerre del ratolí o prémer el pulsador.

jocs-ei

Recomano el JOC DELS PALLASSOS: quan el pallasso entra dins d’un cercle cal clicar amb el ratolí i… SORPRESA!!! Ja ho descobrireu a la secció “games“.Especialment indicat per ensenyar a dominar la impulsivitat i configurar la rapidesa de resposta.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES AMB PROGRAMARI LLIURE

childsplayChildsplay: és un conjunt de 14 jocs i activitats educatives per nens i nenes d’entre 2 i 8 anys. Memory de dibuixos i sons, menjalletres, trencaclosques, buscar lletres al teclat, laberints de lletres…El programa s’instal•la amb l’idioma del sistema (castellà, català…). En el moment de la instal•lació també permet escollir l’idioma. Es pot treballar l’orientació espaial i la consciència fonològica (discriminació de sons, reconeixement de sons i grafies, l’ordre de les grafies dins d’una paraula…)

minisebranMinisebran: programa que permet treballar les lletres, els nombres i la discriminació visual amb nenes d’entre 2 i 6 anys al mateix temps que aprenen a dominar el ratolí. Fins a set grups d’activitats més senzilles i prèvies a la pràctica amb el programa sebran. Disponible en diferents idiomes (català, castellà, anglès…). Molt visual i intuïtiu. El punter del ratolí està augmentat per afavorir el treball amb nens i nenes que encara no dominen massa l’ordinador.

sebranSebran: conjunt de 12 jocs per nens i nenes d’entre 4 i 9 anys amb els que poden practicar els nombres i les operacions, la lectura i la memòria. A l’instal•lar-se es pot escollir l’idioma (inclou el català) o modificar-lo amb el menú “Language”. La pluja d’operacions és molt útil per treballar el càlcul mental ràpid. El joc del penjat és molt visual i divertit!

Els tres programes es poden instal•lar directament a l’ordinador i permeten que els nens i nenes puguin treballar-hi sense necessitat de connexió a Internet. Funcionen correctament tant amb sistema operatiu Windows com amb Linux. Recomano especialment el joc del “Comecocos” del programa Chilsplay, l’element diferent del Minisebran i la pluja d’operacions i el penjat del Sebran.

SOPES DE LLETRES

Sopes de lletres per realitzar online que, al mateix temps que treballen la consciència fonològica permeten ampliar i treballar vocabulari referent a diferents camps semàntics: fruites, mamífers, futbol, etc. Activitats en JClic. Cal clicar sobre la imatge i escollir l’opció “Run” o “Executar“:

sopesjpg

Per descarregarse el JClic podeu clicar sobre la icona: logoclic

CREAR MAPES CONCEPTUALS AMB CmapTools

cmap

Moltes vegades per tal que els nostres alumnes puguin entendre millor determinats conceptes i continguts els és molt útil recollir la informació en forma de MAPA CONCEPTUAL. El programa CmapTools permet elaborar mapes conceptuals de manera ràpida i intuïtiva des de mapes molt senzills fins als més complexes. Serveix de recurs pels propis alumnes (ells mateixos els poden elaborar) i/o pel mestre ja que permet adaptar-se a les diferents necessitats de l’alumnat creant materials visuals que afavoreixin la generalització dels aprenentatges. Per accedir a la pàgina de descàrrega del programa podeu clicar sobre la imatge. Cal descarregar-lo i instal•lar-lo a l’ordinador. Accés al tutorial- guia en català del programa “CmapTools” en format .pdf publicat a l’espai del CRP d’Osona i elaborat per Ernest Prats García del Govern de les Illes Balears. Per veure i descarregar-vos la guia podeu clicar sobre el següent enllaç: Tutorial CmapTools.

HISTÒRIES ANIMADES SENSE DIÀLEG

curt-animacioA la web de “Pescant Idees“, un bloc de recursos per a infants d’entre 0 i 6 anys hi ha pàgina molt interessant. Es tracta d’un seguit enllaços a una sèrie de curts d’animació sense diàleg per treballar l’expressió oral entre els infants. Aquesta activitat convida a interpretar allò que veiem al mateix temps que els nens i nenes aprenen a escoltar les aportacions dels altres. Permet treballar treballar les hipòtesis i les prediccions.

CONTES DIGITALS (PER ESCOLTAR O LLEGIR)

contes

Es tracta d’un seguit de contes digitals que podem escollir per títol i que es poden escoltar, veure i llegir a través de l’ordinador o el projector. Es troben dins de les activitats que ofereix Childtopia. Als laterals de la pantalla hi apareix publicitat ja que, si es vol prescindir d’ella i veure-ho a pantalla completa cal pagar-ne la llicència. Tot i així els contes són molt útils per treballar tant la lectura com la comprensió. Per accedir-hi cliqueu sobre la imatge.

FOTOGRAFIES AMB LLICÈNCIA

logo_homev2Pàgina amb fotografies de qualitat, totes elles amb llicència, per introduir als nostres treballs i materials. Cal registrar-se i permet també crear àlbums digitals i petites presentacions.

MÚSICA LLIURE DE DRETS: GRATUÏTA I LEGAL

Molt sovint quan volem treballar una peça musical amb els alumnes o incorporar música als nostres treballs o propostes educatives ens trobem davant del dilema sobre els drets d’autor de determinades cançons que podem trobar a la xarxa. Per solucionar aquest problema tenim a la nostre disposició dos portals web molt interessants: “MúsicaLliure” i “Jamendo“.

logo-musicalliureUn portal on els músics comparteixen i dónen a conèixer la seva feina. A més d’escoltar les cançons podeu baixar-vos-les, ja que, tal és un portal totalment gratuït, legal i sense límits. Una bona manera de gaudir de la bona música i conèixer les noves propostes musicals en català. Les cançons es poden utilitzar a l’aula o formar part de qualsevol eina 2.0 que es vulgui utilitzar amb els alumnes.

logo-es_23241Pàgina web des d’on es pot descarregar música de diferents estils lliure de drets. És un espai lliure i legal que permet escoltar i descarregar música per aplicar a les nostres aules, amb els nostres alumnes.

KUMBAWORLD: CANÇONER CATALÀ

kumbaworld1Cançoner en en català on es poden trobar totes les lletres de cançons d’avui i de sempre per cantar i acompanyar amb instruments. Es poden escoltar cançons i llegir-ne les lletres. D’aquesta manera es pot treballar la comprensió oral i escrita.

PAUTES PER OPERACIONS I CÒPIA

pautesEn aquesta pàgina els mestres trobarem unes bones pautes per realitzar operacions (sumes, restes i multiplicaciones) i diversos exercicis de còpia. Només caldrà omplir un senzill formulari i apareixerà un full en format .pdf que després podrem imprimir i així disposar d’una bona fitxa pels alumnes. Els exercicis de còpia permeten triar pauta Montesori, línia simpla o quadrícula. (per accedir-hi, cliqueu sobre el dibuix)

MERLÍ:BUSCADOR DE RECURSOS EDUCATIUS merliBuscador del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya que permet buscar diversos recursos per mitjà de qualsevol paraula i nivell educatiu. Des d’aquí es pot accedir a qualsevol recurs educatiu molt útil per aplicar a les aules o bé com a recurs per mestres. RECULL DE PÀGINES EDUCATIVES

motxillaEl CEIP Diputació de Barcelona ha fet un gran treball i ha recopil•lat i classificat recursos que corren actualment per la xarxa. Els ha classificat, primer, per edats (de P4 a 2n, de 3r a 6è i un d’especial d’anglès). Dins de cada apartat també els ha classificat per edats i àrees.

RECURSOS “TIC” PER MESTRES D’EE

RECURSOS PER A L’APRENENTATGE DE LA LLENGUA CATALANA Pàgina on s’hi pot trobar un recull d’enllaços a pàgina web útils per introduir i reforçar l’aprenentatge de la llengua catalana amb l’alumnat nouvingut.

cin00anidiverllengua_concurspassatemps

fitxesGENERADOR D’ACTIVITATS I FITXES PEDAGÒGIQUES Accés a la traducció de la pàgina inglesa on podem trobar formularis senzills per generar les nostres pròpies acitivitats. L’aplicació està en anglès però és fàcil d’entendre ja que la majoria de continguts es mostren de manera visual. Es generen fulls de treball en .pdf que es poden imprimir i utilitzar directament amb els alumnes. És una gran eina que facilita el nostre treball diari!

jugar1EDUCACIÓ INFANTIL: VOLS JUGAR?. Jocs i activitats per treballar els continguts propis d’EDUCACIÓ INFANTIL classificats pels tres nivells de l’etapa: P3,P4 i P5. Molt interessant l’opció “ESCRIC” del curs de P5.

 

formacio1CURS TELEMÀTIC. Materials del curs telemàtic inclòs dins l’oferta de formació del professorat del Departament d’Educació: Estratègies per a la inclusió de l’alumnat amb trastorns que incideixen en l’aprenentatge. Pàgina amb gran quantitat de recursos didàctics i enllaços amb materials TIC per treballar les dificultats específiques amb el càlcul, la lectura, l’escriptura i les dificultats d’atenció. Es proposen activitats per treballar les dues rutes: lèxica i fonològica així com també ofereixen estratègies pràctiques per aplicar a l’aula i així atendre la diversitat d’alumnat.

RECURSOS PER NECESSITATS EDUCATIVES ESPECIALS

nino-ordenadorAccés a recursos organitzats en diferents categories:

Jocs d’autonomia personal, colors, construcció, estimulació, moviments del ratolí, jocs amb el teclat, jocs educatius, professions i jocs de lògica.

Cada categoria conté diferents jocs online que es poden instal•lar a l’ordinador o treballar-hi des de la seva web oficial.

MATERIALS PER A L’APRENENTATGE DE LA LECTOESCRIPTURA: QUADERNS DE TREBALL I ACTIVITATS JCLIC LLEVANT.

quaderns_llevant_31Proposta de treball del CEE Llevant per reforçar l’aprenentatge de la lectura en els seus inicis. Consisteix en 11 quaderns per imprimir i 6 paquets d’activitats informàtiques JClic que segueixen la mateixa seqüenciació i estan pensats per complementar-se. Un cop dins de la pàgina, clicant sobre el disquet es poden descarregar els materials en .pdf o bé fer les activitats JClic clicant sobre la corresponent icona.

PROGRAMA “CLIC I DIC”: SEQÜÈNCIES DE LECTURA

clicPrograma molt estructurat amb exercicis seqüenciats elaborats amb el programa Power Point. Les sèries de lectura no es visualitzen en versions anteriors del PowerPoint 2003 i, en aquests casos, cal instal•lar-se un visor que es pot descarregar des de la mateixa pàgina.

 

BLOG AULA PT: GUANYADOR PREMI IMPULS NEE

aulaptPàgina web guanyadora del concurs “Impuls” on hi podem trobar fitxes imprimibles per treballar amb els alumnes amb NEE. Estan classificades per àrees. Estan en castellà però es poden adaptar perfectament al català.

PÀGINA DELS SERVEIS EDUCATIUS DE L’ALT MARESME

altmaresmeEspai phobos on les persones que es dediquen a l’atenció d’alumnes amb NEE han penjat DOCUMENTS molt útils per treballar. És molt interessant donar un cop d’ull al document “Graella competències” enviada per la Núria Roy, del CEIP Sant Martí d’Arenys de Munt: hi podem trobar les competències de llengua i matemàtiques distribuïdes per cicles (fins a Cicle Mitjà) que ens poden ser molt útils per dectectar el NAC de cada alumne i elaborar els Plans Individuals.

PÀGINA AMB RECURSOS TIC INTERESSANTS

genmagic1Accés a la pàgina PDI d’aquest mateix bloc. Hi ha activitats molt interessants per treballar cada matèria a través de la Pantalla Digital o bé a través de l’ordinador. Molt útil amb alumnes amb NEE ja que treballa bàsicament les competències bàsiques. Hi ha activitats que permet triar l’idioma (català o castellà). MOLT INTERESSANT!

RECURSOS MATEMÀTICS

toomatesPàgina amb diferents recursos relacionats amb l’àrea de matemàtiques on es poden descarregar directament les fitxes i imprimir-les en format word o pdf. També permet generar activitats pròpies. És un espai phobos que es nodreix de les aportacions de diferents professionals de l’educació.

TAULA CATÀLEG DE PROGRAMES

tcpBuscador i recull de diferents programes informàtics destinats a l’Educació Especial. Estan classificats per índex alfabètic o temàtic. Ens diu el tipus de recurs, on el podem trobar i,en molts casos, es pot iniciar directament la descàrrega. És un gran recull de material molt ben classificat presentat en una sessió dels SATI d’EE.

LECTURA, ESCRIPTURA I SÍNDROME DE DOWN

downDiferents activitats fotocopiables per treballar la lectoescriptura amb nens i nenes amb Síndrome de Down. També poden ser útils per nens amb dificultats d’aprenentatge. Hi ha una guia que pretén ser una orientació sobre com encarar el procés de lectura i escriptura amb nens amb Síndrome de Down.

EL RACÓ DE LES PARAULES

paraules1Pàgina amb una gran quantitat de recursos per treballar on-line o bé per imprimir. Molt útils per treballar amb alumnes amb dificultats de lectoescriptura i llenguatge. La majoria d’activitats es poden descarregar en format .pdf i baixar-les al mateix ordinador. És una mina de recursos!

JOCS DE LLENGUA

jocs-de-llenguaPàgina molt interessants amb enllaços a un gran nombre de jocs per treballar la llengua i, més concretament, el vocabulari i la consciència fonològica. A més a més també podem trobar les activitats i els enllaços classificats per diferents cicles. ESTÀ EN CATALÀ.

RECURSOS PER ESCRIURE TEXTOS

textosPàgina web que orienta als alumnes sobre com escriure diferents tipologies textuals des de la planificació fins al redactat final. Ofereix models i plantilles.

 

MIRA.ELS.MEUS.CUCS (2010).

mira-els-meus-cucsVesió renovada d’un programa digital basat en les instel•ligències múltiples. Permet treballar habilitats de lectura, escriptura, consciència fonològica, atenció, discriminació visual…Des de la web de l’autor (Bernat Orellana) es pot descarregar el programa i veure i imprimir la guia en català o castellà així com també descarregar imatges útils per treballar amb el programa.Gràcies Bernat per compartir aquest fantàstic material; segur que serà molt útil en el nostre dia a dia a les aules.

JOCS DE L’ENCICLOPÈDIA CATALANA

jocs-enciclopedia1

Divertits i educatius jocs web de l’Enciclopèdia Catalana seleccionats per edats: 6-8/8-10/10-12. Dins de cada grup d’edats hi ha un joc matemàtiques, llengua catalana, llengua castellana, coneixement del medi i capacitats bàsiques. El joc titulat “El titella dels mots” de la part de llengua és molt aconsellable per treballar l’ortografia i la consciència fonològica.

DICCIONARIS I ENCICLOPÈDIES DIGITALS

Diccionaris visuals, l’Enciclopèdia Catalana i diccionaris multilingües. Hi podeu accedir clicant a les imatges corresponents:

didac1

enciclopedia

viquipedia

diccionari1

diccionari12

DICCIONARIS AUDIOVISUALS

Diccionaris audiovisuals elaborats per mestres de les Illes a partir d’un curs de formació de la Conselleria i una plantila elaborada per Jesús Arbues i Joan Gelabert. Cada diccionari presenta imatges, so i paraula escrita (en majúscules i lletra d’impremta). Les imatges estan molt ben classificades per diferents centres d’interès: transports, parts del cos, parts de la casa, professions, colors, animals de granja, animals domèstics, material d’aula… i molts més!

És una bona eina per treballar el vocabulari a través de les TIC.

He trobat aquest material al bloc “R@cons de colors“.

Podeu accedir-hi clicant sobre un dels molts exemples de diccionari audiovisual: ELS MITJANS DE TRANSPORT. Quan s’activa la presentació apareixen les imatges seguides del seu nom oral. Pot esdevenir molt útil per treballar el dictat i/o adquirir nou vocabulari en el cas d’alumnes nouvinguts.

diccionari-audiovisual

PIXTON: CREACIÓ DE CÒMICS AMB L’ORDINADOR

pixtonPrograma en català per crear còmics a través de l’ordinador. Es podrà guardar, imprimir o inserir-lo en un lloc web. Permet treballar la competència lingüística i la plàstica al mateix temps que permet desenvolupar la competència audiovisual esdevenint així programa molt motivador i interessant.

comic

Accés a la documentació del Butlletí TIC on explica el programa: creacio-dun-comic

CREEM UN PERSONATGE AMB VERDURES

Crea el teu propi personatge amb diferents tipus d’hortalisses i verdures. Aquest programa serveix per treballar la competència artística i audiovisual però també es pot aprofitar el treball amb l’ordinador per treballar el vocabulari de les verdures, les parts del cos i la descripció oral i escrita. Un cop s’ha creat el personatge el nen/a li pot posar nom i pot elaborar-ne una descripció (a nivell oral o a nivell escrit). El programa presenta diferents pantalles on, en cadascuna d’elles, cal afegir un element més per crear un personatge realment divertit i original a l’estil del joc de ” Mr. Potato

Per accedir a l’aplicació podeu clicar sobre del personatge que he creat amb el programa: en MR VERDURA:

mr-verdura

(Cal esperar-se una mica fins que s’acaba de carregar el programa però, un cop s’hi accedeix, la creació del personatge és molt ràpida).

Una activitat semblant és la que permet CREAR CARES A PARTIR D’ALIMENTS. Només permet elaborar la cara però les imatges de les verdures són fotografies reals. Es pot crear la cara, fer una captura de pantalla i guardar la imatge. Seguidament, els alumnes amb un programa de dibuix o bé sobre paper, poden acabar de crear el seu personatge. També permet treballar la competència lingüística (text descriptiu), competència digital i competència artística.

En podeu veure alguns exemples al bloc d’informàtica de l’Escola Lluçanès.

cara-verdures1

LA DESCRIPCIÓ DE PERSONES

De la pàgina http://www.mundopocoyo.com ens arriba aquesta activitat interactiva on es pot crear un personatge escollint la forma de cara, els ulls, els cabells, la camisa, els pantallons, els complements…anomenada “POCOYIZATE“.

És un programa ideal per treballar la descripció tant a nivell oral com a nivell escrit ja que, un cop creat el personatge, permet guardar-lo dins de l’ordinador i, per tant, imprimir-lo o inserir-lo en un altre document. També permet treballar el vocabulari del cos i la roba.

Per accedir-hi podeu clicar sobre la captura de pantalla del programa:

pocoyo

TROBAR LA FIGURA DIFERENT

Activitat TIC que permet treballar els conceptes igual/diferent a partir d’imatges i so.

La dificultat de l’exercici és creixent de manera que el joc comença amb tres imatges i acaba amb quatre de les quals una és la que és diferent.

Prement la tecla “Esc” del teclat apareixen les diferents opcions d’accés a part del ratolí com, per exemple, l’ús de posadors. La fletxa del ratolí, per defecte, és molt gran i permet facilitar la selecció dels objectes als alumnes amb més dificultats visuals i/o motrius. La selecció d’un objecte s’indica mitjançant un contorn vermell.

La resposta és immediata i molt atractiva ja que, quan es selecciona l’objecte correcte, aquest apareix en gran ocupant tota la pantalla acompanyat de so, llums i colors. Hi podeu accedir clicant sobre les imatges del programa:

diferent diferents1

TREBALL DE MEMÒRIA

Tradicional Joc del Memory amb diverses opcions: números, lletres, sumes i imatges. Cada opció presenta un tauler de 20 caselles on cal trobar les parelles iguals. Possibilitat de treure o posar-hi so.

memory

ATENCIÓ, CONCENTRACIÓ I RAPIDESA

Joc ideal per treballar amb nens i nenes amb dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat ja que cal estar pendents de la pantalla i, quan aparegui el dibuix d’un ou, cal clicar amb el botó del ratolí o el polsador el més aviat possible.

Es pot augmentar o disminuir temps en què l’ou es manté a la pantalla: 1 segon, 2 segons… Si al cap d’aquest temps l’alumne no ha realitzat cap acció l’ou desapareix i n’apareix un de nou, en canvi, si l’alumne ha realitzat l’acció correcta l’ou es trenca i apareix una sorpresa. Així doncs, permet captar l’atenció al mateix temps que es controla la resposta i, per tant, els impulsos.

Reomanat per nens i nenes d’Educació Infantil.

ou

HABILITATS AMB EL RATOLÍ: Activitats diverses i divertides on l’alumne ha d’utilitzar i dominar el ratolí.

Permet treballar el desplaçament i classificació correcta d’objectes i alguns conceptes matemàtics.

Clicant sobre diferents parts del dibuix de la pantalla principal (el que apareix a continuació) s’accedeix a diferents activitats. Dins del taller mecànic o el de construcció es poden realitzar trencaclosques amb 3D molt interessants.

Molt recomanable per Educació Infantil i Cicle Inicial.

habilitats-ratoli

MUDS DE MOTS: TREBALL DE LÈXIC

mudsDiferents activitats TIC per treballar vocabulari bàsic en català, la comprensió lectora i la lectoescriptura. Hi ha diferents nivells dificultat: inicial, intermedi, avançat o expert.

A cada nivell podem escollir diverses activitats relacionades amb el lèxic i la competència lingüística en llengua catalana.

Aquesta activitat la podem trobar dins de l’Edu365. Hi podeu accedir clicant sobre la imatge de l’esquerra.

PRACTIQUEM LA MEMÒRIA VISUAL

Conjunt d’activitats interactives per treballar la memòria visual. Apareix un dibuix amb objectes i l’alumne ha de parar atenció, fixar-s’hi bé, memoritzar els objectes i, quan aquests desapareguin, descobrir quins objectes hi havia al dibuix. Fins a 6 nivells de dificultat.

Activitats molt útils per treballar les prèvies necessàries per un bon treball de lectura i ortografia ja que exercita la memòria visual. També pot ser una activitat útil per treballar amb la PDI.

Accés al programa (cal escollir el nivell de dificultat)

memoria-visual

COLLAGE DE TARDOR

Una bona manera de treballar el vocabulari de la tardor, l’orientació espaial i altres conceptes relacionats amb aquesta estació és a través de les TIC i la plàstica. Un preciós i original programa que permet treballar tots aquests conceptes és el que us presento a continuació: l’elaboració d’un mosaic o petit collage amb elements de tardor. Podeu jugar i aprendre amb diferents tipus de fulles, fruits i branquetes que ens ajudaran a crear un fantàstic collage.

Podeu accedir-hi clicant sobre la següent imatge:

mosaic

Font: Bloc Tic, Llapis i Paper.

MEMORITZEM LES TAULES DE MULTIPLICAR

L’Eva, de Sta. Coloma de Gramanet, a través d’un comentari ens recomana un recurs molt útil per treballar les taules de multiplicar. Es tracta d’un programa en castellà “EL TANQUE“. Moltíssimes gràcies Eva per la teva aportació. Per accedir-hi cliqueu sobre la següent imatge:

tanque

RECURSOS DIGITALS PER MESTRES I ALUMNES

MIREA VILARDAGA FORNELL m’ha fet arribar un enllaç a la pàgina web de la ZER L’ERAL DE LLEIDA. Es tracta d’un gran portal pedagògic on els alumnes i els mestres hi poden trobar diferents RECURSOS DIGITALS per alumnes i mestres classificats per diferents nivells (Infantil, Inicial, Mitjà, Superior i Generals) i àrees (català, castellà, anglès, medi, matemàtiques….).
A destacar també la quantitat de recursos per al professorat per aplicar amb les PDI (Pissarres Digitals Interactives)

Podeu accedir-hi clicant sobre la imatge (captura de pantalla del portal educatiu):

19 respostes a RECURSOS TIC

  1. Eva diu:

    Hola!!! Em dic Eva desde Santa coloma de Gramenet,
    Estic encantada amb els vostres recursos os vull dir un interesant per apendre les matematiques (les taules de multiplicar) es en castella , de Canaries
    Es diu C.E.R el Tanque
    http://www2.gobiernodecanarias.org/educacion/17/WebC/eltanque/
    Es divertit per practicar……
    Moltes gracies

  2. Lídia diu:

    M’ha agradat moltíssim aquest bloc i tot el seu contingut. Penso que són activitats molt útils, didàctiques, educatives i, sobretot, lúdiques. Moltes gràcies per aquest gran recull!

  3. yroset diu:

    Gràcies Lídia per deixar el teu comentari i per les teves paraules d’agraïment. La veritat és que sense la vostra interacció i participació aquest bloc no seria el que és.
    Gràcies de nou i… espero mantenir el ocntacte.
    Una abraçada,
    Yolanda Roset
    Per cert, quan pugui faig una visita al teu bloc que també sembla molt interessant!!!

  4. Marina diu:

    Bones!
    De veritat que et felicito per aquest recull de recursos TIC. Ara me n’apuntaré uns quants per a Educació Infantil! 🙂

    Moltíssimes gràcies!

    Marina

  5. yroset diu:

    Bones Marina!
    Moltes gràcies pel comentari i per les teves felicitacions! Espero que els teus alumnes s’ho passin bé i aprenguin amb aquests recursos TIC.
    Gràcies, de veritat, per participar!
    Yolanda Roset

  6. Cecília diu:

    Moltes gràcies per tot aquest recull d’activitats!!! realment són molt molt útils. Demà mateix ja en posaré algunes d’elles a la pràctica perquè em toca informàtica amb nens i nenes de 5 anys. Molt bona feina Yolanda i gràcies per facilitar-nos la feina a nosaltres també!

  7. Yolanda,

    Moltes gràcies, per incloure aquesta entrada al teu bloc fent referència als meus materials.

    Ja fa molt de temps que segueixo d’a prop el que publiques en la teva fantàstica bitàcola i també he fet servir molts dels materials que hi ha. Sàpigues que forma part de la meva llista de blocs preferits, publicat a Parlem de…blocs !, del que en sóc també autora.

    Et poso l’enllaç:

    http://blocs.xtec.cat/parlemblocs/2011/01/16/recursos-per-a-leducacio-especial

    Fins aviat, Emilia 🙂

  8. yroset diu:

    Hola Emília,
    és tot un plaer passar a ser un bloc de referència per tu i altres professionals.
    Ens seguim veient i visitant per la xarxa!
    Ànims i felicitats per la teva tasca. Una abraçada.

  9. Mercè Llaquet diu:

    Hola Yolanda: fa una llarga estona que he descobert el teu bloc i què hi remeno i hi trobo coses super interessants. Estic emocionada per aquesta troballa que he fet avui i no dóno a l’abast de remenar i descarregar-me alguna coseta, o bé anotar-m’ho per quan ho necessiti. He posat aquesta adreça a les adreces d’interès i l’he passada a totes i tots els membres del claustre de l’escola i als meus amics i amigues mestres. Gràcies per tenir-ho tant i tant ben explicat i classificat i per compartir-ho amb tothom. Fas una gran feina i t’asseguro què faré servir molt sovint els teus recursos. Ah! I felicitats per les frases precioses que has transcrit a “Per reflexionar”.
    Et passo un parell d’adreces de blocs relacionats amb l’ed. especial i les didàctiques que (si no els coneixes) crec que t’interessaran força:
    http://sumakkawsay.tieneblog.net/?page_id=4850
    http://logopediayaudicinylenguaje.blogspot.com/search/label/LECTOESCRITURA%20PARA%20INFANTIL%20Y%20PRIMARIA.%20LECTOESCRITURA%20PARA%20EDUCACI%C3%93N%20ESPECIAL
    Moltíssimes gràcies:
    Mercè

  10. yroset diu:

    Hola Mercè,
    moltíssimes gràcies pel teu comentari i, encara més, per oferir-nos aquests dos enllaços tan interessants.
    Gràcies per aportar també el teu granet de sorra a fer créixer aquest bloc i m’alegra saber que ha estat tan gratificant la teva troballa. El món dels blocs està ple de gent amb ganes de treballar i esforçar-se per compartir els seus materials, recursos, idees, enllaços, opinions… descobrir-los és tota una aventura i és molt enriquidor per la nostra feina i els nostres alumnes.
    Seguim en contacte i, ja saps, seguim compartint!
    Una abraçada.
    Yolanda.

  11. Cristina GdC diu:

    He estat mirant tot el que has posat en aquest apartat i ja m’ho he descarregat tot…Sort en tenim del delicious!! Per mi ha estat una meravella descobrir-lo! com descobrir-te a tu i al teu blog. És fantàstic poder comptar amb tota la gran feinada que fas dia a dia i que a més ens descrius amb una facilitat increïble…Ets igual de magnífica que el teu blog. Dijous al seminari d’EE ens el van recomanar i no vegis la il·lusió que em va fer!
    Molts petons bonica.
    Cristina

  12. yroset diu:

    Hola Cristina! Gràcies per les teves paraules! També és fantàstic veure la quantitat de persones que entren cada dia al bloc, que hi afegeixen comentaris, que envien enllaços, materials i recursos… el projecte es va fent cada vegada més gran i enriquidor gràcies a tots vosaltres!
    Per cert, estàs parlant del seminari d’EE de la comarca d’Osona? Dijous no hi vaig poder assistir ja que estava malalta però resulta que fa anys que hi assisteixo! Potser hem compartit algun espai i nosaltres encara pensem que no ens coneixem personalment!
    Molts petons a tu també bonica!
    Fins aviat!
    Yolanda Roset

  13. SILVIA diu:

    Hola em dic Sílvia i estic meravellada amb la quantitat de recursos que doneu alguns m’han agradat moltíssims i els desconeixia totalment. Us felicito per la feina i he tafanejat molt i aprofitaré moltes pàgines interessants.
    encara no l’havia vist mai aquest bloc i m’ha encantat et felicito per tota la feina.

    Fins aviat.
    Sílvia.

  14. yroset diu:

    Hola Sílvia!
    Moltes gràcies per comentar. M’alegra saber que t’agrada aquest bloc i que gràcies a ell has descobert materials i recursos interessants. El bloc el construïm entre tots i totes i jo també aprenc moltíssim de totes les aportacions, comentaris, recomanacions… així és que… gràcies per col·laborar!
    Seguim en contacte.
    Fins aviat,
    Yolanda Roset.

  15. Marina diu:

    M’ha agradat el joc de memória visual, és molt util per millorar la vista i pensar!

  16. Imma diu:

    Hola me dic Imma. Sóc mestra de EE i la veritat es que Yolanda et felicito! l’he fet servir moltíssim! aquí hi ha un munt de material atractiu i sempre que entro veig coses que no havia vist anteriorment! de debó, felicitats per la feina feta!

  17. Bon dia,

    he publicat una aplicació d’Ipad per a infantil. És de preescriptura. Es pot descarregar en el següent enllaç:

    https://itunes.apple.com/es/app/prewriting/id574143204?l=ca&mt=8

    M’agradaria fer-ne difusió i rebre crítiques per tal de millorar-la.
    Moltes gràcies
    Lurdes Àvila

  18. yroset diu:

    Moltes gràcies Lurdes,
    t’agraeixo el fet que hagis escollit aquest bloc i aquesta pàgina per difondre el teu material. L’aplicació que has creat és realment bona i pot ajudar a molts alumnes; et felicito!
    Penso que es mereix un article específic per parlar-ne i ajudar-te a fer-ne difusió. Quan tingui temps… ho publicarem millor.
    Gràcies de nou i… gràcies també per comentar!
    Fins aviat,
    Yolanda.

  19. noelia olmo diu:

    Bona tarde!
    He vist aquesta web i m’agrada molt. Sóc mestre d’educació infantil i estic cursant un màster en educació inclusiva. El meu traball de fi de màster va sobre les tic i la lectoescriptura per a nens amb sindrome de down. He vist que existeix un programa especialment per a treballar la lectoescriptura amb aquests nens que es diu SOALE i me’l he intentat descarregar d’una pagina i al meu windws 8 no l’acepta, sabeu alguna altre pagina per descarregar-lo?¿ gràcies.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *