Estació meteorològica (metodologia)

En aquest article abordem aspectes de metodologia del projecte d’estació meteorològica.

El projecte de construcció de l’estació preveu equips de 4 o 5 persones. Les activitats prèvies de descoberta de conceptes o variables vinculades al temps atmosfèric són individuals. Les activitats prèvies de predicció meteorològica també són en grup.

En la revisió de la feina feta s’acorda que la construcció de l’estació passarà de grups de 4 a parelles, i cada parella farà només dos instruments (i no 4).

Grups heterogenis proposats pels professors. No hi ha grups d’experts, però es planteja de cara al proper curs.

Dins de cada grup hi ha un rols que ells s’han d’assignar a l’inici del projecte: responsable de documentar tot el projecte (foto/video), coordinador de projecte, responsable del diari de treball i responsable de bibliografia i webgrafia.

Cada sessió ha de tenir una valoració de la feina feta respecte la prevista i una planificació de la següents amb tasques assignades (material, etc)

Primer dissenyem tasques de recerca d’informació per entendre les variables que intervenen en el temps atmosfèric, posteriorment introduïm activitats de predicció que obliguin a aplicar els coneixements adquirits (competència). Finalment construïm els instruments que permeten mesurar les magnituds estudiades i dóna sentit a aquests instruments.

Les tasques prèvies són guiades i treballades amb tot el grup. Anem avançant tots plegats. El projecte és totalment obert en gestió del temps i d’organització, però tancat en el que han de fer: ells cerquen tota la informació, com construir l’estació, s’encarreguen d’aconseguir els materials, s’organitzen el temps…

No es preveu, tret de al final, intercanvi d’idees o dubtes. Al final, mitjançant una presentació, cada grup comparteix la feina feta.

Al final de procés cada grup, mitjançant un CoRubrics, fan una coavaluació de la feina en equip. Durant tot el procés els grups poden plantejar dubtes, reflexions o qualsevol qüestió als professors.

En pròxims articles abordarem la implementació, el producte final, l’avaluació i la veu de l’alumnat.

Planificació

1.Punt de partida

 

Comencem el projecte dins del tema central del curs “L’univers”. Al iniciar el curs els alumnes van triar els projectes que treballarien: El sistema solar, La terra i la Lluna i els viatges espacials.

Durant aquest segon trimestre hem desenvolupat el projecte sobre la Terra.

Els objectius del projecte eren conèixer una mica millor el nostre propi planeta, la seva creació i les seves parts (geosfera, hidrosfera i atmosfera).

-Formació de la terra: Com es va crear la terra i les diferents fases per les que va passar al llarg del temps fins adoptar la seva configuració actual. Els continents.

-Geosfera: Les capes de la terra, l’escorça, el mantell i el nucli.

-Atmosfera: El temps atmosfèric i el clima.

-Hidrosfera: L’aigua a la terra. Els mars i els oceans, mars, rius i llacs, aigües subterrànies i glaceres. Els estats de l’aigua i els seus canvis. El cicle de l’aigua.

 

  1. Definició del repte o producte final.

Com a repte final vam decidir que els alumnes elaborarien una presentació d’alguns dels continguts treballats. La idea era treballar la comunicació i l’expressió oral, ja que els nostres alumnes necessiten reforçar molt aquest aspecte. La majoria d’alumnes no tenen el català com a llengua materna i presenten dificultats per utilitzar-lo de manera adequada.

  1. Els alumnes van triar els continguts que volien explicar als companys.
  2. Van preparar diferents murals i presentacions de google per projectar-les a la pissarra digital.
  3. Els grups es van reunir i van preparar l’exposició.
  4. Cada grup va anar a una classe (de 1r a 6è) a realitzar la seva exposició.  

Som l’escola dels baltis

Som l’escola Baltasar Segú de Valls.

El curs passat, com a línia d’escola vam començar amb el treball per projectes i l’aprenentatge cooperatiu. Formem part de la XCCBB perquè volem compartir les nostres experiències amb tots vosaltres i poder donar resposta als nostres dubtes.

Hem iniciat el nostre treball reflexionant en equip què és per a nosaltres el treballar per projectes.

Hem decidit documentar tres projectes a nivell de centre, un per cada comunitat, ja que som un total de 20 mestres. No obstant, ens centrarem i   documentarem el projecte que s’ha portat a terme el grup de tercer en el blog.

Seguim treballant !

Escola Cambrils, a prop del mar.

L‘Escola Cambrils som una escola pública de dues línies situada a la urbanització Molí de la Torre de Cambrils. Som un claustre de 29 persones, 17 de les quals formem part de l’equip impulsor.

Caminem cap a un projecte comú, que és la necessitat d’adaptar-nos als nous canvis i a tota la diversitat que ens trobem a la nostra societat, però de manera conscient i reflexiva.

Per donar resposta als interessos del nostre alumnat creiem que progressivament ens hem d’apropar a un enfocament globalitzat i quina millor manera que començar experimentant amb el treball per projectes.

Sols som bons, junts millors!

La nostra web: escolacambrils.wordpress.com

Un carnaval de cinema (metodologia)

Després de tractar la planificació, en aquest article abordem aspectes de metodologia del projecte de carnaval.

Les activitats/tasques son de resolució en parelles (memòria del projecte), petits grups (disfresses) i en gran grup (cant i coreografia).

Quan es treballa en parella la memòria només posem la condició de composició mixta per gènere. La resta d’agrupaments han estat lliures. L’activitat no demana rols ni grups d’experts.

La temporització ha estat gestionada per l’equip docent.

El fil conductor és la preparació d’una actuació de carnaval.

  1. La primera tasca és la confecció de la memòria (pel·lícula, personatges principals, argument, cartell, cançó, disfressa, escenografia i coreografia)
  2. La segona tasca, cantar la cançó i enregistra-la damunt d’una base musical (karaoke)
  3. La tercera, decidir la coreografia i assajar-la.
  4. La quarta, fer una valoració de la feina feta per tothom amb un formulari CoRubrics ( coavaluació, autoavaluació i heteroavaluació)

Ha estat molt guiat el què (carnaval, temàtica d’una pel·lícula d’abans d’ells nàixer). Ha estat força lliure el com (decidir la disfressa, la cançó i la coreografia)

Les sessions dedicades a treballar la memòria han estat al servei de compartir el procés, els dubtes, intercanviar idees i coneixements entre els grups, fer xarxes de coneixements perquè no es perdin en l’activitat i revisar els objectius inicials.

 

Els assajos de la coreografia han esdevingut uns moments de compartir idees i prendre decisions col·lectivament.

L’enregistrament de l’actuació serveix per fer reflexió i valoració de la feina feta, el resultat aconseguit i les propostes de millora.

El punt de partida d’aquesta reflexió és l’ús d’un formulari del CoRubrics per avaluar la feina individual de forma multimodal. (coavalauació, autoavalauació i heteroavaluació)

En pròxims articles abordarem la implementació, el producte final, l’avaluació i la veu de l’alumnat.

SOM L’ESCOLA BONAVISTA

Hola! Som l’escola Bonavista de Bonavista, Tarragona. Som un centre d’educació infantil i primària. La nostra escola és de dues línies, excepte a segon i cinquè que en son tres.

Nosaltres som els membres  del grup impulsor d’aquesta escola. És el primer any que ens iniciem en la Xarxa de Competències. Els nostres objectius sorgeixen de la necessitat de realitzar un canvi en la nostra metodologia i així, poder:

– Millorar la motivació dels alumnes.

– Fer-los protagonistes del seu aprenentatge.

La nostra escola: https://agora.xtec.cat/escolabonavista/

Sense perdre el nord (planificació)

En aquest article us parlarem de la planificació del tercer projecte dels tres què hem decidit documentar. Ens servirà de model per desenvolupar els projectes de 2n d’ESO pel curs 2019-20.

Durant tot el curs, el nostre alumnat de 1r d’ESO té a l’horari tres sessions, 5 hores setmanals, sota el títol “LEO.DA.VINCI”. Amb un plantejament multidisciplinari (tecnologia, geografia, educació física i visual i plàstica), quatre professionals (docència col·legiada) aborden el currículum per competències mitjançant projectes que es caracteritzen pel treball en equip, la construcció i presentació de productes finals i la constatació del procés personal i col·lectiu d’aprenentatge.

Com es pot perdre el nord?

Amb aquesta pregunta guia comença el projecte.

Treballarem integralment: aplicacions de la tecnologia al medi físic, ús de mapes topogràfics, elaboració de perfils, construcció d’una maqueta de cims catalans, ús d’aplicacions informàtiques per representar aquests perfils i orientar-se en el medi natural.

Cal despertar la curiositat i posar els cervells de l’alumnat en mode exploració.

Aquests són els vímets per teixir el cistell dels interessos dels alumnes:

  • Històries dels patiments de perdre’s (relats domèstics)
  • Històries d’exploradors perduts (relats històrics)
  • L’invent de la brúixola.
  • GoogleMaps i GoogleEarth
  • Localitza el teu mòbil.
  • Compartir ubicació en directe al WhatsApp.

La contextualització és un magnífic recurs per despertar i vincular els interessos de l’alumnat, però també ho és la participació en la presa de decisions. Explorem i representem l’entorn físic proper i el medi natural (maquetes 2D 3D). Construir i aprendre a utilitzar eines i tècniques d’orientació. Fer sortides al voltant de l’institut i una sortida final a la Mussara per posar en pràctica tots els coneixements que han adquirit durant el projecte.

Sempre tenim especial cura en anticipar el que farem, el que aprendrem i el que s’avaluarà.

Aquesta és la llista seqüenciada del procés inicial, amb indicació de la diversitat de recursos tecnològics que ens faciliten la interacció i presència de la veu de tot l’alumnat:

  1. Idees prèvies amb relats compartits.
  2. Què farem i què aprendrem. Descripció de la tasca a Moodle.
  3. Què avaluar
    1. Treball en equip (treball individual, participació i col·laboració) amb CoRubrics (coavaluació, autoavaluació).
    2. Validació individual de coneixements amb la presentació de les memòries que s’avaluen amb CoRubrics (coavalauació, autoavaluació, heteroavaluació)
    3. Metacognició amb l’anàlisi del portafoli i de l’activitat final d’orientació a la natura  (tots)

En pròxims articles abordarem la concreció metodològica, la implementació, el producte final, l’avaluació i la veu de l’alumnat.

Com treballem per projectes al CI?

La metodologia que s’utilitza a l’aula és un eclecticisme de models, de manera que es treballa de forma interelacionada entre cada metodologia. Sobretot treballem amb metodologies actives on es pose l’emfàsi en l’activitat i les produccions de l’alumnat. Es per això que ens hem organitzat per treballar en equips cooperatius, a més de treballar en gran grup i de manera individual.

Els equips cooperatius estan formats de manera heterogènia mitjançant  4 grups de 6 alumnes cadascun. Tenen 4 rols repartits dintre dels grups dos dels quals queden repetits per la quantitat d’alumnes que formen el grup. Els rols que desenvolupen són: portaveu, secretari/a, controlador i coordinador. (Més a baix es pot veure de quines tasques s’encarrega cada rol).

Els espais que s’utilitzen per desenvolupar el projecte són: l’aula del grup, l’aula d’informàtica, la biblioteca i el gimnàs, a més de qualsevol espai de l’escola que ens calgui en cada moment.

SOM TOTES

A l’escola Cèsar August de Tarragona es respira ganes de canvi.  En una societat que evoluciona, l’escola no es pot quedar enrere.

Una gran part del claustre ens hem posat mans a la massa per encaminar la nostra mirada, com a centre, de què és un projecte. Vàrem partir de la idea que tenia cadascú de “Projecte” i a partir d’aquí vam encetar un debat d’allò més enriquidor.

En aquests moments, ens estem trobant a nosaltres mateixes i compartint punts de vista.

Aquest és el primer any que formem part de la xarxa. El projecte que durem a terme serà destinat a cicle superior i l’emmarcarem dins de l’àrea de matemàtiques, tot i que tocarem les diferents àrees curriculars.

Moments de creació i representació d’idees. Què és un projecte?

Som Ganxets

Hola! Els Ganxets és una escola situada a Reus. La nostra escola és d’una línia, excepte a Cicle Superior que en són dues.

El grup impulsor del treball de la Xarxa de Competències bàsiques el formem 6 mestres de l’escola. Després de moltes reunions, hem decidit centrar el treball al projecte interdisciplinar que realitzem a 5è d’Educació Primària.

Des de fa anys, el medi a l’escola es treballa sense llibres. Primer teniem el dubte de si enfocar aquest treball per projectes des de l’àrea de medi, però al final ens hem decidit per treballar des del projecte interdisciplinar, ja que és un treball obligatori i ens volem assegurar que la metodologia que fem servir a l’hora de fer-lo, és la més adequada.

Estem convençuts que ens ajudarà molt a millorar en el nostre dia a dia.