5. Què han après? Com ho sabem?

Un altre dels punts que va generar força reflexió en la sessió amb el claustre va ser com avaluaríem els aprenentatges dels alumnes i sobretot en quin moment es duria a terme. No volíem centrar-nos en una avaluació que inclogués únicament el producte final. Vam decidir que cada mestre amb el seu grup pogués utilitzar les eines que considerés més oportunes.

Els resultat va ser un seguit d’instruments d’avaluació entre els que destaquen rúbriques i registres d’observació diversos.

Per exemple, aquest registre d’observació, molt concret pels continguts que s’estaven treballant amb el grup-classe, utilitzat per una mestra d’una de les escoles:

O aquesta rúbrica que permet avaluar com ha treballat un grup i que amb els més grans pot utilitzar-se com a coavalauació o autoavaluació.

4. Compartim amb els companys de la ZER…

Al llarg de tot el projecte s’han anat elaborant diferents projectes que han quedat recollits en els següents productes finals.

Escola Arnau Mir (El Pla de Sant Tirs)

Ppt projecte aigua – experiment

Ppt projecte aigua 1

Ppt projecte aigua 2

Vídeo projecte aigua – fem gelat

Vídeo projecte aigua – ocean zones

Vídeo projecte aigua

 

Escola Castell-ciutat (Castellciutat)

Ppt projecte aigua – pollution

Ppt projecte aigua

Vídeo projecte aigua – contaminació

 

Escola Sant Esteve (Alàs)

Vídeo projecte aigua

 

Escola de Tuixent

Vídeo projecte aigua

 

3. Ho posem en marxa…

Les primeres activitats del projecte han estat diverses en les diferents escoles, però totes amb l’objectiu de saber quins eren els coneixements previs dels alumnes i quines eren les inquietuds davant l’eix que se’ls presentava al voltant del qual començaria el projecte.

Per resoldre les seves preguntes s’han utilitzats diferents fonts d’informació: llibres relacionats amb el tema on s’havia de tenir paciència per trobar les respostes, pàgines i cercadors web on les respostes eren més immediates però calia contrastar la informació que es trobava… i també enregistrant dades dels experiments que es duien a terme amb un determinat objectiu.

Els mateixos alumnes anaven creant diferents productes i quedava així documentat el que s’havia treballat i que s’havia après relacionat amb el que ells mateixos o alguns dels companys havien proposat.













2. Com ho farem…

Quan vam començar a parlar de quina metodologia creiem que era la ideal per dur a terme el projecte vam necessitar temps per reflexionar-hi i decidir-ho. Tot i que som quinze mestres, el nostre claustre és divers i hi havia opinions de tot tipus.

Després de parlar-ne força, vam acordar que durant les setmanes que havíem establert donaríem prioritat al projecte i, si calia, seríem flexibles en la organització horària. El treball per projectes té sentit com a metodologia globalitzadora i, per tant, ens semblava adient fer-ho així, intentant que cada àmbit tingués el pes horari que havia de tenir.

A més, en algunes escoles es va decidir treballar amb tots els alumnes a la vegada, desfent els grups amb els que funcionen al llarg del curs.

Durant les primeres activitats havien de sorgir preguntes dels alumnes que ens ajudessin a donar una direcció al projecte i que fes que a ells els interessés investigar i treballar per  aconseguir les respostes.

En les diferents activitats i en totes les escoles es treballava alguns moments individualment, per parelles, en grup cooperatiu… no es seguia una metodologia sempre igual pel que fa a la organització dels grups.

El que més clar teníem era que volíem utilitzar una metodologia que ens permetés anar prenent decisions mentre el projecte anava avançant.

1. Planificant…

Abans de planificar i seqüenciar les activitats que duríem a terme durant el projecte, vam decidir entre tot el claustre de la ZER que una de les coses que teníem clares era que volíem fer únicament un projecte totes les escoles, cada escola adaptant-lo a les necessitats i interessos dels seus alumnes i cadascun dels grups, però tot al voltant d’un eix.

En les sessions de coordinació van sortir moltes idees, però algunes van quedar descartades ràpidament perquè eren més pròpies d’un projecte d’escola concret i era més difícil que les altres escoles en poguessin treure el mateix profit. Finalment, vam decidir treballar al voltant de l’AIGUA.

Dins aquest eix hi cabien totes les inquietuds dels mestres, des dels que projectaven activitats més experimentals fins als que volien treballar-hi més l’àmbit artístic o lingüístic.

El segon pas previst era treballar en tres grups de mestres i concretar propostes per als grups d’alumnes. Havíem decidit que un grup es centraria en els grups de cicle infantil, un altre en els tres primers cursos de primària i l’últim en els tres darrers. Abans de començar-ho a fer, vam adonar-nos que volíem fer un projecte més obert on els alumnes tinguessin la possibilitat de decidir avançar cap on més els interessés en funció del que anaven aprenent.

La planificació va quedar molt senzilla. Tots els grups tenien l’objectiu de generar un producte final digital, per facilitat compartir-ho amb les diferents escoles de la ZER i que els seus companys poguessin veure-ho. El segon objectiu que ens vam proposar era que els alumnes aprofundissin en el coneixement de les diferents relacions aigua-vida o les propietats físiques de l’aigua.

Per iniciar el projecte, es van proposar diferents activitats entre les quals una lectura d’un conte relacionat amb l’aigua, una pluja d’idees amb paraules relacionades amb l’eix, escoltar diferents sons de l’aigua en la natura… i cada escola o mestre van escollir-ne una o més d’una per començar.

LA VEU DELS ALUMNES

Per acabar amb aquesta experiència, demanem als alumnes que expressin quina és la seva visió de la feinada que han fet per portar a terme la cantina de l’institut. 

Destacar un punt comú a tots, que ha sortit i que sens dubte ha de fer-nos reflexionar.

Des del primer a l’últim dia, “hem tingut molts problemes per a prendre decisions”.Que si volem croissants, jo vull refrescos, que en farem dels diners, quin nom li ficarem, etc… Preguntes i respostes no han parat de sorgir a l’aula i com no, els debats s’han gestionat de manera lenta i molts cops no han agradat a tothom.

Ara ja la tenim montada i esperem que l’any que ve hi torni a ser, diuen els més petits del grup però n’hi hagi o no, possiblement una de les activitats que més hauriem de treballar els professors en propers cursos, sigui la cooperació, el debat, l’empatia, on tots, hi troben problemes.

De fet ningú els hi va dir que seria fàcil però així és la vida i així són els aprenentatges.

Continuarem endavant… Que tingueu un Bon Estiu!

ENS AVALUEM

El projecte de la cooperativa i posterior obertura de la cantina ens ha permès treballar molts àmbits i competències diferents que s’interrelacionen amb els àmbits digital i personal.

Les avaluacions s’han centrat en la matèria d’emprenedoria i sempre amb els objectius clars del treball cooperatiu.

Cal esmentar que amb aquesta matèria podem treballar l’àmbit personal on la participació és l’eix central de totes les actuacions.

Després podem escollir una coavaluació entre els socis-alumnes per a fer-los partícips del seu procés d’aprenentatge global al llarg de tot el projecte.  

CANTINA, JA LA TENIM AQUÍ!

Per fi arriba la setmana de l’obertura de la cantina.

Aprofitem la setmana de l’educació física i proposem per al primer dia regalar un esmorzar saludable.

Després de parlar-ho amb la direcció del centre decidim que per a la inauguració donar  iogurt amb fruita.

Molts de nervis, molta feina i després d’alguns contratemps arriba una gran satisfacció per la feina feta.

Recollir i organitzar els nous horaris de treball i obertura de la cantina seran una prioritat.

IMPLEMENTEM

Els dies han passat i després de la creació de la cooperativa tot ha vingut rodat.

Elecció dels aliments i begudes a vendre, elecció de preus, horaris d’obertura i sense adonar-nos ja teniem la primera paredeta montada i els primers calerons a la caixa.

Cal tenir en compte el treball de motivació i feina realitzada per tot el professorat donant ànims i suport per a aconseguir aquesta fita.

COM HO HEM FET? METODOLOGIA

Ens aquesta entrada cal felicitar la professora de la matèria d’emprenedoria que ha sapigut anar dirigin l’alumnat cap al seu objectiu i no perdre l’esperança ni la motivació d’un socis-alumnes de la cooperativa que no acabaven de creure’s que acabarien obrint un nou espai per a l’institut.

És en aquest apartat també felicitarem  la direcció per creure en el projecte i donar un cop de mà en tots aquells moments difícils.

Els alumnes han realitzat una enquesta formulari per a conèixer les necessitats i gustos de la resta de companys de l’institut  i a partir d’aquest van començar a treballar.