Posem fil a l’agulla…

Per començar a introduir-nos en el tema, hem muntat un racó a la classe amb tota mena de materials -sigui de casa, sigui de l’escola- que ens poden servir per la nostra investigació.

Ens hem organitzat lliurement en petits grups per poder consultar-ho i informar-nos per tal de trobar una resposta a la nostra gran pregunta, i comprovar si les hipòtesis que hem plantejat són certes o no.

Hem anat anotant a un full les coses que ens han anat cridant l’atenció i que voldrem tenir en compte al llarg del procés. Hi ha uns dibuixos amb foc, uns altres de cases amb aparells que no coneixem, alguns piquen ferro, de cop apareix un primat… Quin cacau! Ens adonem que cal ordenar la informació. I com ho farem? La Laia ha trobat una línia del temps a un llibre. I si construïm la nostra? Així podríem anar situant tota la informació que anem recopilant.

Ens plantegem una resposta…

Sabem d’on venim? Ens en podem fer una idea? Agafem un tros de paper i un llapis i ens posem a pensar una resposta, serà la nostra hipòtesi. Primer individual, després en petit grup. També amb tots els companys. Cadascú hi diu la seva…

<<Déu va crear al primer home i la primera dona>>

<<Venim dels monos>>

<<Vam conviure amb els dinosaures. Ells es van extingir i nosaltres no>>

Caldrà comprovar-ho…

COM S’ESTÀ DESENVOLUPANT EL NOSTRE PROJECTE?

De moment el nostre projecte s’està desenvolupant molt bé ,en part perquè l’alumnat esta molt motivat  pel tema, aporten molta informació i s’involucren molt. Els alumnes mostren molt interès i participen molt en les diferents activitats que se’ls hi proposen.Un altre punt a favor per a que el projecte es desenvolupì favorablement és la participació de les famílies.

Els alumnes mostren molt d’interès en explicar allò que estan aprenent i per això una tarda van convidar als de segon i els hi van explicar una història d’indis.

Ei, Comencem!

A quart durant el primer i segon trimestre hem treballat el nostre poble, Alcanar, i la comarca a la que pertany.

Hem emprat diferents maneres d’obtenir i recollir informació com per exemple:

  1. Participació de les famílies en diferents tallers.
  2. Treball de camp per obtenir evidències de les informacions rebudes i descobrir-ne de noves.
  3. Recerca d’informació utilitzant les noves tecnologies.

Un cop recollida aquesta informació hem utilitzat diferents formes i suports per fer evident el que hem aprés:

  1. Elaboració d’un dossier de treball.
  2. Confecció d’un mural.
  3. Exposició oral, autoavaluació i coavaluació del treball realitzat.

Això és una petita mostra del que anirem presentant-vos. En properes entrades anirem desgranant com ho hem anat fent.

I TU COM ET DIUS?

Un matí un alumne va plantejar a tot el grup classe que si erem indis el nostre nom no ens servia i que havíem de buscar un nom propi dels indis.

Vam debatre entre tots com havia de ser aquest nom ,algú va suggerir que podríem buscar a  l’ordinador nom d’indis famosos per a veure quins noms tenien.Llegiem el nom i vam fer un llistat a la pissarra, a partir d’aquí van adonar-se de que els noms indis tots tenien a veure amb elements de la natura i amb els animals. Ara cadascú pensava quin nom volia posar-se, ens el deia i en una fitxa nosaltres els hi escriviem , llavors ells el copiaven.

 

Ara que ja sabiem escriure el nostre nom indi ,l’escrivien en un paper i  l’enganxavem a la taula davall del nostre nom. Ara si que erem veritables indis.

Exemples: Ull  d’aguila                       Cavall  salvatge               Ull  de bisó

Lluna plena                       Àguila  negra                    Flor  lila

Als alumnes els hi va agradar tenir un nom indi i el curiós era que tots recordaven els noms dels seus companys.

CORONA D’INDIS

Aprofitant la TARDA EN FAMÍLIA van venir els pares d’un alumne a la classe i van fer un taller de plàstica on  cada alumne es feia una corona d’indis.

L’activitat va estar molt profitosa, a ells els hi agrada molt que vinguin els familiars a la classe a compartir coses amb ells. Les corones ens van quedar molt boniques i tots estaven molt contents amb la seva corona, i se la van endur cap a casa.

 

 

 

SESSIÓ 5: LES GAVINES I LES ARTS

Aquesta cinquena sessió ha tractat de les arts i la relació amb el leitmotive de les gavines en un relat o una pintura.

Hem escoltat l’audiollibre de l’obra  Juan Salvador Gaviota, a de Richard Bach, hem parlat de la cultura de l’esforç, de la constància, del fet de ser diferent i de la possibilitat d’aconseguir reptes encara que ningú no cregui en nosaltres, és a dir,  s’han posat a la pell del protagonista de l’obra. Hem ofert la possibilitat de respondre a unes preguntes per tal d’aconseguir una qualificació extraordinària.

Hem parlat de la creació literària, de la inspiració i reflexió que cal per a ser artista o escriptor, de què entenen els nostres joves per l’art, dels dilemes sobre l’art figuratiu i l’art abstracte i del seu desconeixement d’aquest darrer, hem puntualitzat que l’art no ens pot oferir només plaer; mitjançant la reflexió, ens pot aportar inquietud, tristesa, repulsió o alegria. Han conclòs que l’art els agrada més quan s’hi reconeixen o identifiquen en un objecte, un personatge o un paisatge. Han reconegut que els escriptors i els artistes sovint expressen o fan referència a aspectes relacionats amb els seu entorn de proximitat.

Tot seguit, hem iniciat el debat artístic a partir de l’obra d’art de Pedro Marzorati, Juego de gaviotas. Donde las mareas suben y bajan, inclosa a la coberta del dossier del projecte. S’ha proposat la confecció d’un catàleg digital utilitzant www.Popplet.com. Abans s’han mostrat diferents catàlegs en paper per tal que veiessin el resultat dels catàlegs digitals una vegada surten de la impremta. Se’ls han ofert les pautes que cal seguir per crear-lo i l’inclusió del peu de foto quan s’esmenta l’obra. S’ha utilitzat www.poplet.com es penjarà al padlet de cada grup.

Hem volgut finalitzar la sessió amb una cançó, i com no, l’hem cantada. La peça musical 100 gaviotas, del grup musical Duncan Dhu, ha estat la més idònia per finalitzar la sessió de les arts. La sessió ha estat molt positiva, els silencis captius per l’atenció i l’interès del tema han ofert gran satisfacció als estudiants i als docents.

S’ha tractat l’atenció a la diversitat, donant veu i responsabilitats a diferents membres del grup que, sovint, es queden en segon terme. S’ha detectat una gran participació i interès en un alumne que durant el curs mostra deficiències en la seva conducta i saber estar.

SESSIÓ 4: CURIOSITATS SOBRE LES GAVINES.TRACTAMENT INFORMACIÓ CENSOS AMB EXCEL.

Avui hem fet la quarta sessió del nostre projecte. Com a continuació de la sessió anterior (on es van presentar els diferents tipus de gavines, hàbitat i rutes migratòries), els alumnes han cercat informació per poder respondre a preguntes i curiositats sobre les gavines. Algunes d’aquestes preguntes han estat:

  • Per què ploren les gavines?
  • Saps per què la major part de les gavines són blanques?
  • Sabies que les gavines no poden volar si no hi ha vent ?

Tots els grups han cercat informació per poder obtenir les respostes i han après molt. Ens ha sospres la seva motivació i la seva implicació. Al mateix temps han anat aclarint dubtes tecnològics sobre les sessions anteriors, han acabat algunes activitats de sessions anteriors i les han penjat als padlets.

Després del pati, com ha estat habitual, els alumnes han sortit a observar el comportament de les gavines per tal de comprovar si menjaven o no en el menjador. Mentrestant, els reporters han acabat de penjar els pamflets per a les classes.

Seguidament, hem dedicat la resta de la segona sessió, a aprendre  com es realitzen els censos de les gavines. D’altra banda també s’han tractat i analitzat la informació dels censos de gavines tant per espècies com per territori. A tal efecte, s’ha utilitzat l’Excel.

Al final, els dos objectius s’han complert i els alumnes pujaran al mur digital els dos fitxers corresponents. Volem remarcar que s’evidencia que el grup està més cohesionat i treballa millor.

Fotos de la sessió 4:

SESSIÓ 3: LES GAVINES, TIPUS, COMPORTAMENT I HÀBITS

En aquesta tercera sessió els alumnes i les alumnes han estat investigant els tipus de gavines més importants que podem veure en aquesta zona amb l’objectiu de poder identificar la gavina que ve al nostre institut a esmorzar a l’hora de pati. L’alumnat s’ha involucrat molt i s’han convertit en verdaders ornitòlegs, realitzant fotos a les gavines, observant el seu comportament i emplenant el quadern de camp sobre la gavina patigroga. També han après com fer un mapa amb el google maps sobre la migració de la gavina corsa.

En la segona part de la sessió, un cop finalitzat  el menjador, hem sortit al pati a observar si les gavines s’apropaven al menjador i si es menjaven les restes de l’esmorzar. En aquest cas, no hem aconseguit veure menjar a les gavines, però les hem pogut veure apropant-se al menjador per a veure el que hi havia. Cal remarcar que al principi hi havia un poc de xivarri, però després els alumnes han estat callats. Segurament les gavines han estat pammejant la situació.

Per altra banda, cal ressaltar alguns dels inconvenients que ens hem trobat en aquesta sessió. Per exemple, els problemes amb la connexió a Internet, cosa que ha provocat un cert retard amb la creació dels padlets. Això ha fet que no poguessin finalitzar els passos proposats i que restés pendent de fer el darrer pas amb continguts sobre els canvis d’hàbitats de les gavines.

Algunes fotos de la sessió:

SESSIÓ 2: CONSTRUCCIÓ MENJADOR

En aquesta segona sessió els alumnes han estat molt involucrats en la realització del menjador, ha estat una sessió purament manual realitzada al taller de tecnologia de l’institut i al pati. Sovint, aquestes tasques manipulatives ofereixen molt benestar als alumnes. Els grups han estat establerts en la primera sessió, fora de l’aula ordinària. Les tasques han estat distribuïdes i realitzades en dues hores. Per a la seva construcció s’ha tingut en compte que la base de fusta d’un metre per un metre estigués foradada per quan plou per tal que no s’acumuli l’aigua. Alhora, s’ha dissenyat un sistema de topalls perquè els rosegadors no puguin pujar a la cerca del menjar. En síntesi, ha estat una sessió molt divertida i de desenvolupament d’ofici, on els alumnes han mostrat les seves competències en treball artesanal.