Ara votem com els adults

Un cop passat el migdia de reflexió, es va procedir a realitzar la jornada electoral. Per realitzar aquesta fase vam demanar ajuda a una treballadora de l’ajuntament amb molta experiència en aquest àmbit per guiar-nos en aquest procés tan interessant. Primer vam realitzar un sorteig per tal de constituir la mesa electoral. Seguidament vam fer les votacions i cadascun dels alumnes s’havia d’identificar amb un document (DNI, carnet del super3, etc.). Un cop fetes les votacions es va procedir a l’escrutini de vots.

El tema escollit per majoria va ser el de LA REPRODUCCIÓ. Tot va quedar registrat en unes actes.

Aquesta experiència va servir per viure en primera persona un veritable procés electoral.

COM ES MOUEN ELS ACRÒBATES?

Mentre els mestres es reunien i treballaven en l’organització de les actuacions del festival, un dia, a la classe, vaig entrar preguntant “I què he de tenir per poder treballar en un circ?”

La pregunta va generar xivarri de seguida, però quan vam tranquil·litzar-nos per poder parlar en ordre, van explicar-me que havia de ser molt forta i fer molt d’exercici físic. Aquest va ser la pregunta que va originar la investigació sobre “què té el meu cos que es posa fort quan feia exercici físic?” i “Com ho aconsegueixo?

Els alumnes, en grups, van organitzar-se la feina i van buscar informació sobre els ossos, les articulacions, els músculs i l’exercici físic. Així van esbrinar, per exemple, que si ens fèiem mal als músculs o als ossos, havíem d’anar al traumatòleg, que és important escalfar abans de fer exercici físic, que les patinadores del circ tenen un bon equilibri i unes bones abdominals…

Tot plegat, ho van recollir en un àlbum amb imatges que il·lustraven el que havien trobat.

SOS DOFINS!!!

A l’inici d’aquest projecte, com fem habitualment, vam demanar la col·laboració dels pares. La  mare d’una nena que és oceanògrafa, es va oferir a explicar què podem fer per salvar un dofí en perill.

Quan va venir va portar una reproducció a escala real d’una cria de dofí.  Es tractava d’un dofí que havia estat salvat a una platja del nostre poble. Als alumnes els va impactar que fos un salvament real i que hagués passat en un lloc conegut per ells. També els va cridar molt l’atenció que aquesta reproducció tan grossa era una cria de dofí.

Partint d’unes fotografies va explicar com es va fer el salvament del petit dofí. A continuació, vam anar a l’aula de psicomotricitat  per fer un simulacre amb la reproducció del dofí.

Finalment, es va fer una recopilació amb totes les accions que hem de fer si trobem un dofí ferit o embarrancat a la platja.

 

ESCALFANT MOTORS

A partir de la pregunta “Com organitzaríeu el festival de final de curs de manera que sembli un circ?” s’enceta una conversa que fem servir per recollir les idees dels nostres alumnes en un document word i per assabentar-nos què en saben d’aquest tipus d’espectacle.

Durant el debat, han sortit dubtes d’alguns nens que no havien anat mai al circ i els seus companys els hi van explicar com és i que hi podien veure. Així doncs, vam saber que el circ es movia d’un lloc a l’altre, que hi havia acròbates diferents, que havien d’estar forts i cuidar-se, que cada participant tenia una habilitat que potenciava durant l’actuació…

D’aquesta manera va ser com van arribar a la conclusió de repartir els alumnes en habilitats i distribuir-los seguint la metodologia de les comunitats: els petits (P3, P4 i P5) barrejats, els mitjans (1r, 2n i 3r) barrejats i els grans (4t, 5è i 6è), igual.

Als mestres ens va alegrar veure que havien arribat a la mateixa conclusió que nosaltres, ja que havíem pensat que el festival també podia ser una manera de mostrar a la comunitat educativa com es treballa a l’escola.

Quan el debat es va acabar, els hi vam explicar que els mestres s’havien de reunir per posar en comú les idees de tots els alumnes de l’escola i arribar a algun acord en les actuacions que hi haurien.

El cicle de Gestió Administrativa compromès amb el Treball de Síntesi!

Enguany tenim novetats a l’hora de realitzar el Treball de Síntesi. Aquest curs 2017-18 comptem amb la col·laboració de l’alumnat del Cicle formatiu de Grau mitjà de Gestió Administrativa (Recursos turístics a la Ribera d’Ebre) que fan de monitors de l’alumnat de primer.

 Tasques que porten a terme els alumnes del cicle:

  • Creació d’un tutorial sobre l’aplicació EDULOC i explicació als alumnes. Amb aquesta aplicació l’alumnat de 1r d’ESO crea una ruta amb els punts d’interès relacionats amb la sortida vinculada al crèdit del Pi del Montbrió.
  • Dinamització de la sortida i explicació dels elements patrimonials relacionats amb la pedra en sec.
  • Acompanyament en la construcció de la maqueta de pedra en sec i la creació de la ruta amb EDULOC.

Tallers: Avui toca una mica d’història!!

Per tal de poder continuar el nostre treball d’investigació amb els alumnes necessitàvem l’ajuda d’una persona experta en la història d’Alcanar.

De seguida, la mare d’uns alumnes, historiadora, ens va muntar uns tallers dels íbers, edat antiga, medieval,… Va venir una tarda a l’escola i ens va transportar, amb l’ajuda d’uns vestits de l’època i diversos estris, a diferents escenaris històrics. Aquí en teniu una petita mostra.

Igualment vam preparar una visita pel poble per tal de recórrer llocs que ens parlen de la nostra història, Torre de vigilància del Carrer Nou, Carrer de les coves, Plaça de la Carta Pobla, Carrer del Forn,… Amb l’ajuda d’un mapa d’Alcanar vam haver de trobar els diferents llocs que havíem visitat. També vam aprendre i vam poder jugar a diferents jocs de l’època íber, medieval, antiga,…

Després d’aquestes dues activitats els nostres alumnes tenien una idea més clara de la nostra història, a més a més l’havien viscut ells mateixos!!!

Introduint el projecte: 1r ESO. La volta al món en 5 maletes

Per començar a familiaritzar als alumnes amb el tema del projecte i motivar-lo, al grup intensiu de millora es va fer un miniprojecte a partir de la lectura del llibre “un verano en Borneo” en el qual van organitzar una estada de 5 dies a Borneo, buscant informació de com anar, on estar, què veure… tots els resultats de la recerca es van reflectir en el següent mural. Els alumnes d’aquest programa, amb el mural, van passar per les diferents aules de primer d’ESO, fent entre tots l’exposició del seu treball.

Comencem a planificar: 1r ESO. La volta al món en 5 maletes.

El primer pas va ser l’elecció del tema, tenint en compte les assignatures dels membres del grup, ja que vam decidir que, al ser alumnes de 1r d’ESO el projecte havia de ser una mica dirigit. Per tal de fer això vam fer una pluja d’idees (brainstorming), de la qual van sortir per exemple: cultures que integren el nostre poble, com fer un programa de televisió, i els tresors de la foia, geocerca; decidint finalment fer un viatge a diferents llocs del planeta “en cinc maletes”.

Els treballs comencen a agafar forma!

Els alumnes de segon ja han acabat de buscar respostes a totes les preguntes que tenien. Ara estan preparant un treball en una cartolina on estan redactant les preguntes i respostes acompanyades de fotografies i que després exposaran als seus companys de la classe. Per ser la primera vegada que realitzen treballs amb cartolines ha estat un èxit. Quasi tots han sabut treballar en grup, s’han repartit  les tasques, han demanat ajuda als mestres i han sabut repartir l’espai de la cartolina . Estan contents amb la seva tasca realitzada i ara ens queda l’exposició oral.

ENS REPARTIM LA FEINA

La primera pregunta del nostre projecte a resoldre és saber quins pobles formen part de la nostra comarca.

Hem buscat informació i ara ja sabem que en són 17. Doncs, a la feina!

Ens hem organitzat per parelles i cada parella ha escollit 2 pobles.

En gran grup hem decidit què és el que ens interessa saber de cada poble.

Nom del poble, habitants, superfície, història,…..

Com ho farem per trobar aquesta informació?

Entre tots hem pensat que la podem trobar:

_ Internet: webs ajuntaments, google…

_ A la biblioteca

_ Directament als ajuntaments: per telèfon, correu electrònic.

Decidim entre tots que enviarem un correu electrònic a tots els ajuntaments de la comarca. Com ho farem?

En redactem un entre tots que ens servirà de model. Som-hi!

De: e3001681@xtec.cat CEIP Lluís Viñas
Enviado el: viernes, 13 de abril de 2018 15:59
Para: ajuntament@moradebre.cat
Asunto: PROJECTE 5è Lluís Viñas

Benvolgut Sr. Alcalde/Alcaldessa,

Som els alumnes de 5è de l’escola Lluís Viñas. Li escrivim aquest correu perquè necessitem informació del vostre poble per fer un treball sobre la Ribera d’Ebre.

 Seria tan amable d’enviar-nos informació sobre el poble?

Moltes gràcies per la seva amabilitat.

Quan tinguem la informació, què en farem?

Han sortit dues propostes:

  • Presentació Powerpoint
  • Cartolines grans de diferents colors.

Hem decidit que cada parella triarà lliurement com fer-ho.

Comencem!!!