FES LA TEVA VELLA QUARESMA

La Cristina Sotoca ha creat un material molt divertit i motivador per treballar el dibuix, l’expressió oral, la lectura i l’escriptura a partir d’unes imatges de la Vella Quaresma.

L’ha preparat amb tres tipus de lletra: Majúscula, lligada i impremta i ha confeccionat diferents activitats per adaptar-les a les diferents necessitats, edats i ritmes d’aprenentatge de manera que es pugui atendre la diversitat. El quadre de doble entrada amb el número dels daus i els diferents elements també el teniu amb dues versions: dibuix i paraula o bé només dibuix.

Es tracta de triar el dau i, l’atzar serà el que decidirà com serà aquesta Vella Quaresma tant divertida: Què portarà al cap? I a la cara? Com seran les seves cames? Quin tipus de calçat portarà? 

Finalment, els alumnes tenen una guia sobre com descriure a seva Vella Quaresma i una rúbrica d’avaluació.

Us animeu aprovar-ho amb els vostres alumnes?

Aquí teniu els enllaços:

TOT EL MATERIAL AMB LLETRA MAJÚSCULA

EL RECURS AMB LLETRA LLIGADA

MATERIAL AMB LLETRA D’IMPREMTA

Publicat dins de Materials | 10 comentaris

BINGO DE INVIERNO/BINDO D’HIVERN

Us presentem un joc de creació pròpia però inspirat en els materials i Bingos que es comparteixen des de la web “Lápiz de Ele” (https://www.lapizdeele.com/) i que estan sent molt útil per treballar el vocabulari, la lectura i la comprensió lectora en llengua castellana.

En aquest cas, hem elaborat un Bingo amb elements relacionats amb l’hivern treballant així el vocabulari propi d’aquesta estació de l’any però pot adaptar-se a altres centres d’interès i altres temes que treballeu a l’aula i que s’ajustin a les vostres programacions.


Es tracta de crear un plafó amb dibuixos i/o paraules amb diferents opcions on els alumnes hagin d’escollir (pintar, encerclar…) el que ells prefereixen. En aquest cas es dóna a escollir entre dos dibuixos aquell que mostra millor la seva preferències: fer un ninot de neu o jugar a tirar boles, anar a la neu amb esquís o baixar una muntanya amb trineu, portar bufanda o gorro, embrutar-se amb l’aigua dels bassals o portar paraigua per resguardar-se de la puja…

Es tracta que els alumnes pintin quina de les dues opcions prefereixen i, llegint els cartronets que defineixen un dibuix, col·locar algun objecte sobre d’ell i “marcar-lo”. Qui aconsegueixi marcar totes les caselles d’una mateixa fila aconsegueix 1 punt i qui faci “Bingo”, és a dir, completi tota la taula, aconsegueix 2 punts.

En aquest cas us el presentem en castellà i amb el tema de l’hivern però pot adaptar-se a altres idiomes i altres temes.

Us animeu a provar-lo amb els vostres fills/es o alumnes? Mireu com ho hem treballat amb el grup de 3r de Primària de l’Escola Lluçanès:

DESCÀRREGA DEL MATERIAL EN FORMAT PDF

DESCÀRREGA DEL MATERIAL EN FORMAT WORD (Si l’adapteu i ens voleu fer arribar el vostre treball estarem encantades de poder-lo compartir blocrecursosee@gmail.com). Compartir és construir!

L’Anna M.Cullell del CEE Mare de Déu del Mont (Vilafant) ha adaptat aquest recurs al CATALÀ i ens ha fet arribar la seva versió per tal de poder-la compartir al nostre bloc. Moltes gràcies per l’adaptació Anna i per voler-la compartir amb nosaltres!

ACCÉS AL BINGO D’HIVERN (VERSIÓ CATALANA)

No us perdeu fer un cop d’ull a la pàgina “Lapiz de Ele”, val molt la pena!

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

LA TARDOR “MENTIDERA” (COMPRENSIÓ LECTORA)

Us compartim una activitat molt útil per treballar la comprensió lectora relacionada amb la tardor de manera divertida.

Amb la seva aplicació es treballa també l’atenció i la concentració de l’alumnat ja que cal que estiguin molt atents per descobrir les mentides que els explica la tardor. A cada frase hi ha amagada una paraula mentidera i cal que la descobreixin i escriguin la paraula que l’hauria de substituir dins de la fulla.

La Cristina Sotoca li havia de donar un format molt més artístic a l’activitat però resulta que acaba de ser mare i viure aquest moment de la vida és el que ocupa tot el seu temps. Així que…FELICITATS CRISTINA!

Us deixem amb l’activitat de tardor tant en català com en castellà “EL OTOÑO MENTIROSO” per si us interessa treballar-la amb els vostres alumnes.

ACCÉS AL MATERIAL (2 fulls) EN CATALÀ

ACCÉS AL MATERIAL (2 fulls) EN CASTELLÀ

Publicat dins de Materials | 2 comentaris

COMPRENSIÓ LECTORA: LES PARAULES INSTRUSES I LES VACANCES ESTIUENQUES

Us presentem una proposta molt potent per treballar la lectura, la comprensió lectora i el vocabulari de manera divertida a través d’un joc on s’hagin de descobrir les paraules intruses que s’han “colat” en un text i, un cop descobertes, mirar d’endevinar quina paraula seria la que aniria al seu lloc. Ho podeu fer amb qualsevol tipus de text. Nosaltres us presentem aquest inventat per nosaltres i molt adequat per treballar aquests primers dies d’escola.

 

El material consta de les següents activitats i nivells:

 

NIVELL A: text i graella on escriure totes les paraules (les paraules intruses que han trobat en el text i la paraula correcta que l’hauria de substituir)

NIVELL B: text (2 pàg.) i graella on ja hi ha escrites les paraules intruses (que cal donar un cop els alumnes han localitzt les paraules). Cal que al costat escriguin la paraula correcta.

SOLUCIONS: text (2 pàg.) amb les paraules instruses ja subratllades (per afavorir l’autoavaluació)

En aquest cas han de trobar 17 paraules intruses.

Es pot fer de manera individual però els lectors/es s’ho passaran millor si es fa de manera col·lectiva. Mentre es llegeix el text en veu alta qui trobi una paraula intrusa hagi de picar de mans. Qui serà el primer a descobrir-la? Quants alumnes picaran de mans? Només una premisa…no es pot picar la paraula si abans el company/a no l’ha llegit.

 

Així comença la nostra història…

Aquestes vacances d’estiu han sigut molt avorrides perquè m’ho he passat molt bé i he gaudit de totes les coses que he fet. Els matins he anat a un casal d’hivern on hi havia molts altres nens i nenes i un bon grup de bombers que ens han preparat moltes activitats perquè tots ens ho passéssim molt malament.
Hi he anat cada dia (de dilluns a divendres) durant tot el mes de novembre perquè els meus pares feien vacances durant l’agost i hem fet moltes activitats. Els dilluns fèiem manualitats, els dimarts piscina, els dimecres bicicleta, els dijous caminades per la zona del costat de l’escola i els diumenges jocs d’aigua (…)

Podeu accedir al material amb PDF del Drive clicant sobre les imatges (captures de pantalla de l’activitat): NIVELL A, NIVELL B I SOLUCIONS EN UN ÚNIC DOCUMENT.

Publicat dins de Comprensió, Estiu, Lectura, Llengua, Materials, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 2 comentaris

Activitats per principi de curs

Comencem el nou curs i… per fer-ho, compartim amb vosaltres unes fitxes d’expressió escrita per treballar què han fet aquest estiu i per conèixer als nostres infants. Per descarregar la fitxa, cliqueu la imatge.

Recordeu que teniu més activitats per utilitzar al principi de curs com les següents:

  • Activitat emocions sobre el primer dia de classe, diferents nivells. Clica a la imatge per descarregar el material. 
  • Què vull fer aquest curs. Clica a la imatge per descarregar el material. 
  • Veritat o mentida edició estiu. Clica la imatge per descarregar el material. Si vols veure l’article original clica aquí
  • Expressió escrita: “aquestes vacances…”  Clica aquí

 

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior, Educació Infantil, Emocions, Escriptura, Estiu, Expressió, Jocs | 3 comentaris

NOU ABECEDARI D’ANIMALS!

Us presentem el nou abecedari d’animals!

Aquest curs hem rebut forces correus demanant-nos l’abecedari dels animals. Així que amb l’ajuda del David, hem decidit actualitzar-lo. Hem fet l’abecedari d’animals on cada lletra té associat un animal. L’hem fet en forma de cartells per penjar-ho a la classe. Tanmateix, amb l’opció d’imprimir més d’una pàgina en una pàgina podeu fer que tot abecedari quedi en un sol full. Heu de donar l’opció de 7 fulls per 4.

Hem estat força temps per fer-ho, així que si l’utilitzeu en agradaria rebre feedback 🙂 Si teniu instagram i utilitzeu l’abecedari a la classe, feu una foto i etiqueteu-nos! 😉 Ens fa molta il·lusió veure que el material que compartim és útil!

Esperem que us agradi! Cliqueu a la foto per descarregar-lo i recordeu que podeu consultar l’article original clicant aquí.  

Publicat dins de Abecedari, animals, Cicle Inicial, Educació Infantil | 4 comentaris

La fórmula 1. Juguem amb la recta numèrica?

El joc que compartim a continuació és ideal per treballar la suma i la resta utilitzant la recta numèrica. Però per què utilitzar la recta numèrica? La resposta és que aquesta ofereix a l’infant una estratègia mental per realitzar aquestes operacions. A més, aquest joc ofereix la possibilitat de “manipular” amb el concepte, en el sentit que, sumar vol dir “avançar cap endavant, fer el número més gran”, mentre que restar vol dir “anar enrere, fer el número més petit”. És a dir, permet als alumnes visualitzar l’acció que suposa l’operació, la magnitud del nombre així com la distància que s’ha de moure. Tot això, no únicament els ajuda a construir el concepte de suma i resta, sinó que també els ajuda a desenvolupar el concepte de nombre.

COM JUGAR? 

Participants: 2

Nivell: Cicle Inicial. També es pot utilitzar a finals de P5 (sense fitxa) i acompanyats per un adult que els ajudi a reflexionar.

Duració: Cada partida pot durar, aproximadament un 10 minuts.

Material: Ruleta, cotxes, tauler que haureu de construir i fitxa per relacionar els algoritmes. Per descarregar-lo: 

Material que necessiteu per fer el muntatge del tauler:

– paper de plastificar DNA 4  i DNA 3

– fils de plàstic “Scoubidou”

– perles d’origine “Hama” o qualsevol altra cosa semblant, com per exemple canyes i tallar-les a la mida dels cotxes, etc. De totes formes, les perles que us proposem van millor ja que el forat és més petit i per tant no “ballen” dins del cable, de manera que la fitxa queda “aturada” allà on toca.

– fletxes de ruleta o clip i foam

– silicona i celo de doble cara

Com fer la ruleta:

1. Imprimiu el document a mida DNA 4, plastifiqueu-lo

2. Incorporeu les fletxes per fer ruletes o bé, enganxeu una fletxa feta de foam a un clip i al centre de la ruleta li poseu un enquadernador dels rodons i petits.

Com fer el tauler:

1. Imprimiu el document a mida DNA 3. Plastifiqueu-lo i foradeu a l’inici i al final de la línia.

2. Imprimiu els cotxes i plastifiqueu-los.

3. Uniu unes 3 o 4 perles amb silicona. A continuació, enganxeu el cotxe amb silicona o celo de doble cara.

4. Introduïu el cotxe, enganxat a les perles, dins del cable de plàstic. Passeu el cable de plàstic pels forats que heu fet al taulell. Feu un nus per tal que el cable no surti. Millor unint totes dues puntes.

Instruccions:

Important! Tothom ha de col·locar-se a la casella 10. És la casella de sortida.

El jugador A mou les dues ruletes,  la del nombre i la de l’operació a realitzar. Si li toca restar ha d’anar enrere i si li toca sumar, ha d’anar endavant. Al tauler hi ha dibuixades les fletxes de direcció per recordar-ho. Passa el torn al jugador B i fa el mateix. El joc finalitza quan un dels dos arriba a la meta.

Consells:

Quan utilitzar la fitxa? Millor que facin una o dues partides sense utilitzar la fitxa, després es pot fer una partida que la poden fer tot junts en una sola recta numèrica per entendre el que han d’escriure al full. Cal l’acompanyament de l’adult, doncs aquest pas és complicat pels infants.

Sobre el cotxe: Si queda massa gran, abans de plastificar-lo feu una marca per indicar el punt que ha de quedar damunt de la casella.

Publicat dins de Cicle Inicial, Educació Infantil, Jocs, Matemàtiques, Racons | Deixa un comentari

LLEGEIX, COMPRÈN, DIBUIXA I RELACIONA

Us presentem una activitat per treballar la comprensió lectora de frases de manera senzilla però divertida on els alumnes han de llegir, comprendre, acabar de dibuixar segons les instruccions donades per escrit i relacionar la descripció amb la imatge.

A partir d’unes imatges a les quals els hem esborrat alguns elements (les ales de la papallona, la cua del gos…) cal saber trobar allò que els falta llegint les instruccions de les frases. Una tasca que pot adaptar-se a diferents nivells i a partir de la qual se’n poden elaborar d’altres semblants.

Us animem a compartir-les!

Clicant sobre la imatge podreu accedir al document compartit del Drive del bloc. Esperem que us agradi i que, si voleu, ens feu algun comentari 😉

Nosaltres l’hem aplicat a suport de lectura amb primer de Cicle Inicial i ens ha funcionat molt bé!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

LECTURA, VOCABULARI I RAONAMENT AMB LES DISFRESSES DE CARNAVAL

Hem elaborat un recurs per treballar la lectura de paraules relaciones amb el Carnaval i les Disfresses.

Es tracta que llegeixin les paraules que estan relacionades amb una determinada disfressa numerada de l’1 al 3 i que relacionin aquesta paraula amb el número corresponent escrivint al seu costat la xifra que li correspongui.

Hi haurà paraules molt evidents però d’altres en què hauran de fer servir la lògica i el raonament com, per exemple, rèptil, pantans o cargolada (relacionades amb el cocordril).

Us oferim dues versions de la mateixa activitat en què proposem als alumnes que ells mateixos escriguin les paraules de manera que els seus companys/es les hagin de relacionar amb el personatge corresponent.

Us animeu a utilitzar-lo? Ens voleu explicar com us ha funcionat? Heu fet una nova activitat basant-vos amb el mateix model i ens la voleu fer arribar? Estarem encantades de rebre el vostre feedback.

(CLICANT SOBRE LES IMATGES PODREU ACCEDIR AL DOCUMENT PDF DE L’ACTIVITAT SITUAT AL DRIVE)

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | 2 comentaris

BENVINGUTS AL…2019!

Benvinguts al…2019!

Què fareu el primer o segon dia després de les festes de nadal? Parlareu de com els ha anat? Com s’ho han passat? Quin és millor record que tenen? Segurament sí! Us estem preparant una sèrie d’activitats d’expressió escrita per aquesta tornada. Recordeu però, que l’any passat ja us vàrem compartir algunes, les teniu a l’enllaç següent:

Veritat o mentida, vacances de nadal.

Ja us vàrem presentar aquesta fantàstica activitat. Si cliqueu aquí podeu llegir la publicació que vam fer a l’estiu.

El meu nadal.

Per als més petits, una breu fitxeta per tal que facin el dibuix del millor moment de les vacances i escriguin una frase o una paraula que ho representi.

Recordeu que tenim altres materials per treballar la tornada. Si cliques aquí pots anar a un altre.

Benvinguts al…

La primera que compartim és la de “Benvinguts al…”. Una activitat que la podeu fer a l’hora de tutoria o bé a llengua. Ens serveix per treballar l’expressió oral del condicional, expressió escrita, però també per treballar una mica la mentalitat de creixement. En aquest sentit us proposem que parleu sobre el costum de fer propòsits d’any nou. Què vol dir, perquè…Un cop fet això, demaneu als alumnes si poden fer un propòsit. Quelcom que els agradaria millorar, ja sigui a nivell personal o acadèmic. Els demanareu que pensin com ho poden aconseguir i quina emoció sentiran si són capaços de fer-ho. Finalment, poden escriure el que han compartit al seu full. Hem preparat 3 fulls diferents, per a diferents edats, en català i en castellà!. Per als més grans, els fulls poden ser un planificador del text que els hi demanareu que escriguin.

Què us sembla si al final feu un mural amb els propòsits de millora? Així ho podeu anar revisant amb els alumnes i analitzant si ho estan fent o no.

Si l’utilitzeu ja ens comentareu què tal l’experiència. 

Veritat o mentida, vacances de nadal.

Ja us vàrem presentar aquesta fantàstica activitat. Si cliqueu aquí podeu llegir la publicació que vam fer a l’estiu.

El meu nadal.

Per als més petits, una breu fitxeta per tal que facin el dibuix del millor moment de les vacances i escriguin una frase o una paraula que ho representi.

Recordeu que tenim altres materials per treballar la tornada i l’expressió escrita. Si cliques aquí pots anar a un altre.

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior, Educació Infantil, Escriptura, Expressió | 4 comentaris

COM PODEM ENTRAR A L’AULA? UNA POSSIBLE IDEA.

Fa temps al Facebook  del bloc us vàrem compartir un vídeo en el que es veia una manera diferent de rebre als alumnes, cada alumne triava entre unes opcions per saludar al entrar a l’aula. El podeu tornar a veure clicant aquí

Des de llavors, han anat apareixent més vídeos similars. A nosaltres ens va encantar la idea i ho vàrem començar a aplicar amb una petita variació del vídeo inicial, en el nostre cas, la salutació la fan els alumnes. És a dir, l’alumne que té el càrrec de primer de la fila és el que fa la rebuda. Però, per què ens agrada? Al aplicar-ho hem pogut comprovar que:

  • Et permet que els alumnes entrin més relaxats a l’aula.
  • Amb millor humor.
  • Al saludar-se entre ells, fomentes la cohesió de grup.
  • Al dedicar un temps a saludar, no entren tots de cop,  això deixa temps per a què els alumnes entrin, pengin les seves coses i seguin, sense haver-hi una acumulació gran de nens al penja-robes.
  • Al no acumular-se gaires alumnes al penja-robes i l’entada una mica gradual, fa que el nivell de soroll és redueixi.
  • El fet de ser un company o companya el que fa la salutació, et deixa temps a tu per acompanyar als alumnes que va entrant.

Ara bé, aquesta forma d’entrar no està exempta d’alguna cosa que podem valorar, depenent de nosaltres i de les nostres prioritats, com a negativa. Una de les principals, que cal que valoreu, és que l’entrada és més lenta, trigues una mica més. La diferència és de cinc minuts, que personalment, compensa pel resultat final. Potser si compares, a vegades et trobes que entre que tots els alumnes s’han assegut i han començat a estar preparats per fer alguna cosa, dediques exactament el mateix temps, la única diferència és que els alumnes es troben dins o fora de l’aula.

Us deixem el cartell que vàrem confeccionar amb els dibuixos d’en David Ramírez. Si ho feu servir, us animem a que ens feu saber què tal us ha anat.  Cliqueu AQUÍ per obtenir el cartell, el tenim en català i castellà.

Publicat dins de Organització, Rutines | Deixa un comentari

PARAULES D’HIVERN

Quina sorpresa més agradable!

La Laura Tascón, mestra d’EE a l’escola de Callús ha adaptat l’activitat de LECTURES DE PARAULES DE TARDOR publicada fa poc al bloc i ha creat un material per treballar la LECTURA DE PARAULES D’HIVERN escollint vocabulari títpic de l’estació i de les festes de Nadal.

Podeu accedir a l’enllaç de descàrrega del material (DRIVE DEL BLOC) clicant sobre alguna les imatges que companyen aquest article (captures de pantalla d’una part material de la Laura).

La Laura també ens ha comentat que la font que ha utilitzat per fer les targetes es diu “HelloTeacher” i que la va descarregar de la pàgina “TeachersPayTeachers” de forma gratuïta (tot i que cal registrar-se). Gràcies Laura per totes aquestes aportacions i per ajudar-nos a fer créixer aquest bloc i els materials i recursos que compartim!

El material funciona de la mateixa manera que la LECTURA DE PARAULES DE TARDOR.

SEGUIM COMPARTINT I CONSTRUIR JUNTS/ES!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | 1 comentari

BAAAM! UN JOC PEL QUE VULGUIS!

Fa molts anys, vàrem descobrir aquest joc: KABOOM!  (https://www.saddleupfor2ndgrade.com/2014/01/kaboom.html)

És un  joc súper divertit i emocionant, a més de poder-se adaptar fàcilment al contingut que vulguis treballar.

COM FER-HO:

En el nostre cas, per no gastar tants pals de fusta, ho hem fet amb targetes. Les targetes estan fetes amb un power point. L’únic què has de tenir en compte és que, de tant en tant, fiquis unes targetes amb la paraula “BAAM”.

Si cliques aquí pots descarregar-te les targetes, estan pensades per cicle inicial.

MATERIAL:

  • Targetes 1r i 2n (cal que les plastifiqueu, imprimiu 9 o 16 per fulla)
  • Pot 
  • Etiqueta del pot 
  • Antifaç (si és divertit millor, al Tiger, per exemple, solen haver-hi)

COM ES JUGA?

Nosaltres hem adaptat aquest joc a 3 continguts: ortografia, fluïdesa lectora i sumes i restes. En aquest post us compartirem el de fluïdesa lectora. Més  endavant us compartirem els altres.

  • Fluïdesa lectora:

En grups de 4. El primer que comença es posa l’antifaç i agafa una targeta del pot. Es treu l’antifaç i  la llegeix en veu alta.  El company del costat ha de verificar que és la paraula correcta. Si ha llegit la paraula bé, el nen o nena es queda la targeta. Si no l’ha llegit bé, retorna la targeta al pot, no se la queda.

Ara és el torn del company o companya del costat. Així fins que s’acabin les cartes o el temps de joc.

Un cop s’ha acabat, els alumnes conten quantes targetes tenen. Guanya el que en tingui més.  Ara bé, si un alumne agafa  una targeta amb la paraula BOOM! ha de retornar al pot totes les targetes que havia acumulat. Es queda a 0.

ON UTILITZAR-LO?

És ideal per treballar als racons de llengua o estacions d’activitat.

També amb els més grans!

ALTRES PROPOSTES:

Nosaltres vàrem anar afegint paraules de vocabulari treballat a medi. Era molt divertit, ja que  quan un alumne llegia la paraula del tema de vocabulari, li sorprenia, i venia i et deia : “ Mira, tíbia” i es tocava la tíbia. Així que, d’aquesta manera, a part de treballar la fluïdesa lectora, també treballàvem el vocabulari.

Amb alumnes de cicle mitjà o superior podeu fer el mateix però convertir-ho en un joc de definicions. Els alumnes llegeixen les paraules i han de dir la definició. Els companys decideixen si és correcta o no, si ho és es pot quedar la carta, si no, la torna al pot.

VOLEU COL·LABORAR?

Què tal si ho fem per treballar l’entonació? Fem targetes amb frases interrogatives, exclamatives i enunciatives? O

I si voleu contribuir amb més paraules, també estarem molt agraïdes.

Us facilitem el power point i les tipografies utilitzades: Kg Broquen Versalles; Massallera; KG Primary Whismshy.

Publicat dins de Acollida, Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Fluïdesa, Jocs, Lectura, Racons | 1 comentari

ENS AJUDEU A FER AUDIOLLIBRES?

Bon dia a tothom,

Des del bloc fa temps que pensem en fer un projecte col·laboratiu que ens ajudaria a tots una mica. I avui hem decidit llençar-nos a la piscina gràcies a la quantitat de gent que ha col·laborat amb el tren de les síl·labes, ens heu animat a fer-vos aquesta proposta.

Què us sembla si entre totes i tots creem un banc amb audiollibres?

I per què fer audiollibres? Els audiollibres ens ajuden a atendre els diferents nivells lectors en una classe, de manera que els alumnes amb dificultats o amb un nivell més baix de lectura que els seus companys, poden accedir als mateixos contes.  De la mateixa manera què poden ser útils per als alumnes nouvinguts, ja que els audiollibres, són una bona manera d’aprendre un nou idioma.

A més, en etapes primerenques de la lectura, els alumnes encara dediquen molts recursos cognitius a la descodificació, el que va en detriment de la comprensió. Per això, els audiollibres són un suport per facilitar aquesta comprensió. A més, aquest esforç pot provocar que acabin activant una sensació de rebuig cap a la lectura, per això, és important combinar la lectura amb la possibilitat d’escoltar i re-escoltar llibres que ja han llegit, que han treballat a l’aula o que la mestra ja els ha explicat. Aquesta experiència farà que els infants puguin endinsar-se en l’experiència de llegir i gaudeixin de la lectura.

Dit això, el que us volem proposar és que trieu un llibre, el vostre preferit o un que els agradi molt als vostre alumnes, ja sigui en català, castellà o anglès,  i graveu l’àudio.

Com ho podeu fer?

1) Abans de començar a narrar la història us demanem que digueu les dades del llibre: títol, autor/a, il·lustrador/a i, el nom de la persona que el narra. Un cop narrat això, continueu amb el conte.

2) Cada cop que es passa de pàgina s’ha d’indicar d’alguna manera. Això facilita als alumnes saber  quan han de passar pàgina. Sobretot pels més petits. Per unificar, podríem fer servir el so de les fulles passar. Si clique aquí  tindreu el so de passar fulles de diaris.  Si no, podem fer servir el so d’algun instrument de corda.

3) Quan ho tingueu enregistrat, podeu fer dues coses:

a) Enviar-nos l’àudio a nosaltres . El penjarem a una carpeta compartida del drive on crearem un codi QR per tal que tothom pugui imprimir-se el codi i col·locar-lo  al llibre al qual pertany. D’aquesta manera, amb ajuda d’una tauleta tàctil o un telèfon mòbil, els alumnes podran accedir a l’àudio.

b) Pujar el vostre àudio al vostre drive i enviar-nos l’enllaç per compartir. Crearem el codi QR i el compartirem.

Tant si feu una cosa com una altra, us agrairem que adjunteu un breu fitxa del llibre on ens expliqueu: editorial, autor/a, il·lustrador/a i una breu síntesi del conte o què treballa el conte.

Exemples:

Cucafera presentava els seus contes amb l’àudio. Ara ho han deixat de fer. El tatano ho ha començat a fer ara. Podeu escoltar-ho aquí

Com ho podeu utilitzar?

  • Podeu crear un racó de comprensió oral. Nosaltres en teníem amb als audiollibres de la cucafera. O podeu tenir un racó de comprensió lectora i adaptar-ho a comprensió oral pels alumnes amb dificultats lectores.
  • Podeu crear un espai a l’aula, còmode, pels audiollibres, i utilitzar-los, per exemple, per quan ja han acabat la feina. Als alumnes els agrada molt.

Més propostes.

I si li dieu als alumnes de cicle superior o cicle mitjà que ho facin? Pot ser una activitat molt maca per treballar l’entonació i les TIC on a més podeu experimentar incloent efectes sonors! En aquesta pàgina en trobareu uns quants:

http://xtec.gencat.cat/ca/recursos/media/radio/biblioteca/

Què necessiteu per utilitzar-ho a la classe?

  • Una tauleta tàctil o un telèfon mòbil on hi hagi instal·lada una app per llegir codis QR. Hi ha moltes gratuïtes. En el nostre cas utilitzem QRDroid. El telèfon mòbil pot ser perfectament un telèfon mòbil vell, sense targeta, només connectat a una xarxa wifi. Això seria necessari si utilitzeu els codis QR per accedir a l’àudio.
  • Ordinadors. Des d’aquests podeu deixar descarregat l’àudio a l’escriptori des de l’enllaç que hi hagi a la carpeta. Cliqueu aquí per accedir.  
Publicat dins de Acollida, Adaptacions, Cicle Inicial, Comprensió, Contes, Educació Infantil, Lectura | Deixa un comentari

LA CASTANYERA: LLEGEIX, PINTA I CONTESTA LES PREGUNTES

Us presentem una idea! 

Es tracta d’un nou recurs per motivar els alumnes a llegir i comprendre un text aprofitant la proximitat de la festa de la Castanyada. 

Hem preparat tres textos on una Castanyera que hem anomenat Mariona es presenta a tots els nens i nenes i comenta tot allò que fa i descriu com va vestida. A mesura que van llegint han d’anar pintant la seva roba segons com la descriu. D’aquesta manera es comprova la comprensió dels alumnes.

Un cop llegit el text i la castanyera està pintada poden contestar unes preguntes que els permetran descobrir si han entès correctament tot allò que la Mariona els ha explicat.

Per tal d’atendre millor la diversitat que trobem a les nostres aules, hem preparat la mateixa activitat amb tres nivells de dificultat segons la complexitat del text i les preguntes (llargada i contingut) i el tipus de lletra (lligada, pal i imprempta). D’aquesta manera tots treballen segons el mateix objectiu però satisfent les necessitats concretes de cada nen/a adaptant l’activitat al seu nivell de fluïdesa lectora.

DESCÀRREGA DELS RECURSOS (SEGONS COMPLEXITAT I TIPUS DE LLETRA)

Una bona manera de celebrar la festa de la Castanyada a l’escola relacionant els continguts d’aula amb el centre d’interès d’aquesta festa tant arrelada al nostre territori i que tant agrada als nostres alumnes.

Si utilitzeu aquest recurs…ens agradarà molt conèixer la vostra opinó.

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , | Deixa un comentari

LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Seguim preparant nou material per treballar la lectorescriptura relacionada amb l’estació de la tardor per tal de fer-la més significativa. Al bloc trobareu molts recursos i activitats relacionats amb aquest tema (només cal que escriviu la paraula “tardor” al buscador de la banda lateral dreta) però un recurs que ens agrada molt i que dóna molt bons resultats és el següent:

Es traca d’un joc de lectura de discriminació de paraules que permet treballar a través de racons de treball, en petit grup…la lectura de paraules, l’atenció i l’adquisició de nou vocabulari centrat en un centre d’interès. Només cal seleccionar la paraula que està ben escrita a partir d’una agulla d’estendre i veure si ho han fet correctament per mitjà de l’autocorrecció (girant el cartronet).

El fet que estigui en diferents formats de lletra permet l’adaptació a les diferents necessitats dels nostres alumnes.

Us el podeu descarregar en el següent enllaç:

LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Al bloc trobareu el mateix recurs adaptat a altres centres d’interès: l’hivern, la quaresma i el Carnaval…

Publicat dins de Jocs, Lectura, Llengua, Racons, Tardor | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari