El joc que compartim a continuació és ideal per treballar la suma i la resta utilitzant la recta numèrica. Però per què utilitzar la recta numèrica? La resposta és que aquesta ofereix a l’infant una estratègia mental per realitzar aquestes operacions. A més, aquest joc ofereix la possibilitat de “manipular” amb el concepte, en el sentit que, sumar vol dir “avançar cap endavant, fer el número més gran”, mentre que restar vol dir “anar enrere, fer el número més petit”. És a dir, permet als alumnes visualitzar l’acció que suposa l’operació, la magnitud del nombre així com la distància que s’ha de moure. Tot això, no únicament els ajuda a construir el concepte de suma i resta, sinó que també els ajuda a desenvolupar el concepte de nombre.
COM JUGAR?
Participants: 2
Nivell: Cicle Inicial. També es pot utilitzar a finals de P5 (sense fitxa) i acompanyats per un adult que els ajudi a reflexionar.
Duració: Cada partida pot durar, aproximadament un 10 minuts.
Material: Ruleta, cotxes, tauler que haureu de construir i fitxa per relacionar els algoritmes. Per descarregar-lo:
Material que necessiteu per fer el muntatge del tauler:
– paper de plastificar DNA 4 i DNA 3
– fils de plàstic “Scoubidou”
– perles d’origine “Hama” o qualsevol altra cosa semblant, com per exemple canyes i tallar-les a la mida dels cotxes, etc. De totes formes, les perles que us proposem van millor ja que el forat és més petit i per tant no “ballen” dins del cable, de manera que la fitxa queda “aturada” allà on toca.
– fletxes de ruleta o clip i foam
– silicona i celo de doble cara
Com fer la ruleta:
1. Imprimiu el document a mida DNA 4, plastifiqueu-lo
2. Incorporeu les fletxes per fer ruletes o bé, enganxeu una fletxa feta de foam a un clip i al centre de la ruleta li poseu un enquadernador dels rodons i petits.
Com fer el tauler:
1. Imprimiu el document a mida DNA 3. Plastifiqueu-lo i foradeu a l’inici i al final de la línia.
2. Imprimiu els cotxes i plastifiqueu-los.
3. Uniu unes 3 o 4 perles amb silicona. A continuació, enganxeu el cotxe amb silicona o celo de doble cara.
4. Introduïu el cotxe, enganxat a les perles, dins del cable de plàstic. Passeu el cable de plàstic pels forats que heu fet al taulell. Feu un nus per tal que el cable no surti. Millor unint totes dues puntes.
Instruccions:
Important! Tothom ha de col·locar-se a la casella 10. És la casella de sortida.
El jugador A mou les dues ruletes, la del nombre i la de l’operació a realitzar. Si li toca restar ha d’anar enrere i si li toca sumar, ha d’anar endavant. Al tauler hi ha dibuixades les fletxes de direcció per recordar-ho. Passa el torn al jugador B i fa el mateix. El joc finalitza quan un dels dos arriba a la meta.
Consells:
Quan utilitzar la fitxa? Millor que facin una o dues partides sense utilitzar la fitxa, després es pot fer una partida que la poden fer tot junts en una sola recta numèrica per entendre el que han d’escriure al full. Cal l’acompanyament de l’adult, doncs aquest pas és complicat pels infants.
Sobre el cotxe: Si queda massa gran, abans de plastificar-lo feu una marca per indicar el punt que ha de quedar damunt de la casella.