LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Seguim preparant nou material per treballar la lectorescriptura relacionada amb l’estació de la tardor per tal de fer-la més significativa. Al bloc trobareu molts recursos i activitats relacionats amb aquest tema (només cal que escriviu la paraula “tardor” al buscador de la banda lateral dreta) però un recurs que ens agrada molt i que dóna molt bons resultats és el següent:

Es traca d’un joc de lectura de discriminació de paraules que permet treballar a través de racons de treball, en petit grup…la lectura de paraules, l’atenció i l’adquisició de nou vocabulari centrat en un centre d’interès. Només cal seleccionar la paraula que està ben escrita a partir d’una agulla d’estendre i veure si ho han fet correctament per mitjà de l’autocorrecció (girant el cartronet).

El fet que estigui en diferents formats de lletra permet l’adaptació a les diferents necessitats dels nostres alumnes.

Us el podeu descarregar en el següent enllaç:

LECTURA DE PARAULES DE TARDOR

Al bloc trobareu el mateix recurs adaptat a altres centres d’interès: l’hivern, la quaresma i el Carnaval…

Publicat dins de Jocs, Lectura, Llengua, Racons, Tardor | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

EL TREN DE LES PARAULES

Us presentem un recurs molt útil per treballar la lectura de paraules a partir de les seves síl·labes tot confegint el seu nom.

Es tracta de treballar a partir d’una plantilla: un tren amb quatre vagons que nosaltres hem ampliat a Din-A-3, l’hem retallat i l’hem plastificat per tal de tenir una bona base on poder treballar diferents continguts.

Juntament amb la plantilla (dibuix del tren) hem creat també diferents cartronets amb paraules i imatges. En aquest cas el nostre objectiu era treballar les paraules de tres síl·labes.

Hem utilitzat “velcro” per poder fer que el material sigui més manipulable de manera que l’objectiu és que els alumnes busquin un dibuix, el col·loquin a la màquina del tren i, posteriorment, busquin i enganxin les diferents síl·labes, una a cada vagó. D’aquesta manera també es potencia el treball de la lectura sil·làbica.

Hem creat aquest material per treballar amb un grup d’alumnes que encara no tenen assolida la lectura de paraules i, d’aquesta manera, els ajudem a llegir tot separant bé les paraules i acabar llegint la paraula global tot associant-la amb el dibuix.

Es tracta d’un material obert i flexible que permet treballar tant paraules curtes com paraules de fins a 4 síl·labes o, fins i tot, adaptar-lo per tal de poder treballar la lectura de frases (una paraula a cada vagó).

Ens agrada molt perquè permet atendre la diversitat tot adaptant els objectius de treball a les necessitats dels alumnes. Pot ser un bon recurs per utilitzar en petit grup (reforç de lectura) i/o a través de racons de llenguatge preparant també fitxes d’autocorrecció.

Us compartim la PLANTILLA DEL TREN (que aconsellem ampliar i plastificar a A3) i els cartronets amb les síl·labes i les paraules de 3 síl·labes i us animem a adaptar el material per tal d’ampliar les possibilitats d’aquest recurs i compartir-lo amb nosaltres si creeu cartrons amb paraules de menys o més síl·labes o si l’adapteu per confegir frases. Ho podeu compartir al correu: blocrecursosee@gmail.com. Ho anirem compartint posant el vostre nom a través d’aquest article. COMPTEM AMB LA VOSTRA COL·LABORACIÓ! (COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!)

Marta Vegas Aulina també ha volgut col·laborar compartint amb nosaltres els cartronets amb imatges (format word) amb paraules de 4 síl·labes:

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , , , | Deixa un comentari

COM FER UN RACÓ DE LA CALMA.

Fa temps que volíem compartir amb vosaltres aquesta experiència, el racó de la calma. Us explicarem com ho hem dut a la pràctica nosaltres, això vol dir que no és l’única forma de fer-ho, sinó una forma.  En el nostre cas el vàrem posar en funcionament, gràcies les recomanacions i assessorament del CRETDIC.  Va ser ideat per atendre a un alumne amb  dificultats de regulació del comportament, però obert a tota la classe. La nostra sorpresa va ser que, tota la classe en gaudia!

Què és?

Es tracta d’una raconet que prepares a l’aula on proporciones als alumnes eines per tal que aquests puguin relaxar-se, aturar-se, quan ho necessitin.

Què no és.

No és una cadira de pensar ni res semblant. És un espai per aturar-se, descansar, contemplar…. Si et demanes si podem convidar a alumnes a anar-hi, la nostra opinió és que sí, però no com a conseqüència d’algun fet poc tolerable. Ara bé, si el convidem, cal acompanyar-ho d’una reflexió sobre què percebem que ens fa pensar que potser està nerviòs, angoixat, etc. Sempre des de la descripció de les accions : “ Observo que…” . D’aquesta manera l’ajudem a anar coneixent-se, observant-se i anar aprenent a autoregular-se. Però repetim, és una opinió, no cal que sigui així si no ho considereu.

Material.

Per fer el racó de la calma vàrem utilitzar:

  • Un coixí gran i dos petits de núvols.
  • Un matalàs petit, nosaltres vàrem comprar un de gos i el vàrem forrar amb un llençol gris. Era el que vàrem trobar més a l’abast i el que millor encaixava a l’espai. 
  • Una cistella de roba grisa per deixar els estris de relaxació.
  • Una pilota antiestrés de goma.
  • Una ampolla de la calma.
  • Una bola suau.
  • Altres elements de decoració amb l’objectiu de fer l’espai acollidor.
  • Un parell d’aparelles mp3. A un vàrem gravar una meditació de “Tranquils i atents com una granota”. En aquest cas la del “botó de la pausa”,recomanada per alumnes de 7 a 12 anys. Si els vostres alumnes són més petits la meditació de la “Granoteta”, us pot anar molt bé, recomanada per nenes de 5 a 12 anys. La duració és de 4 minuts, per la qual cosa, el temps que estaran al racó serà d’uns 5 minuts. A l’altre mp3 hi havia una cançó. La conçó escollida  va ser la de “SA-TA-NA-MA” de Mirabai Ceiba, ja que prèviament l’ havíem treballat amb els moviments dels dits que l’acompanyen. A més, pel que havia llegit, aquesta meditació ajuda a centrar-se. A part,  als alumnes els encantava. La duració d’aquesta és d’uns 8 minuts. Compartim l’enllaç d’una pàgina on apareix la foto dels moviments del dits i l’altre, un vídeo de SA TA NA MA per nens.
  • La fotocòpia plastificada de la respiració de l’onada que apareix al llibre de “Tranquils i atents com una granota. La teva guia pràctica de serenitat”.
  • Les instruccions de funcionament, que us les podeu descarregar aquí.
  • Cartell del racó de la calma, clica aquí per descarregar-lo.

Funcionament.

Abans de posar-ho en funcionament es va parlar amb els alumnes sobre  què era, per a què servia i les normes d’ús. La classe és una classe de 2n de 27 alumnes.

Les normes que vàrem acordar van ser les següents:

  1. Es pot fer ús  quan la mestra hagi acabat d’explicar i haguem fet una part de la feina. 
  2. Estarem el temps que duri la cançó o la meditació.  Marcar el temps de duració és necessari per facilitar que sigui un recurs per descansar i aturar-se un moment per després continuar. Així evites que els alumnes es quedin més temps del previst. A més, fa que la mestra no hagi d’estar pendent de quanta estona porten. En altres llocs utilitzen un rellotge de sorra.
  3. Si hi ha un altre company o companya i jo hi vull anar, m’apunto a la llista i vaig a fer una altra cosa fins que el company m’avisi.

Un cop pactat i parlat sobre el perquè havien de seguir aquestes normes, el racó de la calma es va posar en funcionament. Nosaltres, com veureu a la foto el vàrem deixar obert, perquè així podíem observar millor els alumnes. Tanmateix, era obert però estava en un raconet de la classe que quedava una mica amagat, així aconseguíem una atmosfera de tancament i d’intimitat. Hi ha que fan el racó de la clama més tancat, amb cortines o bé tendes petites. Això dependrà dels vostres objectius i de la necessitat dels vostres alumnes.

Consells:

Intenta carregar l’aparell MP3 cada dos dies o amb una freqüència que et permeti que al iniciar la jornada l’aparell estigui carregat. Busca uns MP3 molt simples d’utilitzar, t’estalviaràs haver d’anar a activar-los. 

Per tal que els alumnes s’apuntin l’odre d’accés al racó de la calma, deixa un full penjat dins d’una funda de plàstic transparent i un retolador de pissarra blanca

Altres propostes:

Al material es pot incorporar una planta o una flor per fer la respiració de la flor o un llibre bonic que animi a la contemplació.

Pot ser interessant incorporar un full de registre sobre quina era l’emoció que tenien abans d’entrar i quina  al sortir.

I vosaltres, què faríeu? Recordeu que ens encanten els vostres comentaris! 🙂

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Cicle Superior, Emocions, Racons | 1 comentari

JUGUEM AMB LES HORES?

Treballar les hores és una tasca que requereix temps i treball continuat, què millor que fer-ho en forma de joc!. Per això, volem compartir amb vosaltres un material per treballar les hores jugant. Es tracta d’unes targetes on trobareu les hores en rellotge analògic i en rellotge digital. A partir d’aquest material, us proposem diferents opcions de treball, totes amb un component lúdic que tant els agrada als alumnes.

Pissarretes amunt!

Aquesta activitat els agrada moltíssim, la dinàmica  que proposem la fem servir sovint per altres tasques. “Pissarretes amunt” és una tècnica de treball cooperatiu basada en les propostes  “Showdown” i “ RallyCoach” d’en Kagan. 

  • Material: Presentació amb les hores digital, analògic, PDI o projector, pissarres blanques petites, retoladors per pissarra blanca, comptador de punts (opcional) , cronòmetre i cartell capità/ana.
  • Instruccions: Agrupeu als vostres alumnes en parelles o en grups de 4. Tant si és en parella com en grups de 4, la consigna és que hi ha un capità o capitana que a cada ronda va canviant. Aquest és el responsable d’escriure la resposta a la pissarra blanca i mostra-la quan la mestra o el metres digui “Pissarretes amunt!”.  Quan els alumnes han d’escriure la resposta sempre fem servir la mateixa estructura al parlar: “Companys i companyes, us sembla bé que escrigui (diu la resposta que vol escriure)”.  La resta contesta si estan d’acord o no. Si no ho estan, han d’intentar convèncer al capità o capitana dels motius pels quals la resposta no és correcta. Aquesta estructura, amb els més petits, va millor si la feu en parelles. És molt important que delimiteu el temps per respondre, podent ser  entre 30 segons i 1 minut. Per fer-ho, utilitzeu la compta enrere del móvil, per a mi, és l’opció més senzilla. A internet hi ha cronòmetres de compta enrere com els de l’enllaç, però per aquesta activitat no són útils ja que necessites tenir projectada la diapositiva a la PDI. La seqüència de l’activitat és la següent:

1r) La mestra tria el capità o capitana; 2n) es projecta la primera targeta amb el rellotge; 3r) S’activa el cronòmetre i els alumnes comencen a debatre la resposta i l’escriuen (han d’escriure les hores en paraules). 4rt) Finalitza el temps, el mestre diu “pissarretes amunt” i els alumnes mostren les seves respostes. 5è) Finalment, el mestre mostra la resposta correcta de la presentació. Si es vol, es poden anar apuntat els punts per equips.

Diga’m l’hora.

Joc basat en les targetes de “Telling Time, flash cards”, de Trend. Aquestes es troben en castellà. Nosaltres l’hem utilitzat en els racons de matemàtiques amb un treball previ. 

  • Material: targetes rellotge digital, targetes rellotge analògic, impreses per davant i per darrera amb l’ordre 6 diapositives per pàgina (en el power point ja estan col·locades en ordre d’impressió)
  • Instruccions:Els alumnes col·loquen les targetes, amb el rellotge visible, damunt la taula. No es col·loquen totes de cop, és millor disposar poques i anar afegint a mesura que se les quedin. Per torns, els alumnes trien una targeta i, sense aixecar-la del lloc, diuen l’hora. Un membre del grup li dóna la vola a la targeta triada i llegeix l’hora, si el company l’ha dit correctament, se la queda, si no, no la pot agafar i la targeta es queda al seu lloc, de manera que el següent jugador, si vol, pot agafar la mateixa i quedar-se-la si diu correctament l’hora.

Us deixem un vídeo molt breu per si voleu veure com va.

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Jocs, Matemàtiques, Racons, Treball cooperatiu | 3 comentaris

PICA I TAPA, UN JOC SENZILL I DIVERTIT PER TREBALLAR LA CONSCIÈNCIA SIL·LÀBICA.

Avui compartim amb vosaltres un joc molt senzill, que ja hem utilitzat per treballar altres continguts, com per exemple els articles, i que vàrem descobrir per treballar la suma. Si escriviu “Roll and cover” trobareu fantàstiques idees per treballar altres aspectes matemàtics i de llenguatge.  Nosaltres, en aquesta ocasió, hem adaptat aquest joc per treballar el nombre de síl·labes d’una paraula.

On el podeu utilitzar? : Nosaltres l’hem utilitzat als racons de llengua.

Nivell: Finals de P5, cicle inicial.

Nombre de jugadors: 2. Poden jugar 4 si feu equips de 2.

Material:

  • Fitxes de dos colors: Nosaltres les hem fet amb foam. Hem tallat quadrats de la mida de les caselles del taulell i hem col·locat imants adhesius, d’aquesta manera poden jugar col·locant el taulell sobre una superfície amb metall, ja sigui una pissarra magnètica o una safata de forn. L’objectiu d’imantar les fitxes és evitar que amb el moviment dels nens les fitxes es vagin movent de lloc, estalviant-nos alguna discussió. 😉
  • Tauler . Els dibuixos estan fets per David Ramirez.
  • Ruleta: per construir la ruleta només cal que la plastifiqueu i poseu un enquadernador dels més curts. Un cop feu això poseu un clip dins i ja teniu la ruleta. Una altra opció és que un dels companys aguanti un llapis al centre de la ruleta amb un un clip al mig. L’altre company el fa girar. Als alumnes els encanta així i d’aquesta manera s’ajuden. Una altra opció més és la d’adquirir fletxes giratòries. També podeu utilitzar un spinner, però alerta perquè si mouen l’spinner amb molta força triga molt a aturar-se.
  • Fitxa. 

Instruccions: El joc consisteix a tirar la ruleta i tapar la paraula que té el nombre de síl·labes que ha sortit a la ruleta. Si ja no queda cap imatge amb aquell número de síl·labes sense tapar, el jugador no pot tapar i el torn passa al següent jugador. El joc finalitza quan totes les imatges del tauler s’han cobert. Guanya el jugador que té més fitxes del seu color col·locades al tauler. Un cop ha finalitzat el joc, completen la fitxa de l’activitat.

Ja ens direu què tal us ha anat. Als nostres alumnes els agrada força! Esperem els vostres comentaris!

Publicat dins de Cicle Inicial, Consciència fonològica, Educació Infantil, Jocs, Llengua, Materials, Racons | 2 comentaris

CONSTRUCCIÓ D’UN JOC PER TREBALLAR ELS SINÒNIMS I ELS ANTÒNIMS: PIZZA BINGO!

Us presentem una activitat molt motivadora i al mateix temps educativa per tal de poder treballar els sinònims i els antònims amb els alumnes.

Es tracta de crear, ells mateixos, el seu propi joc de taula tal i com han fet els alumnes de 5è de l’Escola Pública Lluçanès de Prats de Lluçanès. Ells van idear i crear el joc de taula que van anomenar “PIZZA BINGO”  i que van decidir presentar al 4t Concurs Tísner de Jocs en Català. Es tracta d’un joc de Bingo una mica diferent ja que enlloc de números hi ha paraules sinònimes o bé antònimes, els taulers de jocs tenen forma d’esfera com les bases de les pizzes i, per completar una tauler cal convertir-se en cuiners i farcir les bases de diferents ingredients (porcions de pizza).

Per construir el joc podeu començar fent un llistat de parelles de paraules sinònimes i un altre de paraules antònimes. Cal que ho facin ells mateixos ja que farà que l’aprenentatge sigui molt més significatiu. Un cop realitzats aquests llistats es pot passar a construir el joc tal i com es mostra en el vídeo i en les instruccions que tot seguit us compartim.

Els alumnes s’ho van passar molt bé i van aprendre d’allò més en el procés d’elaboració!

El joc va guanyar el segon accèssit del 4t Concurs de Jocs Tísner!!!! El premi es va recollir a l’acte celebrat el passat 27 de maig de 2018 a l’Estació del Nord de Barcelona:

https://jocsijoguines.cat/concurs-tisner/5/4t-concurs-curs-2017-2018/guanyadors/

Us animem a fer ús del diccionari i de les eines TIC amb els vostres alumnes i elaborar vosaltres mateixos el vostre joc! Segur que en gaudiran moltíssim!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

EL 4 EN RATLLA DELS ARTICLES DEFINITS

Fa un temps vam compartir tres jocs per treballar els articles, podeu veure l’article i accedir als recursos clicant aquí.

Aquest curs hem modificat una mica un dels jocs, el 4 en ratlla. En aquesta nova versió podeu treballar els articles definits (plurals i singulars) i la ela apòstrof.

Per descarregar el material cliqueu als enllaços:

Esperem  els vostres comentaris i que el gaudiu molt!

Publicat dins de Cicle Inicial, Jocs, Llengua, Materials | Deixa un comentari

AQUESTES VACANCES…

Compartim amb vosaltres una tasca d’expressió escrita sobre les vacances.

A la classe ho treballem de la següent manera:

  1. Comencem amb la conversa sobre les vacances i utilitzem la fitxa com a guia.
  2. Posteriorment, els alumnes completen la fitxa.

Llavors, depenent del nivell del alumne pots decidir que finalitzi al completar la fitxa o bé que ho ampliï. Per ampliar-la hem associat una plantilla per treballar diferents tipologies textuals: la postal, el diari personal i la carta informal. La postal acompanya la fitxa de les vacances d’estiu. El diari personal acompanya la fitxa de les vacances de nadal. La carta acompanya la fitxa de les vacances de pasqua.

  1. Quan els alumnes han acabat d’escriure revisen els seus escrits utilitzant la fitxa d’autocorrecció.
  2. Finalment, és molt interessant que els alumnes puguin llegir els seus textos al companys.

Si us interessa aquest material podeu descarregar-lo clicant als enllaços següents:

Aquest Nadal (fitxa)

Esperem que us siguin útils i agraïm els comentaris! 😉

Publicat dins de Cicle Inicial, Cicle Mitjà, Escriptura | 9 comentaris

CAPTURAR PARAULES DE LA LLEGENDA DE SANT JORDI

Fa un temps vam publicar tot un seguit d’activitats relacionades amb la comprensió lectora on els alumnes havien de descobrir aquelles errors presents en els contes populars.

Ara, hem creat una nova activitat que preten treballar els mateixos objectius:

  • Motivar els alumnes a llegir i estar atents a la lectura
  • Treballar la comprensió lectora
  • Amplicar vocabulari
  • Copiar correctament algunes paraules presents en un text

Es tracta de presentar als alumnes el text de la llegenda de Sant Jordi i animar-los a transformar-se en dracs i capturar aquelles 17 paraules que no formen part de la història, és a dir, que “s’han colat” en el text. 

Quan les trobin les han de “capturar” ja sigui subratllant la paraula amb un color, encerclar-la… (el que considereu convenient) i omplir un quadre on hauran d’escriure la paraula capturada i la paraula que creuen que hi hauria d’anar.

Al final del document trobareu les solucions per tal de potenciar l’autoavaluació dels alumnes.

Esperem que us agradi i, sobretot, que generi motivació per llegir als vostres alumnes!

Com sempre, esperem els vostres comentaris!

 

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , | 1 comentari

LA RULETA FONOLÒGICA: UN JOC CREAT PER ALUMNES DE 6è DE PRIMÀRIA

Tot seguit us presentem un joc que pot arribar a ser molt útil al les aules per treballar les habilitats bàsiques de lectura i escriptura i estimular la consciència fonològica de manera divertida i lúdica.

Aquest joc ha estat creat pels alumnes de sisè de l’Escola Pública Lluçanès de Prats de Lluçanès amb la intenció de poder-lo presentar al 4t Concurs Tísner de Jocs en Català del qual encara no en tenen el veredicte del jurat però han gaudit molt de la seva elaboració i de la seva explicació amb els més petits de l’escola i que tot seguit us el presentem per tal que també sigui un bon recurs per poder aplicara les vostres aules o fins i tot a casa.

El que sí que us demanarem és que, si el voleu compartir per les xarxes, ho feu sense fer-ne cap variació i nombrant el nom dels autors/es ja que es tracta d’infants que hi han dedicat temps, esforç, il·lusió i dedicació. Nora, Jordi, Èric, Mireia, Roc, Kaoutar, Pau M, Alejandro i Pau F: MOLTES GRÀCIES NOIS I NOIES!

Ja fa uns dies que vam compartir el vídeo de les instruccions a través del canal del facebook del bloc i ara us en compartim el material ja que COMPARTIR ÉS CONSTRUIR!

Per construir el tauler de joc van utilitzar les plantilles de les eines online del programa ARASAAC que permet crear dòminos, taulers d’oca, bingos i altres plantilles tot carregant imatges des de l’ordinador o bé icones del mateix programa. Un cop creat el tauler es pot descarregar en format word i poder-lo editar segons les nostres necessitats. Una eina realment molt útil i interessant. Podeu accedir-hi a través del següent enllaç: http://www.arasaac.org/herramientas.php

INSTRUCCIONS DE JOC:

RULETA: recomanable imprimir-la en format A3, plastificar-la, retallar-la, enganxar-la sobre una base sòlida (cartró gruixut). Sobre d’ella hi hem enganxat un “spinner” amb silicona just per la base per tal que pugui rodar i una fletxa amb cartró per tal de poder saber quina és la prova que cal superar (vegeu vídeo i instruccions de joc). Clicant sobre la imatge accedireu al DOCUMENT PDF per facilitar-ne la impressió.

 

TAULER DE JOC: recomanable imprimir-lo en format A3 i plastificar-lo. Clicant sobre la imatge accedireu al DOCUMENT PDF per facilitar-ne la impressió.

FULL DE REPOSTES AUTOCORRECTIVES:

Ens interessaria saber la vostra opinió sobre aquest joc i ens encantaria poder llegir els vostres COMENTARIS! 

Publicat dins de Consciència fonològica, Jocs, Llengua, Treball cooperatiu | Etiquetat com a , , | 6 comentaris

TREBALL DE LA DIFERÈNCIA DE GÈNERE A PARTIR DELS CONTES POPULARS

El passat 8 de març es va celebrar el Dia de la Dona Treballadora i, des de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès, es van organitzar diferents activitats.
A Cicle Superior vam analitzar diferents contes i llegendes populars i vam decidir escriure cartes i reescriure alguns dels contes treballats canviant el gènere dels protagonistes amb l’objectiu de conscienciar als alumnes sobre els estereotips de gènere presents en la societat i en la literatura popular.
Aquest n’és el resultat dels alumnes de 6è.
Mireu quins bons escriptors/es!

Us animem a treballar aquesta activitat amb els vostres alumnes. Per analitzar els contes populars us recomanem els llibres titulats “HI HAVIA UNA VEGADA…ELS CONTES DE SEMPRE” de l’Editorial Eumo.

Publicat dins de Materials | Deixa un comentari

El Carnestoltes ja és aquí!

Avui us deixem un seguit d’activitats relacionades amb el carnestoltes.

  1. Mots encreuats de la roba que porta el rei carnestoltes.
  2. Desxifrar el missatge secret que ens envia el rei carnestoltes. El missatge és la dita “Per carnaval tot s’hi val”. Els alumnes han de trobar les lletres que formen la frases realitzant sumes i restes. Hi ha dos nivells. El nivell 1, més senzill, amb sumes i restes petites acompanyades de suport visual i en lletra de pal. El nivell 2, amb sumes i restes d’una xifra i nn+n. Són senzilles, nivell de primer o inicis de segon de primària.
  3. Targetes per fer lectura de paraules amb vocabulari relacionat amb les festes de carnaval i la quaresma. Es tracta de tallar cada columna de la taula i plastificar-les. Faciliteu una piça als alumnes i han de col·locar la pinça en la paraula que correspon amb el dibuix. Darrera podeu enganxar un gomet en la posició on ha d’estar la pinça, així els alumnes saben que ho han fet bé. Com veieu a la foto. Les teniu amb lletra d’impremta i lligada.
  4. Jo descric i tu pintes. És una versió més senzilla de l’activitat “jo descric, tu dibuixes, publicada al bloc.  L’objectiu, com ja sabeu, és que els alumnes escriguin com han pintat el seu rei carnestoltes per tal que el company el pinti igual. Si cliqueu aquí, trobareu les instruccions sobre com es fa.
  5. El joc veig-veig, que podeu consultar clicant aquí, amb una làmina de carnestoltes extreta de http://orientaciolarosadelsvents.
  6. Una petita fitxa on es proposa una activitat de comprensió oral de la cançó de carnestoltes del grup pot-petit, juntament amb una activitat de cercar les 5 diferències.

Totes les activitats estan pensades per nivell de cicle inicial. Esperem que les gaudiu.

Compartim amb vosaltres una activitat d’expressió escrita relacionada amb en carnestoltes, “si jos fos la reina o el rei Carnestoltes…”. A veure què us sembla.

Publicat dins de Cicle Inicial, Materials, Vocabulari | 2 comentaris

ACTIVITAT DE TUTORIA: LES QUALITATS QUE ENS DEFINEIXEN

Amb els alumnes de Cicle Superior hem elaborat i aplicat un recurs de tutoria que hem pensat que podria ser del vostre interès ja que ha donat molt bons fruits i ha generat una forta motivació entre l’alumnat que hi ha participat.
Es tracta d’una activitat per tal de poder-nos conèixer millor a nosaltres mateixos, veure quina imatge transmetem a les altres persones i comprovar les qualitats positives que la nostra família destaca de nosaltres.
Aquest projecte consta de diferents parts:
1. Creació d’un AVATAR analitzant cada part del nostre físic i plasmant-lo en una imatge digital creada amb el programa: www.avachara.com (una eina digital molt recomanable)
2. Anàlisi de diferents qualitats que poden definir una persona. Ampliació de vocabulari i definicions a partir de tres webs:
https://www.educaixa.com/ca/-/cualidades-personales-1
https://www.educaixa.com/ca/-/cualidades-personales-2
https://www.educaixa.com/ca/-/cualidades-personales-3
3. Fer una llista de les qualitats positives que pot tenir una persona. Cada alumne elabora la seva llista de paraules que surten a les webs anteriorment citades. S’amplia la llista amb altres qualitats que puguin sortir del mateix grup d’alumnes.
4. Els alumnes escullen entre 6 i 8 qualitats de la llista que pensen que els defineixen millor com a persones.
5. S’elabora una nova llista per portar a casa i la família escull aquelles qualitats que defineixen millor el seu fill/a.En el cas de pares separats es poden elaborar dues llistes.
6. Ús de les eines TIC: en un document, hi posen el seu nom i l’avatar que han creat i guardat a l’ordinador. Juntament amb el nom s’hi afegeixen tres requadres amb els següents títols: “Jo penso que sóc una persona…”, “Els altres pensen que sóc una persona….” i, per últim, “la meva família pensa que sóc una persona…” (en el cas de tenir dues llistes s’introdueixen les qualitats dels dos progenitors).

7. Els alumnes deixen el document elaborat a la pantalla del seu ordinador.

8. Per torns, cada alumne s’asseu davant d’un ordinador on troba el treball d’un company/a juntament amb una de les llistes de qualitats i escriu només una qualitat d’aquell company/a.

9. Els alumnes es van canviant d’ordinador escrivint cada vegada una qualitat sense repetir les que ja han escrit els seus companys.

10. Quan tornen a arribar al seu ordinador comproven i llegeixen les qualitats que els han escrit els seus companys i després omplen les graelles de les qualitats que prèviament havien destacats d’ells mateixos i les valoracions de la seva família.
11. Es destaquen en color o negreta aquelles qualitats que més coincideixen entre els tres requadres.
12. S’elabora una graella amb el nom de les qualitats que més coincideixen, es busca una emoticona i s’escriu, al costat, la definició corresponent.
13. Cada alumne respon un qüestionari a través d’un formulari de GOOGLE per ajudar-los a reflexionar sobre el sentit de l’activitat: Coincideixes amb les qualitats dels teus companys/es? Què has après amb aquesta activitat? Coincideixen les qualitats amb la manera com et veus?…. ACCÉS A UNA CÒPIA DEL FORMULARI.

ACCÉS A LA GRAELLA AMB LES QUALITATS (ENTREGADA A LES FAMÍLIES)

Per tal que us feu una idea del resultat final de l’activitat us adjunto el resultat final del meu treball ja que jo també vaig participar de l’activitat amb els alumnes. El seu treball és exactament igual que el meu (per mantenir l’anonimat dels alumnes):

Després de passar el qüestionari individual als alumnes aquestes són les conclusions finals que han escrit sobre el què han après:

  • He après que s’ha de ser tolerant amb cada tipus de persona i cadascú és com és i ningú s’hi ha de ficar. 
  • Que tu et pots veure molt diferent a com et veuen els altres.
  • Que no sempre t’has de fixar amb les coses negatives ni teves ni dels altres.
  • No sabia algunes paraules, el seu significat i fent aquest exercici he aprés algunes paraules i a part d’això també he aprés les meves bones qualitats i les del meus companys.
  • Que ningú és igual.
  • He après més qualitats i també he après a ser més bona amb alguns companys.
  • He après com són els meus companys.
  • Que tinc moltes qualitats.

Sobre el que més ha agradat l’alumnat aquestes han estat les seves respostes:

  • M’ha agradat molt saber les qualitats de cada persona i saber que les persones encara que no ho mostrin gaire tothom té sentiments. 
  • Comparar com em veig jo a com em veuen els altres.
  • Saber com et difineixen els teus companys i els teus pares .
  • Fer l’activitat d’escriure les meves qualitats que han coincidit més i buscar emoticones.
  • Aprendre quines coses son bones i a definir-me a mi mateix i els altres.
  • Buscar els emoticones que coincidien amb les meves qualitats
  • 2 coses: apendre les qualitats dels meus companys i buscar les emoticones.
  • Tot

I sobre si tenir qualitats dins d’un grup és positiu o no aquests han estat els raonaments finals:

  • Sí perquè cada persona és diferent i té els seus pros i les seves contres i això ens fa ser millor grup.
  • Jo penso que és neutral perquè tothom, i generalment tothom, té punts positius i negatius.
  • Sí perquè si tots siguéssim iguals no sabríem coses que tenen els altres i seria molt avorrit.
  • És positiu perquè ells poden mirar les teves coses i tu les dels altres, i és més divertit que tots siguem diferents.
  • Sí perquè sinó la gent no diferenciaria l’un de l’altre.
  • Sí perquè si siguesim tots iguals seria molt avorrit.
  • És positiu perquè aixi pots descobrir altres qualitats i també perquè sinó seria molt avorrit.

Us animo a provar-ho amb els vostres alumnes. Ja veieu que les respostes comporten una bona reflexió i un bon aprenentatge!

ACCÉS A LES RESPOSTES DEL FORMULARI

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

INFOGRAMES DIGITALS INTERACTIUS, UN RECURS DIGITAL A LES AULES

Us presentem una nova aplicació molt útil en el camp de l’Educació ja que, la seva versió gratuïta, permet crear INFOGRAMES interactius on es reculli tota la informació més important sobre un tema determinat.
Amb un grup d’alumnes de sisè hem creat una infografia digital interactiva amb tota la informació que prèviament havíem recollit sobre les característiques, curiositats, localització…del ROURE, un arbre molt comú al territori on es troba ubicada l’escola (Prats de Lluçanès).
D’aquesta manera hem pogut resumir la informació, estructurar-la i organitzar-la fent ús d’un recurs que ha resultat molt motivador per tot l’alumnat. Mireu que bonic que ens ha quedat! (clicant sobre les fletxes de la part superior dreta de la imatge podreu veure l’activitat a pantalla completa):

(Treball dels alumnes de 6è de l’ESCOLA LLUÇANÈS de Prats de Lluçanès)
Més informació a:
www.genial.ly (Accés al programa)
https://www.youtube.com/watch?v=2RMF9foaK88 (tutorial)
El mateix programa permet crear tríptics, pòsters…i moltes altres possibilitats educatives. Un recurs que us animem a provar amb el vostre alumnat!

Publicat dins de Materials | Etiquetat com a , , , , | Deixa un comentari

SOM INVENTORS/ES: EXPRESSIÓ ORAL I ESCRITA

Ja fa dies que tornem a estar al peu del canó. Després de planificar, organitzar i programar el nou curs escolar us volem presentar el resultat d’una experiència portada a terme a l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès aquests primers dies del curs escolar.

Dins dels tallers d’expressió escrita es va demanar als alumnes de sisè que es posessin a la pell d’uns inventors/es, imaginessin i creessin la maqueta d’un invent que pensessin que podria ser molt útil a la resta de la gent. L’objectiu és presentar-lo a la resta de companys/es per intentar convèncer-los de la seva compra.

Es va donar als alumnes un guió de treball que van omplir, corregir i, seguidament, van assajar per fer una bona presentació. La motivació dels alumnes està assegurada!

Aquesta activita permet desenvolupar la capacitat creativa dels alumnes i la seva competència lingüística i artística.

GUIÓ DE TREBALL:

  • Presentació de l’inventor/a
  • Presentació de l’invent (nom)
  • De quin material o materials està fet?
  • Per què serveix?
  • Com funciona?
  • Qui el pot fer servir?
  • Quant val?
  • On es pot comprar?
  • Comiat

Els alumnes ja estan presentant els seus treballs a la resta de companys/companyes i aquest està sent el resultat:

QUÈ US SEMBLA AQUESTA EXPERIÈNCIA?
LA TROBEU INTERESSANT?
Esperem els vostres comentaris!

Publicat dins de Materials | 1 comentari

TREBALLEM ELS ARTICLES. DOS JOCS DE TAULA PER PRACTICAR

Avui compartim amb vosaltres dos jocs de taula per treballar els articles, en català i en castellà, indicats per 1r de cicle inicial o finals de P5 si els alumnes poden llegir paraules curtes. El 4 en ratlla dels articles indefinits, d’article en article i digues i tapa.

El 4 en ratllajoc_article dels articles indefinits.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents.
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. )

Procediment:

Per torns, els alumnes agafen una targeta on apareix la imatge de la paraula amb la que han de dir quin article indefinit li pertoca. L’alumne ho diu oralment i col·loca una fitxa del seu color a la casella on apareix l’article indefinit que correspon. Passa el torn al següent company. Guanya el que primer faci 4 en ratlla.

Consell: Els alumnes que encara no puguin llegir poden jugar igualment, ja que tan sols necessiten la lectura per als articles indefinits. Si ho diuen bé oralment els companys el poden ajudar dient-li on hi ha l’article que necessita tapar amb la fitxa.

On el pots utilitzar?: Nosaltres el varem utilitzar amb tot el grup classe. Un cop els alumne van jugar el vam incorporar als racons de llengua.

Digues i tapa.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents (o de 3 o 4, això dependrà del nombre de jugadors que hi participin).
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. Consell: si han de jugar més de dos jugadors imprimeix el taulell en mida DNA-3)

Procediment

És un joc amb unes normes molt senzilles que permeten que sigui molt versàtil. Aquest joc el podeu adaptar a nombrosos continguts. Nosaltres l’hem utilitzat a matemàtiques per treballar la suma, a llengua per treballar la partició sil·làbica i, en definitiva, a tot allò que se us acudeixi.

Per torns els alumnes agafen una targeta on apareix la imatge de la paraula amb la que han de dir quin article definit (el, la, els, les) hi correspon. Un cop fet això tapa la casella on aparegui l’article amb la fitxa del seu color. Passa el torn al següent company. El joc s’acaba quan han omplert tot el taulell. Aquell alumne que hagi pogut col·locar més fitxes és el que guanya. Si a un alumne li toca una targeta en la que no hi ha cap casella amb l’article lliure no pot tapar i passa el torn.

Consell: Igual que en l’anterior joc, els alumnes que encara no puguin llegir poden jugar igualment, ja que tan sols necessiten la lectura per als articles indefinits. Si ho diuen bé oralment els companys el poden ajudar dient-li on hi ha l’article que necessita tapar amb la fitxa.

Variant: Podeu fer-ho no competitiu dient als alumnes que l’objectiu es tapar totes les caselles.

On el pots utilitzar?: Nosaltres el varem utilitzar amb tot el grup classe. Un cop els alumne van jugar el vam incorporar als racons de llengua.

D’article en article.

Aquest joc està basat en el joc del Cangur que apareix al llibre de Josep tió Jocs d’ortografia.

Material:

  • Fitxes de dos colors diferents (o de 3 o 4, això dependrà del nombre de jugadors que hi participin).
  • Targetes (per obtenir-les en català clica aquí i en castellà aquí)
  • Taulell (clica aquí per obtenir-lo en català i aquí en castellà. Consell: si han de jugar més de dos jugadors imprimeix el taulell en mida DNA-3)

Procediment:

Es barregen les targetes i es deixen en una pila al mig de cap per avall. El primer jugador agafa una carta i col·loca la seva fitxa a la primera casella on hi aparegui l’article que concorda amb la paraula que apareix a la targeta. Per torns hauran d’anar avançant d’aquesta manera, movent-se cap a la casella més propera on aparegui l’article que concorda amb la imatge de la targeta. Guanya el primer en arribar a la meta. Alerta! Hi ha fletxes que indiquen pujar o baixar. Si els jugadors cauen en una casella amb fletxes ha de fer el que indica la direcció de la fletxa.

Consell: Aquest joc presenta unes normes un xic complicades. Si l’utilitzes a primer els alumnes necessitaran un adult de referència que els guiï una mica. Són unes normes de joc més recomanades per uns 8 anys si busques que juguin de forma autònoma.

A veure que us sembla i com us va. Ens encanten els vostres comentaris. 🙂

NOTA: les targetes tenen format de presentació, per si voleu practicar una mica abans amb els alumnes,  així que cada targeta ocupa un full DNA-4. Això suposa que per imprimir-les en format targeta heu de donar l’ordre ala impresora. Aquesta és la ruta del meu ordinador: Arxiu> imprimir>disposició>pàgines per full i lidieu 6 o 9.

Guardar

Guardar

Guardar

Guardar

Publicat dins de Cicle Inicial, Educació Infantil, Gramàtica, Jocs, Racons | 2 comentaris