Aquests dies amb els alumnes de 5è de l’Escola Lluçanès de Prats de Lluçanès hem estat treballant la problemàtica que estan vivint els orangutans i altres animals que viuen a les zones boscoses tropicals degut als problemes de la sobreexplotació del terreny per donar pas a enormes extensions de terreny per elaborar oli de palma amb la corresponent tala d’arbres i la desforestació que comporta la destrucció de l’hàbitat de moltes espècies animals, especialment el dels orangutans de la selva de Borneo.
A més a més d’aquesta tala d’arbres hem vist que un altre problema existent en aquestes zones és també la captura de cries d’animals salvatges per vendre com animals de companyia i el gran negoci que hi ha darrera d’aquestes màfies de persones que afecten enormement les espècies d’animals que ja es troben en perill d’extinció.
Conte sobre la vida de Jane GoodallDavant d’aquesta problemàtica que els alumnes van viure de manera molt intensa arrel de les activitats prèvies a l’obra (art amb sorra) “Jojo” de la companyia “Ytuquepintas” (inclosa dins del projecte “Anem al teatre”), els alumnes van fer un treball d’investigació sobre la vida dels orangutans (lectura de llibres, visites a pàgines web, xerrada amb una mestra de l’escola que havia viatjat a Borneo i havia apadrinat un orangutà anomenat Archie, contactes amb la Fundació Mona, lectura i investigació sobre la vida de la Jane Goodall, científica i historiadora de la vida dels ximpanzés…), escriptura de poemes a partir de l’obra “Jojo”… Amb tota aquesta informació van crear un conte molt bonic escrit en primera persona que van titular “LA MEVA HISTÒRIA A LA SELVA” i, seguidament, van preparar el guió, van gravar-ne la seva lectura i van començar a planificar la gravació de la seva història a través de dos personatges principals (dos peluixos que actualment teni a la nostra aula): l’Archie i en Jango.
![]() |
![]() |
Mostra d’alguns poemes inspirats amb l’obra “Jojo” de la companyia “Ytuquepintes”:
Els mateixos alumnes van crear les diferents escenes basant-se en la història que havien enregistrat a través de tècniques ben diverses com els titelles, la imatge fixa i la imatge en moviment (stop motion) així com l’ús de diferents plans a l’hora degravar (pla detall, pla general, primer pla…) segons el que volien destacar i fer arribar a l’espectador. Els protagonistes són l’Archie (organgutan mascle adult) i en Jango (un petit orangutan fill de l’Archie). Els noms dels personatges els van inventar els alumnes decidits en assemblea de grup.
El resultat, és un curtmetratge que pretén canviar consciències sobre la protecció del medi ambient i donar el missatge que nosaltres, els humans, hi tenim molt a dir i molt a fer i que podem ser uns grans activistes envers la protecció de l’hàbitat dels animals qeu es troben en perill d’extinció però també del nostre entorn més proper.
Us convidem a gaudir d’aquest curtmetratge que intenta reflectir amb la màxima fidelitat la vida dels orangutans a la selva de Borneo. Es tracta d’un vídeo molt “casolà” realitzat pels mateixos nens i nenes íntegrament al pati de l’escola i amb els seus propis mitjans tant tècnics com també de recerca dels protagonistes o d’elements que complementessin les diferents escenes.
Esperem que us agradi!
HISTÒRIA DE L’ARCHIE CREADA PER TOT EL GRUP D’ALUMNES DE 5È
ACTIVITATS I PASSATEMPS PER TREBALLAR LA COMPRENSIÓ LECTORA DE LA HISTÒRIA CREADA PELS ALUMNES:
MOTS ENCREUATS (amb resposta): www.educima.com/crosswords/la_meva_historia_a_la_selva-4917bdee341a9ab828ad30f3b5a36781
SOPA DE LLETRES (amb resposta): www.educima.com/wordsearches/la_meva_historia_a_la_selva-05dff61d41579a752b43b35f160c5b17
LABERINT:
ESCRIPTURA CREATIVA: ENTREVISTA A L’ARCHIE. DOCUMENT PER IMPRIMIR.
DOCUMENT DE L’ENTREVISTA PER ESCRIURE DE MANERA DIGITAL (creat amb el programa PDFEscape): https://drive.google.com/file/d/1hawsZCe5bSBf_iGRt2HAjr0dVav2bg3x/view?usp=sharing