LECTURA, COMPRENSIÓ I VALORS: LA TRAMPA PER RATOLINS

A través del fantàstic bloc “ACTILUDIS del qual ja n’he fet referència en moltes altres ocasions, ens arriba un fantàstic conte per treballar la lectura, la comprensió i els valors.

Ens parla de la història d’un petit ratolí que, preocupat perquè el pagès ha comprat una trampa, decideix avisar a tots els animals de la granja. El ratolí, però, s’adona que la resta d’animals no el volen escoltar perquè, la petita trampa per ratolins, en principi, no significa cap perill per ells, però… (llegiu-ne el final). Un conte molt educatiu que ens fa veure la importància d’escoltar i entendre els problemes dels altres.

Personalment, he decidit adaptar el contingut i la llengua del conte i de les activitats de comprensió del bloc Actiludis. A continuació, trobareu el conte en català i dues activitats de comprensió pensades per diferents nivells.

Podeu consultar el material original del bloc Actiludis clicant AQUÍ.
Si voleu rebre el material en format “word” per adaptar-lo a les necessitats del vostre alumnat, sabeu que podeu fer-ho enviant un COMENTARI.

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Llengua, valors, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 15 comentaris

MATERIALS DE LECTURA FÀCIL

Fa pocs dies es van posar en contacte amb mi des de l’ASSOCIACIÓ DE LECTURA FÀCIL (ALF) per tal de donar-me a conèixer el seu material. L’ALF és una entitat sense ànim de lucre que, des del 2003, treballa per apropar la lectura a les persones amb dificultats de comprensió lectora. També treballen amb centres escolars, entitats, editorials i institucions públiques i els assessoren en l’elaboració de textos basats en els criteris de Lectura Fàcil.
Els materials de Lectura Fàcil són textos, llibres, documents, etc. elaborats amb especial cura per ser llegits i entesos per persones que tenen dificultats lectores amb l’objectiu de fomentar la lectura com a eina d’integració social.
A la seva web (www.lecturafacil.net) s’hi poden consultar algunes de les primeres pàgines dels més de 120 llibres publicats, les orientacions sobre l’ús dels materials de LF i els recursos educatius (a la secció bones pràctiques).
Us deixo amb dos documents de consulta molt interessants: el tríptic informatiu sobre la Lectura Fàcil i el catàleg de llibres publicats.


També podeu consultar aquest material a la pàgina LECTURES d’aquest mateix bloc.
Algú de vosaltres ha utilitzat aquest recurs? Heu tingut contacte amb l’Associació i ens ho voleu explicar? M’encantarà saber la vostra opinió a través d’un COMENTARI. Gràcies!

Publicat dins de Adaptacions, Comprensió, Lectura | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

MATERIALS DIGITALS PER ALUMNES AMB TEA

A l’espai de la Conselleria d’Educació de la Junta d’Extremadura: “Orientación y atención a la diversidad” hi podem trobar l’enllaç a un material educatiu digital per treballar directament amb alumnes amb Trastron de l’Espectre Autista (TEA). Aquest material es troba dins del Projecte Agrega basat en el software lliure i la Web 2.0.
Es tracta d’un seguit d’activitats multimèdia senzilles, concretes i adequades a les característiques dels alumnes amb TEA.

Els materials es poden previsualitzar i descarregar directament a l’ordinador per utilitzar de manera digital.
Exemples d’aplicacions: narracions a través de pictogrames, creació de ficcions, representació d’escenes, distingició de la realitat, invenció d’una història, creació de personatges, associació de formes amb objectes…
Cada activitat va acompanyada d’una fitxa amb els objectius, continguts, criteris d’avaluació i metodologia de treball.

Es presenten en castellà però són fàcilment adaptables al català, sobretot les que contenen elements més visuals.
Per accedir al menú amb les diferents aplicacions interactives cliqueu sobre la següent captura de pantalla:

Procedència de la imatge que acompanya aquest article.

Publicat dins de Autisme, Materials, TIC | Etiquetat com a , , | 3 comentaris

DÒMINO DE L’ABECEDARI

JÈSSICA del bloc QUÉ HACEMOS HOY EN EL COLE? del qual en sóc una gran seguidora, ens presenta aquest dòmino de l’abecedari que, personalment, he trobat molt interessant per treballar la consciència fonològica amb els nostres alumnes.
Una bona i divertida manera de relacionar les paraules amb el seu so inicial.
Us recomano visitar el bloc de la Jèssica ja que conté materials molt útils i motivadors per aplicar a les aules.
Moltes gràcies per deixa-me compartir el teu material a través d’aquest bloc.
Podeu accedir al dòmino a través del bloc de la Jèssica clicant directament AQUÍ.
O bé descarregar-vos les imatges a través del meu àlbum Picassa:

Si voleu agrair a la Jèssica el fet de crear i voler compartir aquests i altres materials ho podeu fer entrant al seu bloc i escrivint un comentari o bé comentant la vostra opinió a través d’aquest espai. Gràcies!

Publicat dins de Consciència fonològica, Imatges, Jocs, Lectura, Materials, Ortografia | Etiquetat com a , , | 2 comentaris

UN NOU CURS, NOUS OBJECTIUS

Comença un nou curs escolar (2011-2012). Des del setembre del 2009 aquest bloc ha anat creixent i s’ha anat enriquint amb els vostres comentaris, les vostres aportacions, els vostres materials, les vostres recomanacions…

Aquest curs torna a començar carregat d’energies positives i, sobretot, d’objectius molt concrets per aquest espai: seguir aportant nous continguts que permetin actualitzar-lo i ampliar-lo afavorint l’intercanvi i la col·laboració entre diferents col·lectius: mestres, pares, alumnes, visitants… aconseguint crear un espai 2.0 encara més útil, interactiu i enriquidor.

Voleu acompanyar-me en aquesta gran fita? Ja sabeu que, sense vosaltres és impossible així que… després de gaudir d’unes merescudes vacances tornem a obrir i començar encara amb més ganes aquest bloc, EL NOSTRE BLOC! Compto amb TOTS vosaltres i aprofito per desitjar-vos un BON INICI DE CURS!!!

Publicat dins de Materials | 2 comentaris

UNA ESTRATÈGIA LECTORA: LA FRASE SECRETA

Després d’uns dies de vacances he estat viatjant altre cop per la xarxa i, en aquest cas, m’ha cridat l’atenció un material del bloc “Orientación Andújaren el que, entre altres coses, es presenta una activitat per treballar estratègies de lectura, en concret, els moviments oculars i la fluïdesa lectora.

Doncs bé, he decidit recollir aquesta activitat i adaptar-la per tal de poder-la utilitzar en català amb els nostres alumnes. N’he conservat el format però n’he canviat el contingut.

Es tracta de desxifrar una determinada frase seguint un missatge secret que conté un número i una lletra E (esquerra) i D (dreta). D’aquesta manera, el nen/a ha de realitzar diferents moviments oculars fins a trobar la lletra i la paraula amagada i descobrir així la frase que forma part del missatge secret.

Mireu la fitxa que he preparat ja que a partir d’ella podeu elaborar nous materials i noves fitxes per treballar aquesta  i altres estratègies de lectura. Si els voleu compartir amb nosaltres, ja sabeu que ens pot ajudar encara més a enriquir aquest bloc i, el que és més important, ajudar els nostres nens i nenes. Gràcies!

SOLUCIÓ DE LA FRASE SECRETA: PER ACONSEGUIR ALGUNA COSA SEMPRE HI HAURÀS DE POSAR MOLT ESFORÇ.

Per accedir a la font original d’aquest material del bloc “Orientación Andújarpodeu clicar AQUÍ. Hi trobareu més de 100 fitxes per treballar la lectura relacionades amb les competències bàsiques(en castellà).

Procedència de la imatge que acompanya aquest article.

Publicat dins de Escriptura, Lectura, Llengua, Materials, Orientació Espaial | Etiquetat com a , , | 1 comentari

CREAR ACTIVITATS INTERACTIVES

A través del bloc Actiludis, acabo de descobrir EDUCAPLAY un programari lliure molt útil, intuïtiu, fàcil i atractiu per generar activitats digitals interactives de manera ràpida, efectiva i totalment personalitzada a través d’internet.

És tan senzill com entrar a la pàgina d’Educaplay, registrar-se de manera totalment gratuïta i crear una activitat: sopes de lletres, mots encreuats, omplir buits, endevinalles, dictats, ordenar lletres, ordenar paraules, relacionar, tests… en definitiva, tot allò que podem fer a les aules però per presentar-ho i traballar-ho de manera digital ja sigui amb l’ordinador o bé amb la PDI.

Permet també triar entre diferents idiomes i modificar les activitats segons les nostres necessitats: fer que apareguin les solucions (les paraules que cal buscar), que apareguin pistes, el grau de dificultat de l’activitat… Un aspecte important és el fet que les activitats també siguin autoavaluatives i que no es donin per acabades fins que l’alumne no les hagi resolt del tot.

Les activitats queden guardades en una base de dades amb les etiquetes que l’usuari li hagi destinat. Així doncs, no només podem generar activitats sinó que, a través d’un buscador, podem trobar altres activitats que ja han estat creades per altres usuaris. Genial oi? A més a més també ens pot servir per generar activitats als blocs de cara les vacances d’estiu dels nostres alumnes.

Us presento una sopa de lletres que acabo de crear tan sols amb 2 minuts i que treballa el vocabulari de l’estiu per anar pensant amb la caloreta. En aquest cas he configurat l’activitat de manera que els alumnes ja tinguin escrites les paraules que cal buscar però, tan sols canviant una opció, també hagués pogut generar una sopa de lletres sense aquestes paraules. El nivell de dificultat és senzill ja que només apareixen paraules en horitzontal i vertical. D’aquesta manera, generant activitats diferents segons el nivell podem atendre les diferents necessitats i capacitats dels nostres alumnes.

IMPORTANT: per veure la sopa de lletres a tamany complet (tota la pantalla) cliqueu AQUÍ.

FELIPE BLASCO ha preparat diverses activitats amb Educaplay i ens les ha volgut mostrar a través d’un comentari. Per accedir a les activitats podeu fer-ho a través del seu bloc clicant AQUÍ o bé a través de la mateixa pàgina d’Educaplay clicant AQUÍ. A continuació, us mostro algunes de les seves activitats. Val la pena donar-hi un cop d’ull, us ho recomano! Gràcies Felipe!

ACTIVITAT A PANTALLA COMPLETA


ACTIVITAT A PANTALLA COMPLETA

Si ara o més endavant genereu noves activitats i ens les voleu fer arribar tan sols ens heu d’indicar el títol de l’activitat per tal que la poguem buscar al cercador d’Educaplay indicant si doneu o no el vostre permís per publicar-les en aquest mateix article, d’aquesta manera unim esforços. Moltes gràcies!

Publicat dins de Atenció, Jocs, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris

CONTES AMB VALORS

Mònica Valverde del Projecte Espurna juntament amb altres professionals, han publicat una sèrie de CONTES AMB VALORS que, personalment, trobo molt interessants per treballar la comprensió lectora i els valors. Cada conte tracta una temàtica diferent i s’acompanya d’un seguit d’activitats per treballar la comprensió lectora i fer reflexionar els nens i nenes abans, durant i després de la lectura.

Una bona manera de treballar i integrar el treball de la lectura, les estratègies de comprensió lectora, l’educació emocional i els valors.

ENLLAÇ ALS DIFERENTS CONTES a través del qual es poden descarregar i treballar directament amb els alumnes (clicant sobre la imatge). Hi trobareu títols com… la granota i la serp, les dues galledes, les llavors màgiques, el rossinyol, capsetes de colors, l’ós i els amics, els quatre dracs, la sopa de pedres, la formiga i la cigala, la guilla i el raïm, el lleó i el ratolí… i un munt de contes més!imagen2

Publicat dins de Comprensió, Emocions, Lectura, valors, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 4 comentaris

CRÒNICA D’UN GRAN MATÍ

p1020451Aquest dissabte vam viatjar a Madrid a recollir el 1r Premi a la categoria de profess@rs al V Premi Espiral Edublogs 2011 a l’Auditori 400 del Museu Nacional Centre d’Art Reina Sofia de Madrid.

La Jornada va constar de dues parts:

– Presentació del monogràfic “Innovación con TIC. Experiencias Educativas en las aulas del siglo XXIque recull 94 experiències didàctiques de l’ús de les TIC a gairebé totes les comunitats autònomes i en diversos nivells educatius.

Cerimònia de lliurament dels premis (baldufes i diplomes) i emotives paraules dels guanyadors/es.

A destacar, les fantàstiques presentacions de José Hernández, Massimo Pennesi i Diego Vázquez que ens van fer reflexionar sobre les pràctiques educatives i l’ús de les noves tecnologies a les aules de manera excel·lent i molt propera que ens han enriquit com a persones i com a professionals. Us resumeixo algunes de les idees i conclusions que més em van fer reflexionar:

  1. Compartir és construir.
  2. Dels errors en poden sorgir idees i projectes realment positius.
  3. La suma de petits esforços i il·lusions pot arribar a crear enormes construccions.
  4. Si el món canvia també ho ha de fer la manera d’ensenyar.
  5. L’objectiu principal són i han de ser els nostres alumnes.

Vosaltres mateixos/es podreu extreure les vostres pròpies conclusions un cop s’hagi difós el vídeo de la jornada (us en mostraré l’enllaç en aquest mateix bloc; val molt la pena!)

Mentrestant, us deixo amb el vídeo del moment de la recollida del NOSTRE i ja VOSTRE premi. Dedicat amb molt d’afecte a tots els que cada visiteu, comenteu, col·laboreu i enriquiu aquest bloc. LA BALDUFA D’OR TAMBÉ ÉS VOSTRA!

Se’ns demanava brevetat en les intervencions i per aquest motiu no vaig poder nombrar a tots els que heu col·laborat en aquest espai però TOTS/ES estàveu presents en el meu cor i en les meves paraules.
Dues de les imatges del vídeo estan extretes de l’àlbum d’Estrella del bloc “Idees Magistrals“.

p1020480 p1020472

Imatges amb grans amics que han deixat de ser virtuals gràcies als premis: Laura T. “El Racó de l’infant”, Virgínia “El CUC de l’aula d’acollida”, Estrella “Idees Magistrals”, José Carlos “Soñando cuentos” i Laura “Profe… ¿qué hacemos hoy?” .

VÍDEO COMPLET DE LA GENIAL PRESENTACIÓ DEL LLIBRE I L’ENTREGA DE PREMIS clicant AQUÍ.

DESCÀRREGA DEL LLIBRE clicant AQUÍ.

Publicat dins de Premis, Reconeixements | Etiquetat com a , , | 9 comentaris

COMPRENSIÓ DE LECTURES CURTES

La mestra d’Educació Especial NÚRIA PIÑOL FAURA m’ha fet arribar unes lectures curtes que està treballant amb alumnes que han assolit satisfactòriament la lectoescriptura però que encara mostren dificultats de comprensió.
La Núria ens explica que ha preparat unes lectures senzilles i força seqüenciades amb les corresponents preguntes per treballar la comprensió lectora.

Ha volgut compartir dues lectures amb nosaltres titulades “La princesa Mariona” i “L’Òscar i les sardines“. Moltes gràcies Núria per animar-te a compartir , de ben segur que ens seran de gran ajuda per treballar amb alumnes amb dificultats de comprensió lectora.

Publicat dins de Comprensió, Lectura, Llengua, Vocabulari | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

TREBALLEM ELS PLURALS

Avui he treballat els plurals a l’aula d’Educació Especial d’una manera divertida i, al mateix temps, treballant també la consciència fonològica i l’ortografia. L’objectiu concret era treballar els plurals de les paraules acabades amb …GA i ….CA.

Per fer-ho he partit d’una activitat d’elaboració pròpia on els alumnes han de trobar i pintar les lletres desordenades que formen els plurals d’unes determinades paraules (representades a través de dibuixos): formigues, erugues, foques, barques… amb totes les lletres que els queden sense pintar han de confegir el plural de dues paraules més, d’aquesta manera l’activitat es converteix en un joc realment motivador. Jo l’he treballat de manera que els alumnes han d’anar encerclant les lletres d’aquestes dues paraules i així, si no els queda cap lletra sense pintar o encerclar, vol dir que han realitzat correctament l’activitat.

Al final de l’activitat hi ha els mateixos dibuixos i l’alumne n’ha d’escriure el plural de manera correcta. Aquesta última fitxa pot servir de reforç, ampliació, avaluació inicial o avaluació final.

A continuació, us deixo amb una imatge del treball d’un alumne de 2n de Cicle Inicial per tal que us serveixi d’exemple de les possibilitats d’aquest material:

fitxa-plurals

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Llengua, Materials, Ortografia, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | Deixa un comentari

ADAPTACIONS DE CONTES

En LLUÍS ENRIC SABATER CORTÉS de l’escola Mare de Déu del Roser de Barcelona ha volgut a col·laborar amb nosaltres aportant un material molt interessant: l’adaptació d’un conte titulat “L’ARANYA MARIONA“.

mar-contesEn Lluís ens explica que el conte original l’ha trobat a la web “UNA MAR DE CONTES(també hi podeu accedir clicant sobre la imatge). En aquesta web hi podem trobar tot tipus de contes classificats en diferents categories: contes clàssics, contes dels lectors, contes en vers, faules d’Isop, cançons…

D’entre tots els contes que ens ofereix la pàgina ha escollit “L’aranya Mariona” i ha decidit adaptar-lo per tal de poder-lo treballar amb alumnes de 2n de Cicle Inicial. Segons en Lluís l’ha adaptat a nivell de vocabulari, n’ha canviat la grandària de la lletra, l’ha il·lustrat amb imatges de suport i n’ha suavitzat algunes expressions.

Una gran feina i un bon exemple de com adaptar un text que podem trobar a la xarxa a les característiques, motivacions i interessos dels nostres alumnes. Us animo a continuar la feina d’en Lluís i adaptar les pròpies lectures abans de treballar-les amb els vostres alumnes. Gràcies Lluís!

A continuació us deixo amb el seu fantàstic treball per tal que també pugui ser útil a tots els visitants.

Avui dia 1 de juny en Lluís m’ha fet arribar una nova adaptació d’un conte titulatGENIUS, EL RATOLÍ D’ORDINADOR” la font original del qual torna a ser la web “Una mar de contes“. En Lluís també el vol compartir amb nosaltres o sigui que… aquí el teniu i, novament, moltes gràcies!:

Ja sabeu que, si en feu ús, si us agrada la feina que ha realitzat en Lluís, si valoreu el fet que l’hagi volgut compartir de manera totalment altruïsta… o simplement voleu mostrar la vostra opinió, ho podem fer deixant un COMENTARI.

Publicat dins de Adaptacions, Lectura, Llengua, Materials | Etiquetat com a , , , , | 4 comentaris

BLOC DESTACAT DE XTEC Blocs

2137737248_e9f3e429d11Us copio un COMENTARI que acabo de rebre. Voldria compartir-lo amb tots vosaltres, doncs aquestes paraules també són per vosaltres ja que, mica en mica, aquest bloc va complint el seu principal objectiu: ser un espai d’intercanvi de materials, recursos, experiències, reflexions, comentaris…

Benvolguda Yolanda,

Ens plau comunicar-te que hem tornat a triar el teu bloc com a Bloc Destacat de XTEC Blocs.
Volem felicitar-te per la feina que fas, pel premi a la primera classificada en la categoria de ‘Blogs per al professorat’ i volem fer-la extensiva a tots els companys i companyes que, com tu molt bé dius, amb els seus articles i comentaris fan possible aquest bloc.
Las setmana propera (del 30 de maig al 5 de juny) apareixerà com a Bloc de la setmana de XTEC Blocs i també es publicitarà a la portada de la XTEC.

Salutacions molt cordials

Anna Piñero
Dinamitzadora de XTEC Blocs. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya

(Procedència de la imatge)

Publicat dins de Reconeixements | 9 comentaris

CONFEGIR PARAULES

imagen25Novament, una gran col·labora i amiga d’aquest bloc YOLANDA CRUEL BIOSCA autora del material l’autobús de les síl·labes, m’ha fet arribar un nou recurs per compartir amb tots vosaltres l’objectiu del qual és que l’alumne arribi a confegir les paraules per mitjà de les lletres que les composen amb el suport visual de la paraula escrita i del dibuix.

Yolanda, moltíssimes gràcies per elaborar aquest fantàstic i motivador material que ens permet treballar la consciència fonològica de manera amena i divertida i, sobretot, gràcies per compartir-lo amb tots nosaltres.

Si voleu fer arribar a la Yolanda Cruel les vostres impressions sobre aquest material i així correspondre a l’esforç que ha realitzat per elaborar-lo ho podeu fer per mitjà d’un comentari. Ja sabeu que ens podeu fer arribar tot aquell material i recursos que volgueu compartir, així creixem professionalment. Moltes gràcies!

Publicat dins de Consciència fonològica, Imatges, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , , | 9 comentaris

CONSCIÈNCIA FONÈMICA: LA PRIMAVERA

Navegant per la xarxa he visitat un bloc molt bonic titulat “POESIA INFANTIL I JUVENIL on hi podem trobar poemes, endevinalles, cançons… per treballar amb els nens i nenes a les nostres aules.

En aquest bloc he descobert un poema molt bonic de Núria Albó sobre la primavera titulat “L’arbre i la primavera”. Així doncs, m’he decidit a adaptar-lo i convertir-lo en una activitat de consciència fonològica.

L’alumne ha de descobrir les paraules que s’amaguen dins del poema desxifrant una espècia de missatge secret on han de trobar la posició que ocupa cada so (representat en forma de número) dins d’una determinada paraula (representada en forma de dibuix). Us en deixo una imatge d’exemple:

primavera

A continuació us presento el material de l’alumne així com també un poema que l’alumne pot completar un cop realitzada l’activitat i una solució amb el poema complet de Núria Albó. Les imatges estan extretes del buscador de google. Espero que us sigui útil i que el pogueu utilitzar a les aules.

Si  l’utilitzeu, l’adapteu, el modifiqueu, us el descarregueu… si us plau, deixeu un comentari.

Publicat dins de Consciència fonològica, Escriptura, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 9 comentaris

IMATGES I VOCABULARI D’ANIMALS

Per tots és sabut que els animals, pels nens i nenes, porten intrínsec un element motivador i un centre d’interès especial.

Avui he treballat el nom dels animals amb una alumna de P5 a través d’imatges, paraula escrita i so (gravació del nom de l’animal). D’aquesta manera, la nena podia anar repetint el nom mentre veia les imatges i en visualitzava la paraula esrita. Primer apareix la paraula acompanyada de la seva gravació i, seguidament, clicant sobre la pantalla, es pot visualitzar la imatge o imatges de l’animal. També podeu treure el so de l’ordinador i fer un treball de lectura previ a la visualització de la imatge.

Us adjunto la presentació per tal que la pogueu utilitzar amb els vostres alumnes. És una bona manera d’enriquir el seu vocabulari a través d’un centre d’interès.

Si em voleu fer arribar les vostres impressions i/o opinions sobre aquest material ho podeu fer per mitjà d’un comentari.

Publicat dins de Imatges, Lectura, Vocabulari | Etiquetat com a , , , | 4 comentaris