Bibliografia i webgrafia

Derecho romano, Derecho en red. [ en línia] <http://www.derechoromano.es/> [Consulta:  Durant tot el mes de setembre, octubre i els primers quinze dies de novembre]

Derecho romano, Ajuda pràctica dirigida a aquelles persones dedicades a l’estudi del dret i en particular a l’análisi del dret romà clàssic, com a font del nostre ordre jurídic. [ en línia] <http://derecho-romano.blogspot.com.es/ [ Consulta: 16, 17, 18 de novembre]

GIMENEZ CANDELA T. Derecho privado romano: (Valencia: Tirant lo blanc, 1999)

TIERNO GALVÁN E., VALENTÍ E, GALÍ N. Aurea dicta: Dichos y proverbios del mundo clásico: ( Barcelona: Referencia crítica, 1ª1987-4ª2008)

WEBGRAFIA

Respuestas en derecho, Bloc sobre el món del dret, comentaris jurídics, justícia i lleis. [en línia] <http://respuestasenderecho.blogspot.com.es/> [ consulta: 20,21,22, 25 i 27 octubre de 2016]

El llatí jurídic  <https://www.youtube.com/watch?v=FArNrS3n-t0>  [ en línia] [ consulta entre el dia 28-5 desembre]

Dret civil :<http://www.termcat.cat/ca/Diccionaris_En_Linia/150/docs/DL/DretCivilIntroduccio.pdf> [ en línia] [ durant tot el mes de novembre]

Recuros per traduir textos jurídics <http://www.cicac.cat/arees/llengua/recursos-linguistics/eines-per-traduir-documents-juridics/> [ en línia] [ consulta durant el mes de novembre].

Pàgina d’acudits de Dret romà <http://www.iocandicausa.com/> [ en línia] [ consultada a mitjans de novembre]

Frases en llatí d’ús jurídic <http://ca.wikipedia.org/wiki/Categoria:Frases_en_llat%C3%AD_d’%C3%BAs_jur%C3%ADdic> [ en línia] [ consultada els mesos d’estiu]

Prezi influències del Dret <https://prezi.com/lhpn4zmfwewy/importancia-del-latin-en-el-derecho-de-hoy-en-dia/> [ en línia] [ consultat el mes de novembre]

Assemblees i senat vs congrés i senat

Durant l’època romana, el senat estava format per 300 patricis nomenats pel rei i per un president que esdevenia un càrrec major i normalment era un cònsol. El càrrec era vitalici, és a dir, en formaven part fins que es morien. Era el centre de la vida política, ratificava les lleis aprovades a les assemblees i resolia els afers de polítiques exteriors i de finances. Es tractava d’un òrgan merament consultiu i de reunió per intervenir en els aspectes públics de la monarquia.

El tribú Caius Semproni Grac presidint el “Concilium Plebis”

La sessió s’obria amb uns sacrificis religiosos consultant els auspicis. Els assumptes a tractar eren determinats per la presidència, però els religiosos tenien preferència. La convocatòria es feia bé públicament per pregons (praecones) o bé per un avís a cada senador (era obligatori que tinguessin residència a Roma). L’assistència era obligatòria i si no assistien sense causa, podien ser sancionats amb una multa. Les reunions es celebraven en edificis públics, generalment al Capitoli o al Fòrum.

L’Assemblea romana era una reunió de ciutadans de l’antiga Roma en què  aprovaven  lleis o nomenaven  càrrecs i que juntament amb el Senat, esdevenien els principals òrgans polítics del Populus Romanus, és a dir, el poble romà. Aquestes estaven formades per la plebea i presidides per un Pontífex o un magistrat.

Les assemblees tenien molt més poder que el Senat, ja que podien portar a terme àmplies reformes i propostes.

Hi havia tres tipus d’assemblees:

  • L’assemblea per cúries: Estaven agrupats segons l’origen familiar i no tenien gairebé funció política.
  • L’assemblea per centúries: S’agrupaven segons la riquesa i elegien els magistrats superiors.
  • L’assemblea per tribunats: Estaven agrupats segons la residència i elegien magistrats inferiors i la tribu de la plebs.

En l’actualitat, el nostre sistema legislatiu ha variat força des de l’antiga Roma. En l’actualitat està format per un Congrés i un Senat:

El Congrés dels Diputats és una de les dues cambres, juntament amb el Senat  que conformen les Corts Generals, a la qual la Constitució ha reservat una sèrie d’importants funcions i facultats. Està compost per diputats dels diferents partits polítics del país. El nombre de diputats és de 350. La distribució de diputats per províncies es fa de la manera següent: A cada una de les cinquanta províncies li correspon un mínim inicial de dos diputats. Les ciutats de Ceuta i Melilla trien un diputat cada una i el nombre restant dels 248 diputats es reparteixen entre les cinquanta províncies en proporció a la seva població.

El mandat dels diputats finalitza als quatre anys després de la seva elecció o el dia de la dissolució de la cambra, que pot tenir lloc conjuntament o separadament de la dissolució del Senat. Aquest dret de dissolució correspon al cap d’estat d’Espanya, actualment el rei.

Congrés dels Diputats de Madrid

El senat és un òrgan participatiu que representa el poble espanyol i el lloc  en què s’aproven els pressupostos i es controla l’acció del govern, tal i com es fa al Congrés dels diputats. Per això es dubta de la seva eficàcia.

En quant a les diferents èpoques i els seus mandats legislatius, podem veure diferenciades una sèrie de diferències.

En l’assemblea romana, es reunien ciutadans, de diferents classes amb la potestat de representar la ciutadania, en els afers legislatius de l’època.  En l’actualitat, no són els ciutadans qui podem gaudir i ser participants d’aquestes reunions per decidir temes legislatius, sinó que,  votem representats dels partits polítics que conformen el nostre país. No són els ciutadans qui debaten dels temes que conformen a tota la població, sinó que, per mitjà de diputats es decideixen i es porten a terme les propostes aportades al Congrés dels diputats.

La usucapio

La usucapió va néixer a l’antiga Roma i va utilitzar-se en el Dret romà majoritàriament en l’època de Justinià. Era un mètode que consistia en l’adquisició de la propietat per mitjà del pas del temps. És a dir, un cop passaven  dos anys, el possessor podia convertir-se en propietari, tan sols, demostrant que l’objecte o la terra havia estat en les seves mans durant aquell període. Es va crear amb la finalitat de donar seguretat i certesa al propietari, es volia posar fi a l’adquisició ’abosant en què la manera de transmissió  no havia sigut l’adequada que requeria la llei. Per exemple, si una persona, no propietaria de cap objecte entregava una cosa, jo no podia adquirir la propietat sinó que passava a ser possessor d’aquesta.

En el dret Espanyol,  aquestes maneres d’adquirir la propietat estan actualment documentades a l’article 1940 del Codi civil. Es cita textualment que per  disposar d’una propietat es necessita posseir aquell instrument amb bona fe i ajustant-se a la llei.

Concepte i etimologia de la codificació

La codificació no és res més que la plasmació de manera escrita del dret. Bàsicament consisteix a englobar la pluralitat de fonts jurídiques ja existents per crear de totes un sol òrgan que sigui assequible per tota la població. Això és el que s’anomena codi, mot que etimològicament  prové de la paraula llatina codex.
L’ètim codex significa literalment ‘escorça d’un arbre’ però s’ha d’entendre en un sentit més general. D’entrada, aquest terme es va utilitzar per referir-se a un antic format editorial utilitzat en l’època romana. Estava format per tauletes de fusta unides entre si per una cinta o anella metàl·lica de manera que cada conjunt de tauletes feia la funció dels llibres actuals. Cap a finals del segle I aC, aquestes es van substituir per plecs de pergamí que es doblegaven i cosien fins a formar-ne un de sencer. Van tenir un ús molt restringit a causa del seu alt cost econòmic. A finals del segle III aC, el codex es començà a utilitzar per a la formació de llibres de matèria jurídica, així doncs, va ser possible la difusió en el món jurídic. A conseqüència de la comoditat que va aportar aquest sistema, estès de bon principi pels romans i posteriorment reformat, per crear nous codis i refer el mode de plasmació  de  la jurisprudència per tal de tenir una versió més modernitzada.

En definitiva, el significat d’aquest mot estarà summament relacionat amb el món jurídic perquè va permetre denominar un exemplar que concentrés totes les lleis.

Imatge del codi de dret civil romà
Imatge del codi de dret civil romà

Referents clàssics del dret