Opinió de l’alumnat de 5è sobre el canvi d’enfocament vers les matemàtiques i el treball per projectes

Bon dia companys/es,

En aquest post m’agradaria fer visible quina és l’opinió d’un grup de nens i nenes de 5è als quals els vam preguntar que els hi semblava el canvi metodològic que hem fet en l’àrea de matemàtiques i si els agradava treballar per projectes.

Les seves respostes van ser aquestes:

Younes: A mi m’agrada treballar per projectes perquè aprenc més coses.

Karim: Treballar per projectes és molt més divertit.

Jesús: M’agrada perquè sortim de l’aula, experimentem i ens ho passem molt bé.

Yousef: Abans les matemàtiques no m’agradaven perquè no les entenia, però ara m’encanten i trec més bones notes.

Fatima: A mi m’agrada més treballar per projectes perquè fem sortides i és molt més divertit.

Yanira: Quan treballo per projectes aprenc més ja que vec per a què serveixen les coses que fem.

Amekran: M’agrada perquè aprens més i és més divertit

Nora: A mi m’agrada més treballar per projectes perquè és divertit, fem excursions, expliquem als pares el que fem. És super guai!

Amal: Ara entenc perquè hem d’estudiar geometria, percentatges, fraccions etc ja que abans m’agradava però ara li trobo el sentit. Treballar per projectes és molt més divertit, fem excursions i aprenem coses que ens interessen.

Després de llegir la opinió dels nens i nenes, podem concloure que aquest nou enfocament metodològic augmenta la motivació, ajuda a contextualitzar els aprenentatges i en algun cas permet millorar els resultats acadèmics.

Seguirem doncs, aprenent i millorant per tal de garantir èxits en l’aprenentatge dels nostres infants i fer de l’aprenentatge quelcom engrescador i divertit.

 

La tecnologia CS: AVALUACIÓ

L’avaluació és un procés al servei de l’educació que no pot quedar-se en una mera mesura del que han aprés els alumnes, hauria de servir per detectar dificultats, posar en marxa els mecanismes de reforç i ajustar la intervenció educativa a les necessitats dels infants.

 El procés d’avaluació ha de respondre a què, com i quan avaluar.

Per una banda s’ha dut a terme l’avaluació de l’alumnat. Com que és un projecte interdisciplinari i hem treballat de manera transversal diferents àmbits i dimensions del currículum, hem avaluat també tots aquests aspectes.

A continuació mostrem en forma de graella quines activitats ens han servit per avaluar als i les nostres alumnes, quin àmbit i dimensió hem avaluat i a través de quin instrument ho hem fet.

Avaluació de l’alumnat
ACTIVITAT ÀMBIT/DIMENSIO INSTRUMENT
Avaluació inicial projecte: que en sabem de la tecnologia? Tots. Prova escrita
Línia del temps invents tecnològics CONEIXEMENT DEL MEDI/MÓN ACTUAL KAHOOT
Exposició de l’invent “xorra” LLENGÜES/ COMUNICACIÓ ORAL Rúbrica expressió oral.
Dibuix invent “xorra” ARTÍSTIC
Khoot dels invents CONEIXEMENT DEL MEDI/ MON ACTUAL

DIGITAL/ INSTRUMENTS I APLICACIONS

KAHOOT
Tríptic exposició LLENGÜES (ENGLISH)/ EXPRESSIÓ ESCRITA Observació directa i indirecta
Scape room INICIATIVA I AUTONOMIA PERSONAL

LINGÜÍSTIC/COMPRENSIÓ LECTORA

MATEMÀTIC/ CONNEXIONS I RESOLUCIÓ DE PROBLEMES

Observació directa i indirecta.
Tallers Robòtica CONEIXEMENT DEL MEDI/ TECNOLOGÍA I VIDA QUOTIDIANA

INICIATIVA I AUTONOMIA PERSONAL/AUTOCONCEPTE

DIGITAL/ INSTRUMENTS I APLICACIONS

Observació directa i indirecta
Article d’opinió Scape Room LLENGÜES/ EXPRESSIÓ ESCRITA Prova escrita
Joc reciclat ARTÍSTIC
Exposició oral dels circuits i els forns solars LLENGÜES/ COMUNICACIÓ ORAL Rúbrica d’expressió oral
Exposició final projecte LLENGÜES/ COMUNICACIÓ ORAL

ARTÍSTIC

INICIATIVA I AUTONOMIA PERSONAL

Rúbrica d’expressió oral

Observació directa i indirecta

AVALUACIÓ FINAL PROJECTE Graella d’opinió personal.

Per altra banda, també hem dut a terme una valoració del projecte i de la pràctica docent ja que creiem que és de gran importància l’autoreflexió de la feina feta per a una futura millora dels aspectes que creguem oportuns.

Avaluació de la pràctica docent:

Les i els mestres de cicle superior, juntament amb l’equip impulsor de la xarxa de competències valorem, en general, positivament la realització del projecte. Destaquem el treball amb grups cooperatius, els quals han potenciat l’ajuda entre iguals i han permès als infants assumir un rol dins de la seva zona de confort, per poder destacar en allò que dominen, fet que els motiva moltíssim.

També destaquem molt positivament els agrupaments internivell en els que s’han trencat les estructures dels grups classe  i s’han creat nous agrupaments. Els alumnes han respost molt positivament davant d’aquests.

Tot i que el projecte s’ha anat treballant durant tot el trimestre, el fet de portar a terme gran part d’aquest durant  una setmana, ha proporcionat a l’alumnat  un aprenentatge més significatiu .

 El projecte ha desembocat en un producte final clar i el fet d’haver compartit amb companys i companyes d’un altre cicle tot el que havien treballat i après ha estat molt satisfactori pels infants.

Com a propostes de millora creiem que hauríem de passar un KPSI al principi i al final del projecte per poder fer conscients als nens i les nenes del seu aprenentatge.

També creiem necessari preparar una graella d’avaluació per a cada mestre/a que dediqui alguna estona als infants durant la última setmana de projecte i concloure amb una sessió d’avaluació per fer més significatiu aquest procés tan important.

A més, valorem la necessitat d’assignar cotutors als alumnes amb més dificultats.

 

La tecnologia CS – La veu dels Alumnes

Els infants de cicle superior són els veritables protagonistes d’aquest projecte. Ells han fet possible el bon funcionament de totes les activitats programades. Han estat molt entusiastes i participatius en tot moment i han valorat el projecte, en general, positivament.

Una vegada finalitzada la setmana de tancament, vam passar als infants un full de valoració per poder veure quines havien estat les seves sensacions i de quina manera podíem millorar la nostra practica docent.

L’activitat que més ha agradat amb diferència ha estat la Scape Room. Els infants coincideixen en que han hagut de cooperar molt i que això els hi ha agradat molt.

Per contra, la menys ben valorada ha estat la pel·lícula.

Adjuntem un buidatge de la primera part de la valoració.

Els tallers de robòtica també ha estat una de les activitats més ben valorades per part dels i les alumnes. Coincideixen en que van poder veure de ben a prop com programar robots i van entendre el funcionament d’alguns aparells que tenen molt a prop, com per exemple la “roomba”.

La valoració respecte dels agrupaments també ha estat molt positiva per la gran majoria de l’alumnat, la cooperació i la varietat de companys han estat els punts forts que més han destacat. Per altra banda, la queixa de que algun infant en concret no havia participat prou ha estat, també, la més comuna.

Les activitats en general els hi han semblat del tot adequades i ho han demostrat tant en la valoració final com en la participació i entusiasme que hi van dedicar.

Com a propostes de millora destaquen agrupaments més petits a l’hora de fer la exposició a cicle mitjà i alguna activitat a l’aire lliure.

Valoració dels companys de Cicle Mitjà:

Per tal de fer-ho més competencial, hem volgut escoltar també la veu dels companys de 3r i 4t després de l’exposició final. Hem col·locat un espai en el passadís, on deixar els seus comentaris després de la visita guiada pels seus companys. Aquí en teniu una mostra:

La tecnologia CS – PRODUCTE FINAL: L’exposició

Hem investigat, experimentat, preguntat, treballat i analitzat molta informació sobre la tecnologia. L’hem processat, sintetitzat i hem arribat a conclusions. Ara ja sabem moltes més coses sobre aquest tema i estem preparats i preparades per explicar-ho als nostres companys i companyes.

Una vegada realitzades totes les activitats volem explicar als infants de cicle mitjà com hem après tot el que ara sabem sobre la tecnologia.

Per això hem preparat una exposició sobre el nostre projecte. Hem dividit l’exposició en diferents espais de l’escola, utilitzant totes les aules de les tutories de cicle superior, l’aula del laboratori, l’aula d’anglès, la biblioteca, l’aula d’ordinadors i els passadissos del mateix pis. En cada un dels espais s’hi exposar Ha quedat repartit de la següent manera:

A continuació ens hem repartit els rols pel gran dia. Alguns infants han assumit el paper de taquillers i s’han dedicat a vendre les entrades de l’exposició, altres han assumit el rol d’acompanyants i han fet de guia als companys i companyes de cicle mitjà. La resta de nens i nenes s’han repartit pels diferents espais de l’exposició i han explicat les activitats que s’han realitzat dins el projecte de la tecnologia tot mostrant-ne el seu resultat.

A més, les i els mestres encarregats del projecte assumien el seu paper de guia i facilitador per a que l’activitat es desenvolupés amb èxit. Cal tenir en compte que agrupar els dos cicles d’una escola de dues línies com la nostra, suposa un moviment de gairebé 200 nens i nenes.

 

Línia del Temps:

Cirqüits Elèctrics:

 

 

 

 

 

 

 

Forns Solars:

Robòtica:

Scape Room:

Invents “Xorres”:

Jocs de taula: 

 

AVALUACIÓ- Rúbriques

L’avaluació dels diferents projectes ha estat molt variada, en funció de les activitats i del moment: rúbriques, observació directa, treballs orals i escrits, planificacions, elaboració de bases d’orientació, etc. Avui us presentem una rúbrica que han fet servir a Cicle Mitjà, al final del projecte.

AVALUACIÓ

 

 

 

 

PRESENTACIÓ I PLANIFICACIÓ- QUI SOM, D’ON VENIM I ON ANEM…

Enllaç

Som l’escola Mn. Josep Arques de Cervera i sempre hem treballat amb quaderns i llibres. Progressivament hem anat traient els llibres de text més feixucs i el curs vinent començarem a fer l’àrea de Medi a través de projectes. Aquest és el segon any que participem a la formació de XCCBB i, com sempre passa quan es comença, ho fem amb il.lusió però també amb molts dubtes.

L’eix d’escola d’aquest curs és El CIRC i el van triar els alumnes de tot el centre. Aprofitant l’avinentesa, vam pensar que seria adient que cada cicle fes un projecte relacionat amb aquest eix. Cada cicle podia triar quan el volia portar a terme (trimestre, setmanes, franges horàries…) però finalment tots van acordar fer-lo durant dues setmanes del segon trimestre, temps en què tots els especialistes també s’hi van implicar.

Les metodologies han estat diverses, en funció del cicle i l’activitat i el producte final ha estat l’elaboració, per part de tots els alumnes, de la Revista Escolar Les Veus, que es reparteix a totes les famílies per St. Jordi. Es tracta d’un monogràfic al voltant del circ on cada nivell ha fet un article.

Pel que fa a l’avaluació, s’ha intentat que fos continuada, amb elaboració d’algunes rúbriques, amb observació per part del mestre/a, gravant vídeos, etc., en funció de l’activitat.

En acabar les activitats, els alumnes també han tingut un paper important quan han manifestat la seva opinió, dificultats, entusiasme o bé han fet propostes de millora.

Cal dir, que un cop acabats els projectes, l’equip impulsor hem valorat la nostra feina i ens hem adonat d’alguns aspectes que caldria millorar: acordar uns objectius comuns, l’avaluació i donar més veu als alumnes.
De ben segur que, amb ganes, aconseguirem aquestes millores!

*Si cliqueu a l’enllaç podreu veure, per exemple, els objectius i capacitats que van programar les companyes d’Ed. Infantil.

OBJECTIUS I CAPACITATS

QUAN BALLEM, MOVEM LA CARA. QUINES PARTS TÉ LA CARA?

Els alumnes van establir que quan ballavem movíem la cara, llavors van començar a parlar de totes les parts de la nostra cara.

Per poder fer un recull de totes les seves parts, vam realitzar un collage de la cara.

La veritat és que els nens i nenes s´ho van passar super bé buscant a les revistes les diverses parts de la cara.

PLUJA D´IDEES, QUÈ MOVEM QUAN BALLEM?

Els alumnes de Cicle Inicial han fet una pluja d´idees, sobre què movem quan ballem?

Han sortit moltes idees sobre que movem i també sobre el nostre cos, les hem apuntat totes a la pissarra. Hem acordat de poder treballar tota aquesta informació tan interessant que han anat dient els alumnes.

AVALUACIÓ

Com avaluem?

  • Utilitzant rúbriques i a partir de l’observació directa dels alumnes en les diferents activitats.

Vam  elaborar una rúbrica per cada dimensió , on  hi ha les competències i quatre nivells d’assoliment per cada competència. De manera que quan decidim avaluar una determinada activitat, observem, utilitzem la rúbrica i anotem en una graella el nivell en que es troba cada alumne.

  • També utilitzem els informes que fan els alumnes. Això no ho fem en totes les activitats, però sí en moltes. Sobretot en aquelles activitats en que fem deduccions i en aquestes activitats, en acabar els demanem  que facin un informe individual. Allí han d’explicar què s’ha fet i sobretot les  deduccions i descobertes  matemàtiques.  Aquests informes ajuden a l’avaluació, sobretot de la dimensió connexions, perquè es veu com els alumnes relacionen conceptes i  de la dimensió comunicació i representació, perquè han d’explicar de manera ordenada tot el procés.
  • Això també permet fer un treball de metacognició, ja que els nens i les nenes han de reflexionar sobre el  que s’ha fet, prendre consciència d’allò que han après amb l’activitat i explicar-ho, cadascú al seu nivell.

Aquí podem veure un exemple d’informe.