PLANIFICACIÓ

El nostre projecte interdisciplinari té com a objectiu treballar un tema en comú tota l’escola i al llarg de tot el curs.

Al mes juny, a partir d’una pluja d’idees, s’escullen els temes més proposats pels alumnes i es duu a terme una votació de tot l’alumnat excepte sisè, ja que el curs vinent no es trobaran a l’escola.

El projecte s’inicia el primer trimestre amb una activitat per saber què en saben els alumnes i què en volen saber sobre el tema a treballar. Es demana que busquin informació a casa i la portin a la classe (la seva aportació es valora molt positivament) i s’exposa en un mural o racó a l’abast de tothom.

A partir d’aquí, s’elaboren les activitats per treballar en els diferents àmbits al llarg de tot el curs tenint en compte els interessos dels alumnes de cada nivell.

Algunes activitats comunes a tota l’escola relacionades amb el projecte són:

  • La programació d’una sortida per tal d’enriquir els coneixements i fomentar la motivació.
  • La decoració de l’escola.
  • El festival de final del primer trimestre.
  • La relació de les poesies treballades pel dia mundial de la poesia amb el projecte.
  • Les jornades culturals, on s’hi realitzen diferents tallers.
  • Elaboració d’un dibuix relacionat amb el tema per la portada de l’agenda escolar per al curs següent.

La valoració d’aquest projecte es realitza al final de curs.

CONFERÈNCIES A LES FAMÍLIES!

Un cop finalitzades les exposicions orals sobre les diferents investigacions dels temes escollits, vam iniciar el procés d’elaboració del PRODUCTE FINAL.

El primer pas va ser presentar a l’alumnat el format d’un LAPBOOK perquè coneguessin noves maneres de resumir de forma visual, creativa i motivadora tota la informació recollida al llarg del PROJECTE.

En aquesta activitat treballem la vessant artística de l’enfocament STEAM.

Un cop recollides les evidències sobre la figura de Leonardo Da Vinci, els invents i inventors i les etapes de la història, vam organitzar-ho de forma clara i visual.

A més a més vam incloure, dins del LAPBOOK el disseny de l’invent que havien investigat, però des de la perspectiva de futur. La idea era que es convertissin en visionaris, com Leonardo Da Vinci.

Per  tal que el nostre PROJECTE tingués una projecció externa, vam decidir obrir-lo a les famílies realitzant un Congrés d’inventors, anomenat “INVENTORS WORLD CONGRESS”.

En primer lloc, a cada grup de treball es va proposar que sorgís la figura d’un científic que ajudés a establir el fil conductor de tota la informació que s’exposaria. L’entrada de les famílies al congrés va ser molt participativa i dinàmica ja que se’ls van repartir una sèrie d’inventors invents que havien d’emparellar correctament.

Aleshores es va preparar una presentació inicial, realitzada per aquest grup de científics, centrada en tots aquells invents, inventors i inventores de la història de la humanitat que havien treballat durant l’activitat de motivació.

A continuació,  cada grup va preparar la presentació del seu invent( inventors/es representatius/ves, origen i història de l’invent, visió en el futur, funcionament i utilitat… ).

Per tal de  complementar la informació exposada es va preparar una activitat lúdica que demanava la participació de les famílies. Se’ls va demanar que fessin de periodistes i preguntar al final de l’exposició de cada grup una pregunta sobre l’invent.

A més a més, l’alumnat de quart va fer una demostració del funcionament de tres robots.

Per acabar un grup d’experts va ensenyar un recull del material elaborat durant el PROJECTE (Trivial, LAPBOOK i carpeta d’aprenentatge).

COMENCEM!

A Partir de la línia del temps i de les activitats de motivació en relació a invents i inventors de la història, cada grup va escollir l’invent que li resultava més motivador per a fer-ne una investigació( situació en el temps, característiques de l’invent, inventor i possibles utilitats en la vida de les persones, vídeos il·lustratius, maquetes, dibuixos…).

Un cop recollida i seleccionada tota la informació , cada grup organitza el seu material per poder dur a terme la seva exposició oral davant el grup- classe, tenint en compte els càrrecs dins el grup. Uns alumnes busquen informació, els altres dissenyen l’invent, altres escriuen la informació seleccionada i altres tenen cura de l’ordre i funcionament general de l’equip.

Tot seguit  cada equip elabora un guió que els servirà de guia per tal de desenvolupar la seva exposició oral de manera ordenada i clara. Com és habitual hi ha grups que van necessitar l’ajuda del mestre/a més que els altres. Val a dir que el funcionament de l’alumnat de 4t, al ser més autònoms que els de 3r  va ser més fàcil.

L’exposició oral de 4t es va recolzar també amb una presentació en  Power Point. Algunes d’elles van ser força originals i complertes, ja que es van inserta vídeos, gifts, i altres efectes.

La resta de grups que no exposava comptaven amb dossier per prendre notes de la presentació dels companys/es que posteriorment es va afegir a la carpeta d’aprenentatge personal.

Es va observar que d’aquesta manera els uns podien aprendre dels altres i així s’ampliaven els coneixements.

Tenint en compte que el nostre projecte té un enfocament STEAM, vam plantejar una activitat de robòtica.

Amb l’alumnat de quart vam endinsar-nos en el  món de la tecnologia, del pensament computacional. A partir del joc de LEGO WE DO, vam construir uns robots, treballant amb grups cooperatius, on cada nen tenia un rol (de programador, de supervisor i de buscador), i després els vam programar. Pensem que és important que se n’adonin de l’ús que tenen els robots i les màquines al nostre dia a dia i de com poden arribar a facilitar-nos la vida quotidiana.

COM HO FAREM?

En aquest projecte s’ha tingut en compte que el treball per grups cooperatius era molt important i també ho era la manera de fer aquests grups.

També en les primeres sessions l’alumnat va signar el seu contracte en el qual manifestava el seu compromís a esforçar-se per millorar i aconseguir els objectius i els reptes del projecte.

En les primeres sessions els grups van ser espontanis però un cop es va tenir definit el tema ja es va creure convenient que els grups fossin heterogenis, tot i atenent a uns criteris mínims per garantir una diversitat equilibrada, d’acord amb els graus de competència, motivació i participació.

Per formar els grups es va lliurar a cada grup una graella en la qual havien de decidir qui desenvoluparia cada càrrec amb les corresponents tasques. Els càrrecs eren: planificador/a, portaveu, secretari/a, responsable de material.

A més a més es va tenir en compte que alhora de treballar en grup les reflexions fossin un element molt important. Tant les reflexions personals sobre l’aprenentatge com les de grup, tot acabant amb els comentaris de la mestra en cas de ser necessari.

Un altre aspecte que es va tenir en compte alhora de desenvolupar la metodologia va ser l’activitat de l’alumnat basada en la recerca (Mètode d’Indagació). Res estava donat d’antuvi sinó que havien de ser els mateixos alumnes els encarregats de formular preguntes, recollir proves, analitzar-les, formular-se explicacions, connectar-les amb altres, comunicar el que s’ha entès i aprés i reflexionar sobre tot el procés. Cal destacar que aquest apartat és on l’alumnat demostra més dificultat i per aquest motiu el paper de guia del mestre va estar molt important. En aquest sentit, es va facilitar dintre de la plataforma Symbaloo i Moodle un gran banc de recursos (informacions, articles, vídeos,…) per poder fer una bona recerca i economitzar el temps i evitar que l’alumnat es perdés davant del mar d’informació d’internet.

Aquest aspecte que hem anomenat va ajudar molt, però hem de dir que l’alumnat per la seva part també va fer aportacions personals d’altres fonts (com la família, llibres, fotografies, revistes…).

Tot aquest treball d’investigació i recerca va quedar recollit en La Carpeta d’Aprenentatge de l’alumne, on podem trobar: el contracte, càrrecs i tasques, l’esquema del mètode d’indagació, recull d’evidències i rúbriques d’avaluació.  

annex 2 portada

anex 3 contracte

annex 4 objectius

annex 5 tasques

annex 6 mètode d’ingació

PLANIFICACIÓ. PUNT DE PARTIDA

El projecte “Visionem el futur” es desenvolupa als cursos de tercer i quart i està emmarcat dintre d’un projecte d’innovació Erasmus (2018-20) titulat “Innovating by doing experiments about Leonardo”.

En la primera sessió dins de cada aula (25 alumnes i dues mestres), es va plantejar al grup una activitat de motivació en la qual es va lliurar a l’alumnat imatges d’invents i d’inventors i es va demanar que en grups de 5 havien d’emparellar les imatges i situar-les en la línia del temps.

En una segona sessió cada grup exposa en comú a la resta de la classe la classificació que ha fet sense la intervenció de les mestres. Eren els mateixos grups els que anaven intervenint i regulant els encerts i els errors.

Posteriorment en una tercera sessió les mestres lliuren a cada grup uns materials. En aquests materials hi trobem informació sobre invents i inventors i un petit dossier amb una graella per recollir les següents dades: inventors, dates, invents. A més en el mateix dossier, es demana fer una pràctica que consisteix en muntar un trencaclosques amb peces que pertanyen al personatge que els nens/es havien d’endevinar (Leornardo da Vinci). D’aquesta manera s’introduïa el tema a partir del qual es desenvoluparà el projecte.

annex 1 Planificació

COM SABEM EL QUE HEM APRÈS ?

L’avaluació es realitza amb diferents instruments (observació directa, treballs de paper, prova oral i altres produccions).

A partir de la conversa prèvia en gran grup a l’inici del projecte es comença a parlar el que es treballarà, es defineixen els objectius, es planteja repte i el producte final.

D’aquesta manera, des d’un bon inici l’alumnat coneix el perquè d’aquest treball i ja que respon als seus interessos la motivació hi és present.

Les mestres d’educació infantil pensem que un dels millors instruments al nostre nivell per avaluar és la comunicació oral. Així doncs serà molt important provocar situacions de discussió i conversa al llarg de les diferents activitats.

La diversitat d’instruments permet tenir en compte i avaluar les diferents capacitats de l’alumnat.

7- rubriques

EL PRODUCTE FINAL

El producte final del projecte “Els exploradors de l’univers”” és la realització d’una conferencia a les famílies que recull els diferents aprenentatges adquirits envers l’univers.

Els continguts treballats a les activitats plantejades al projecte van permetre a l’alumnat adquirir els coneixements sobre la Terra, hábitat, cos, viatges a l’univers i notícies d’actualitat. Tots aquests coneixements permetran als infants donar resposta al repte que s’havien plantejat: “Com arribem a l’univers?”i poder exposar-ho  a les famílies.

Un cop acabades les activitats es treballa l’expressió oral per saber com dirigir-se als adults i  potenciar la capacitat d’aprendre a pensar i comunicar.

El dia de la conferència es gravarà i es farà difusió al blog de l’escola.

ENS POSEM EN MARXA

S’han dissenyat  activitats diferents per donar resposta a les inquietuds de l’alumnat. Les activitats seran en gran grup i en petits grups, aquestes últimes de forma rotatòria.

Abans de començar amb les activitats d’aprenentatge observem els llibres que tenim a l’aula envers la temàtica i també els llibres que ens han portat les famílies.  D’altra banda, també fem diferents activitats de coneixements previs, com ara en petits grups i de forma rotatòria creen un mural de l’hàbitat, creació del coet com a mitjà de transport amb peces de lego i creació de l’astronauta amb plastelina.

Una part dedicades a activitats en gran grup, com per exemple; contes, converses i diàlegs, visionament de vídeos envers les temàtiques i experiments. Més concretament aquestes són:

El Planeta Terra.

– Observem la bola del món, descobrim diferents aspectes envers ella.

– Experimentem amb la bola del món i una llanterna per descobrir el dia i la nit.

– Observació del vídeo “La tierra y sus partes” (Happy learning).
Hàbitat.

– Expliquem contes i llibres de coneixements per tal de descobrir els elements més importants de l’univers (els planetes i els satèl.lits naturals i artificials)

– Elaborem el sistema solar per l’aula a mida que descobrim els diferents elements.

– Elaborem constel.lacions després d’haver parlat dels colors de les estrelles, de què están fetes i de com es moren.

– Descobrim què són els meteorits i que va provocar la mort dels dinosaures (contes, vídeo i diàleg).

– Parlem envers què són els extraterrestres i la seva existència.

El Cos de l’astronauta i el seu vestit.

– Conversa envers com respirem a l’espai sense oxígen/com respirem a la terra.

– Observem el vídeo “aparato respiratorio” (happy learning)

– Observem i manipulem parts de l’aparell respiratori.

– Presentem un astronauta i el vestim per preparar-lo per anar a la lluna amb totes les parts del seu traje.

– Fem una fitxa on els infants han de relacionar la paraula de les parts del cos treballades amb l’astronauta.

Viatges a l’univers.

– Observem mitjançant telescopis al cel per observar les estrelles i observem també constel.lacions.

– Enlairar els coets que s’han fet en P.G

– Cantem la cançó del coet del “Pot Petit”.

Notícia d’actualitat.

– Abans de presentar les activitats de rotació als infants es visionarà notícies d’actualitat i se’n parlarà per posteriorment treballar-les en P.G.

I altres més manipulatives i experimentals que serán en petit grup. Totes elles ens ajudaran a adquirir coneixements que després transmetrem en el producte final.  Aquestes activitats de petit grup són:

El Planeta Terra.

– Fem un collage del nostre planeta, el planeta blau

Hàbitat.

– Experimentem i descobrim diferents elements de l’univers mitjançant la taula de llum i altres elements.

El Cos.

– Escrivim les parts del cos humà i relacionem amb el dibuix de l’astronauta .

Mitjans de transport.

– Fem un coet per després fer-lo volar.

Notícia d’actualitat.

– Elaborem una notícia d’actualitat envers l’univers composant el seu títol i la seva imatge.

Preparem l’espai del pati

L’alumnat de 4rt ha de preparar les jardineres pels alumnes de 3r i planificar la seva disposició dins del pati. L’objectiu a assolir és que l’alumnat, sigui capaç de mesurar i reproduïr en un plànol el pati. Un segon objectiu és pensar en la distribució de les jardineres tenint en compte les necessitats per a que aquestes siguin viables i buscar l’espai més idoni.

S’ha procurat que l’activitat formi part de la vida qüotidiana de l’alumnat, fent-la vivencial i motivadora. Volem que sigui un procés d’aprenentatge, fora l’aula, amb preguntes obertes, que respongui als seus interessos i que ho puguin relacionar amb diferents àrees curriculars i on l’alumnat té un paper protagonista en el seu aprenentatge.
El fet de dur a terme un treball cooperatiu, permet que l’alumnat s’enriqueixin entre ells.

Presentem algunes imatges de les activitats dutes a terme.

Distribució de les tasques

Els membres de l’equip impulsor ens hem distribuit per dur a terme a cada cicle una tasca de remodelació i millora del nostre pati, implicant així a mestres i alumnat. Ens hem basat en alguna activitat que ja fèiem i l’hem modificat per tal de fer-la més competencial i també n’hem creat de noves.
Tot seguit deixem imatges d’una activitat realitzada pels alumnes de la SIEI i les seves mestres.

L’activitat consisteix en crear hort i jardí al nostre pati. En primer lloc van anar a comprar planter al mercat tots plegats.

Després de preparar les jardineres i l’espai van plantar allò que van comprar i segueixen les cures necessàries per tal de treure’n els fruits.