Ensenyem el Delta al món! Metodologia.

El tema del Delta de l’Ebre forma part ja, des de fa uns anys, del treball de síntesi de 2n  d’ESO, durant el qual els nostres alumnes realitzen una sortida de tres dies per fer activitats competencials. Per aquest motiu, el professorat ha considerat que cal mantenir les activitats que ja es feien e incloure competències, continguts i criteris d’avaluació amb metodologies competencials, a més a més d’introduir una tasca final que els alumnes hauran de realitzar amb els coneixements i estratègies treballades durant el projecte.

Tots els professors han proposat els continguts que poden treballar i les activitats que faran de manera que es treballin totes les competències i condueixin a l’elaboració de la tasca final: fer un vídeo documental.

A mesura que han anat sortint les idees s’han anat omplint la graella de programació del projecte:

I s’ha fet la seqüenciació de les activitats, perquè dels resultats d’unes depèn el treball d’altres. Per exemple: es necessita saber les característiques de cada un dels ocells que habiten al Delta de l’Ebre, la formació d’aquest espai natural, on estan localitzats els diferents llocs emblemàtics… que després formaran part del vídeo documental.

Escola Marcel·lí Domingo de Tivissa

Aquest és el segon any que formem part de la xarxa i com el curs passat, tot el claustre participa  del grup impulsor.

L’experiència del curs passat va ser molt positiva. Ens va permetre tenir un espai de reflexió  de tot el claustre  a partir dels documents que ens aportava la xarxa. Això ens va portar  a parlar amb un llenguatge comú i revisar el que fèiem i enriquir-ho.

Aquest curs, la valoració de  les evidències del treball fet, tant pels  alumnat com pels  mestres, ens anima a voler continuar i aprofundir  dins del marc pedagògic que aporta la xarxa.

En els projectes que desenvoluparem farem incidència en les bones preguntes, l’aprenentatge cooperatiu i l’avaluació.

 

COM NEIXEN ELS ELEFANTS?

Entre tots els xiquets i xiquetes de la classe realitzem un mural col·lectiu per veure quins animals són mamífers com els elefants o ovípars com els ànecs.

El curs passat vam ser la classe dels Ànecs i els i les alumnes recorden clarament que els ànecs neixen dels ous ja que en vam fer una observació.

Cada alumne/a rep una enganxina amb un animal i ha de pensar si neix dels ous o de la panxa de la mare (mamífer o ovípar) fixant-se amb les característiques, els seus coneixements previs, aprenentatges anteriors, etc.

Ho fem entre tots i ens ajudem mútuament. Cada alumne/a un cop ja sap si és mamífer o ovípar, l’enganxa i hi escriu el nom.

 

COM BUSQUEM LA INFORMACIÓ?

En un principi estava previst que els xiquets i les xiquetes s’agrupessin per formar els grups de treball. Els grups s’havien de formar lliurement, per interessos personals dels i les alumnes, per afinitat, per amistat…

Un cop més la nostra pràctica docent i la nostra realitat a l’aula, va fer que ens replantegéssim la metodologia pensada prèviament.

La cerca d’informació finalment no s’ha fet d’aquesta manera ja que no es disposa de prou recursos personals com per poder desdoblar el grup i fer una cerca acurada de la informació. Una altra raó per la que no s’ha fet aquesta activitat és perquè el grup és molt nombrós i perquè és molt heterogeni.

Finalment la cerca d’informació es fa en gran grup i de forma més dirigida, buscant entre tots als llibres de coneixements i a Internet.

 

Qui som? ESCOLA LLUÍS VIÑAS

Som les tutores de 6è de l’escola Lluís Viñas de Móra d’Ebre.

El curs passat, al nostre centre, vam començar a treballar per projectes. Vam fer un únic projecte, al llarg del segon trimestre i comú per a tota l’escola que va concloure amb la setmana cultural.

Aquest curs hem rebut assessorament a l’escola i hem planificat el treball per projectes dins d’una franja horària de dues hores i mitja setmanals. Cada nivell ha triat el seu propi projecte i s’ha dut a terme al llarg del primer trimestre.

Durant el segon trimestre tot el centre farem el mateix projecte, triat de manera assembleària per tots els alumnes de l’escola.

La nostra experiència d’aquest curs és positiva perquè hem treballat més segures, amb més organització i tenint clar els objectius d’aprenentatge i els objectius de projecte i l’avaluació.

I DESPRÉS DE LA FER, QUÈ?

Un cop vam superar el primer any del projecte de la FER vam decidir continuar, sobretot per les ganes dels alumnes de sisè de crear el seu propi producte, un producte que tien molt clar! Els mestres no sabíem ben bé si seria algun invent, un producte existent per millorar-lo per ells mateixos….

El que só podem anar avançant és que es tracta d’un producte molt relacionat amb l’escola, amb el reciclatge, amb la reutilització, amb l’estalvi, evitant l’excès de plàstics…pinta bé veritat? Què serà?

Podeu comentar aquesta entrada per si endevineu quin serà el producte que els alumnes de sisè estant duent a terme per ells mateixos, un producte ja existent però que ells han decidit crear-lo per a la millora del funcionament de l’escola! Per ara unes molt generals… El poden utilitzar tant mestres com alumnes i tot aquell qui vulgui, a més es sol utilitzar més pel matí!

QUI L’ENCERTI EN GUANYARÀ UN!

1,2,3…ACCIÓ!

En claustre es va decidir treballar durant el mes d’abril un projecte transversal, tota l’escola.

El projecte escollit és el cinema i va estar escollit pels mestres.

Es treballarà a nivell de cicles fent grups heterogenis. Hi haurà activitats d’escola on hi participarem tots.

Fins ara hem anat recollint idees de tot el que es podia anar treballant. A hores d’ara s’està fent l’avaluació inicial del què saben i què volen saber per tal de cercar possibles activitats i material a fer servir.

 

Ensenyem el Delta al món! Planificació

L’Institut Les Planes està situat a Santa Bàrbara i acull l’alumnat de la mateixa població i el de Freginals, La Galera, Godall, Masdenverge i Mas de Barberans. La nostra comarca alberga dos Parcs Naturals molt importants per la seva diversitat de flora i fauna: el del Massís de Ports i el del Delta de l’Ebre.

Els alumnes de 2n d’ESO, motivats per aprofundir en el coneixement del seu entorn i en donar-lo a conèixer al món han decidit elaborar el seu treball de síntesi elaborar vídeos bilingües sobre l’espai natural del Delta de l’Ebre.

Qui som?

L’Institut d’Ensenyament Secundari Les Planes, situat a Santa Bàrbara, recull els alumnes dels pobles de Godall, La Galera, Mas de Barberans, Freginals, Masdenverge i la pròpia Santa Bàrbara. L’Institut rep el nom de l’àmbit geogràfic que abarca tots aquests municipis el qual té unes característiques comarcals ben definides.

Les Planes comprenen una àmplia plana decantada vers l’Ebre i encerclada per les muntanyes dels Ports, el riu Sénia i la serra del Montsià i la serra de Godall, també delimitada per les ciutats de Tortosa i Roquetes en la part més occidental, i per l’àmbit del riu Sénia al sud. Representa un extens sector occidental de la comarca del Montsià.

 

Escola Sant Miquel d’Ascó

Ens hem estrenat aquest curs a la xarxa territorial de competències bàsiques de les Terres de l’Ebre tot i que vam formar part de la xarxa CB0 durant uns anys.
Som una escola complerta d’una línia amb 130 alumnes i 14 mestres, estem ubicats a Ascó, Ribera d’Ebre.
En ser un claustre petit vam decidir formar part de l’equip impulsor tot el claustre.
Tots els cursos treballen projectes, de vegades són a nivell de cicles i altres a nivell d’escola. Aquest curs treballarem un projecte d’escola durant el mes d’abril.