“Tradicional children games”

A la ZER Montsià intentem fomentar la coordinació i cooperació, no només de l’alumnat sinó també dels mestres.
Per tal que el professorat dels diferents centres col·labori fomentem el treball de cicles i comissions.
Una d’aquestes comissions és la d’anglès, que entre altres tasques, participa en els projectes interdisciplinars de les diferents escoles.
Aquest curs, una de les escoles (Freginals) es disposa a  elaborar un projecte interdisciplinar per a tota l’escola, basat en els jocs tradicionals. Al principi nomès es volia participar en el projecte desde l’àrea d’anglès, però d’aquell interès en va sortir un projecte propi que es podia implementar als cicles mitjà i superior de la resta d’escoles. I així s’ha fet. El que va començar sent un projecte d’escola ha acabat sent un projecte de ZER.

De les 7 persones que formen l’equip impulsor, 3 són d’anglès i ens van animar a ajudar-les en la planificació del projecte.

Som la ZER Montsià

La ZER Montsià la formen uns 200 alumnes i 30 mestres aproximadament dels pobles de Freginals, La Galera, Godall, Mas de Barberans i Masdenverge. Ens caracteritza l’agrupació multinivell, la ràtio reduïda, l’entorn natural i la proximitat de la comuniatt educativa, com a totes les escoles rurals.

L’equip impulsor el formem 7 persones (mestres de les cinc escoles, i també itinerants, la majoria d’anglès). El treball per projectes a la ZER el trobem sobretot a l’etapa d’Educació Infantil i en el projecte interdisciplinar que estableix el currículum cada curs. Des de fa un o dos cursos, dues escoles de la ZER realitzen el projecte interdisciplinar internivell, és a dir un sol projecte per a tota l’escola.

El projecte escollit per portar a terme és “Traditional children games”, i el caracteritza la llengua anglesa com a llengua vehicular i el fet de ser internivell i intercentre, perquè no només hi participen diferents nivells sinó que s’aplica a les cinc escoles conjuntament.

FI DEL NOSTRE VIATGE

Un cop realitzades totes les sortides, vam dedicar una tarda a l’aula per explicar que havíem visitat i tots els coneixements nous que havíem adquirit.

Vam realitzar dues fitxes amb fotografies on anàvem relacionant que es allò que sabíem i havíem après.

Finalment, es va realitzar una fitxa d’autoavaluació. Els alumnes van fer un dibuix del lloc que més els havia agradat. Una vegada acabat el dibuix, explicaven davant de la resta de companys/es el per què del seu dibuix i que havien après.

ANEM DE VOLTA!

Una vegada planificat el nostre projecte, vam començar les sortides. Totes i cadascuna d’elles els alumnes l’esperaven amb moltes ganes i realitzaven moltes preguntes d’on aniríem. Prèviament es realitzava una sessió a la classe amb explicacions, imatges i vídeos dels llocs a visitar.

Ajuntament, biblioteca i oficina de turisme:

Aquesta sessió va tenir durada d’un matí. Vam sortir a les 9h de l’escola i ens vam dirigir cap a l’ajuntament passant pel centre del poble i explicant els diferents llocs que ens anàvem trobant.

Un cop a l’ajuntament ens va rebre l’alcalde. Ells ens va fer una visita guiada per tot l’ajuntament, explicant els diferents departaments i les persones que hi treballen. Fins i tot vam poder entrar a l’arxiu. A la sala de plens vam realitzar una sèrie de preguntes sobre el treball en un ajuntament i la feina de l’alcalde i els regidors.

Seguidament ens vam traslladar a la biblioteca del poble. Allí vam aprofitar per explicar un conte de personatges fantàstics que vivien diferents aventures al poble de Sant Jaume.

Per últim vam dirigir-nos cap a la plaça de l’església i vam visitar l’oficina de turisme. La persona encarregada de l’oficina ens va passar el vídeo del poble i ens va ensenyar la ràdio local, recentment estrenada i que als alumnes els va agradar molt.

 

Barraques:

Aquesta sessió va tenir durada d’una tarda. Vam sortir caminant des de l’escola i ens vam dirigir al centre d’interpretació de les barraques.

El primer que vam fer en arribar-hi va ser visualitzar un vídeo de com es feia una barraca antigament. Després vam visitar el museu i amb l’ajuda d’unes fotografies vam buscar diferents tipus d’aus.

Per últim, vam visitar una barraca construïda com es feia antigament. Vam poder visitar-la interiorment i veure diferents eines, vestimentes…va ser molt interessant.

Vam acabar la tarda fent fotografies en un photocall preparat per a l’ocasió.

Ruta del vapor Anita:

La ruta del vapor Anita es pot fer amb bicicleta o caminant per un passeig que voreja el riu. Per l’edat dels nens vam decidir fer-ho caminant.

Vam sortir des del pont el Passador a les 9h.

Primer, ens vam aturar en el punt on es va enfonsar el vapor. Vam està llegint la informació dels diferents cartells que hi ha.

Pel camí vam poder veure diferents aus i camps d’arròs, la qual cosa es va aprofitar per ampliar els coneixements.

Vam acabar la ruta a la illa de Gràcia, on vam explicar com era l’illa i les feines que s’hi realitzen.

 

RUTA TURÍSTICA

El que es pretenia des de un primer moment, era que el projecte fos totalment vivencial. Que els alumnes visquessin de primera mà tots els indrets interessant que tenim al poble. A més a més, que aprenguin a respectar-lo i estimar-lo. Era l’hora de planificar la nostra ruta turística.

Primerament, amb l’ajuda de la web de turisme del poble, es van consultar tots els llocs d’interès i quin eren els que hi podíem anar i visitar amb l’alumnat.

Ens vam posar amb contacte amb l’encarregada de l’oficina de turisme. Conjuntament vam dissenyar una visita i activitats al centre d’interpretació de les barraques, oficina de turisme i ràdio. També se’ns va recomanar la ruta del vapor Anita, de fàcil accés i complexitat per realitzar una caminada amb els alumnes.

El segon contacte va ser amb l’alcalde de la població. Amb ell es va acordar una visita guiada a l’ajuntament.

Finalment, ens vam posar en contacte amb el bibliotecaris per poder realitzar una visita el mateix dia que anàvem a l’ajuntament, ja que aquesta es troba molt pròxima a la casa de la vila.

A partir d’aquí vam concretar les dates i vam muntar la nostra ruta turística. Els alumnes ho van rebre amb molt d’entusiasme.

ON VIVIM?

Sant Jaume d’Enveja és un petit poble situat al bell mig del Delta de l’Ebre.

La nostra escola, l’escola Sant Jaume, és una escola molt familiar i arrelada amb l’entorn.

La situació privilegiada del poble i la proximitat de l’escola a molts entorns naturals i culturals de la població, fa que es comenci a pensar en aquest projecte.

Al principi del seu plantejament, es va fer una aproximació als alumnes per veure si coneixien el seu entorn més proper. A partir de preguntes i d’una fluïda conversa a l’aula, ens vam adonar que seria realment interessant la realització d’aquest projecte.

Una de les primeres tasques va ser la realització de l’activitat: “Diem hola al projecte!. Va ser una sessió molt interessant on els alumnes van explicar moltes històries. A més a més, vam visualitzar una sèrie de vídeo antics i actuals on van descobrir moltes coses que desconeixien.

Aquesta activitat ens va fer apreciar que anàvem per bon camí i que el projecte seria un èxit.

Fem-ne difusió!

Una de les tasques a dur a terme durant la setmana d’ATURADA era fer difusió del nostre projecte. Així que els grans de l’escola es van ocupar de crear cartells mitjançant l’ús de les noves tecnologies. Un cop els van acabar, els van penjar per tot el poble.

Compartim amb vosaltres una petita mostra dels cartells.

Ens organitzem en grups!

Per treballar en grup mitjançant el treball cooperatiu, és molt important saber quin paper hem de prendre quan treballem. Això no vol dir que puguem realitzar altres feines, però també és interessant expressar quines són les nostres habilitats i organitzar-nos i fer aquelles tasques que se’ns donen millor.

Aquest moments de treball en grup són s’han de veure reflectits a l’acta següent que tenen els secretaris dels equips de treball:

Mirada inclusiva

Per poder donar resposta als diferents nivells dels alumnes, cal tenir present que l’escola té 66 alumnes que inclouen de P3 fins 6è, es fan els grups internivells i hi ha sempre dos mestres a l’aula. Un mestre guia la classe i l’altre mestre reforça l’aprenentatge. En tot moment s’ajustaran els processos d’ensenyament-aprenentatge en relació als diferents ritmes dels alumnes. Es posaran a l’abast tots aquells recursos materials i personals que es necessitin. Totes aquestes mesures es reflexen dintre dels PI dels alumnes que n’hi disposin.