Quin projècte trabalham?

Era ZER Val d’Aran auem escuelhut eth projècte “ER UNIVERS”.

Es escolans dera ZER trabalharàn Er Univers. Entà motivar-les visitèrem era Cité de l’Espace, a on se dèc inici ath projècte.

Dempús dera visita es escolans formulèren qüestions sus aguest tèma, d’on partic eth trabalh a realizar.

Eth tèma der univers ei molt motivador tàs escolans/es, pr’amor que fòrça viatges lo desconegut ei intrigant e er het de non trapar era responsa ath moment les motive tath sòn aprenedissatge.

Ei un tèma que pensam que pòt dar molt jòc e qu’es escolans pòden apréner fòrça causes.

PLANIFICACIÓ I JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE

PLANIFICACIÓ:

El projecte “3,2,1… acció!” es realitzarà a tots els cicles de l’educació primària. Aquest comprendrà el treball de dues setmanes intensives on es treballaran diversos continguts relacionats amb un centre d’interès, el cinema.

La realització d’aquest projecte tindrà una estreta relació amb l’excursió de final de curs que comprendrà diverses activitats lúdiques relacionades amb la temàtica del projecte.

JUSTIFICACIÓ DEL PROJECTE:

El món del cinema permet interactuar en diversos àmbits de creació i imaginació com són la representació, l’estètica, el diàleg, entre altres. Tots ells aporten interdisciplinarietat per tal de poder treballar diverses matèries i així poder consolidar els objectius d’aprenentatge plantejats. Igualment, amb la consolidació dels continguts previs i l’aprenentatge de nous coneixements, l’alumnat podrà tenir uns coneixements molt més amplis i alhora podrà ser conscient de la importància del nostre entorn.

DIVERSIFIQUEM ACTIVITATS

Les diferents tasques,  ens serviran per trobar respostes a les preguntes plantejades pels alumnes a l’inici del projecte i aprofundir en la investigació. Les activitats estan diversificades per tal d’afavorir un aprenentatge significatiu.

  • Cerca d’informació: fotografies/àlbums de quan eren petits, ecografies, objectes personals relacionats amb el projecte, llibres de consulta de casa, llibres de la biblioteca d’escola i municipal, Internet, vídeos educatius.
  • Sortides més vivencials: sortida amb els padrins.
  • Visites d’experts.
  • Jugar com jugaven els padrins.

QUI SOM?

El Col·legi Mare de Déu de Montserrat és un centre concertat per la Generalitat de Catalunya. Està ubicat a les Borges Blanques, capital de la comarca de les Garrigues amb un total de 6000 habitants aproximadament. El Col·legi està format per dos centres: el d’Educació Infantil i el d’Educació Primària i Secundària.

La nostra missió és estar compromesos amb l’educació integral dels infants i joves de 0 fins a 16 anys, d’acord amb una concepció cristiana de la persona, de la vida i del món.

Volem que el nostre entorn ens conegui tal i com som, contribuint a la millora de la societat a través dels nostres valors. Compartint, humilment, preocupacions i alegries amb les famílies.

Inici del projecte LA FAMÍLIA

Normalment les primeres sessions de cada projecte es destinen a generar interès i motivació però també ens serveixen per evidenciar els coneixements previs que té l‘alumnat. Per aquest motiu se’ls va proposar escriure en un full què és el que sabien de la familia i després ho vam compartir.

En una altra sessió es va realizar una activitat on els/les alumnes escrivien en un paper què és el que volien saber sobre la família. Es va fer un buidatge i amb l’ajuda del professorat es van agrupar les preguntes en diferents blocs: valors de la família, tipus de família, membres de la família, etc.

 

Es va compartir amb l’alumnat que per poder donar resposta a les qüestions plantejades hauríem d’anar descobrint-les entre tots/es, realitzant diferents cerques i activitats, i necessitaríem l’ajuda i implicació dels seus familiars.

Què milloraríem del nostre projecte?

A l’institut hem triat el projecte “II SegarrOlimpíades” dels alumnes de 3r d’ESO de l’aula de projectes. Com veieu pel títol, es tracta un projecte que no és nou, sinó que ja vam implementar el curs passat en la seva primera edició.

És un projecte del qual estem molt contents per la bona acceptació que té per part de l’alumnat, perquè és interdisciplinar, perquè ens ho passem molt bé fent-lo i preparant-lo… Però del qual volem millorar l’apartat de l’avaluació.

A l’institut ens passa que dediquem molt temps a preparar els projectes, i potser massa poc temps a valorar-los un cop han acabat (tant per part dels alumnes com de l’equip docent, perquè el temps se’ns tira a sobre preparant el nou projecte).

Com que un dels eixos de la XCBT7 d’aquest any és l’avaluació dels projectes, l’objectiu del nostre equip de millora serà millorar l’avaluació del projecte, i fer-ho extensiu, per què no, a l’avaluació competencial (recordeu que a partir del setembre avaluarem diferent??)

Ja us anirem explicant com progressem.

ACTIVITAT DE XOC – PREGUNTES PERSONALS

El  projecte La família es va iniciar intentant despertar l’interès de l’alumnat a través d’una activitat de xoc per a tots els cursos del cicle  que va consistir en la realització d’una entrevista personal on  cada alumne/a  havia de respondre quatre preguntes: Què és per a tu la família?, Què és el més divertit d’estar amb la família?, Què és el que no t’agrada tant de la teva família?, Creus que és fácil ser fill/a? i  Creus que és fácil ser pare o mare?.

Totes aquestes entrevistes es van enregistrar en vídeo, posteriorment es va fer un muntatge de totes les intervencions i es va presentar al grup classe. El visionat d’aquesta pel·lícula va ser el punt de partida per començar el projecte.

 (fes clic a la imatge per veure el vídeo Activitat de Xoc de 1r)

 (fes clic a la imatge per veure el vídeo Activitat de Xoc de 2n)

 

COM ENS ORGANITZEM?

Volem puntualizar que a la nostra escola, a partir de l’etapa de Primària, els projectes ja no sorgeixen de les inquietuds i motivacions del propi alumnat sinó que la temàtica ve donada per l’equip docent ja que fem que els projectes de medi girin entorn al currículum.

El nostre projecte comença amb la mateixa activitat de xoc motivadora per a tots els cursos de cicle inicial. D’aquesta manera es pretén despertar els interessos i curiositats dels infants pel tema a treballar: la família.

El proper pas serà que els i les alumnes es facin preguntes sobre el QUÈ EN VOLEM SABER del tema, amb una posada en comú per tal de compartir-les amb la resta de companys/es. Quan les tenim totes, a nivell de grup classe, s’agrupen per blocs temàtics per tal de poder relacionar idees a mesura que anem avançant en el nostre mapa conceptual.

Depenent de cada activitat utilitzarem un tipus d’agrupament o altre amb l’alumnat:

  • Gran grup
  • Petit grup
  • Parelles
  • Individual

Els grups són heterogenis i es formen amb la intervenció del professorat. Cada grup s’organitza la tasca a realitzar i el docent vetlla per a què tots els seus membres hi participin.

L’origen dels PROJECTES

El curs 16/17 el nostre centre va iniciar-se en el treball per projectes a l’etapa de cicle inicial amb el propòsit d’anar implementant aquesta metodologia a la resta de cicles.

Partint del currículum de primària, vam començar fent un desplegament i tria dels continguts que inclouen coneixements del medi natural i social. A partir d’aquí va sorgir la  proposta de realitzar quatre projectes al llarg del cicle, dos per curs. Els projectes acordats van ser: Els animals i On visc pel primer any i La familia i les plantes pel segon any del cicle.