UNA TARDA DE TÈ I HENNA

Dimarts a la tarda van venir a l’escola les mares dels nens i nenes àrabs de p3, p4 i p5 per ensenyar-nos diferents costums de la seva cultura.

Van preparar tres tallers un de henna,un  de tè i un de roba típica àrab.

En el taller de henna la mare de la Hind i de la Asmaa va fer un tatuatge a tots els nens i nenes, van quedar molt bonics! La mare de la Nora de 4rt i altres mares ens van ensenyar diferents vestits àrabs: els que porten a diari, els de les festes especials com casaments i, el dia del corder. Ens van ensenyar la bandera del seu país i ens van cantar l’himne nacional àrab.  Per últim van preparar-nos un te deliciós que portava menta, mm.. que bo era! Ah i per acompanyar ens van portar moltes pastes. Vam gaudir molt de la tarda amb les nostres mares àrabs i vam descobrir i tastar moltes coses noves sobre la seva cultura.

METODOLOGIA

La metodologia que s’emprarà en el nostre projecte serà la de grups cooperatius.

En aquesta metodologia, l’alumnat aprèn que els seus èxits individuals es basen en l’èxit de l’equip. La nota final es basa, en part, en el que guanya l’equip.

Alguns dels objectius bàsics d’aquesta metodologia són:

  • Facilitar el treball autònom de tots els alumnes, des del punt de vista de la cooperació de grup i entre iguals.
  • Passar la responsabilitat de l’aprenentatge als propis alumnes. El mestre/a pren un paper de “mediador”, de dinamitzador del grup i de facilitador de recursos.
  • Explicitar clarament quins són els objectius de cada tasca i quina funció ha de complir cada un dels membres del grup.
  • Potenciar al màxim l’organització social de les activitats d’aprenentatge.
  • Treballar ideals com la discussió, la negociació i, en general, els valors de respecte, solidaritat i democràcia.
  • Fugir de la competitivitat a l’hora d’aprendre, descartant les recompenses individuals  en favor de les grupals. en l’èxit de l’equip.

FIL A L’AGULLA

Avui hem iniciat la nostra aventura. Hem pensat que la nostra manera per organitzar-nos es dividir-nos en grups per tal de fer front a tots els aspectes del projecte de forma  cohesionada.

Hem pensat que els aspectes més rellevants són la planificació, documentació, l’avaluació i l’explicació de tot el procés. Per tal de gestionar de forma eficaç aquest procés els membres de cada grup no poden ser més de cinc.

En iniciar la sessió hem visionat el video de Austin i la papallona, ens ha motivat molt, algun company l’ha posat en pràctica a l’aula i ha estat molt interessant. En acabar aquesta sessió de  l’equip impulsor el grup que s’encarrega de la planificació del projecte expliquen les dificultats amb les que es troben, tenim massa coses per explicar, haurem de prioritzar.

Atrapats a la xarxa

L’equip impulsor de l’escola Pinyana, que està format per una gran part del claustre, hem iniciat un treball de reflexió i anàlisi sobre la nostra pràctica respecte als projectes, la nostra escola ja fa anys que treballa en aquest sentit  i hem decidit cohesionar i donar profunditat a aquesta metodologia  d’aula.

Un dels aspectes que creiem més destacable en aquesta participació a la xarxa de competències bàsiques és que tots els membres de l’equip impulsor treballem i debatem plegats, siguis de l’etapa d’infantil o primària amb grups internivell. Això, ens enriqueix i motiva.

El repte que hem plantejat per aquest curs és fer un projecte a nivell de centre amb un producte final que tenim la intenció de dur a terme a la setmana cultural.

No tenim encara molt dibuixada  l’estructura del projecte, estem en plena redacció  d’objectius i criteris, etc  però tenim clar que el treball en equip serà bàsic per l’èxit d’aquesta proposta.

Equip impulsor de l'Escola Pinyana de Lleida

EL NOSTRE MAPA CONCEPTUAL

Una vegada s’ha iniciat el tema del projecte es va construint un mapa conceptual a l’aula, entre tots i totes. A mesura que es vagi aprofundint en la investigació s’anirà ampliant i completant.

Aquest ens servirà per realitzar un feedback dels diferents aprenentatges, de manera que es relacionin els coneixements adquirits amb els nous. El fet que estigui present a la classe ajudarà a què l’alumnat el pugui consultar i visualitzar sempre que sigui necessari.

Al finalitzar el projecte, el mapa conceptual serveix de suport visual a l’alumnat, a mode de guia, per poder fer l’exposició a les famílies.

Planifiquem “De l’Univers al nostre barri”

El tema principal del nostre projecte de l’Univers al nostre barri és recollir i elaborar informació diversa dels nostres barris i de l’Univers per a què un extra-terrestre que ha aterrat al nostre centre se la  pugui endur al seu planeta. Per tant el tema i el títol escollit té una relació directa.

Abans de començar les activitats pròpiament del projecte es realitzen dues sessions inicials on es pretén detectar els interessos de l’alumnat vers el tema en qüestió. En la primera es reflexiona sobre què i com es treballa per projectes (grups cooperatius….) i en la segona ja s’introdueix la temàtica i es recullen els interessos dels alumnes i s’acaba la sessió amb la visualització de cinc minuts del fragment de la pel·lícula de l’arribada de l’E.T a la terra.

De cara l’any vinent volem canviar el fil conductor del projecte donat que el veiem poc real. Una de les propostes sorgides seria tenir relacions continuades amb alguna residència d’avis del barri tant per recollir informació del barri com per després fer-los una devolució del projecte elaborat.

Al nostre centre hi tenim construïda una cúpula astronòmica, fet que ens dóna peu a poder relacionar el tema de l’univers amb el nostre barri.

Per coordinar-nos amb la resta de companys tenim una organització de dues línies. Per una banda es treballa en equip d’àmbits pel matí setmanalment i d’altra banda els dimarts a la tarda ens reunim mensualment tots els professors aplicadors.

La veu de l’alumnat

Pensem que en tot procés d’ensenyament i aprenentatge la veu de l’alumnat és un dels factors més important. Per això, hem recollit algunes de les seues impressions, que giren al voltant de com s’han sentit al llarg del projecte i quines són les coses que canviarien si l’haguessin de tornar a començar.

[vimeo][/vimeo]

AVALUEM (II)

D’altra banda ens agradaria fer algunes observacions i reflexions:

  • En general la elaboració dels productes finals costa, i requereix temps de disseny i construcció que nosaltres hem de preveure en  la planificació.
  • Els objectius d’aprenentatge van estar clars des del començament però ens va costar de trobar un producte que vincules els dos camps de coneixement i a l’hora que fos un producte assequible per a l’alumnat.
  • L’alumnat quan ha tingut clar quin era el seu repte ha anat a buscar solucions a la xarxa i algunes estan copiades. Han fet un treball de recerca de la informació important però alguns no han generat res. En properes ocasions cal pensar en productes que no estiguin resolts a la xarxa.
  • En principi els professors donàvem els continguts treballats al projecte com a fets, però ara veiem que hi ha alumnes que tenen a l’optativa que no els hauran fet i per tant ens trobem amb el dilema de si tornar a fer a classe aquells continguts treballats al projecte.
  • Ens hauria anat bé fer alguna resolució a petita escala i treballar a l’aula amb petits reptes/ problemes sense accés a la xarxa que puguin resoldre amb el grup de treball i amb materials que disposem; amb elements del mètode científic.
  • Podem afegir molta més transversalitat, pensant en la viabilitat de projecte, l’impacte econòmic que podria tenir, la sostenibilitat …

AVALUEM (I)

L’avaluació s’ha dut a terme mitjançant rúbriques, conegudes per l’alumnat amb antelació, al voltant de les següents parts del projecte:

  • Productes. Hem disposat d’una rúbrica per avaluar l’el·laboració de totes les produccions de l’alumnat:
    • El sismògraf realitzat durant la primera part del projecte.
    • La pròpia atracció.
    • La presentació final.
    • El “elevator pitch”
  • Treball autònom.
  • Treball cooperatiu.

Cada rúbrica es composa de diferents aspectes a valorar en relació al tipus de treball o al producte en qüestió.

Hem trobat força interessant compartir per endavant aquestes eines d’avaluació amb l’alumnat. D’esta manera, han tingut un caràcter regulador i ha permès que l’alumnat tingués en compte aspectes que d’altra manera, és fàcil que hagués descuidat. L’avaluació, en este sentit, ha sigut formadora.

CONCURS: CARTELL PUBLICITARI DE LA FIRA CULTURAL

Bon dia companys,

A l’escola àngel Guimerà seguim treballant en el projecte “El món a l’escola”. Aquest dijous posem punt i final al nostre projecte amb la celebració d’una fira cultural. Les famílies dels alumnes estan convidades a visitar la fira que els alumnes han preparat amb tant esforç i il·lusió.

Dins la fira es duran a terme activitats com: Desfilada d’ Educació Infantil amb vestimentes típiques de cada país, gimcana amb jocs tradicionals de cada país, circuït de transports elaborats per els més petits de l’escola i moltes paradetes per comprar menjar, fer-se tatuatges de henna, pentinats africans, bijuteria i una agència de viatges que els oferiran ofertes per si volen visitar algun dels destins.

Des de Cicle Superior vam considerar oportú crear un cartell publicitari per anunciar la fira i les activitats que es duran a terme. Els nens i nenes de 6è van crear per parelles un model de cartell. Un cop acabats vam crear un concurs, per tal que tots els nens i nenes de l’escola votessin el cartell més bonic.

La parella guanyadora seria l’encarregada d’ elaborar el cartell en gran que es penjarà a la porta de l’escola.

Us adjunto unes fotografies d’aquesta activitat i una foto de les guanyadores creant el cartell en gran.