PROJECTE APS 3r ES I-E DANIEL MANGRANÉ

1ª sessió
Vam començar comentant amb l’alumnat allò què esperàvem del projecte i fent una explicació del què era l’APS (aprenentatge i servei) a través de documents de la web de l’APS, del CRP del Baix Ebre i de vídeos que tractaven el tema. Després es va fer una dinàmica per saber organitzar-se en grups.
Tot seguit es va fer una pluja d’idees, sobre què entenien per un treball per projectes, i una exposició d’una hora aproximadament explicant en què consistia (què ens aporta, com es treballa, com ens hem d’organitzar, com s’avaluarà, quina actitud hem de tenir, què podem necessitar, com es pot dur a la pràctica,…)
Es van presentar les diferents associacions i entitats de Jesús i a continuació es va fer una recerca d’informació per investigar i valorar què es podria treballar de cadascuna de les entitats. Es van crear grups a l’atzar de 4-5 alumnes per realitzar la recerca. Cada grup va nombrar un secretari i un portaveu per anotar les decisions que anaven prenent.
Quan ja ho van tenir enllestit, es va encetar un debat amb els avantatges i inconvenients, viabilitat del tema, interessos…
La jornada va acabar explicant-los que a la pròxima sessió haurien de defensar el tema triat, presentant les idees i fent una petita exposició.

2ª sessió

La segona sessió va començar amb una reflexió de la sessió anterior.
Cada grup va presentar la seva proposta d’entitat i tot seguit s’obria un debat sobre els avantatges i inconvenients de la proposta. Hi havia torn obert de paraules.
Una vegada van presentar tots els grups, es van comentar les diferents opcions de votació (mà alçada, vot secret amb paperet,…)

3ª sessió
La tercera sessió va començar amb el recordatori de les diferents propostes presentades (projectant fotos amb els pros i contres de cada proposta).
Tot seguit, els mateixos alumnes van fer una coavaluació i autoavaluacio de les exposicions.
Van sortir escollides tres associacions: Jesús Catalònia, l’AMPA de l’I-E Daniel Mangrané i l’Escola d’Educació Especial Sant Jordi.
Després es va treballar l’assertivitat i l”empatia mitjançant power points i dinàmiques de grup per a millorar el treball en equip i les decisions d”equip. Tambe, cada alumne va realitzar un test on-line per saber quin era el seu grau d”assertivitat.
El que ens queda és veure com podem lligar les tres associacions escollides pels alumnes per portar endavant el projecte comunitari.

Qui som?

Som l’equip impulsor de l’institut de Flix (Ribera d’Ebre). En formem part un grup de 8 companys/es de diferents àmbits: llengües, ciències, història, tecnologia educació física, orientació educativa i cicles formatius.

El nostre és un centre d’una zona rural que acull alumnat de set centres de primària dels pobles del voltant: Riba-roja d’Ebre, La Palma d’Ebre, La Torre de l’Espanyol, Vinebre i Ascó, a més de Flix. Actualment som al voltant de 220 alumnes de l’ESO (3 línies de 1r i 2n d’ESO i 2 línies de 3r i 4t d’ESO), a més d’alumnat de batxillerat i cicles formatius, això fa al voltant de 400 alumnes, i un claustre de 42 professors.

L’equip impulsor neix de la inquietud d’oferir alternatives diferents als mètodes convencionals d’aprenentatge per així mirar d’arribar a tot el nostre alumnat, sigui quina sigui el seu perfil.

Ens trobem davant d’un gran repte. El camí comença!

LA XOCOLATA

Els alumnes de primer hem començat la primavera ben dolcets! Hem decidit saber una mica més sobre la xocolata que ens agrada tant. Ens hem posat a la feina i primer hem parlat de QUÈ EN SABEM i QUÈ VOLEM SABER de la XOCOLATA. La veritat és que ens han sortit moltes preguntes i dubtes.

En canvi, el que més sabem és que està boníssima!!!!!!!

Ara toca buscar INFORMACIÓ i per això demanem ajuda als pares. Entre tots anirem contestant totes les preguntes que tenim sobre la xocolata.
Us anirem informant!!!!

 

 

Mirem o observem?

En l’àrea de medi natural l’observació pren una especial rellevància.  Intentem afavorir l’observació lliure , aprofitant la curiositat dels alumnes per conèixer el que els envolta i l’interès per explorar-lo. Tanmateix no deixem de banda  una de més guiada, amb unes pautes (guió) proposades pels alumnes, amb l’ajuda de la mestra , que ens serviran per acordar allò que volem observar.

En el nostre cas van ser aquestes:

  • Com tenen el cap?
  • Hi tenen orelles, boca, nas, ulls? Com són?
  • Com és el seu cos? Quantes parts es veuen?
  • Tenen potes? Quantes? Com són?
  • Tenen cul?

Donat que allò que volíem saber s’havia anat ampliant a altres animals, vam decidir que en petit grup o bé individualment, si era el cas, es faria l’observació de l’animal que més els hi agradava dels recollits en la sortida que havíem fet o havíem anat portant posteriorment i , que allò que hauríem observat, ho representaríem amb un dibuix. Què us semblen?

 

Anem avançant!

Una de les sessions del treball a segon (“Els animals”) va consistir en ajudar als alumnes a corregir i respondre alguna de les preguntes que no havien trobat. A l’aula van intervenir dos mestres que van passar per tots els grups de treball.

Els grups tenien una graella on en sessions anteriors havien escrit les preguntes que s’havien fet al principi i la resposta que trobaven amb la informació que havien portat de casa, de la biblioteca de l’escola i del treball amb els IPad’s.

Un cop les mestres van haver revisat la informació, els alumnes van començar a elaborar el producte final que serà un treball a una cartolina i una exposició oral a la resta de companys de la classe dels aspectes que han treballat dels animals.

Estan molt motivats i amb moltes ganes de continuar descobrint!

Preguntes i respostes

Preguntes a respondre II

Perquè l’alumnat pugui arribar a contestar les preguntes plantejades, hauran de desenvolupar tasques de recerca de la informació i després debatre i consensuar eixa informació per destriar la que sigui o no pertinent.

Encara que ho pugui semblar no tot l’alumnat en aquest nivell són capaços de fer tot això sense un ajut o guia. És aquí quan haurem d’intervindre per qüestionar-los de manera constructiva les seves decissions, i oferir-los eines que els puguin ajudar: ús de paraules clau per fer la recerca, balances d’arguments per destriar la informació més adient, fonts d’informació de referència,…

Aquest ajut sempre ha de servir perquè arribin per ells mateixos a la solució o solucions més adequades als problemes plantejats i mai donar-los la solució feta.

Preguntes a respondre

Una vegada els alumnes han triat el tema del projecte (Les addiccions), cal començar a programar el projecte. Aquesta programació es basa en la capacitat que tinguin els alumnes per respondre una sèrie de preguntes que formarien la bastida per aconseguir els objectius d’aquest projecte. Les preguntes serien:

  • Quines conductes consideraríem addiccions?
  • Per què una persona cau en una addició?
  • Quins canvis sofreix una persona amb conductes addictives?
  • Com ho expliquem a la joventut del poble?

Aquestes preguntes, en principi, les tindríem en la recàmera perquè seria adient que fossin ells els que arribessin a elles per sí sols però en el cas que s’encallin, no sàpiguen com començar, etc.; es farien servir com una guia, una bastida de la seva feina.

Els inicis

Durant aquest curs 17-18, part del claustre de l’Institut Manuel Sales i Ferré, està duent a terme, dintre de la Xarxa de Competències Bàsiques (XCB), una activitat de formació centrada en l’Aprenentatge Basat en Projectes (ABP).

Els participants en aquesta proposta formativa ens hem dividit en grups de treball assignats a cada nivell de l’ESO. En el nostre cas, el grup format pels professors Ignasi Tal, Mª Carme Vericat, Cristina Lluch, Pere Conesa, Ricard Reverter i Enric Salt ens centrarem en desenvolupar i implementar un projecte per als alumnes de 3r d’ESO.

Com a objectius generals, que considerem adient abastir amb els nostres alumnes, estan:

  • Saber destriar la informació pertinent sobre el tema escollit.
  • Exposar de manera raonada les idees més rellevants.
  • Presentar la informació de manera acurada i ordenada.
  • Respectar  els diferents punts de vista que es plantegin i saber treballar en equip.
  • Saber interelacionar els coneixements dels diferents àmbits per obtenir el producte final.

Itinerari del procés d’investigació

Després de la sortida inicial planifiquem l’itinerari del nostre procés d’investigació .És el moment de reflexionar sobre els interessos, les possibilitats , els aprenentatges , el dins i el fora de l’escola, els continguts i els processos.

1.Estudi de l’olivera. Les parts d’un arbre. Dibuix al natural.

2.Procés d’elaboració de l’oli. Visita al molí d’oli Identitat. Fem una entrevista.

3.Els sentits. Experimentació a partir del conte:La copa màgica

4.La línia del temps.Visita a l’escola de l’amo del Parot.

5.Cura i respecte del medi ambient.Plantem una olivera al nostre pati.

6.Estudi d’una llavor: El gira-sol.Proposta final.

El tindrem  present però…Caldrà anar revisant,reajustant i reorganitzant a mesura que vagi evolucionat el procés d’investigació.

LA LLUM

Programar un projecte com aquest va suposar un gran repte per nosaltres ja que desconeixem el tema. Una de les primeres coses que vam pensar que havíem de fer era visualitzar molts curtmetratges. Així va ser com vam invitar als alumnes a buscar curtmetratges per mirar-los tots junt a la classe. Els dilluns i dimarts al matí a les nou realitzàvem l’activitat de BON DIA la qual consistia en visualitzar un curtmetratge i posteriorment parlar del missatge, dels personatges, les tècniques i tot allò que fos interessant comentar. D’aquesta manera ens vam introduir en el mon dels curtmetratges.

A l’hora de projecte calia treballar la tècnica i vam decidir començar per la fotografia i concretament per la llum. Després d’explicar alguns conceptes bàsics com la il·luminació, col·locació de la font de llum i la contrallum baixàvem al pati amb càmeres de fotografiar, mòbils i tablets i experimentàvem amb la llum. D’aquesta manera vam obtenir treballs força interessants com els següents.

https://docs.google.com/document/d/1SOJQQjq9EgiYadRAHoVxZ93SDRs4FuCv8_kocJfRgRM/edit?ts=59ddb9ff