La fitxa d’autoavaluació

Un cop hem acabat el projecte, encara queda una de les activitats més importants, la fitxa d’autoavaluació dels alumnes. En ella els alumnes hauran de reflexionar sobre tot el camí que han seguit per realitzar el projecte dels animals, analitzant tots els passos que han donat fins arribar al final d’aquest. S’adonaran dels seus punts forts i febles i així podran millorar per al proper projecte.

Alguns dels punts que volem avaluar són:

  • La cerca d’informació
  • El treball en grup (relació amb es companys)
  • Capacitat de síntesi.
  • La presentació del treball
  • L’exposició oral

També realitzarem una altra activitat d’avaluació del grau d’assoliment de continguts utilitzant la plataforma Kahoot. Aquesta sessió l’explicarem a un altre article.

 

L’exposició oral

Ja ha arribat el moment d’explicar una part del treball que hem realitzat dins del nostre projecte dels animals. Els alumnes  han acabat de preparar la cartolina amb la informació més rellevant dels seus projectes i entre tots s’han preparat l’exposició final seguint les pautes que ja hem explicat a l’article anterior de la preparació de l’exposició.

Aquesta activitat servirà per un costat per a transmetre i fer entendre una sèrie de conceptes que els alumnes han descobert a través de la recerca d’informació i també per a millorar les tècniques per parlar en públic, com per exemple:

  •  Mirar el públic
  •  Parlar amb veu alta
  •  Evitar la lectura i utilitzar paraules pròpies
  • Parlar amb naturalitat i vocalitzar

També és molt important el paper dels companys, ja que han d’estar atents i en silenci per entendre el que se’ls explica.

A continuació hi ha el link on podeu veure les exposicions orals:

2n treballa els animals

El treball plasmat a les cartolines

Un cop els alumnes han acabat el treball de recerca d’informació i ja han emplenat els seus fulls de treball, ho hauran de plasmar a la cartolina.  Amb el seu grup de treball hauran de decidir quina informació és més rellevant i com volen elaborar la cartolina.

Per realitzar aquesta activitat la tutora donarà una pauta amb uns punts que han de seguir, però a partir d’aquí, cada grup és lliure de realitzar l’activitat com ells vulguin. Les pautes donades són:

  • Tots els alumnes han de col·laborar en la producció de la cartolina.
  • S’han d’ajudar els uns als altres.
  • Hauran de tenir presents els rols que desenvolupen cadascú.

Per realitzar aquesta activitat vam dedicar-hi 4 hores:

  • 1h de planificació
  • 2h de realització
  • 1h de correcció per part de l’alumnat i del mestre.

Les activitats col·laboratives s’han de preparar bé i el mestre ha de fer un seguiment continu, ja que poden sorgir problemes com excés o falta de lideratge, falta de responsabilitat, membres que no treballen… Però aquestes dificultats també ens donen l’oportunitat de treballar valors molt importants com l’empatia, la tolerància, el respecte i l’esforç entre molts altres.

A continuació hi ha l’enllaç  per veure el resultat final d’aquest projecte:

Fotos de grup projecte els animals (2n)

Ecosistemes. La veu del alumnes.

Arribat a aquest punt volem saber què pensen els  alumnes i avaluar els procés d’ensenyament-aprenentatge.

Hem elaborat tres tipus de recursos avaluatius:

  • Què en penses: una sèrie de preguntes obertes per a reflexionar sobre el procés, aprenentatge, dubtes i noves vies d’ampliació del tema. rubrica durant el procés
  • Autoavaluació del treball en grup: Reflexió individual del treball en equip i del treball personal
  • Avaluació d’un contingut concret del projecte, en aquest cas la cadena alimentària. Consisteix en una activitat manipulativa i escrita.
    • Cada alumne disposa d’un element  en una cadena alimentària, a partir d’aquell moment ha de respondre qüestions que han de posar en funcionament els aprenentatges realitzats. Activitat individual. Seguidament en gran grup han de buscar la resta d’esglaons de la cadena alimentària.

Aquestes activitats ens han servit principalment per a veure les vies que ha obert aquesta metodologia en el nostre alumnat.

 

Novetats metodològiques

A partir del material de l’Odissea, d’investigació que ha fet el grup impulsor, de formacions anteriors i de coneixements de les persones que en formen part, ens hem adonat que a l’escola s’havia de canviar algun aspecte del treball per projectes que es duia a terme fins ara.

Vam veure que havíem d’implicar més a l’alumnat, que s’havien de fer activitats més motivadores i competencials, que s’havia d’implicar a les famílies i a la resta de la comunitat… Tot un seguit d’aspectes que ens van portar a consensuar com a grup impulsor quines eren les parts imprescindibles en un treball per projectes i què s’incloïa en aquestes parts.

Bàsicament hem intentat incloure activitats més vivencials i manipulatives, més experiments… Tot fent-ho a partir d’un treball cooperatiu, treball per parelles, individualitzat, gran grup, petit grup… Utilitzant agrupaments que fins al moment s’havien utilitzat puntualment.

A més a més, aquest canvi de metodologia ens ha portat a veure que també havíem de canviar la forma d’avaluar. Per això hem introduït l’autoavaluació i la coavaluació, tot utilitzant, novament, materials adaptats de l’Odissea i materials extrets d’Internet. Com per exemple, les rúbriques.

Ecosistemes. Seguim amb els experiments

Per veure com la natura s’adapta al medi seguim amb els experiments. Aquesta vegada hem agafat les llavors germinades que han crescut dins el plàstic sense terra i les hem plantat en dos testos diferents i amb condicions diferents.

Els dos testos tenen terra, però una llavor l’hem plantat amb les arrels a dalt i la fulla sota terra i l’altra a l’inrevés.

A partir d’aquí hem redactat les hipòtesis del procés i el resultat final. La majoria coincidim que la llavor que hem plantat al revés no sobreviurà perquè en les arrels dalt no podran agafar els nutrients necessaris.

Uns dies després, hem pogut veure que ens hem equivocat en les nostres hipòtesis. La tija ha sortit en busca de la llum i les arrels se n’han tornat cap a baix buscant l’aliment. És increïble com la natura busca per sobreviure!!!

Ens impliquem

Un cop ens vam trobar que havíem d’evidenciar a través del bloc com treballàvem el treball per projectes, vam decidir evidenciar dos dels projectes que dúiem a l’escola. Vam aprofitar els acords als quals havíem arribat com a grup impulsor, per a introduir-los a les aules.

Els projectes que vam escollir per evidenciar un s’ha dut a terme a educació infantil i l’altra a educació primària. A educació infantil s’ha dut a terme en una aula de P5 i l’altre en una aula 4t.

Per tal que tothom del grup impulsor s’impliqués i tingués una responsabilitat, ens vam dividir com a grup impulsor en els dos projectes. La gent més propera a educació infantil es van sumar a formar un grup i la resta amb l’altre grup.

Una vegada fet els dos agrupaments, cada persona del grup impulsor ha tingut un rol a desenvolupar dins el projecte.

Per a triar quins rols eren necessaris per a implicar-nos en els projectes hem agafat de referencia com es treballa amb grups cooperatius.

Així que els rols han estat:

  • Material
  • Avaluació
  • Multimèdia
  • Coordinadora

Ecosistemes. Agricultura biodinàmica.

Tenim la sort que al poble tenim un expert en agricultura biodinàmica que ens ha vingut a visitar a l’escola, ja que teniem alguns dubtes que han sorgit quan hem treballat la cadena alimentària.

Hem vist en fotos el procés de posada en  funcionament d’un hort i també la importància i el valor de cadascun dels elements que trobem  en aquest petit ecosistema.

Després de l’explicació van resoldre els dubtes i entre tots van reorganitzar les idees. El que més els  va cridar l’atenció va ser el paper dels cucs a l’hora d’oxigenar la terra. I per altra banda van valorar molt la feina que comporta tenir cura d’un espai natural d’aquestes característiques així com la necessitat de deixar reposar la terra per tal que es pugui regenerar i continuar produint en un futur.

A partir d’aquesta visita ens hem proposat fer un treball de camp amb aquesta franja de terra en repòs , per tal d’observar i comprovar que el cicle   continua i connectar amb els aprenentatges anteriors.

Tenim visites a la classe

Un dia ens va visitar un alumne de la nostra escola. Només té un any més que els alumnes de la meva classe. Fa primer i és un expert en Bola de Drac. Es va assabentar que fèiem aquest projecte i es va mostrar interessat en vindre a explicar-nos el que ell sabia.

Va portar figuretes de la sèrie i va anar explicant qui eren i quin paper tenien dins de la història. Quan va acabar la seva exposició els alumnes de P5 li van fer preguntes i es va crear una conversa interessant. L’alumne que va venir a fer la xerrada va estar molt a gust explicant el que s’havia preparat i els alumnes que escoltaven van estar molt atents.

Un altre dia, una mare d’un alumne de la classe ens va proposar un experiment. Va portar les boles de drac fetes amb gelatina. Va portar dues safates amb mitges esferes i una estrella a dins. L’experiment consistia en ajuntar les dues meitats amb aigua calenta.

Cada alumne va tenir una bola de drac, que es van menjar amb molta il·lusió.

 

UN FET INCREIBLE !!!

Estem aprenent moltes coses dels peixos i estem responent a les nostres preguntes. Ara ja les podem respondre i hem pogut resoldre els nostres dubtes…

Sabem que no beuen aigua, obren la boca perquè agafen l’oxígen a través de l’aigua. L’aigua torna a sortir per les brànquies… Els peixos respiren dins de l’aigua… Sense aigua es moririen..

Hem après moltes altres coses.. Què mengen?, On viuen?,  El nom de les aletes… Diferents noms de peixos… Com neixen…

I sense pensar-ho ho hem vist en directe… Neixen d’ous!!!

Un dia netejant l’aigua vam observar que a dins la peixera dels cometes taronges hi havien unes boletes fosques entre mig de les pedretes liles…

Tots els hem observat i hem arribat a la conclusió que són ous de peixos…. Són petits però ens han fet una il·lusió gegant!!!