Fa temps que volíem compartir amb vosaltres aquesta experiència, el racó de la calma. Us explicarem com ho hem dut a la pràctica nosaltres, això vol dir que no és l’única forma de fer-ho, sinó una forma. En el nostre cas el vàrem posar en funcionament, gràcies les recomanacions i assessorament del CRETDIC. Va ser ideat per atendre a un alumne amb dificultats de regulació del comportament, però obert a tota la classe. La nostra sorpresa va ser que, tota la classe en gaudia!
Què és?
Es tracta d’una raconet que prepares a l’aula on proporciones als alumnes eines per tal que aquests puguin relaxar-se, aturar-se, quan ho necessitin.
Què no és.
No és una cadira de pensar ni res semblant. És un espai per aturar-se, descansar, contemplar…. Si et demanes si podem convidar a alumnes a anar-hi, la nostra opinió és que sí, però no com a conseqüència d’algun fet poc tolerable. Ara bé, si el convidem, cal acompanyar-ho d’una reflexió sobre què percebem que ens fa pensar que potser està nerviòs, angoixat, etc. Sempre des de la descripció de les accions : “ Observo que…” . D’aquesta manera l’ajudem a anar coneixent-se, observant-se i anar aprenent a autoregular-se. Però repetim, és una opinió, no cal que sigui així si no ho considereu.
Material.
Per fer el racó de la calma vàrem utilitzar:
- Un coixí gran i dos petits de núvols.
- Un matalàs petit, nosaltres vàrem comprar un de gos i el vàrem forrar amb un llençol gris. Era el que vàrem trobar més a l’abast i el que millor encaixava a l’espai.
- Una cistella de roba grisa per deixar els estris de relaxació.
- Una pilota antiestrés de goma.
- Una ampolla de la calma.
- Una bola suau.
- Altres elements de decoració amb l’objectiu de fer l’espai acollidor.
- Un parell d’aparelles mp3. A un vàrem gravar una meditació de “Tranquils i atents com una granota”. En aquest cas la del “botó de la pausa”,recomanada per alumnes de 7 a 12 anys. Si els vostres alumnes són més petits la meditació de la “Granoteta”, us pot anar molt bé, recomanada per nenes de 5 a 12 anys. La duració és de 4 minuts, per la qual cosa, el temps que estaran al racó serà d’uns 5 minuts. A l’altre mp3 hi havia una cançó. La conçó escollida va ser la de “SA-TA-NA-MA” de Mirabai Ceiba, ja que prèviament l’ havíem treballat amb els moviments dels dits que l’acompanyen. A més, pel que havia llegit, aquesta meditació ajuda a centrar-se. A part, als alumnes els encantava. La duració d’aquesta és d’uns 8 minuts. Compartim l’enllaç d’una pàgina on apareix la foto dels moviments del dits i l’altre, un vídeo de SA TA NA MA per nens.
- La fotocòpia plastificada de la respiració de l’onada que apareix al llibre de “Tranquils i atents com una granota. La teva guia pràctica de serenitat”.
- Les instruccions de funcionament, que us les podeu descarregar aquí.
- Cartell del racó de la calma, clica aquí per descarregar-lo.
Funcionament.
Abans de posar-ho en funcionament es va parlar amb els alumnes sobre què era, per a què servia i les normes d’ús. La classe és una classe de 2n de 27 alumnes.
Les normes que vàrem acordar van ser les següents:
- Es pot fer ús quan la mestra hagi acabat d’explicar i haguem fet una part de la feina.
- Estarem el temps que duri la cançó o la meditació. Marcar el temps de duració és necessari per facilitar que sigui un recurs per descansar i aturar-se un moment per després continuar. Així evites que els alumnes es quedin més temps del previst. A més, fa que la mestra no hagi d’estar pendent de quanta estona porten. En altres llocs utilitzen un rellotge de sorra.
- Si hi ha un altre company o companya i jo hi vull anar, m’apunto a la llista i vaig a fer una altra cosa fins que el company m’avisi.
Un cop pactat i parlat sobre el perquè havien de seguir aquestes normes, el racó de la calma es va posar en funcionament. Nosaltres, com veureu a la foto el vàrem deixar obert, perquè així podíem observar millor els alumnes. Tanmateix, era obert però estava en un raconet de la classe que quedava una mica amagat, així aconseguíem una atmosfera de tancament i d’intimitat. Hi ha que fan el racó de la clama més tancat, amb cortines o bé tendes petites. Això dependrà dels vostres objectius i de la necessitat dels vostres alumnes.
Consells:
Intenta carregar l’aparell MP3 cada dos dies o amb una freqüència que et permeti que al iniciar la jornada l’aparell estigui carregat. Busca uns MP3 molt simples d’utilitzar, t’estalviaràs haver d’anar a activar-los.
Per tal que els alumnes s’apuntin l’odre d’accés al racó de la calma, deixa un full penjat dins d’una funda de plàstic transparent i un retolador de pissarra blanca
Altres propostes:
Al material es pot incorporar una planta o una flor per fer la respiració de la flor o un llibre bonic que animi a la contemplació.
Pot ser interessant incorporar un full de registre sobre quina era l’emoció que tenien abans d’entrar i quina al sortir.
I vosaltres, què faríeu? Recordeu que ens encanten els vostres comentaris! 🙂
Moltes gràcies per aquest recurs. Ja l’he posat en pràctica i de moment ens està donant bons resultats a l’aula de 3r!!! 🙂