SEGUIR EL LLIBRE

Una foto de M.Celis....

Una foto de M.Celis....

Li vaig preguntar per un fet i em va comptar tot l’incident. Li vaig preguntar per un lloc i em va explicar tot el viatge. Li vaig preguntar per la seva germana i em va parlar de tota la família.

Jo solament volia saber el que havia fet el subjecte, abans de començar les empentes. Jo solament volia saber si ell havia visitat el museu de la guerra, quan va fer aquell viatge. Jo solament volia informació sobre la seva germana.(…).

La conversa em va marcar. En va marcar i em va fer pensar!. Em va fer pensar en els alumnes que tenen inquietuds concretes i en els professors que desenvolupen tot el tema. (…).

Em va fer pensar en el que diu Jaume Funes, en el número 31, de la revista ÂMBITS, on ens parla de l’educació. On ens parla dels professors que segueixen el llibre, i que ni tenen en compte les preguntes o inquietuds dels seus alumnes, ni les notícies que impregnen quasi totes les converses.(..).

Us imagineu un professor de ciències naturals, o de física, o de química seguint el llibre, mentre al Japó, i al món sencer pateixen i reflexionen sobre les conseqüències del terratrèmol. Té això, sentit?

TREBALL I AUTORITAT

Pràcticament no ha fet res: No ha dibuixat l’armari. Nosaltres, els professors, hem fet el dibuix. No ha tallat els taulons. Nosaltres, els professors, els hem tallat.. No els ha unit cargolant-los o encolant-los. Nosaltres ho hem hagut de fer. Havia de fer un armari i no ho ha fet. No s’estan assolint els objectius.. Amb aquest noi hem de fer alguna cosa!.

Aquesta queixa, fa uns 6 anys, la presentava un professor d’un “aula taller” i al mateix temps proposava l’expulsió de l’alumne esmentat. Recordo que algú va dir, desqualificant la proposta: “ L’objectiu no és l’armari. Fer l’armari no és més que un mitjà per aconseguir altres coses.. El que compta són els objectius”. Recordo que em va estranyar que  aquesta persona no trobés  motius pel càstig proposat.

Darrerament he recuperat aquest record, doncs, una situació similar a la viscuda fa 4 anys, ha afavorit l’evocació. L’evocació i la reflexió. Una reflexió al voltant de la importància de certs mitjans: “Hi ha mitjans, que si no els cuidem, mai aconseguirem el que toca. Em refereixo al treball de l’alumne i a l’autoritat del professor. Mitjans que jo defenso dient el següent: Els professors, podem perdonar moltes coses, però el que no hem de perdonar mai,  és que l’alumne es negui reiteradament a començar, quan el professor ha dit que cal fer-ho…”

UN DOCENT CREMAT NO ÉS EFICAÇ

Acceptem la pèrdua d’autoritat que es deriva dels nostres objectius educatius: Volem potenciar la participació crítica i l’autonomia. I si volem aconseguir això, hem d’acceptar que l’alumne faci qüestionaments i hem d’acceptar també que protesti. En el nou marc, la nostre autoritat no és tant incontestable.. I hem d’acceptar doncs, que els pares, impregnats dels mateixos principis educatius que nosaltres, no ens donin sempre la raó.

Acceptem aquesta pèrdua d’autoritat. Entre cometes, d’acord? Ho acceptem, doncs, els temps han canviat. Ho acceptem, però, ens preocupen certes decisions de l’administració i certes declaracions. Decisions i declaracions, que poden perjudicar la nostra força i la nostra pràctica.

La nova consellera ens tranquilitza una mica quan diu que s’ha d’intentar que els docents no es cremin, doncs, un docent cremat no és eficaç.

MALTRACTADORS I MALTRACTATS

Article publicat al diari e-Noticies

http://blogs.e-noticies.com/martin.html

Els joves que no entenen ni el llenguatge gestual, ni el metafòric, no entenen a les persones del seu entorn i per tant no poden adaptar-se . No les veuen venir, i per tant no poden defensar-se….Per exemple, quan t’estàs dirigint a un grup de 3 persones i aquestes més que mirar-te a tu, es miren entre elles, tu saps que els has de cedir el protagonisme. Tu saps que has d’interrompre el teu discurs… Les persones de les que parlo, no ho saben. (..).

S‘ha comprovat que als instituts, una bona part de les persones maltractades tenen aquesta dificultat. Tenir-lo en compte, i valorar i potenciar la intel·ligència adaptativa, ha de formar part de la prevenció.

També, per fer prevenció, hem dir, de diferents maneres i en diferents contextos, que al mateix temps que hi ha persones que no entenen determinats missatges, hi ha persones insensibles al patiment. I hem d’afegir, que des del punt de vista de la salut, la segona dificultat és més greu que la primera.

SABER FER /Les proves PISA

De Mammita...

De Mammita...

Els últims resultats de les proves Pisa podrien tenir dos efectes positius: Podrien augmentar l’autoestima del professorat. I podrien centrar el debat sobre el que cal ensenyar.(…).

Considerant el primer possible efecte de la millora, és a dir, la pujada de l’autoconcepte dels docents, cal dir, que un professional animat és més eficaç desplegant els seus recursos.(..)

Considerant el que cal ensenyar, cal dir, que hem d’ensenyar, a llegir. A llegir textos senzills i complexos. A llegir informació de caràcter matemàtic. A llegir textos científics.. A llegir i a produir.. De fet hem d’ensenyar allò que mesuren les proves esmentades..(…).

Dit això, afegeixo, el que es diu sovint: “Simplement reduint el número d’assignatures a l’ESO, s’aconseguiria una notable millora”.. “Si els especialistes restants es dediquessin més a llegir i comprendre textos diversos i a produir, tot aniria més bé”. “Si tots els especialistes, pactessin determinades estratègies de comprensió lectora i determinades estratègies de composició escrita, encara millor. Fins i tot, jo diria, fantàstic!”.

ELS DEMÒCRATES, DEMÒCRATES

Parlament de Catalunya. De Algarvenet...

Foto de Algarvenet...

Els demòcrates no són com els dictadors. No!.(…). Els demòcrates escolten més i parlen menys. Pregunten sovint i alliçonen poc. Esmenten els aspectes positius de les teves intervencions i produccions i no et parlen reiteradament dels seus èxits. Intenten fer-te canviar amb raonaments i no intenten humiliar-te amb desqualificacions. No et fan callar de forma abrupta, quan et passes una mica, esperen que se te passi la crisi, per raonar. O simplement confien en la teva capacitat d’autocrítica. No es limiten a dir que tu te l’has buscat, quan vius una situació dífícil. (…).

Resumint, són demòcrates els que t’escolten, els que t’alliçonen poc, els que et valoren, els que no t’ humilien. Els que et toleren quan et passes una mica. Els que t’ajuden quan estàs en crisi. Els que no et deixen sense protagonisme. Així són els demòcrates.. Pares, professors, superiors.(…).

Els altres t’utilitzen i et castiguen sempre, fins i tot, quan no penses com ells. No acostumen a iniciar les negociacions amb un regal, amb una frase amable, amb un somriure, doncs, aspiren a dominar-te. Dons la tendresa no els guia.

LA XARXA /EN XARXA

Neurona. De Naty_lo

Neurona. De Naty_lo

L‘aigua tendeix a expandir-se. Tots tenim exemples de aquesta tendència de l’aigua a fer-ho. Les neurones també tendeixen a expandir-se. Tendeixen a connectar-se amb altres neurones.. I les persones igual que l’aigua i les neurones també tendeixen a connectar-se més i més.(….)

Per això les aigües estancades perden les seves propietats saludables. Per això les persones aïllades no milloren . Per això la Xarxa Social Facebook té tants membres.(…). L’expansió, quina tendència, quantes coses explica. Quants trastorns genera la quietud, l’estancament, l’aïllament, … Quants!. (…).

He de dir-vos que els fets que m’han portat a aquesta reflexió són aquests: En primer lloc, l’article escrit per la Psicòloga Victoria Fernández , en el qual compara la unió entre dues neurones, amb la interacció entre dues persones. La unió enforteix a les neurones, la unió enforteix a les persones, afirma. En segon lloc, la pel·lícula de David Fincher, en la qual ens parla de la creació i ràpid creixement de la Xarxa Social esmentada anteriorment.

ALVARO MARCHESI

Alvaro Marchesi. De Comunicación SM....

Alvaro Marchesi. De Comunicación SM....

Jo que vaig viure la última reforma. Aquella reforma que pretenia que l’alumne construís coneixements bevent en diferents fonts, que alumne aprengués a decidir, decidint o participant en determinades decisions. Per exemple, pactant els objectius o els indicadors d’avaluació o triant crèdits. Aquella reforma que pretenia que els professors s’adaptessin als alumnes , que els ajudessin a construir a partir del que ja tenien. (….). Jo que he vist com es rebutjava l’esmentada reforma. Jo que he vist com els principis bàsics d’aquesta, passaven a formar part de l’ideari de molts professors.

Jo que he vist tot això, vaig llegir amb interès una notícia que parlava d’un del pares d’aquesta reforma de la que tantes coses s’han dit : “Ahir, el secretari general de l’Organització d’Estats Iberoamericans per a l’Educació (OEI) Alvaro Marchesi, i el president del BBVA, van signar un acord que beneficiarà a 8 milions de famílies”..

LES EMOCIONS I EL SECTOR TERCIARI

Ara es diu molt: “Hem d’afavorir el desenvolupament de les emocions, és a dir, hem d’afavorir la Intel·ligència Emocional, aquesta intel ligència que des de l’ autoconeixement ens permet adaptar-nos a les situacions noves i ens ajuda a treballar en equip i al servei dels altres” .(..).
Ara es diu molt: “Hem de potenciar el desenvolupament dels serveis, és a dir, hem de potenciar el desenvolupament del tercer sector”. Un sector que genera ocupació i contamina poc. (….).
Si pensem en l’educació, hem de dir, que en els centres docents no avancem molt en el tema de les emocions, ja que seguim tenint dificultats per desenvolupar-les i per avaluar-les.
Si pensem en el sistema productiu, hem de dir, que si som conscients que el motor de l’economia no pot seguir sent “el consum de béns materials”. Ja que les matèries primeres són escasses i els residus danyen el medi ambient. També som conscients, que el sector dels serveis, que creixerà enormement, requerirà persones preparades, preparades per servir, per treballar en equip, persones que tenint intel·ligència racional, hagin desenvolupat l’emocional o adaptativa.

LA PEDAGOGIA DE VICENTE DEL BOSQUE

Foto de afilamazas.. Vicente del Bosque....

Foto de afilamazas.. Vicente del Bosque....

Després del triomf de la selecció espanyola, ja que tothom parla dels jugadors, jo decideixo, avui 12 de juliol parlar de l’entrenador: Un entrenador a qui li importa més el joc que els resultats. Un entrenat que gaudeix més llegint el que s’escriu sobre el seu esport que veient-se en les portades.

Pensant en la seva primera característica afegeixo que Vicente del Bosque se centra en l’estètica del joc, en el joc en equip, en el procés i, que per tant, no es passa celebrat els gols, no es passa celebrant els resultats .. Vicente igual que els mestres moderns, valora la participació, el procedir encertat, i els resultats ja es veuran.

Pensant en la seva segona característica afegeixo, que no es mor per sortir a les fotos. Que als seus jugadors, no els treu protagonisme. Aquest entrenador, que segons alguns té molta pachorra, fa que els seus jugadors se sentin bé, fa que se sentin amos del seu paper .. El sol proporciona una manera de ser, una contagiosa manera de ser, i el marc!.