Un cop hem acabat d’elaborar l’estoig i presentar-lo a la resta de companys, veiem important treure’n unes conclusions i resumir una mica tot allò que hem après. A més a més, és clau treure’n una reflexió final per a prendre consciència dels aprenentatges rebuts.
LA VEU DELS ALUMNES
A finals d’abril vam deixar el projecte per acabat. En cicles i després en claustre sempre es fa la valoració de totes les activitats que fem a l’escola, per tant, també vam valorar el projecte d’escola “1, 2, 3…ACCIÓ!”. Per part del claustre i dels alumnes va ser una valoració totalment positiva. Aquí us deixem un recull d’opinions diverses dels alumnes.
Opinions dels alumnes de 2n CI sobre el projecte cinema
M’ha agradat treballar amb companys i classes diferents. Siham
Jo penso que ha estat molt xulo tot: la decoració, els pòsters, les pel·lícules, les crispetes, els Òscars,… Aleix i Josep
Crec que hem fet molta feina, hem aprés moltes coses sobre la història del cinema i sense assignatures. Aya
Jo opino que van ser genials aquells dies! Daniel
Hem aprés com es feien les pel·lícules abans i tot va començar amb unes joguines i uns dibuixos que es movien. Minerva
LA GRAN GALA DELS ÒSCARS
El divendres 12 d’abril l’escola es va vestir de gala per celebrar el tancament i cloenda del projecte 1,2,3…Acció! Va ser la manera en la que tots vam compartir el resultat o producte final del projecte.
La festa va començar en una desfilada de cada classe per la catifa vermella. Cada classe va estar premiada amb un “Òscar” que reconeixia el treball realitzat o bé alguna característica que podia definir al grup en general.
Posteriorment va venir el plat fort de la gala. El moment més esperat!!!Va consistir en la projecció dels curts que cada cicle havia elaborat i presentacions diverses en les que van donar a conèixer als companys tot allò que havien fet.
Com aprenem amb els projectes
- Costa però aprenem.
- Costa buscar informació i costa pensar.
- Descobrim i investiguem.
- És molta estona de treball però estem pensant.
- Quan comencem un tema no l’entenem però quan acabem el projecte hem après moltes coses i les podem explicar.
- Algunes coses costen però al final aprenc coses.
- Vaig aprenent poc a poc fins que sé molt.
- Al principi pensava una cosa i després he aprés que hi havia altres coses. M’ha fet canviar d’opinió
- Me costa pensar però aprenc.
- Si aprenc algo al primer trimestre , això em pot ajudar al segon
- No sabem les coses però amb el temps anem aprenent.
I COM SABEM QUE HEM APRÉS?
Un dels objectius que ens hem plantejat dins dels projectes és iniciar un treball sistemàtic de l’avaluació formativa. Aquest fet implica programar un temps dedicat a l’avaluació dins de la unitat, ja que l’embranzida del projecte fa difícil la sistematització d’aquesta.
Com ho hem fet? Ens hem anat marcant petites fites. Abans de començar a treballar hem explicat el tema que treballaríem. Després, hem fet una avaluació inicial, que ens ha servit de punt de partida per plantejar l’índex de treball i veure les idees que té l’alumnat del tema que tractarem . Durant l’elaboració del projecte, el mestre pot avaluar el procés d’aprenentatge de cada nen i nena seguint les seves aportacions a les converses de classe, tenint en compte que són nens i nenes de CI. També hem introduït rúbriques d’autoavaluació del grup i individuals.
Les valoracions les hem aplicat a activitats i situacions puntuals que eren més significatives dins del desenvolupament del projecte: plantejament de bones preguntes; converses dins del grup classe per iniciar conceptes i elaborar-los; incorporació del nou vocabulari i les idees noves; actitud davant el treball i l’aprenentatge; la recerca d’informació a mitjans visuals i documents escrits; seguiment del treball en grup cooperatiu per la maqueta final i l’exposició final d’experts. Segons l’aspecte que hem avaluat hem aprofitat que hi podia haver més d’una mestra dins de l’aula.
Aprenentatge cooperatiu la base del projecte
Durant tot el curs hem tingut al nostre horari una franja d’una hora i trenta minuts dedicada exclusivament a projecte.
Abans d’escollir-lo i iniciar-lo, vam establir les bases de l’aprenentatge cooperatiu, que com ja us havíem explicat, aquest curs implementem la formació del professorat a l’aula.
PAS 1 : ESTABLIR ELS EQUIPS DE TREBALL.
PAS 2:ELABORAR EL PLA DE L’EQUIP.
Estableix uns compromisospersonals i , per suposat de l’equip. També estableix els càrrecs que tindran els membres de l’equip.
Un cop establerts els equips, escollits els noms, dibuixats els logos, els alumnes van compartir amb tots els mestres de l’aula la seva configuració per equips de treball.
Ara ja només calia escollir el tema del projecte!!!
L’alumnat de Cicle Mitjà i Cicle Superior era conscient que el curs anterior havíem acabat amb problemes amb la neteja dels patis, sobretot pel fet que generàvem molts residus durant l’esmorzar a l’escola. Els tutors de Cicle Mitjà i Cicle Superior vam tornar a plantejar la problemàtica en moments dedicats a la tutoria.
- Com és que tenim els patis bruts amb molts embolcalls d’aliments?
I després de fer un 1,2,4 ( tècnica d’aprenentage cooperatiu). Els alumnes de Cicle Mitjà van escollir sobretot investigar el món del plàstic i a Cicle Superior, l’alimentació saludable.
JA SOM EXPERTS!
Com a l’escola l’intercanvi d’exposicions de projectes entre els cicles és freqüent, quan els alumnes han realitzat la maqueta de l’aparell digestiu han proposat que volien explicar als seus companys el que han aprés en aquest projecte.
A partir d’aquesta idea vam organitzar el cicle en grups de tres. En grup cicle vam establir com ens havíem de preparar el treball i cada membre de l’equip es va preparar una part de la digestió. Cada equip tenia la supervisió d’una de les tres mestres que vam destinar a fer aquesta activitat. Un cop preparada l’exposició vam fer un horari per anar fent les diferents explicacions.
El desenvolupament del projecte també ens va portar a relacionar el nostre tema amb l’activitat de cuina extraescolar. Vam rebre la visita de la nutricionista que l’imparteix i ens va parlar de la necessita de menjar bé per cuidar el nostre cos. Ens va portar la piràmide d’aliments i ens va ajudar a fer un menú equilibrat entre tots . Com estàvem molt engrescats amb el menú el vam presentar al bar que fa el dinar del menjador escolar i ens va dir que l’inclouria al mes de maig. També el vam recomanar al programa de ràdio en el que participa l’escola cada divendres.
Escollim el projecte de 4t
Aquest curs 2018-19 ens hem reunit les dues classes de 4t per a triar un nou projecte. Abans, els alumnes s’han preparat individualment l’exposició del tema que els hi agradaria treballar.
Decidim el projecte mitjançant votacions a mà alçada.
En una primera ronda queden 2 projectes finalistes per classe, després 1 projecte finalista de cada classe i finalment el guanyador: Juguem a programar 4QR. El procés ha estat llarg però ens ha ajudat a comprendre el concepte de democràcia i a saber respectar la voluntat dels altres alumnes.
ACTIVITATS COMUNES DE TOTA L’ESCOLA
Durant la setmana cultura, aprofitem la flexibilitat que ens dona no seguir horaris per fer activitats intercicles i de tota l’escola. Aquest curs no n’hi ha tantes com altres vegades, podem destacar “El multicine” que vam muntar a l’escola. Els alumnes de cada cicle van preparar una sala de cinema a la seva classe. Posant les cadires per files i numerant-les totes. La cartellera ja feia dies que anunciava les pel·lícules que es projectarien a cada cinema. Les sales eren de lliure circulació, però hi havia un aforament a respectar. Els alumnes al taller de decoració van fer la taquilla, on es “van vendre” les entrades numerades. No hi podien faltar les crispestes, cada alumne es va construir la seva paperina i les vam omplir de crispetes.
El final de festa va ser la Gala dels Òscars. Ens vam reunir a la sala d’actes tots mudats i elegants per rebre el premi a les classes. Cada cicle va presentar un petit audiovisual de recull d’activiats fetes entorn al cinema o bé va presentar algun curtmetratge. Ens ho vam passar molt bé!! Es clar que no hi podia faltar un photocall.
Aquesta cloenda de projecte va estar gravada per VAT (Vídeo Ascó Televisió) per tal d’emetre-la a la televisió local i poder ser vista per tota la comunitat. Durant la setmana l’escola era oberta als pares per poder visitar-la i conèixer el treball que s’hi estava fent. Els alumnes eren els encarregats d’ensenyar l’escola a les seves famílies.
La cabra salvatge ibèrica molt estimada entre els menuts.
Els menuts de P5 després de buscar informació sobre la fauna del nostre entorn,gràcies al llibre de Toni LLobet ” Flora i fauna del Parc Natural dels Ports ” ,van decidir aprofundir i centrar-se amb la cabra, un animal que fins ara quan passejaves pels Ports, fàcilment te la podies trobar.
Gràcies a la visita de Josep Maria,tècnic agent rural dels Ports i pare de l’Arantxa, van treballar l’entrevista, i tota la informació la van recollir en un bonic Lapbook.
Petjades, salts, peus, passes,…els van tenir molt entretinguts i la curiositat d’unes banyes van ser el centre de conversa durant molts dies.
https://agora.xtec.cat/escola-montsagre/general/observem-les-banyes-duna-cabra/