PODEM FER MOLTES COSES!

A les sessions següents:

  1. Busquem informació per internet a la pissarra digital.
  2. Portem plàtans per esmorzar i els observem.
  3. Anem a la biblioteca de l’escola a buscar informació.
  4. Busquem contes a la biblioteca d’aula.
  5. Anem a visitar la secció de fruiteria d’un supermercat…

                                             

Amb tota la informació que anem recollint fem una tria per poder respondre a les preguntes que s’han fet els alumnes i també per crear un índex que ens ajudi a ordenar la informació recollida.

EL TEATRE AJUDA ALS ALUMNES A DESENVOLUPAR-SE PER LA VIDA

Quan ens vàrem plantejar quin projecte podríem fer a l’aula oberta de 3r d’ESO de seguida va sorgir la idea de fer una representació teatral, perquè pensavem que podria ser una eina que ajudaria als alumnes a treballar tant aspectes curriculars com aspectes de desenvolupament personal. El projecte s’anomena  “El Renaixement. Representem l’obra del Lazarillo de Tormes”.

Teniem clar que la  finalitat  no era formar a futurs actors o actrius sinó fer un desenvolupament interdisciplinari de les matèries, ja que es treballa la comunicació, la lectura, l’expressió, el context social, l’elaboració de decorats, etc.  Però sobretot, les finalitats últimes van ser les que fan referència a la competència d’autonomia i iniciativa personal. La primera era treballar l’autoestima i la seguretat (en un mateix/a) molt important en aquest alumnat perquè tendeixen a ser poc valorats. També es va voler fer èmfasi amb les habilitats socials, primordials en el món laboral, ja que si algú d’ells/es necessita fer algun dia una entrevista de treball és molt important expressar-se d’una manera correcta, fer una bona presentació personal, tenir una comunicació fluïda, etc. Una altra de les finalitats va ser la de resolució de conflictes, ja que es van aprendre diferents maneres d’intervenir d’una manera pacífica en la resolució de problemes.

Fent aquest projecte els alumnes van saber ser empàtics amb els companys de grup,  van saber escoltar als altres i comprendre les seues preocupacions i  es va potenciar el treball amb equip, ja que el teatre és un art col·lectiu, i per tant van haver de respectar als companys.

EL NOSTRE PROJECTE SURT AL CARRER

El dia D havia arribat. Ja no hi havia temps per a res més. Sí, només per a una última lectura d’assaig… Les llegendes i els lectors estaven a punt… I els nervis, també… A la plaça ens esperaven els avis de la residència, el sol que feia aquell dia no els havia espantat (anaven preparats amb els barrets) i estaven disposats a sentir el que havíem preparat. Els xiquets i xiquetes de la llar d’infants també eren per la vora, però a ells els calia una mica de moviment…

Els cartells de difusió havien fet la seua feina i els caps dels dracs i algunes roses ens esperaven penjats als fanals per escoltar com el final de la llegenda canviaria gràcies a la imaginació de l’alumnat de l’institut.

Finalment, tota la feina que havíem fet havia tingut la seua recompensa i utilitat. Havíem aconseguit fer poble i que la Diada de Sant Jordi fos més lluïda.

 

FENT I REFENT

Havíem deixat enrere la primera setmana, però la següent tampoc va acabar de ser plàcida del tot. Els entrebancs no s’havien acabat. El projecte anava rutllant, però anaven sorgint petits focs que calia apagar: algunes maquetes dels dracs no havien aguantat gaire bé l’ímpetu d’alguns alumnes a l’hora de pintar-les (semblava que Sant Jordi havia arribat abans d’hora), alguna activitat mal plantejada que no tenia solució, es notava la falta de pràctica en treball cooperatiu… Però amb una mica de voluntat i paciència s’anaven trobant solucions… En resum, ens faltava experiència, però no ganes, i, per què no, també, una mica de temps per acabar de planificar-ho tot adequadament.

 

Gimcana històrica

El producte final és elaborar una “Gimcana històrica” basada en la Segona Guerra Mundial.

L’alumnat implicat és de 2n d’ESO, però la gimcana serà per a què participi l’alumnat de la resta de l’ institut.

L’alumnat ha proposat que es desenvolupi durant la setmana del crèdit de síntesi de 1r, 2n i 3r d’ESO. El professorat hem pensat que és una bona idea i farem la proposat a la resta del professorat, per veure com ho organitzem.

Un dels objectius del nostre treball és afavorir la cohesió de l’alumnat. A través del treball col•laboratiu es propicia el coneixement i el respecte dels altres, i és per aquest motiu que pensem que utilitzant com a fil conductor la “gimcana històrica” podem assolir aquest objectiu, tant pel que fa a l’alumnat de 2n d’ESO com pel que fa a la resta d’alumnat, que participarà en la gimcana.

Gimcana Històrica

Del 9 al 10 de maig hem fet un guió per a l’elaboració d’una estació de la “Gimcana històrica” i de la prova física per passar d’una estació a una altra.

L’estructura del guió és la següent:

1. Portada
2. Introducció
3. Prova:
a. Descripció de la prova:en què consisteix, quins passo s’han de seguir, quins materials necessitaran i
què farà cada membre del grup.
b. Contextualització de la prova.

4. Com passem a la següent prova
a. Descripció de la prova:en què consisteix, quins passo s’han de seguir, quins materials necessitaran i
què farà cada membre del grup.
b. Contextualització de la prova.

5. Conclusions
6. Bibliografia
7. Annexos

Gimcana històrica

Del 4 de maig al 8 de maig hem repartit als grups les pautes de treball, les graelles de càrrecs i responsabilitats, i les rúbriques de coavaluació.

dav

 

Hem comentat com treballarem, destacant la importància de definir els càrrecs i les responsabilitats, quan es fa un treball col•laboratiu. En aquesta sessió han triat el/la coordinador/a, el/la secretari/a i el que farà cada membre del grup. Ho han apuntat a la graella corresponent i ho han signat.

Tots seguit, han fet l’autoinscripció al curs del Moodle “Gimcana històrica” i han consultat la informació i documentació que tenen per a fer les proves.

En els últims 10 minuts, el/la secretari/a i un membre de cada grup han omplit la rubrica de coavaluació.

Gimcana Històrica

La setmana del 23 d’abril al 27 d’abril hem format amb l’alumnat els grups de treball, fent servir la dinàmica que utilitzen en la matèria d’educació física, quan formen els equips. Hem aconseguit crear grups heterogenis, de 4 i 5 persones. Així doncs, han sortit 5 grups per classe, en total 15 grups entre els tres segons; per tant la “Gimcana històrica” constarà de 15 proves.

Una vegada fets els grups, hem assignat a cada grup les tasques que faran:

– Un grup farà proves basades en la informació sobre la situació sociocultural i econòmica en Europa abans de
la guerra i quins fets van desencadenar la guerra.
– Dos grups faran proves basades en la informació sobre els fets que es desenvoluparen durant la guerra.
– Dos grups faran proves basades en la informació sobre les conseqüències de la guerra.

Gimcana històrica

La setmana del 16 al 20 d’abril hem fet recerca i selecció d’informació sobre la Segona Guerra Mundial, que hem penjat al Moodle, ja que el coordinador de les TIC ens ha creat el curs “Gimcana històrica”, al nivell de 2n d’ESO.

D’una altra banda, hem revisat les enquestes de l’alumnat i les contestacions a la pregunta: que voldríeu saber sobre la Segona Guerra Mundial?. Amb tota aquesta informació, hem elaborat un esquema en el que consten els tres períodes de la guerra : abans, durant i després; en cadascun dels períodes hem distribuït els fets que l’alumnat ha mostrat interès en conèixer sobre aquest enfrontament mundial.

ESQUEMA GIMCANA HISTÒRICA

Hem decidit que la setmana següent, del 23 d’abril al 27 d’abril, farem les sessions amb l’alumnat per formar els grups de treball. Serà l’alumnat el que decidirà els grups, i nosaltres supervisarem que siguin heterogenis.

 

 

 

Alumnes, a la feina

El dia 2 de maig, a les dues últimes sessions de la jornada, com estava previst comencem la implementació del projecte amb els alumnes de 3r ESO, dos grups classe de 24 alumnes organitzats en grups de 4-5 alumnes escollits segons la seves afinitats, com ja vam dir en una entrada anterior. En aquest punt va sortir el primer problema, un parell d’alumnes de cada grup classe no s’inclou en cap grup, són alumnes que durant el curs no hi treballen, i quan han fet algun treball en grup no s’han implicat aleshores la resta dels companys no els volen als seus grups, i quan se’ls dona la possibilitat que facin un treball adaptat, s’hi neguen.

Durant aquestes dues primeres sessions estava previst que primerament s’assignessin els càrrecs per fer més àgil l’organització de les tasques que comporta el projecte, a continuació que cada grup proposes un nom definitiu al projecte. Cada grup va proposar un nom, desprès cada aula va triar una opció entre les 4 o 5 que van sortir i a a continuació es va fer la tria entre les dues opcions finals, en definitiva el títol escollit pel projecte és: “Primer et diverteix, després et mata“.

A continuació, se’ls va facilitar el conjunt d’indicadors d’avaluació amb la seva gradació com consta en la programació del projecte. La idea és fer servir aquest document com la rúbrica del projecte.

En la segona part de la sessió, els alumnes començaren a cercar informació, en part, a partir d’alguns enllaços proposats per l’equip de professors. Aquí es van començar a veure problemes d’autonomia, indecisions i alguna que altra petita discussió a dintre d’alguns grups sobre que era o no era adient cercar o incloure al treball. Dubtaven sobre tot, del que s’havia de fer, de l’objectiu últim, encara que a tots dos grups se’ls havia informat en sessions anteriors de quin era aquest objectiu.