Els projectes fan útils les àrees

CICLE INICIAL:

En el moment de presentar el projecte de la Prehistòria, ens vam adonar que els nostres alumnes relacionaven Prehistòria amb dinosaures. Va ser llavors quan ens vam adonar de la necessitat de contextualitzar l’època a estudiar a partir d’una línia del temps.

En el moment de realitzar la línea del temps a gran escala va sorgir la necessitat d’establir unes unitats de mesura que substituïssin la cinta mètrica per alguna altra cosa més pràctica i propera als seus coneixements. Entre tots vam descobrir que les rajoles podrien complir aquest objectiu. A partir d’unes xifres ja conegudes, cada grup amb la seva estratègia, va haver de comptar les rajoles que necessitaríem. A l’acabar l’activitat, als alumnes de segon els va sorgir el concepte vegades. Llavors algun alumne va explicar les seves conclusions.

Una vegada vam tenir la línia temporal de la humanitat, es van adonar que des de l’inici de la humanitat fins els últims dinosaures hi ha un espai de temps molt gran.

 

Apliquem conceptes

CICLE MITJÀ:

Comencem un nou dia de treball i els nens s’adonen que els conceptes treballats a la classe de matemàtiques els han estat útils per fer l’activitat de la línia del temps. Han consultat el llibre de matemàtiques per veure una recta numèrica.

Donat que l’exposició el treball final, a tots els alumnes de l’escola, serà en llengua anglesa, es veu la necessitat de tenir el suport per facilitar la comprensió. Els alumnes decidiran com ho fan.

Matemàtiques amb sentit

Ens sorprèn el pes que podia arribar a fer un mamut (entre 6 i 8 tones), però alhora ens costa imaginar aquesta xifra tan gran! Per això sorgeix la idea d’anar a la cooperativa del poble per tal de comprovar aquest pes. Ho fem pesant tots els alumnes d’educació infantil junts a la bàscula de la cooperativa i, posteriorment, pesem també un cotxe.

Un cop a la classe, recordem la sortida a la cooperativa i comprovem que un mamut pesa el mateix que pesarien set cotxes junts. Ho representem amb el full de treball següent:

Una altra xifra que ens crida l’atenció és que el mamut només menjava herba! Però en menjava moltíssima, uns 180 kg al dia! Com que els alumnes estan molt emocionats amb aquestes quantitats, aquesta vegada ens pesem un per un en una bàscula.

Som artistes de la Prehistòria!

A l’hora de recopilar el material i informació aportada per les famílies, es va posar de manifest l’existència d’unes pintures rupestres al terme de Tivissa. Això va fer replantejar la direcció de la nostra programació.

Després d’investigar sobre les preguntes plantejades sobre la pintura rupestre, la nostra pregunta va ser si nosaltres seríem capaços d’imitar l’Art de la Prehistòria. Per aquest motiu, i amb ajuda d’un pare coneixedor del terme, vam fer una sortida per recollir material per elaborar les pintures i trepitjar el mateix entorn dels nostres avantpassats.

Un cop recollit tot el material necessari, vam fer un taller on a partir de la matèria primera vam elaborar els pigments bàsics per realitzar les obres.

A continuació, us deixem una mostra gràfica d’aquesta experiència.

 

 

El projecte s’obre a la comunitat

A internet hem trobat una història molt interessant. A Ucraïna, un pagès va trobar una cabana feta amb ossos de mamut. Hi havia també la reconstrucció dels passos que els prehistòrics van seguir per fer-ne la seva construcció. Treballem aquesta seqüenciació.

El pare d’un alumne d’infantil té molta habilitat amb la fusta; per això li suggerim si pot fer-nos una cabana similar a aquesta que hem vista. Amb el que hem après i la seva ajuda, construïm una cabana “prehistòrica” al pati.

Reptes 2. La volta al món en 5 maletes

         Decidits els objectius i continguts a treballar des de les diferents matèries, el repte fou acordar com guiar-los perquè aconseguiren el que volíem, alhora que els deixàvem treballar lliurement i investigar (objectius bàsics en tot projecte). Al principi es va proposar establir un ordre de sessions i d’aspectes a treballar en cada sessió, i que els alumnes ho treballaren independentment de l’especialitat del professorat que estigués a l’aula. Això presentava la dificultat de cóm un professor sense molts coneixements sobre una matèria concreta podria guiar els alumnes si li tocava estar a una sessió d’una altra matèria.

                Llavors es va estar treballant un temps amb la idea que cada professor donés els continguts de la seua àrea, a les seues hores, però sentíem que en el fons, això trencava amb l’esperit interdisciplinari del projecte. Finalment, vam decidir elaborar una carta de presentació del viatge, que els alumnes rebrien dins d’una ampolla (Missatge en un ampolla) i que els donaria les indicacions bàsiques per començar el projecte independentment del professor/guia que estés en cadascuna de les sessions. Durant la primera setmana els professors aportarien, durant les seues hores, les instruccions i continguts (pistes) més concrets necessaris per treballar la seua àrea. Mentre que, la segona setmana es treballaria per sessions, durant les quals, els alumnes determinarien què volen treballar en cada sessió, al marge del professor/guia que estigui en cadascuna de les sessions.

Reptes 1: La volta al món en 5 maletes

El següent pas, després de tenir clares les hores disponibles, era debatre els tres aspectes principals: determinar els objectius i continguts de les diferents assignatures que es volien treballar, com portar-los a terme i com avaluar-los. En aquest article ens centrarem en el primer aspecte, deixant la resta per propers articles.

Per tindre clars els objectius i continguts de cadascuna de les àrees implicades al treball vam fer un document de drive on els professors de les diferents àrees podien anar omplint la seua part, de forma que fora més fàcil després la posada en comú. A continuació es mostren les taules corresponents als objectius i criteris d’avaluació.

Presa de possessió de l’alcaldessa, regidors i oposició!

Visita a l’ajuntament. Ens rep l’alcalde, ens fa una visita a les diferents dependències de l’ajuntament i, ja a la sala de plens, els alumnes i les alumnes s’asseuen a les butaques dels regidors i es fa la presentació del partit guanyador i dels partits de l’oposició.

Explicació a l’alcalde de les propostes guanyadores i valoració i justificació  per part de l’alcalde de dites propostes.

Valoració en grup de la visita a l’ajuntament i del projecte en si.

Mítings i votacions!

 

Presentació dels partits polítics en el format que ha decidit cada grup: power point, tríptics, cartolina, etc…

Anem omplint de forma individual la rúbrica que vam elaborar per valorar: propostes, eslògan, presentació, etc…

Votació individual, amb papereta i urna, quin partit m’agrada més?

Recompte de vots i felicitació al partit guanyador.

També va valorar cada alumne el treball dels altres membres del seu grup i l’autoavaluació.

Van resultar molt interessants les aportacions realitzades a l’hora de treure conclusions.

Són prou crítics els nostres alumnes?

Elaboració de la rúbrica: quins aspectes valorarem en el producte final? Què valorarem del treball en equip? Què valorarem del nostre propi treball?

Ho fem entre tots, apuntem a la pissarra els aspectes que valorarem.

Ha sortit molt bé la sessió, tots els alumnes participen, s’impliquen, i surten molt bones idees. També verbalitzen crítiques constructives vers companys del grup.

Ha estat molt encertat elaborar la rúbrica una setmana abans de la presentació del producte final, ja que així els equips han pogut modificar alguna cosa que creien millorable ara que tenien clars els criteris d’avaluació.